Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanin

Re: Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:08

Ik hoef geen bijdrage te betalen aan mijn huidige vzpaarden. Hiermee ben ik niet minder serieus. Ik vind het wel reeel dat ik er niet voor hoef te betalen. Ik doe namelijk ALLES wat erbij hoort als ik er ben(dus ook uitmesten/vegen/invetten), hiermee help ik de eigenaar en rij ik 'gratis'. Ondertussen krijgen de paarden beweging en worden ze er beter van aangezien ze anders staan te niksen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:08

sronnie schreef:
Vanwaar toch de indruk dat je dan juist serieus geinteresseerde mensen trekt?
Ik ben hardstikke serieus qua rijden en alles er omheen, maar ik heb gewoon weg het geld niet om iets te betalen.
Ben ik daarom minder serieus, dacht het niet

Zo ken ik ook mensen die het tegenovergestelde van mij zijn, alles behalve serieus alleen willen rijden als het hun uitkomt en anders heeft het paard pech, maar omdat zij de centjes wel hebben zijn ze serieus?

ja misschien heb je ook wel gelijk en denk ik dat alleen maar.

door mensen ervoor te laten betalen kunnen ze natuurlijk ook denken dat ze minder hoeven te doen (zoals mesten enz) omdat ze er al voor betalen.

ik ben gewend dat ik moest betalen voor de pony's die ik reed, dus misschien dat het voor mij daarom vanzelfsprekender is. dat ging trouwens niet om grote bedragen. het was 10 euro in de week en dan was jij de enige die er op reed. (op maximaal 2x in de week 2 uurtjes manege les na)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:09

Scum schreef:
Ik denk dat je het zo moet zien: als je je paard zo laat rijden dat hij er beter van wordt dan moet jij de bijrijder betalen.

Als een bijrijder graag ook eens paard wil rijden (dus niet het paard in de training beter maakt) dan moet de bijrijder ervoor betalen.

dat vind ik wel een goede gedachten Haha!

alleen lijkt het me moeilijk om de grens te trekken. en het is ook vrij lastig om het zo in een advertentie te zetten Haha!

kimmegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:11

Nibit mag ik vragen wat ze voor vergoeding vraagt.

Dat les nemen op eigen kosten is wel logisch.
Dat doet mijn bijrijdster ook.

Gr

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:17

sronnie schreef:
Vanwaar toch de indruk dat je dan juist serieus geinteresseerde mensen trekt?
Ik ben hardstikke serieus qua rijden en alles er omheen, maar ik heb gewoon weg het geld niet om iets te betalen.
Ben ik daarom minder serieus, dacht het niet

Zo ken ik ook mensen die het tegenovergestelde van mij zijn, alles behalve serieus alleen willen rijden als het hun uitkomt en anders heeft het paard pech, maar omdat zij de centjes wel hebben zijn ze serieus?

Helaas is dat ervaring.
Wanneer de persoon dan toch minder serieus is, dan krijg ik wel wat geld voor mijn tijd wat ik in de verzorgster gestoken heb. (als ze na een periode er toch achter komen dat ze het te druk hebben ofzo Nors opkijken )

Een betalende verzorgster heeft idd meer rechten, dat vind ik ook fijn, ik hoef geen "slaafje" voor de keren ik niet kan. Gewoon vaste dagen en als de verzorgster niet kan, vind ik dat geen probleem.
Bij een niet betalende verzorgster die vaker afbeld, voel ik me een slaafje. (aangezien zij alleen de lusten en ik de lasten (verantwoordelijkheden) krijg. Mijn paarden hoeven niet gereden te worden, ze mógen bereden worden.

Mijn ervaring is gewoon dat betalende verzorgsters echt "serieuzer" zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:48

Wranglerbutt schreef:
@RK: ben je zelf gelijk in de Z begonnen op een eigen paard ofzo? Tong uitsteken

nee
Maar ik hen nooit manege paarden gereden LachenP

Als je die gewend bent zijn je hulpen gewoon groter.
Kan de ruiter niets aan doen, maar dat komt omdat er zoveel verschillende mensen op die paarden rijden.

Kom je dan op een braaf eigen paard is er niets aan de hand.
Maar van de manege uit op een licht aan de hulpen sportpaard zijnde waar ik vanuit ga dat die van scum dat zijn, dat gaat echt niet werken Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:03

Als sommige mensen moeite gaan krijgen met het betalen van hun eigen paard, dan komt er vaak een verzorgster die dan moet betalen voor het verzorgen.Ik ben erg blij met mijn bijrijder, maar ik zal daar nooit een cent voor vragen.Je wil toch zelf zo graag een paard dan moet je voor alle kosten zelf op draaien.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:06

Hmm ik denk dat je gelijk hebt RK maar aan de andere kant, als ik op de zelfzame keren dat ik op een dressuurconcours (ik vind daar echt geen drol aan) kom en met name de ruiters in het L en M zie rijden (vaak met van die mega sporen) dan heb ik nog wel eens mijn vraagtekens bij die verfijnde hulpen Verdrietig

Ik denk dat er juist onder de manegeruiters enkelen zijn die graag meer met een paard willen dan op een manege kan en dat kan zowel de dressuur- of spring-kant op neigen als de buitenrijd-kant.

Ik ben zelf ook op een manege begonnen vier jaar lang en toen ik meer buiten wilde gaan rijden kon/mocht dat niet. Ik was toen heel gelukkig toen ik een paard vond dat ik als bijrijder mocht berijden. Ik moest daarvoor (vond ik ook logisch) betalen, maar voor vaker in de week rijden was ik minder geld kwijt dan op de manege én ik had mijn zozeer gewenste vrijheid. Ik trof, denk ik, de makkelijkste eigenaar die je je maar kunt denken.

Toen ik later het paard overgenomen heb (en de eigenaar niet meer reed) heb ik direct een bijrijder/ster genomen om samen de dagen te delen. Ik kan namelijk niet iedere dag en ik wilde meer mensen van mijn paard laten genieten. En ik wil(de) dattie iedere dag loopt. En dat is bij mijn huidige paard nog steeds zo

Ik ben zelf een heel makkelijke eigenaar (vind ik), sommigen vinden me té makkelijk. Maar aan de andere kant: als iemand toont dat hij/zij verantwoordelijk met mijn paard om kan gaan, dan mogen ze er ook alles mee doen (wat redelijkerwijs in het vermogen van het paard zit uiteraard Haha! ). Dus als iemand zegt dattie wil gaan springen, dan zal ik diegene vertelen dat mijn paard dat niet echt goed kan, maar dattie wel leergierig genoeg is om het te willen gaan doen en dan zal ik waarschijnlijk zeggen dat hij/zij zich in het begin moet laten begeleden door iemand die daar een beetje kijk op heeft.

Mijn huidige bijrijdsters rijden lekker buiten en één van hen maakt ook lange tochten van rond de 5 uur met hem naar het strand. Zij blij, paard blij en ik ook blij, want het paard houdt een goede conditie (handig als je af en toe een enduranceritje klasse 1 wilt rijden). Mijn huidige bijrijsters betalen 30 euro per maand voor twee keer rijden in de week (en vaker als ik er niet ben) en zijn daar hartstikke happy mee en ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:14

Citaat:
Hmm ik denk dat je gelijk hebt RK maar aan de andere kant, als ik op de zelfzame keren dat ik op een dressuurconcours (ik vind daar echt geen drol aan) kom en met name de ruiters in het L en M zie rijden (vaak met van die mega sporen) dan heb ik nog wel eens mijn vraagtekens bij die verfijnde hulpen

Citaat:
Word wat anders op een afgestompt wedstrijd paard ( ja dier zijn er ook genoeg.

Daarom schreef ik dit ook.

Maar dat noem ik dus geen fijn afgericht wedstrijd paard. Lachen

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:01

Op zo'n fijn afgericht wedstrijdpaard durf ik ook niet te rijden met mijn lompe hulpen enne zo'n paard weet helaas vaak ook niet wattie op een buitenrit moet doen. Zo'n paard is verbaasd als het langer dan 40 of 60 meter rechtuit mag rijden met een lange teugel dor de hollandse blubber, haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:05

Daar kan ik het niet mee eens zijn...

Ik denk Lielle en scum ook niet
Ik ga er vanuit dat hun SGW paarden erg fijn aan de hulpen zijn...
En die zien meer dan een 60 meter rijbak...

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:06

Voor mij verzorgpaarden betaal ik niets. Maar ik west wel elke keer uit en voer ze ook. Ik mag rijden (en als k wil longeren) en nu ga k op les bij een rijvereniging, over de weg er naar toe en zelf betalen.
Het ligt eraan wat je de ruiter allemaal bied. Dat je hem/haar heen en weer rijd? Wedstrijden mag starten? Dat soort dingen.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:25

runningkawa schreef:
Ik ga er vanuit dat hun SGW paarden erg fijn aan de hulpen zijn...
En die zien meer dan een 60 meter rijbak...

Die categorie was ik even vergeten, sorry Bloos

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:31

Wat je ook kan doen is een leuke regeling treffen. Geen geld vragen maar afspreken dat ze af en toe wat leuke spulletjes koopt.. een nieuw halster of een nieuw sjabrak, of een x een fles Equishine?

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:25

Ik ben ook een rasechte, doorgewinterde, eeuwige bijrijdster Lachen
Ik krijg er niets voor, en geef er niets voor. Ik zie het als een wederzijdse dienst. Maar als ik van vraag en aanbod uit zou gaan zou ik zo langzamerhand wel geld kunnen gaan vragen Lachen
Ik rijd bijna elke dag. Wel verschillende (soms meerdere p dag) paarden, en verschillende eigenaren. Ik weet wel dat ik deze luxe voor mezelf heel makkelijk zou kunnen verpesten. Het is net hoe je je opstelt denk ik.
Als iemand alleen komt om zo af en toe te rijden en verder nergens rekening mee houdt, zou ik het niet vreemd vinden als je daar een vergoeding voor vraagt. Maar het is toch ook wel wat waard als je er op kunt vertrouwen dat op een dag dat je zelf niet kunt, je paardje toch lekker aan het werk gaat (of naar buiten, net wat je zelf die week gedaan hebt), en 's avonds tevreden en gepoetst in een schone stal staat?
Ik vind dat als je bijrijdster verantwoordelijk is, een goede rijstijl heeft, flexibel is, en niet te vaak afbelt, een vergoeding niet nodig is.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:07

Ik ben er dus over aan het denken om een paard te gaan bijrijden. Ik WIL er dan graag voor betalen. Op die manier kun je afspraken maken, waarin je bepaalde voorwaarden kunt stellen (bijvoorbeeld, ik rij op die-en-die dag, het is niet de bedoeling dat er nóg een verzorger komt, e.d.). Op die manier voel ik me niet schuldig dat ik iemands paard loop te verprutsen (zo'n goede ruiter ben ik namelijk ook niet) en kan ik doen wat ik wil.

Zaak is wel natuurlijk om eerst iemand te vinden die zijn paard op zo'n manier wil delen natuurlijk Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:38

Ben ik even blij dat ik al iemand heb,je gaat pas verzorgen als je verstand van zaken hebt.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:55

Verstand van verzorgen komt je niet aanwaaien.
Dat zul je ergens moeten leren en daar is een verzorgpaard heel geschikt voor.
Beter iets leren onder toezicht van de eigenaar van je verzorgpaard dan gelijk gaan experimenteren met je eigen paard zonder dat je weet van hoe of wat.

Bovendien als ik lees dat jouw paard een hooivork in zijn hoef heeft gekregen omdat jij die duidelijk niet goed had opgeborgen
dan denk ik dat je beter af bent met een verzorger die misschien nog wel wat moet leren maar wel verantwoordelijkheidsgevoel heeft dan eentje die denkt alles te weten maar wel van alles laat rondslingeren en zo voor onveilige situaties voor het paard zorgt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 16:05

Het gaat niet alleen om het verzorgen, een verzorgster gaat ook rijden.Als jij een verzorgster zou hebben die niet goed zou kunnen rijden, dan moet je haar vaak helpen.Als jij dat niet erg vind dan geeft dat niet, maar een verzorgster hebben betekend voor mij dat ze me ontlast en niet dat ik er vaak nog bij moet zijn om haar te helpen.Een hooivork heeft met een verzorgster niks te maken,er gebeuren zo vaak dingen dat lees je hier ook.Zoals een paard met een halster om in de stal, die zich zelf heeft opgehangen.Das vreselijk, en zij zal echt wel denken had ik maar geen halster om gedaan.Natuurlijk moet een verzorgster ergens beginnen, en er zal ongetwijfeld iemand zijn die haar wil begeleiden?

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:21

Sinds een paar maanden heb ik ook een bijrijder voor mijn paardje. Ik vraag een vergoeding van 50 pm. Reden hiervoor is dat ik voor dat bedrag de smid kan betalen en doordat ze nu meer loopt (en vooral meer buitenritten maakt) moet ze op de ijzers blijven en daar vraag ik dus de vergoeding voor. Alle overige kosten en lasten blijven gewoon voor mijn rekening. Mijn bijrijder mag net zo vaak rijden als ze wil. Stalwerk doe ik zelf dus het gaat bij mij puur om de lusten en niet de lasten.

luckycheryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:29

Het is net wat je wilt. Ik ben namelijk ook opzoek naar een bijrijster, maar zodra je er geld voor vraagt denken ze vaak ook dat ze dingen te zeggen hebben en dat het paard ook deels van hun is. Ik ben er dus uit ik vraag absoluut geen geld het is dus mijn paard ik ik beslis wat er dus wel en niet mag.

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:31

Meisje21 schreef:
nielsd schreef:
Van onze bijrijders vragen we niks. Je bewijst elkaar beide een dienst dus ik snap niet waarom jegeld moet vragen.

gr niels

hier ga ik in mee, ik vraag ook geen bijdrage aan mijn verzorgster, ben allang blij dat ik haar gevonden heb Haha!

ben ik het helemaal mee eens

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:38

Ik als bijrijder wil niet betalen voor een bijrijdpaard omdat ik er simpelweg het geld niet voor heb. Ik heb een verzorgpaard waar ik alles mee mag doen 7 dagen in de week. Maar ik ben erdus ook elke dag om de wat minder leuke dingen te doen. Uitmesten enzo. Verder heb ik wel al een eigen zadel hoofdstel dekjes deken ed voor hem gekocht. Krachtvoer koop ik ook zelf maar gebruik ik ook voor mn eigen pony
Denk dat alles bijelkaar opgeteld ik al zo'n kleine 1000 euro in dat paard heb gestopt in de 2,5 jaar dat ik m verzorg 1000 / 30 (maanden) = gem 33 euro per maand alleen dit is niet voor de eigenaar maar puur voor het paard

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:43

Shalbo schreef:
Ik ben er dus over aan het denken om een paard te gaan bijrijden. Ik WIL er dan graag voor betalen. Op die manier kun je afspraken maken, waarin je bepaalde voorwaarden kunt stellen (bijvoorbeeld, ik rij op die-en-die dag, het is niet de bedoeling dat er nóg een verzorger komt, e.d.). Op die manier voel ik me niet schuldig dat ik iemands paard loop te verprutsen (zo'n goede ruiter ben ik namelijk ook niet) en kan ik doen wat ik wil.

Zaak is wel natuurlijk om eerst iemand te vinden die zijn paard op zo'n manier wil delen natuurlijk Lachen

Met jou ben ik het wel eens Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:53

roosje84 schreef:
Shalbo schreef:

Met jou ben ik het wel eens Knipoog

nou idd. Zo doe ik het nu ook met mijn bijrijders. (2)
Zij krijgen toch wat rechten door het betalen.