Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:38

Mmmmmmmmmmmm dat is wel een goeie...

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:48

Ik vind het inderdaad niet goed uitgewerkt. Zover ik weet ben je verplicht tijdens het buitenrijden om je paspoort bij je te hebben.. maar dat is dan toch tegenstrijdig?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:56

Er zijn uitzonderingen w.o. "paard wordt lopend verplaatst naar plek in nabijheid van het bedrijf". Dan moet ie binnen drie uur getoond kunnen worden. Weet alleen niet of het paard moet lopen of jij...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:26

Paspoort moet aanwezig zijn op transport, een buitenrit lijkt me geen transport? Lijkt me ook niet dat je dan je paspoort bij je hoeft te hebben...

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:40

Paspoort moet áltijd aanwezig zijn bij het paard, niet enkel bij transport. Transport staat ook nergens apart genoemd in de verordening. Zoals ik het lees, staat er dus dat je hem bij een buitenrit binnen 3 uur moet laten zien.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:14

De uitzonderingen staan ook vermeld. Igv spoed naar de kliniek en buitenrit is het niet verplicht om paspoort bij je te hebben. De link naar de regels en uitleg is al diverse keren gepost.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:17

cissy schreef:
Ik heb een mail gestuurd naar het UKP met de vraag of dat inderdaad waar is, dan weten we waar we aan toe zijn.

en dit is het antwoord:
Citaat:
Uiteraard ben ik bereid om de juiste handelwijze van de UKP te beschrijven.

Officieel moet uiteraard bij ieder paard het paspoort aanwezig zijn tijdens het transport en in onze kliniek ter verificatie van het paard.

Mocht bij opname het paspoort niet aanwezig zijn wordt er een formulier ter ondertekening aangeboden met de afspraak het paspoort binnen 7 dagen of voor het verlaten van de kliniek te overhandigen.

Dit omdat de artsen wettelijk verplicht zijn om sommige medicatie die toegediend zijn in het paspoort te noteren.

Hoop dat hiermee je vragen beantwoord zijn.

dit komt van Teamleider Patientenadministratie

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:34

Zal het hier ook even neerzetten. Op dit moment zijn ze aan het controleren in Hellevoetsluis en omgeving. De AID is nu op pensionstal de Trouwe Hoeve in Hellevoetsluis

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:56

Ik vraag me nog steeds af wat nu het nut is van die paspoortcontrole?

Wat word er nu precies gecontroleerd medicatie staat meestal nooit in het paspoort.
En of het paard wel of niet geslacht mag worden is pas relevant bij de slacht.

Ik vind het een hoop poeha om niks eigenlijk alleen het iedereen zo moeilijk mogelijk maken

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:00

Waarschijnlijk controleren ze nu al om paniek te zaaien en zorgen dat iedereen een paspoort heeft voor zijn paard, om vervolgens paardenbelasting te kunnen gaan heffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:01

bij x paarden moeten er x paspoorten zijn die moeten van het nieuwe model zijn of voorzien zijn van een inlegvel (bij de oudere soorten).

of een paard wel of niet voor de slacht is wordt niet op gecontroleerd en dus ook controle op bijschrijven van medicijnen. Dat is alleen bij evt slacht voor consumptie van belang.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:16

Ja dat van die paardenbelasting is logisch dat heb ik ook al bedacht een paar jaar geleden.
Ik denk dat ze bezig zijn om in kaart te brengen om hoeveel paarden het gaat en waar ze zich bevinden.

Misschien wat ver gezocht maar zou anders geen rede kunnen bedenken waarom er nu zo veel kosten gemaakt worden door de controleurs deze moeten ook betaald worden en dat doen ze echt niet zonder een doel.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:28

lady62 schreef:
Ja dat van die paardenbelasting is logisch dat heb ik ook al bedacht een paar jaar geleden.
Ik denk dat ze bezig zijn om in kaart te brengen om hoeveel paarden het gaat en waar ze zich bevinden.

Misschien wat ver gezocht maar zou anders geen rede kunnen bedenken waarom er nu zo veel kosten gemaakt worden door de controleurs deze moeten ook betaald worden en dat doen ze echt niet zonder een doel.

Nee ik vermoed dat je gelijk hebt. Hondenbelasting hebben we al.. dus waarom geen paarden belasting. Dat we al betalen voor het weghalen van de mest. En straks extra moeten gaan betalen om bij wijze van spreken buiten het erf te mogen rijden.... wat maakt het uit..... grrrrrrrrr
Laten we vooral alles belasten.... en overal geld uit slaan... |o

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:28

nobje schreef:
lady62 schreef:

Ja, en vervolgens weer zoveel miljard schenken aan het buitenland _-:(

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:32

[quote=]
nobje schreef:
lady62 schreef:

Ja, en vervolgens weer zoveel miljard schenken aan het buitenland _-:([/quote]

En laten we vooral de banken die bol staan van o.a. Fraude en dergelijke overeind houden .... en en en en.... o ja... laten we even kijken welke bewoners groepen in Nederland nog iets te veel hebben.... waarom ook niet meteen de katten, konijnen etc. tellen en heffen maar..... ^)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:33

Dat zei ik ook meteen al, ze zijn aan het koppen tellen.

In principe is dit onzin en in deze tijd, kost dit alleen maar geld om controleurs dit te laten doen. Dat moet echt ergens terug komen.

Eerst hoefde een paard die nooit verplaatst werd niet eens gechipt.

Ze moeten zorgen dat er dan bij de slager gecontroleerd wordt, want daar is het van belang. Meeste paarden kunnen niet voor consumptie, dat is vrij snel duidelijk in het paspoort.

Als ik een paard koop waar niks in staat, is het aan mij of ik dat goed vind, laat ik hem keuren voor mijn gebruiksdoel. Dat ie dan niet meer voor consumptie kan, boeit me eerlijk niet zo.

Misschien wordt het nu zelfs slechter bijgehouden, want mensen die hun paspoort hebben afgegeven en met spoed naar een kliniek gaan, krijgen niet alles bijgeschreven. Binnen 7 dagen langs komen, zal niet iedereen doen.
Ook is een nieuw paspoort aanvragen als je echt wil niet zo moeilijk. Heb laatst mijn paspoort laten vernieuwen om dit en was iets van 60 euro kwijt, incl op naam zetten. Zonder dat was het 30 of zoiets.
Ik heb kopies thuis, dus weet de chipnummers.
Stel ik vertrek met ruzie van stal en krijg mn paspoorten niet, waar mensen bang voor zijn. Dan is er altijd wel een veearts die opnieuw chipt te vinden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:35

Is ook zo. Je geeft het paspoort als gestolen op en vraagt een nieuwe aan.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:39

HorseTopShop schreef:
Is ook zo. Je geeft het paspoort als gestolen op en vraagt een nieuwe aan.

Ja dat gaat inderdaad bijzonder simpel gelukkig... ik ben een keer door een stom misverstand twee paspoorten kwijt geraakt .... en het was heren zij dank zo geregeld...
Als ik nu een paard op pension zou moeten zetten zal ik dat ook zeker doen.
Ik vind het persoonlijk een zeer vervelend iets om mijn paspoort af te geven. Niet al mijn paardjes hebben een stamboek papier en een enkeling is hier aan komen waaien...
ik heb geen koopcontracten etc. sommige van de paardjes wonen al heel lang bij ons.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:41

Ik vraag me af wanneer de overheid iedereen eens met rust gaat laten.
Dit burgertje pesten begint behoorlijk irritant te worden.
Zorg zelf eerst maar eens dat jullie je eigen zaakjes op orde hebben.
Laat ons eindelijk eens met rust.
De dieren worden goed verzorgd ze hebben chip paspoort wat willen jullie nu nog meer

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:50

lady62 schreef:
Ik vraag me af wanneer de overheid iedereen eens met rust gaat laten.
Dit burgertje pesten begint behoorlijk irritant te worden.
Zorg zelf eerst maar eens dat jullie je eigen zaakjes op orde hebben.
Laat ons eindelijk eens met rust.
De dieren worden goed verzorgd ze hebben chip paspoort wat willen jullie nu nog meer

Ik heb het geloof al een tijdje terug verloren. Ik kreeg een paspoort in handen waar duidelijk het laatste vel was uitgescheurd.... het vel waar op staat dat het paard niet geslacht mag worden. Het scheen niet uit te maken... . het abbotoir zou het paard zo hebben ingenomen. Dat werkt dus alleen maar als degeen die centraal de chipnummers beheren doorkrijgt van de kliniek of veearts dat het paard niet voor de slacht mag worden afgegeven.

En voor het afgeven van je paspoort, als ze dan toch geld willen verdienen.. waarom dan niet een soort duplicaat paspoort waar de gegevens in staan die er toe doen voor de controlerende instantie... Geld kost het toch...daar twijfel ik niet aan....die boetes zijn ook niet mals. |(

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:33

Hoe willen ze belasting gaan heffen als een paspoort nog steeds geen geldig eigendomsbewijs is?

Kijk honden zijn huisdieren in de zin dat ze meestal in of bij huis gehouden worden.

Paarden staan ook wel aan huis, maar toch ook in pensionstallen of een wei wat niet aan huis is.
Hoe gaan ze bewijzen hoeveel paarden ik heb en daarover belasting heffen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:42

Of ze gaan er straks vanuit dat je eigenaar bent, dus bel moet betalen. Of net als bij honden, er staan x paarden op stal, dus bel betalen en dan zal het stalgeld omhoog gaan.

Honden is ook een controle van niks. Ze bellen aan of je een hond hebt. Ik heb een keer gehad ergens dat we kwamen wonen en ik een logeerhondje had. Ze vroegen hoeveel honden wij hadden. Ze zagen er 2 lopen, dus ik zeg dat er eentje logeert en de andere 2 van ons zijn. Kreeg een rekening voor eentje.

Adres 2 hebben ze aangebeld en maar 1 hond sloeg aan en ging blaffen, dus hebben ze ons een rekening gestuurd van 1 hond, zonder ons gezien of gesproken te hebben! Als we 6 honden zouden hebben en we hadden in het bos gelopen, zou ik geen rekening hebben gekregen....... Ik kon daar nog tegenin gaan, want wie zegt dat die hond van ons is? Hondje van mn moeder is hier als zij op vakantie is.

Je krijgt hier geen penning, dus heel vaag eigenlijk.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:02

Gisteren contact gehad met een hele aardige dame van NVWA.

Mijn probleem is dat ik een paard heb met een BWP papier (Belgisch).
Bij het BWP is het paspoort en het eigendomsbewijs (papier) 1 document, dus geef ik mijn paspoort af dan geef ik ook mijn eigendomsbewijs af.
Op mijn vraag hoe ik nu moet handelen (paard gaat per 1 maart in pension) kon nog geen antwoord gegeven worden. De dame snapte nu wel waarom in Belgie een kopie is toegestaan.

Ze hebben het in behandeling en ik krijg binnen 4 weken een antwoord.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:15

Amarie schreef:
Gisteren contact gehad met een hele aardige dame van NVWA.

Mijn probleem is dat ik een paard heb met een BWP papier (Belgisch).
Bij het BWP is het paspoort en het eigendomsbewijs (papier) 1 document, dus geef ik mijn paspoort af dan geef ik ook mijn eigendomsbewijs af.
Op mijn vraag hoe ik nu moet handelen (paard gaat per 1 maart in pension) kon nog geen antwoord gegeven worden. De dame snapte nu wel waarom in Belgie een kopie is toegestaan.

Ze hebben het in behandeling en ik krijg binnen 4 weken een antwoord.

O ben hier wel benieuwd naar.
Mijn paard komt uit Oostenrijk en ook daar is paspoort gelijk je stamboom en eigendomsbewijs.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:40

Dat maakt voor de Nederlandse wetgeving toch niet uit?