[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:36

AdemoJoey schreef:
Ok, ik had/heb echt even een blond momentje.. :o? Als er staat: 9,71km/l dan is dat gewoon dat de auto 1 op 9,71 rijdt? Ik deed 100 gedeeld door 9,71 --> 10.3 dus auto rijdt 1 op 10.3. Het werd wat vreemd bij 15,15 km/l,dan komt er 1 op 6.6 uit :? Maar eigenlijk is het dus 1 op 15,15?

@ Gloa: Dank voor de info en tips! Dit ga ik zeker in de gaten houden!!

Als het er echt zo staat, is het inderdaad 1:9,7 en 1:15,15.

Check dat wel even. een typefoutje is snel gemaakt; niet alleen door jou maar ook door anderen die de site vullen met info.

AdemoJoey

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:16

Dank je wel ikke!

De Subaru blijft dus interessant.. Volgens mijn monteur en een garage is de Subaru 1.8 qua vermogen gelijk aan de Toyota 1.6. Ik zou dan voor een 2.0 moeten gaan. Is er ook een type die minder benzine verbruikt dan de anderen? Het is lastig vergelijken via Marktplaats: vaak is alles ingevuld, behalve het verbruik :')

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:45

Subaru's zijn op de allerkleinste na allemaal 4wd. En allradantrieb verbruikt inherent wat meer dan 2wd.

Dan is lastig te beoordelen of het boxer blok van Subaru minder zuinig is dan de vier in lijn van Jan, Piet of Klaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:42

Mijn 2.0 subaru sleept met gemak 2ton. Over de 1.8 in combi met een 1,5 paards en klein paard zou ik me alles behalve zorgen maken en qua trekeigenschappen zeker verkiezen boven een 1.6 toyota.

Maar goed ik ben bevooroordeeld :o

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:24

Qua verbruik reken ik trouwens voor een dieselmotor ruwweg x3, gemengd gebruik
Zo verbruikt mijn 3.2 motorblok een 10-tal liter/100 km (1:10), en de 2liter caddy van vriendlief 6liter/100 km. (1:16,66...)

Gemengd gebruik: kortere en langere stukken doorheen, af en toe stukje met aanhangwagen.
Hang een zware aanhangwagen achter de 3.2 en bergop, dat zit je natuurlijk aan 15 liter.
Ga je paar uurtjes 150 vlammen op de Autobahn met de Caddy, dan zit je ook dik boven de 6liter.

Over de VW caddy gesproken, behalve dat ik hem vind draaien als een slagschip, hele goeie automaat er in en als je de lange versie neemt, in België als lichte vracht in te schrijven. Mag 1500 kg aan de haak dus met lichtere trailer en niet te dik paard, moet dat lukken :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:44

Optiwolk schreef:
Qua verbruik reken ik trouwens voor een dieselmotor ruwweg x3, gemengd gebruik
Zo verbruikt mijn 3.2 motorblok een 10-tal liter/100 km (1:10), en de 2liter caddy van vriendlief 6liter/100 km. (1:16,66...)

Gemengd gebruik: kortere en langere stukken doorheen, af en toe stukje met aanhangwagen.
Hang een zware aanhangwagen achter de 3.2 en bergop, dat zit je natuurlijk aan 15 liter.
Ga je paar uurtjes 150 vlammen op de Autobahn met de Caddy, dan zit je ook dik boven de 6liter.

Over de VW caddy gesproken, behalve dat ik hem vind draaien als een slagschip, hele goeie automaat er in en als je de lange versie neemt, in België als lichte vracht in te schrijven. Mag 1500 kg aan de haak dus met lichtere trailer en niet te dik paard, moet dat lukken :j

Totdat de DSG er de brui aan geeft........

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:36

Ik heb een vraagje. Ik wil binnenkort mijn BE rijbewijs halen. Ik heb een audi a4 1.8L uit 2000 benzine.

Massa leeg: 1210 kg
Maximum toelaatbare massa: 1785 kg

Kan deze een trailer met 1 paard trekken? Het is maar voor 1 kilometer heen en terug. Voor grotere afstanden (strandrit en wedstrijden) kan ik misschien een 4x4 gebruiken. Dus het gaat alleen om die 1 km.

Groetjes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:16

Die 1 km leg je sneller wandelend af dan eerst de trailer pakken, alle spullen inladen, aan de auto hangen, paard laden en gaan rijden.
Of moet je ern snelweg over of zo?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:24

1km doe je inderdaad sneller te voet. Indien het weer (en de bodem) het toelaat ga ik te paard naar de winter wedstrijden hier 3km verderop. Enkel stap doe ik er 40min over, met galop erbij hooguit 20min. Is wel licht bergop :) Flinke jas aan en inrijdeken indien nodig. Bij regen waterdicht nierdeken, regenbroek over witte broek heen, regenjas. Ik ga alleen niet bij sneeuw en ijzel ivm glijden, maar de kans dat ik dan de trailer ga pakken is ook best klein.

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:47

Moet een snelle weg over in het donker, dus dat wordt hem niet. Gaat om wekelijkse trainen. Daarbuiten vind ik lopen niet handig want paard is ook nog eens aan 1 oog blind..

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:30

Liaatje363 schreef:
Ik heb een vraagje. Ik wil binnenkort mijn BE rijbewijs halen. Ik heb een audi a4 1.8L uit 2000 benzine.

Kan deze een trailer met 1 paard trekken? Het is maar voor 1 kilometer heen en terug. Voor grotere afstanden (strandrit en wedstrijden) kan ik misschien een 4x4 gebruiken. Dus het gaat alleen om die 1 km.

Groetjes

Wat mag de auto trekken ?
Max massa is wat de auto in totaal beladen mag zijn. Dit heeft niks met trekgewicht te maken

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:08

Volgens autoweek.nl 1300 kg. Zal dus van gewicht trailer en paard afhangen, houdt niet veel over (al zou ik het persoonlijk bij doorsnee trailer en paard wel aandurven voor die ene km).

Betreft rijbewijs: bij de meeste anderhalf paards zal B voldoende zijn (1785 + 1600 blijft onder 3,5 ton)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:20

Ik heb een vraagje,

Ik heb pas een nieuw scheurijzer die iig geen trailer kan trekken. Geen punt, mijn vriend had een bmw die 1800 kon trekken. Problem solved. Totdat het dan uit gaat :+

Ik heb in principe geen trailer trekkende auto nodig, maar vind dit wel praktisch. Ik heb 2 bijrijdpaarden, paard A en B even zo gezegd. Paard A mag ik altijd een VW tranposter bus met 2 paardstrailer meenemen. Daar haal ik paard B ook wel eens mee op. Bij paard B mag ik ook de 2paards trailer lenen, zij gaat zelf vaak mee en mag eigenlijk ook wel haar auto meenemen (een Suzuki? geen idee maar mag iig 3500 trekken, zat dus)

Maar hun hebben hem soms zelf nodig en ik voel me soms toch wat bezwaard om hem te vragen. Maar voor die enkele keer dat ik hem dan nodig ga hebben, moet ik daar dan een duur rijdende auto voor aanschaffen? Mijn ouders hebben een seat leon sport, die mag 1300 kilo trekken. Das voor een 2paards trailer en paard wel krap, maar zou dat een ramp zijn met kleine stukjes? zou dan bijv gaan om een keer naar les (als dat een keer paar maand is is dat al wel veel) of bos (max 15 min, geen snelweg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:28

1300 voor een 2paards met 1 paard erop wordt heeeeeeeel krap. Dan moet je trailer op de weegbrug echt onder de 700 blijven en betwijfel of die bestaan. Daarnaast is een leon van zichzelf eigenlijk te licht om met zo'n gevaarte mee de weg op te gaan. Beetje stevige rukwind in combi met een stommelend paard en je bent de controle over de combi kwijt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:36

ja daar ben ik dus al bang voor := het zouden dan wel mooi weer ritjes zijn hoor, met wind zou ik sowieso niet op pad gaan of met de combi voor hun. Ik snap het wel hoor, maar ik vind het ook weer zonde om een grote auto te kopen die 1500 mag trekken, veel meer kosten kwijt zijn voor die enkele keer dat ik hem gebruik :')

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 08:00

Voor die enkele keer een 1,5 paards trailer huren? :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:19

Nu kunnen paarden in een tweepaards dankzij tussenschot vaak minder schommelen dan in anderhalf, maar echt goede combi wordt het niet met een Leon, die heeft gewoon van zichzelf weinig in te brengen.

Of het kan? Het zal vast meestal prima gaan. En een dikke bak geeft geen garantie dat het altijd goed gaat. Maar dan heb je wel meer in te brengen en wordt het minder snel spannend.

Volgend vriendje goed uitzoeken. "Hai, heb jij een leuke auto?". Sportmodel: "doei". Grote oubollige Volvo: "leuk kennis te maken" :D

ps, je hebt BE voor het rijden met de tweepaards?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:35

Kan je je karretje niet inruilen voor een scheurijzer waar je een 1,5 aan kan koppelen en dan idd zo een trailer huren? Volgens mij moet dat lukken zonder je blauw te betalen, zeker alsn je geen 4x4 nodig hebt. Een 2paards weegt gelijk al een flink stuk meer en zeker als je met beide paarden tegelijk op pad wil zit je in een ander segment qua auto's.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:14

Ik heb idd gewoon mijn BE dus dat hoort allemaal geen probleem te zijn. Hmm een 1,5 paards is dan wel een goed idee ja, volgens mij heeft een meisje van stal die dus kan ik die misschien ook wel lenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:07

Bekijk wel welke 1,5 je graag wil gebruiken, ze zijn niet allemaal hetzelfde met tmm en laadvermogen. Je kan beter wat ruimer gaan (richting 1800-2000) dan op een krap richeltje balanceren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:13

Varekaj schreef:
Bekijk wel welke 1,5 je graag wil gebruiken, ze zijn niet allemaal hetzelfde met tmm en laadvermogen. Je kan beter wat ruimer gaan (richting 1800-2000) dan op een krap richeltje balanceren.

Meeste 1½ zullen tmm 1600 kg of minder hebben. Maakt sowieso niet uit als de auto de beperkende factor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:19

Als je favoriete trailer tmm 1600 heeft en je kan een auto permitteren die dat kan en mag trekken, zou je die optie dan laten schieten? Hoe hoger de tmm, hoe meer speling je ook hebt voor het nuttig laadvermogen. Stel dat ie wat zwaarder is dan gedacht heb je toch tikje marge.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:44

Varekaj schreef:
een auto permitteren die dat kan en mag trekken, zou je die optie dan laten schieten?

Daar wringt bij Jester_ de schoen, of ze heeft geen probleem of ze heeft de Leon die maar 1300 kg aan de haak mag.

Hou je het meer algemeen dan heb je gelijk, als je auto 1500 of 1600 kg mag trekken, waarom dan beperken tot een trailer met minder laadvermogen? Het kan natuurlijk omdat je tegen een leuke aanloopt die voor jouw gebruik ook ruim genoeg is of omdat je geen E achter B hebt. In andere gevallen, meer is beter :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:15

Als ze de leon wil gebruiken zit ze inderdaad aan die 1300 en dat vind ik persoonlijk krap. Een trailer vinden die leeg 700 max weegt... het kan, maar het wordt wel zoeken. Ik geloof dat atec wel lichtgewichten heeft met tmm 1200 (of zelfs 1100). De 1,5 van Ifor mag je dan afschrijven, die zit er ruim boven.
Wil Jester eventueel kijken voor een andere auto, dan zijn er best wel wat te vinden die die 1600 kunnen en mogen trekken zonder een fortuin kwijt te zijn. In dat opzicht inderdaad, ga zo ruim je kan. Rijbewijs hoeft ze in ieder geval geen rekening mee te houden :)

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:41

tinkersjakie schreef:
Liaatje363 schreef:

Groetjes

Wat mag de auto trekken ?
Max massa is wat de auto in totaal beladen mag zijn. Dit heeft niks met trekgewicht te maken

Ik heb werkelijk geen idee, zal mijn pa even vragen. Volgens hem kan ie het wel trekken.

BE wil ik gewoon sws halen, mocht het net niet net wel zijn wil ik niet met mond vol tanden staan.