[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:51

Vroeger ook een Omega 2.0 gehad. Trok de trailer prima maar zwabberde ook aardig als het waaide. Later Vito en nu Korando. Laatste rijdt het fijnst met trailer dus ben er op vooruit gegaan :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:00

cissy schreef:
Vroeger ook een Omega 2.0 gehad. Trok de trailer prima maar zwabberde ook aardig als het waaide. Later Vito en nu Korando. Laatste rijdt het fijnst met trailer dus ben er op vooruit gegaan :)

Die Omega was ook alleen maar grappig met de 6-pitter of in de versie met rode tellers (waar er maar 251 van zijn geweest)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:28

Moet je een keer met een citroen ds4 op een glad wegdek na regen en felle wind rijden. Dan zwabber je ook fijn rond. Echt plastic doosje op wielen.

@ikke: de auto ziet er ook absoluut niet uit alsof je ermee door modder wil baggeren. Een nette SUV voor in de stad ja, maar geen moddervreter. Hij heeft dezelfde lijnen als een BMW x6. Voor het echte werk zou ik toch echt broertje landrover kiezen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:03

cissy schreef:
Vroeger ook een Omega 2.0 gehad. Trok de trailer prima maar zwabberde ook aardig als het waaide.

Versleten schokdempers? Of af fabriek al heel erg op comfort ingesteld zoals een deinende Amerikaanse sloep?

Onze vorige auto rondom nieuwe schokdempers onder laten zetten. Merkte bij de eerste verkeersdrempel al dat het een goede investering was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:02

Mijn auto gaat vanavond binnen voor onderhoud bij stiefpa. Heeft jarenlang zelf offroads gedaan met een Jap (Nissan patrol) en doet niks liever dan sleutelen. Ben benieuwd hoe ik mijn kar na het weekend terug ga krijgen :')

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:51

Varekaj schreef:
doet niks liever dan sleutelen.

Afbeelding

Prettig weekend Varakaj }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:51

Euh... Zo gaat ie er inderdaad uitzien :))

Stiefpa en wijlen oom zijn ook motorfanaten. Kennis kwam motor brengen indertijd, een husaberg, die raar geluidje maakte. Na halve dag kwam die man weer langs, lag de hele motor uit elkaar. En lol dat oom en stiefpa hadden :')
oom heeft ook nog aan oude 2pk's gesleuteld die je nog in gang moest zwengelen. Heb er dus wel vertrouwen in dat jeepje in goede handen is :D (en ik vind het stiekem zonde dat ik het zelf niet kan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:45

Dat zijn wel heel veel stukies :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:53

Autootje kreeg vandaag al nieuwe olie, oliefilter en ruiterwissers. Moregen wordt er een nieuwe stekker aan de trekhaak gezet en mogelijks trakteert stiefpa als vervroegd kerstcadeautje op een set nieuwe banden :D
Hij gaat ook de laadruimte opmeten, hij heeft nog een speciale materiaalkast met lades die ooit in zijn patrol stond. Iets met opbergruimte enzo.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:17

Opbergruimte? Pff ik stapel gewoon :+

Wil wel een keer iets maken zodat ik al het spul dat altijd in de auto staat z'n eigen plekje heeft.
Twee grote lades tussen de wielkasten ofzo, met wat vakken eromheen om de ruimte op te vullen en daar bovenop gewoon weer een rechte vloer.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 01:14

Lena82 schreef:
Hmm.. Enig idee waar ik de trailer op de weegbrug kan zetten in Gelderland? Verwacht niet dat het ledig gewicht boven de 900 kg gaat uitkomen eigenlijk, dus dan zou t moeten lukken toch?

In nijmegen, je kunt het even googelen. Kost 15 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:37

Ik heb grote plastic curverbakken met deksel. Passen naast elkaar en op elkaar. Heb een bak voor wedstrijdspullen, eentje voor laarzen/stalschoenen, eentje met spullen voor de weide (draad, isolatoren, schroeven...), een bak met mijn zadeldoeken enz. Moet er alleen nog 1 of 2 halen om voer in te bewaren. Startkabels en fluo hesje zitten in van die vakjes in de auto zelf.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:15

@ Rex-Rolfo; bedankt voor het meedenken! Mijn eerste auto kwam uit 1988,zeer goede staat, maar uiteraard kom je wel reparaties tegen. Mijn auto van nu komt uit 1999, heb hem bijna 2 jaar en nog geen enkele reparatiekosten aan gehad. Ik ben ook wel iemand die net zolang doorzoekt totdat ik een goede getroffen heb :j mijn monteur gaf aan dat de auto in verrassend goede staat is :D Ik ben dan ook niet bang voor een oudere auto.

Wel wil ik uiteraard een goede keuze maken mbt het trekken van een anderhalfpaardstrailer.

Zoals het nu lijkt, lijkt de Kia Sportage 2.0i-16v 4wd (keuze aan-uit) wel een kanshebber!
Benzine
118,128 of 129pk
Koppel 175nm / 4700 tpm
Topsnelheid 172km/u
Lengte 4,32m
Breedte 1,76m
Hoogte 1,65m
Wielbasis 2,65m
Leeg 1413kg
Trekgewicht 1800kg

Is er qua prestatie/veiligheid mbt het trekken van een trailer ook verschil in handgeschakeld of automaat?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:28

Automaat rijdt sowieso wel fijn (zeker vergeleken met een auto met ietwat hakerige handbak) en als je niet zo'n held bent met manoeuvreren kan het een verbrande koppeling schelen.

Wat zoek je verder, diesel of benzine enz? Zeker als je aardig wat km's rijdt maakt een zuinigere auto verschil. Is 4wd nodig of gewoon voor het idee? In principe kan je een anderhalf paards namelijk ook prima met een doorsnee middenklasser trekken. Alles wat een 1500 kg mag en veilig kan trekken is geschikt. Tenzij je een vrij zwaar paard hebt, dan wil je misschien naar 1600 kg gaan.

Wat 1500 kg opties buiten de obligate Passat en Mondeo om:
http://link.marktplaats.nl/m1098632413
http://link.marktplaats.nl/m1098472914 (tellerstand onlogisch)
http://link.marktplaats.nl/m1097698670
http://link.marktplaats.nl/m1101602423
http://link.marktplaats.nl/m1098369077

Ik heb me niet specifiek in deze exemplaren verdiept, kan best dat er een wrak van de maand tussen zit. Of juist het koopje van de week. Gewoon even wat wagens om vrijblijvend te brainstormen :+

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:35

@ Rex-Rolfo; ik denk dat een benzine auto het beste bij mij past. Ik rijd dagelijks namelijk maar 35km naar mijn werk en natuurlijk ook weer terug. Daarnaast nog een paar km naar mijn paardjes. Wanneer de trailer erachter hangt zullen we ook vaak maar max 35km rijden.

Bedankt voor de link! Ik heb er naar gekeken. Heel veel auto's zijn er in sedan uitvoering, ivm mijn grote hond die ook in de auto mee mag, is dat niet zo handig. Ik kom daardoor al snel uit op een hatchback, SUV of stationwagon. Stationwagon is vaak erg zwaar (om de vaste kosten wat in de hand te houden zoek ik een auto die max 1450kg weegt) en ik rijd voor mijn werk ook binnen Leeuwarden en dan vind ik een kleinere auto wel prettig. En om het mezelf nog wat moeilijker te maken zoek ik een Japanse of Duitse auto..:o

Mijn paardje is gelukkig licht, dus dat scheelt :) De combinatie zal 1050 tot max 1200 wegen en stel je voor dat ik voor de Kia Sportage 2.0 ga, dan weegt de auto 350 tot 200kg zwaarder dan de combinatie en het zit 750 tot 600kg onder het maximum trekgewicht.

De 4x4 heb ik er trouwens inderdaad bewust bij gezocht. Mijn Honda had 4x4,woog 1050 kg en kon makkelijk trekken. Die auto lag als een beest op de weg! <3

Het enige grote nadeel wat ik zie is dat de Kia nogal 'zuipt',volgens gegevens 1 op 10..werkelijke waarde waarschijnlijk nog lager. Ik heb nu een auto die 1 op 12.3 rijdt in realiteit.

Daarnaast nog uitgerekend hoeveel het mij kost als ik aankomend jaar 6x gebruik ga maken van een paardentaxi of wanneer ik de Kia gebruik en een trailer voor 20 Euro huur. Bij 6x kom ik met de Kia 1 Euro duurder uit (huur trailer, het jaarlijkse verschil met wegenbelasting en benzinekosten). Zou ik nog vaker weg willen dan is de Kia met gehuurde trailer goedkoper. Tsjah.. met een eigen auto ben ik wel flexibeler en minder afhankelijk. Aan de andere kant heb ik de rest van het jaar tijdens al mijn ritten structureel behoorlijk meer benzinekosten en het betekend dat ik zelf met de combinatie moet rijden, iets wat ik nu nog niet voor me zie. Ik ga binnenkort maar eens voor mijn E-rijbewijs :7 Stof tot nadenken :')

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:12

Subaru ...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:35

70 km per werkdag maakt bij 220 dagen ook ruim 15K per jaar. Plus de privé kilometers, dan zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken of je een wagen met of zonder bougies neemt.

Ruimte: Opel Zafira. Het flex7 systeem is ideaal. Met de achterste stoelen naar beneden heb je een zee aan ruimte. Met de achterbank optgeklapt en naar voren geschoven een oceaan :D

Geen 4wd of hoog trekgewicht, wel voldoende voor jouw situatie. Maar goed, ik krijg de indruk dat je wat verliefd bent op de Sportage, en daar is niets mis mee ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:47

Wij hebben ook nog naar Kia gekeken, maar ivm verbruik was dat voor ons minder interessant.
Aangezien er af en toe nog een tripje naar nl gaat was dat meer van belang dan bijvoorbeeld het gewicht van de auto omdat er hier (nog) geen belasting is.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:18

De Subaru was inderdaad de eerste auto die mij aansprak :j mijn monteur raadde die mij alleen toch wat af ivm hoog benzineverbruik, grote kans op olieslurper en de onderdelen die behoorlijk aan de prijs zijn, omdat hier niet heel veel aanbod in is.

De Opel zafira is inderdaad erg interessant! Die is mij ontglipt! Nu heb ik een hele domme vraag, maar verbruik van 1 op ... zegt mij meer dan 15,15km/l of 9,71km/l. Ik kom er niet zo goed uit hoe ik dit kan omrekenen. Zoals ik het doe wordt de zuinigere auto alleen maar ongunstiger :')

Ik ben inderdaad een beetje verliefd op de Kia :+ maar betaalbaarheid en betrouwbaarheid zijn het belangrijkste! Het zou me bij mijn keuze helpen als ik het omrekenen snap haha

En als ik het goed begrijp kan ik met mijn combinatie uit de voeten met een geschikte auto met een leeggewicht van 1400kg en trekgewicht van 1500kg?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:40

Zojuist even wat Indo opgezocht over de Opel zafira, maar de motor van de 2.2 zorgt blijkbaar voor nogal wat problemen. De 1.8 is beter, maar die heeft te weinig trekkracht helaas. .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:46

Wij zijn geen fan van Opel ivm de motor. wel alleen met astra's en zafira gereden. Op vlakke baan ging het fijn maar bergop in de ardennen met de 1500 zafira was een ramp. We zaten in Luxemburg en we hadden momenten waarop we dachten "zo dadelijk rollen we achteruit". Terwijl dat gewone openbare weg was en andere auto's er veel minder last mee leken te hebben. In Luik is de autostrade best steil en zelfs vrachtwagens, die grote CE's, staken ons nog voorbij...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:38

De 1.8 heeft geen enkele moeite met 1200 kg trailer. Wel moet je die motor toeren laten draaien, dan is er niets aan de hand.

We hebben de A Zafira en de B gehad, beide 1.8 benzine. Trekgewicht 1200 kg, voldoende voor onze Haflinger.

12,5 km/l = 100 / 12,5 = 8 l per 100 km.
8 l/100 km = 100 / 8 = 12,5 km per liter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:22

Mijn subaru verbruikt 1l olie op de 3500km. Vriend van ons heeft de 2.5L turbo en die lust wel een liter per 1000km......... Waarschijnlijk is de vorige eigenaar niet al te best omgegaan met de turbo.

Mocht je serieus voor een oudere suabru gaan kijken laat dan de auto's met grote blokken en turbo's links liggen en blijf vooral uit de buurt van impreza wrx of wrx look ombouw. Gewoon een basic impreza, forester of legacy met een goede onderhoudshistorie en recent vervangen distributieriem. Dan kan je echt een hele fijne betrouwbare trekauto vinden. Het is niet voor niets dat subaru in Amerika als een van de weinige oosterse merken een voet aan de grond heeft gekregen. Ook de oudere modellen kom je hier alleen op de sloop of voor onderdelen tegen als ze totall-loss zijn gereden. Voor de rest blijft het rijden.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:12

Ok, ik had/heb echt even een blond momentje.. :o? Als er staat: 9,71km/l dan is dat gewoon dat de auto 1 op 9,71 rijdt? Ik deed 100 gedeeld door 9,71 --> 10.3 dus auto rijdt 1 op 10.3. Het werd wat vreemd bij 15,15 km/l,dan komt er 1 op 6.6 uit :? Maar eigenlijk is het dus 1 op 15,15?

@ Gloa: Dank voor de info en tips! Dit ga ik zeker in de gaten houden!!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:29

Idd 9,71 km per liter is hetzelfde als 1 liter per 9,71 km :')

In DE en BE is liters per 100 km meer gebruikelijk. In dit voorbeeld 10,3 liter per 100 km.

Subaru staat hoog in de klant tevredenheid lijsten. Zover ik weet ook allemaal made in Japan, vaak nog net even beter dan een Japans model die in bv UK gemaakt wordt. Maar zoals bij als oudere auto's, je moet een goede uitzoeken. De WRXen zijn mishandeld door boy racers, de Forresters door bouwvakkers.