[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:41

Heb het even opgezocht. Voor zover ik begrijp mag je lading niet boven het maximale sleepgewicht uitkomen en niet boven de maximale tmm van de aanhanger. Maar er staat inderdaad niet meer dat de tmm van de aanhanger ook lager moet zijn. Die info kwam van ome agent trouwens vorig jaar nog.

Het enige klote is, als je controle krijgt zonder weegbrug in de buurt, ga dan maar een keer bewijzen dat je trailertje + paard maar 1500kg weegt en niet het maximale wat de aanhanger kan hebben.

AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:44

De ene manege waar ik volgend jaar zou willen starten is op 31km afstand. Dit is vooral snelweg, al zijn binnenweggetjes ook mogelijk, maar dan zal de route langer zijn.
De andere manege waar ik zo willen starten is op 25km afstand. Vooral een N-weg waar 100km p/u is toegestaan. Binnenweggetjes zijn ook mogelijk.

Dit zal gemiddeld 1x per maand zijn.

Ik ga trouwens sowieso in december met de trailer die ik kan huren (510kg) naar een weegbrug. Het oogt overigens als een massieve, moderne trailer, wordt goed onderhouden. Ik wil graag weten hoeveel hij daadwerkelijk weegt :)

Anouar ga ik in december ook wegen. Zo weet ik waar ik aan toe ben.

Even een vraag over de mogelijk toekomstige auto van Lena82: die mag 1500 trekken en de combinatie die ze wil trekken weegt 1367kg. Dat is een verschil van 133kg. Bij mij is het verschil waarschijnlijk 150kg, hoe kan het dat haar combinatie het dan wel kan? Er is ook maar 10pk verschil? Niet rot bedoeld, maar ben gein nieuwsgierig en wil hier graag wat over leren. Zeker als ik ook voor een andere auto moet. .

Lena82

Berichten: 228
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:58

Als het idd toch de V40 moet worden laat ik m ook terug keuren naar 1500 om discussie te voorkomen... Zit ik ook niet op te wachten. Morgen maar even met de baas overleggen over de mogelijkheden, liefst houd ik de auto die ik nu heb ervoor, maar met wat ik zakelijk ga rijden is dat qua kosten niet te doen helaas..

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:03

Vaak is het probleem niet dat het niet kan, maar dat het niet mag (veiligheids regeltjes, nog een beetje marge etc etc).
Ze moeten er toch een nummertje aan hangen.

Maar het verschil hoeft niet perse bij de motor te liggen. De remmen kunnen ook anders zijn bijvoorbeeld. Misschien hebben die andere net iets meer remkracht.

Bij onze volvo zat nog geen trekhaak onder toen we hem kochten. Meteen maar laten doen. Maar daar is het niet alleen maar het monteren van de trekhaak, maar ook de software van de auto die aangepast moet worden. (Schijnbaar heeft de auto een soort auto-correctie ofzo als de combinatie begint te slingeren)

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:44

AdemoJoey schreef:
Even een vraag over de mogelijk toekomstige auto van Lena82: die mag 1500 trekken en de combinatie die ze wil trekken weegt 1367kg. Dat is een verschil van 133kg. Bij mij is het verschil waarschijnlijk 150kg, hoe kan het dat haar combinatie het dan wel kan

Er is een verschil tussen wat mag en wat verstandig is. Wat mag heeft te maken met de cconstructie van de carrosserie, de remmen, de ideeën van de fabrikant.

Wat verstandig is heeft te maken met de grootte en gewicht van de auto, motorvermogen en vooral de ervaring van de chauffeur.

Persoonlijk zou ik niet graag 1500 kg achter een Focus of V40 hangen, zelfs niet als het mag van papa Ford of mama Volvo.

cissy

Berichten: 20296
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:57

Weegbruggen vindt je vaak bij fouragebedrijven of bij een zand/betoncentrale of andere bedrijven met gewichtige goederen. Dus altijd wel ergens eentje bij je in de buurt te vinden. Ik weet er al drie bij ons in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 02:06

Ik ga gewoon naar het APK centrum, dat is hier amper 3km verderop :)

Die correctie bij slingeren heeft mij al een keer flink problemen opgeleverd. Of beter gezegd, de stalbaas die met mijn paard met spoed naar de kliniek op weg was ivm koliek. Paard maakte drama, trailer schommelt op de snelweg. Die correctie treedt in en remt de auto af. Allemaal prima, tot ze plots amper nog 30km/u gingen. Op de pechstrook. En nadien raakten ze door die snelheid amper de brug aan de kliniek nog op. Daar is veel kostbare tijd in gaan zitten, heel veel stress en bijgevolg is het ook absoluut niet veilig om met zulke lage snelheden op drukke wegen te zitten.

AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 07:24

Dank jullie voor jullie berichten, ik heb hier veel aan!

Zouden jullie met mij mee willen denken over een geschikte auto voor een combinatie met als 1100 gewicht? Mijn budget is klein, zo'n 2000,-, ik ga dus voor een tweedehands auto.

Ik heb voor die prijs een leuke daihatsu terios 4x4 gevonden die 1020 weegt en 1400 mag trekken, maar die zal niet geschikt zijn? Of doordat hij 4x4 is wel? Mijn vorige auto met 4x4 lag namelijk als een monster op de weg :D over kogeldruk ed weet ik natuurlijk nog niets. Hij heeft wel maar 83pk. .

Nessa

Berichten: 8641
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 07:42

Ik rijd ook in een V40. 2.0
Mag 1400 trekken. Rijd eigenlijk heel prima en fijn. Ik heb er 1200 kg achter hangen.

Ben inderdaad verbaasd waar mensen mee op pad gaan... auto rijklaar 1450 kg. Mag 1500 trekken. Gaan op pad met een 2 paard trailer en 2 grote paarden erin...

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:54

Een Terios mag veel trekken vanwege sterk (ladder?) chassis. De auto zelf is kort, smal en hoog. Voor stabiliteit zoek je lang, breed en laag ...

Met een budget van 2000 kom je bij oudere auto's. Kost geen drol, afschrijving heb je dus ook nauwelijks, maar je zult wat meer kwijt zijn aan onderhoud.

Voor een appel en een ei koop je b.v. een nette Opel Omega, prima trekauto. Belasting en verbruik hoger dan bij een Aygo, maar ja, die kan ook gewoon IN de trailer ipv ervoor :D

assie

Berichten: 9678
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:47

Hihi, die aygo is verrassend ruim hoor :P . Mijn pa gebruikt hem standaard als verhuisauto (maar dat is misschien meer een familie-grapje :+ ).

Qua wat een auto kan en mag trekken zit natuurlijk ook een groot verschil in he.
Mijn Carina mag op papier 1400 trekken. Van het weekend stond onze T4 met panne. Ding weegt 1670, exclusief inhoud, dus laten we zeggen 1900 incl alles. Die moest 5 km gesleept worden naar de garage. Bij gebrek aan ANWB e.d. hebben we daar de Carina voor gezet. Geen problemen mee hoor. Trekt ie met zijn vingers in de neus. Nu gedraagt een bus met iemand achter het stuur zich héél anders dan een trailer natuurlijk. En daarom zou ik voor die trailer een zwaardere auto willen met veel meer te zeggen.
Want ondanks dat een auto het misschien wel mag, is het niet altijd veilig. (en andersom)

ikke

Berichten: 38794
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:37

assie schreef:
Hihi, die aygo is verrassend ruim hoor :P . Mijn pa gebruikt hem standaard als verhuisauto (maar dat is misschien meer een familie-grapje :+ ).

Qua wat een auto kan en mag trekken zit natuurlijk ook een groot verschil in he.
Mijn Carina mag op papier 1400 trekken. Van het weekend stond onze T4 met panne. Ding weegt 1670, exclusief inhoud, dus laten we zeggen 1900 incl alles. Die moest 5 km gesleept worden naar de garage. Bij gebrek aan ANWB e.d. hebben we daar de Carina voor gezet. Geen problemen mee hoor. Trekt ie met zijn vingers in de neus. Nu gedraagt een bus met iemand achter het stuur zich héél anders dan een trailer natuurlijk. En daarom zou ik voor die trailer een zwaardere auto willen met veel meer te zeggen.
Want ondanks dat een auto het misschien wel mag, is het niet altijd veilig. (en andersom)

Dat blijft een punt. Ik heb ook 3000kg bus aangetrokken met een eend; motor wilde niet meer starten op de zwakke accu's.

Die Terios schijnt het leuk te doen zolang ie alleen is, als ik het commentaar van anderen mag/moet geloven.

Voor 2k en enig budget voor onderhoud en (extra) reparaties:
http://link.marktplaats.nl/m1102103896
http://link.marktplaats.nl/m1099945461
http://link.marktplaats.nl/m1096963339

Wie zegt dat je geen dikke 4x4 kunt rijden voor 2k?

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:42

Je vergeet de reparatie kosten :+
Zelf vindt ik niks, zuipt veelste veel.

ikke

Berichten: 38794
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:34

Tobbes schreef:
Je vergeet de reparatie kosten :+
Zelf vindt ik niks, zuipt veelste veel.

Al die aanbeden 4x4's van koreaanse en andere duistere herkomst zuipen net zo hard, of nog harder.....
En te koop zijn ze ook niet voor dat geld, simpelweg omdat ze er niet meer zijn.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:19

Daarom heb ik ook 2 wiel aan gedreven auto ;)

ikke

Berichten: 38794
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:58

Tobbes schreef:
Daarom heb ik ook 2 wiel aan gedreven auto ;)

Er is veel meer 4x4 te koop dan waar de gemiddelde Nederlander weet van heeft.....

AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:24

@ ikke; Hoe bedoel je dat de terios het heel leuk doet zolang hij alleen is? Met een trailer wordt het minder prettig?

@ Rex-Rolfo; de Opel omega is vanuit zichzelf al wel heel erg zwaar. Zou 1400kg ook kunnen? Ik weet (inmiddels) dat het van heel veel factoren af hangt, maar als die goed lijken, zou dit dan ook een goed gewicht zijn?

Ik heb intussen een Kia Sportage gevonden, die lijkt breder dan de terios. Het is een 4x4,leeggewicht 1413 kg, trekgewicht 1800kg met 118 pk. Hoe klinkt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:07

Mijn tante rijdt met een volkswagen golf met 4x4 :D
Je hebt ook nog de Fiat panda met die optie, Mercedes GLA maar die is nieuw en geen flauw idee hoe die het doet met een trailer er achter.

Bij ons in het dorp is de eerste jaguar 4x4 opgedoken. Wat een boot van een auto! Volgens recensies is het gewoon een chique SUV die al problemen heeft met een spat modder maar goed. Als die het werk zou kunnen én voldoende aan de trekhaak mag voor mijn ifor, dan is dat onze toekomstige auto. Volgens mijn vriend dan toch :')

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:17

Ik hoef geen sportauto, die gaat te duur worden in boetes :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:24

Mijn vriend is diegene die de boetes krijgt voor snelheid. Ik vooral omdat ik vergeet om mijn parkeerschijf aan het raam te leggen :+

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:26

"Vroeger" had ik eigenlijk elke week wel een boete. Heel slecht, maar ik bleef gewoon te hard rijden. Dat heeft wel een klein fortuin gekost (naast de kosten die de freebee zelf maakte)

Maar nu, wat jaartjes later, heb ik niet zo veel haast meer meestal.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:48

AdemoJoey schreef:
@ Rex-Rolfo; de Opel omega is vanuit zichzelf al wel heel erg zwaar. Zou 1400kg ook kunnen? Ik weet (inmiddels) dat het van heel veel factoren af hangt, maar als die goed lijken, zou dit dan ook een goed gewicht zijn?

Een Omega is ruim, rijdt prima, er is veel keuze in benzine, diesel, sedan en stationwagen. Ook ruim onder budget zodat je een potje overhoudt voor onvoorziene kosten. Heeft voldoende eigen gewicht en mag als achterwiel aandrijver flink wat trekken.

Nadeel: heeft voldoende eigen gewicht dus niet super goedkoop in houderschapsbelasting en heeft de reputatie niet echt zuinig met brandstof te zijn.
Een Eierlegende Wollmilchsau willen we allemaal wel, in de praktijk zijn meestal toch wat compromissen nodig ;)

Citaat:
Ik heb intussen een Kia Sportage gevonden, die lijkt breder dan de terios. Het is een 4x4,leeggewicht 1413 kg, trekgewicht 1800kg met 118 pk. Hoe klinkt dat?

Op gaspedaal staan er drie onder je budget. Dit is van een generatie dat de Koreanen nog niet de stap hadden gemaakt die ze met auto's als de C'eed, I40 enz wel gedaan hebben. Bovendien is zelfs de meeneemprijs nèt onder budget, en met auto's van 15-20 jaar oud is niet zozeer de vraag welke of er onvoorziene kosten aan komen, maar hoeveel en wanneer. Dat is niet erg, maar je moet er wel rekening mee houden.


Voordeel van een oudere auto is zoals gezegd weinig of geen afschrijving. Wij hebben een auto met heus wel een hele flinke kop eraf, maar het bedrag wat ik elk kwartaal voor afschrijving reken kún je een Omega met apk voor kopen. Waarschijnlijk moet je er met zo'n auto volgend jaar weer een paar honderd euro in investeren voor een nieuwe apk, maar dan kan ie er weer een jaar tegen. Truc is om niet zozeer de allergoedkoopste auto te zoeken, maar om een technisch goede op de kop te tikken. In de advertentie zien ze er allemaal goed uit, om de echte staat te beoordelen moet je ze van dichtbij inspecteren. Zowel auto zelf als onderhoudshistorie op papier. Dus ook zeker niet bang zijn om weg te lopen, kan best vier of vijf wagens duren voor je er eentje tegenkomt die goed genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:19

Bij ons is het al een aantal jaar de trend dat er een anonieme flitsauto staat en verderop een combi of zwaantje (agent op motor). Rij je te snel of bega je een overtreding, dan wordt je verderop van de weg geplukt. Zo halen ze niet alleen snelheidsduivels van de baan maar ook mensen die bellen/mobiel gebruiken, rare maneuvers uithalen, agressief rijgedrag én je wordt ook op kant gezet als je tegenliggers teken geeft dat er een flitsauto of controle staat.

Werkt heel effectief moet ik zeggen :o

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:15

Mijn laatste boete was €150.- ik probeer nu toch ook iets méér op te letten :o

Enneuh, een Suzuki Swift bestaat ook in 4x4.
Zo'n modelletjes worden vaak hier (platte NL en BE) vaak niet ingevoerd/ uitgebracht omdat er hier geen 'nood' aan is, maar in Italië, Oostenrijk, Zwitserland, ... zie je ze enorm veel.
Zeker in Italië vorige maand enorm veel Fiat Panda's 4x4 gezien, sommige ik gok hetzelfde geboortejaar als ondertekende.

ikke

Berichten: 38794
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:30

Varekaj schreef:
Mijn tante rijdt met een volkswagen golf met 4x4 :D
Je hebt ook nog de Fiat panda met die optie, Mercedes GLA maar die is nieuw en geen flauw idee hoe die het doet met een trailer er achter.

Bij ons in het dorp is de eerste jaguar 4x4 opgedoken. Wat een boot van een auto! Volgens recensies is het gewoon een chique SUV die al problemen heeft met een spat modder maar goed. Als die het werk zou kunnen én voldoende aan de trekhaak mag voor mijn ifor, dan is dat onze toekomstige auto. Volgens mijn vriend dan toch :')

Jaguar een probleem met modder? Ehm, Jaguar maakt onderdeel uit van Land Rover..... Waar denk je dat die 4x4 techniek vandaan komt?


AdemoJoey schreef:
@ ikke; Hoe bedoel je dat de terios het heel leuk doet zolang hij alleen is? Met een trailer wordt het minder prettig?

@ Rex-Rolfo; de Opel omega is vanuit zichzelf al wel heel erg zwaar. Zou 1400kg ook kunnen? Ik weet (inmiddels) dat het van heel veel factoren af hangt, maar als die goed lijken, zou dit dan ook een goed gewicht zijn?

Ik heb intussen een Kia Sportage gevonden, die lijkt breder dan de terios. Het is een 4x4,leeggewicht 1413 kg, trekgewicht 1800kg met 118 pk. Hoe klinkt dat?

De terios is inderdaad niet de beste trekauto ooit (understatement).

Kijk ik er wel van op dat de sportage lichter is dan een simpele V70, die aan 1600kg en 1800kg aan de haak toch wel iets meer in de schaal legt (en in de juiste uitvoering 200pk heeft)

Ik ben dus niet echt onder de indruk, maar aan de andere kant, de Freebee heeft ongeveer dezelfde cijfers (althans de td4) en die trekt als een beest. tja.....