[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:00

Dank Rex-Rolfo. Klopt exact :) Voor de auto is dit positief toch? Dit was om de auto die ik doorgestuurd had naar mijn monteur, maar daar kwam dus uit dat mijn Toyota gelijk op gaat met deze en meer netto-kracht heeft mbt de motor. .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:37

Ik ben heel erg tevreden met mijn subarutje. Hij rijdt met 1/10 helaas niet super zuinig maar daar ontkom je niet aan met 4x4 aandrijving. Ik heb hem nu 2,5 jaar met bijna 190.000 op de teller en laten we zo zeggen.........de originele uitlaat zit er nog in prima conditie onder :') . Qua onderhoud heb ik er op wat lampjes na nog weinig aan hoeven doen.

Subaru onderdelen zijn prijzig maar wat ze eraan zetten is wel van super goede kwaliteit. In amerika rijden er veel meer subaru's rond en daar kan je veel goedkoper aan onderdelen komen zoals wij hier bosch kennen. In europa rijdt er te weinig subaru rond waardoor we hier veel onderdelen alleen origineel kunnen ontvangen.

Hoeveel koppel heeft hij op lage toeren? Ik had voorheen een kleine daihatsu. Ging als de brandweer maar daarvoor moest ik hem wel boven de 4000 toeren jagen. Om iets te trekken heb je daar natuurlijk 0,0 aan. Dan wil je de kracht vooral laag in de toeren hebben.

cissy

Berichten: 20296
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 15:57

Houden jullie met die kleine autootjes ook nog rekening met de kogeldruk?

AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:37

Euhmm domme vraag waarschijnlijk, maar hoe kom ik daarachter? Hoe weet ik hoeveel koppel hij heeft op lage toeren en hoeveel koppeldruk hij kan hebben? De Subaru klinkt goed. .wel hoge kostenpost mbt onderdelen. Door de Honda Civic Shuttle uit 1988 heb ik ervaring mee. .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:50

Ik heb vandaag een tweepaards alu trailer, geladen, achter een Renault grand scenic gezien. Ik heb zelf zo een auto gehad en de 1500 mocht 1300 trekken. Deze combi zien rijden was gewoon... onvoorstelbaar. Autootje leek speelgoed voor de trailer.

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:12

Je moet ze soms eens zien gaan als mensen op vakantie gaan met een caravan. Soms stuitert de combinatie alle kanten op al ze een bobbeltje tegenkomen. Dan haal ik altijd het liefst zo snel mogelijk in en rijd er niet graag achter.

Met een trailer willen ze vaak nog wel iets meer nadenken omdat hun dierbare beest achter de auto hangt, maar soms is het idd net zo onvoorspelbaar.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:36

Wie zocht er ook alweer iets dat 3 ton mocht trekken?

Nou, deze mag het:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... /vbht.aspx

Helaas is de bak te klein voor onze paarden (mochten we uitproberen van de verkoper) verder een prima autootje :j en mag ook 3 ton aan de haak hebben.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:14

Santos_05 schreef:
ja, die wil ik ook wel :) Helaas weer een klasse zwaarder....

Wel een goed punt. Zou je dan beter een lichtere diesel kunnen nemen ofeen zwaardere lpg? Ging uit van dezelfde gewichtsklasse omdat we meer aan onderhoud moeten besteden bij lpg, maar is dat ook werkelijk zo?


Hyundai terracan. Hele fijne trekauto. Ook als lpg te vinden,maar toenmalig begreep ik dat het niet heel goed compatibel was. Maar als diesel heel fijn.

Santos_05

Berichten: 3154
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:47

ikke schreef:
Wie zocht er ook alweer iets dat 3 ton mocht trekken?

Nou, deze mag het:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... /vbht.aspx

Helaas is de bak te klein voor onze paarden (mochten we uitproberen van de verkoper) verder een prima autootje :j en mag ook 3 ton aan de haak hebben.


Ikke, maar een vrachtauto is niet heel handig als woon/werk verkeer

Santos_05

Berichten: 3154
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:48

Riddershow schreef:
Santos_05 schreef:
ja, die wil ik ook wel :) Helaas weer een klasse zwaarder....

Wel een goed punt. Zou je dan beter een lichtere diesel kunnen nemen ofeen zwaardere lpg? Ging uit van dezelfde gewichtsklasse omdat we meer aan onderhoud moeten besteden bij lpg, maar is dat ook werkelijk zo?


Hyundai terracan. Hele fijne trekauto. Ook als lpg te vinden,maar toenmalig begreep ik dat het niet heel goed compatibel was. Maar als diesel heel fijn.


die ga ik eens opzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:42

Santos, je kan de bak inrichten als woonruimte en de trailer aan de haak. Kan je naast je werkgever kamperen :') Moet je wel een CE hebben waarschijnlijk.

Palousa boy, die chauffeur zat met een flinke grijns achter het stuur. Begrijp ik echt niet. Mij is door de garage indertijd zelfs afgeraden om er die 1300 achter te hangen omdat de motor dat niet zou aankunnen.

Roodvos

Berichten: 7471
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:55

Varekaj schreef:
Ik weet niet meer wie de tip heeft gegeven ivm onderkant stuur = richting van de aanhanger bij achteruit rijden. Maar ik ben die heel erg dankbaar! Ben dinsdag gaan oefenen op inparkeren en dankzij die tip heb ik de truk nu door :D
Dat was ik, en ben blij te lezen dat het je geholpen heeft +:)+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:59

Ik moet nu nog oefenen op de timing om mijn stuur te draaien maar het indraaien zelf lukt nu aardig :D

Krijg de combi intussen netjes midden in het parkeervak en tegen de laadbrug maar nog niet helemaal dicht bij de stoeprand. Ga me er deze week nog wat uurtjes mee bezig houden.
wel lastig dat ik nu met jeep en paardentrailer moet oefenen en dat examen weer met zo'n klein gebakje en giga aanhanger is.

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:06

Als je de basis maar snapt.
Met het examen zul je wel rijden met een tandemasser (met dus 2 assen in het midden), dat stuurt al anders dan een paardentrailer, waar de assen vaak iets verder naar achter liggen ivm gewichtsverdeling.

Kijk maar eens als je een pen ofzo vast pakt in het midden en dan de pen draait, en als je hem verder naar 1 kant pakt en dan draait.
In het eerste geval gaan de ene en de andere kant gelijk op kwa beweging (maar dan uiteraard in tegenovergestelde richting). Dit gebeurt ook met een aanhanger met een auto ervoor. Hoe meer jij stuurt, hoe meer de achterkant zal bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:12

Ik oefen nu inderdaad om het principe onder de knie te krijgen :j ga gewoon proberen de dag zelf om de combi gelijk zo dicht mogelijk tegen de rand te zetten en dan naar de loskade. Staat ie scheef in het vak maar dicht genoeg? Maakt me niet uit eerlijk gezegd, daar ben ik dan al blij mee. Ik weet de richtpunten nog om mee te werken, hopelijk helpt dat.

Voel me echt geamputeerd nu ik niet zelf met de paarden op pad kan.

Roodvos

Berichten: 7471
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:28

Het voordeel van een grote aanhanger is dat je hem goed in de spiegel kan zien :j . Zo'n mini-karretje heb je al geschaard achter (of in) de auto staan voor je het door hebt.

Een tip van mijn E-rij-instructeur destijds: kijk in de bochten hoeveel je van je aanhanger in de spiegel ziet. Let op kenmerken, bijv een letter van de opdruk, een gekleurde streep, zoiets. Die zie je dan aan de buitenrand van je spiegel. Dan heb je met het achteruit rijden een beetje idee wanneer de aanhanger ongeveer haaks achter de auto staat.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:45

Santos_05 schreef:
ikke schreef:
Wie zocht er ook alweer iets dat 3 ton mocht trekken?

Nou, deze mag het:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... /vbht.aspx

Helaas is de bak te klein voor onze paarden (mochten we uitproberen van de verkoper) verder een prima autootje :j en mag ook 3 ton aan de haak hebben.


Ikke, maar een vrachtauto is niet heel handig als woon/werk verkeer

Ach, dat went vrij snel hoor; been there, done that :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:18

Roodvos, die punten ken ik al :) die auto heeft hele kleine spiegels en minste dat je teveel draait zie je niks meer, alleen een immens grijs vlak.
De aanhanger voor.examen is ook leeg. Ben je na 2u lekker door elkaar geschud als.je de baan op kan. Niks dan putten en bulten in de regio hier.

AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:42

Hoe weet ik hoeveel koppel de auto heeft op lage toeren en hoeveel koppeldruk hij kan hebben?

assie

Berichten: 9678
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:14

Aaah keuzestress! Ik heb eergisteren de bus soort van opgeblazen, dus er zit wat meer haast achter de nieuwe auto.

De keuze gaat tussen
Ssangyong Rexton
en
Nissan Navara
De Rexton heb ik in proefgereden, heeft meer vermogen tov van de navara, is jonger, 50kg lichter en heeft meer luxe.
De Navara heeft minder kilometers, is japans (=positief in mijn boekje), heeft meer en afgesloten laadruimte, is flink goedkoper in wegenbelasting en een knapper kleurtje.

Wie kiest er mee?
Zou de navara moeite hebben met 2500 kilo aan trailer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 17:21

AdemoJoey schreef:
Hoe weet ik hoeveel koppel de auto heeft op lage toeren en hoeveel koppeldruk hij kan hebben?

Koppel kan je terug vinden in de gebruiksaanwijzing en kogeldruk staat op het plaatje wat bij de trekhaak zit.

AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:20

Dank je Gloa! Ik zal hier morgen even naar kijken :)

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:31

santos, weleens gekeken naar een kia sorento,mag nogal wat trekken,aanschafsprijs is niet te gek en wij vonden het echt een heerlijke wagen,aan de prijs in wegenbelasting,dat wel,4x4 diesel en mocht 2800 trekken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:46

assie schreef:
De Rexton heb ik in proefgereden, heeft meer vermogen tov van de navara, is jonger, 50kg lichter en heeft meer luxe.
De Navara heeft minder kilometers, is japans (=positief in mijn boekje), heeft meer en afgesloten laadruimte, is flink goedkoper in wegenbelasting en een knapper kleurtje.

Die Nissan is wel ruim de helft (2 ruggen) duurder dan de Ssangyong, er vanuitgaande dat Tappel wel met een prijs incl. btw adverteert.

Ik zou me ook niet zomaar blind staren op de km stand. Die Navara is een echt werkpaard en goed mogelijk dat ie ook elke km heeft moeten werken voor de kost. Zo'n Rexton is dan toch iets meer een luxe paardje. Deze heeft meer, maar misschien wel makkelijkere km's gehad.

assie

Berichten: 9678
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:52

De Rexton is 4450 (incl garantie/apk/btw etc). Maar daar kan nog over onderhandeld worden.
De nissan idd 5400 (incl btw etc). Klopt.

Goed punt ook wat je benoemd over het type kilometers. Ik ga iig even proefrijden in de navara.