[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:15

Assie, ik heb onlangs een hagelnieuwe Ifor gekocht met echt alleen de basis zoals op papier, geen schroefje extra. Op papier hoort die 900 te wegen, op de weegbrug tikte hij wel mooi 1200 aan. Ik had me sowieso aan wat extra gewicht verwacht, daar niet van, maar dit was ook een verrassing hoor. Gelukkig levert het voor mijn auto en paarden geen probleem op, maar voor anderen die wat minder marge hebben misschien wel. Dus in het slechtste geval zou ik toch wel rekening houden dat ie zwaarder kan zijn.

assie

Berichten: 9763
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:17

Ja, dat had ik gelezen Varekaj, toch is dat raar he.
Nouja, ik kijk of we vandaag even via de weegbrug kunnen rijden.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:38

We kijken nu naar de 97 kw, nieuw of praktisch nieuw. Maar dus de vraag, trekt hij het of trekt hij het niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:06

Ik ga er van uit dat hij gewogen is zonder tussenschot, zonder matten en zonder reservewiel. Alleen al dat wiel weegt al aardig wat. De mat is eentje die je eruit zou moeten kunnen halen, die zal ook wel aantikken.

assie

Berichten: 9763
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:11

Wiel weegt niets, dat heeft ie niet :+ (ja in de auto). En verder weet ik het eigenlijk niet. De vloer is gegoten. En de opbouw is net vernieuwd. Als ie gewogen is laat ik het weten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:39

Er zijn er die perfect wegen wat op papier staat hoor, dus het kan wel.
Maar zekerheid is altijd handig als je een keer controle krijgt. Zou er zo ontzettend van balen als je door zoiets plots over je limieten zit en ze houden je aan de kant. Kan je nog ander vervoer zien te regelen. Vlakbij huis is niks, als je aan de andere kant van het land zit is dat best banketstaaf :')

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:39

ikke schreef:
sflj schreef:
Wel met de (122pk) motor van een Ford Transit! ;)
Dáár geen problemen mee, voor de trailer! :D

Laat me raden: Puma-blokje? :D 2.4 of 2.2?

Kon niet missen he? ;) 2.4 liter. +:)+

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:41

sflj schreef:
ikke schreef:
Laat me raden: Puma-blokje? :D 2.4 of 2.2?

Kon niet missen he? ;) 2.4 liter. +:)+


En de nieuwe zijn allemaal 2.0 ...

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:39

Riddershow schreef:
sflj schreef:
Kon niet missen he? ;) 2.4 liter. +:)+


En de nieuwe zijn allemaal 2.0 ...

In de auto waar sflj het over heeft is alleen in de 2.4 en later in de 2.2 geleverd en is nu simpelweg niet meer nieuw leverbaar (maar als de voortekenen niet bedriegen is de opvolger :~ )

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:35

Ik kom er ff tussendoor fietsen.

Ik heb in dit en soortgelijke topics meer dan eens de Opel Frontera aangeraden als trailertrekauto. Daar wil ik nu toch een kanttekening bij maken. Niet omdat wij er niet meer tevreden over zijn (hebben 'm inmiddels bijna 9 jaar en in die tijd de teller van 95k naar bijna 180k gereden), maar omdat GM niet leuk meedoet. De produktie is in 2005 gestaakt en de laatsten zijn (begin) 2006 op kenteken gezet. Nu, "pas" zo'n 10 jaar later, begint de leverbaarheid van reserveonderdelen al een behoorlijk issue te worden, met name mbt. de wielophanging en aandrijving. Bepaalde types ABS-sensoren is al helemaal niet meer aan te komen (ook niet OEM of van zustermerken) en met andere dingen wordt het bij iedere reparatie spannender of het benodigde onderdeel nog kan worden besteld. Voornamelijk dankzij de gespecialiseerde garage waar wij Fronti in onderhoud hebben is dat tot nu toe steeds gelukt. Recentelijk ook weer, dus mag Fronti iig. nog weer een jaartje blijven, maar het moment gaat natuurlijk komen dat zelfs zij daarin niet meer slagen.

Bij deze dus: Mochten mensen dit lezen die overwegen er één aan te schaffen, houdt hier dan terdege rekening mee.

Rex_Rolfo

Berichten: 5588
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:59

Opel zal nooit gedacht hebben dat een Frontera het meer dan 10 jaar volhoudt. Net zoals Suzuki motorfietsen heeft waarvan de teller niet voorbij de 99.999 km gaat (serieus waar).

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:35

Wij hebben in de loop van het jaar een paar huizen verderop nieuwe buren gekregen en daar ondertussen ook een beetje contact mee. Die hebben er ook eentje gehad. Hier 2e (of meer) hands gekocht, meegenomen naar Italië waar ze een paar jaar in één of ander godverlaten bergdorp hebben gewoond, en het ding is daar pas door zijn wielen gezakt toen er ruim 4 ton :wow: op stond. In principe is die van ons dus nog niet op de helft... :Y) Het is natuurlijk (op het Y22DTH Ecotec-blok na) ook geen echte Opel, maar een Isuzu, die om marketingtechnische redenen in verschillende delen van de wereld onder verschillende merknamen van GM aan de man werd gebracht, zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Isuzu_MU

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:38

Eirikur schreef:
Ik kom er ff tussendoor fietsen.

Ik heb in dit en soortgelijke topics meer dan eens de Opel Frontera aangeraden als trailertrekauto. Daar wil ik nu toch een kanttekening bij maken. Niet omdat wij er niet meer tevreden over zijn (hebben 'm inmiddels bijna 9 jaar en in die tijd de teller van 95k naar bijna 180k gereden), maar omdat GM niet leuk meedoet. De produktie is in 2005 gestaakt en de laatsten zijn (begin) 2006 op kenteken gezet. Nu, "pas" zo'n 10 jaar later, begint de leverbaarheid van reserveonderdelen al een behoorlijk issue te worden, met name mbt. de wielophanging en aandrijving. Bepaalde types ABS-sensoren is al helemaal niet meer aan te komen (ook niet OEM of van zustermerken) en met andere dingen wordt het bij iedere reparatie spannender of het benodigde onderdeel nog kan worden besteld. Voornamelijk dankzij de gespecialiseerde garage waar wij Fronti in onderhoud hebben is dat tot nu toe steeds gelukt. Recentelijk ook weer, dus mag Fronti iig. nog weer een jaartje blijven, maar het moment gaat natuurlijk komen dat zelfs zij daarin niet meer slagen.

Bij deze dus: Mochten mensen dit lezen die overwegen er één aan te schaffen, houdt hier dan terdege rekening mee.

De Europese wetgeving eist een garantie van 10 jaar na laatste levering op levering van onderdelen.
Daarmee valt Opel en GM feitelijk niks te verwijten; ze voldoen aan de regelgeving.

Blijkbaar heeft de after-market-industrie onvoldoende vertrouwen in de omzet van ondedelen om het op te pakken, zoals dat bij sommige andere merken wel gebeurt.

Wellicht dat er op de britse markt nog wat te vinden is onder de naam Vauxhall.

Santos_05

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-12-04

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:32

Zonder het hele topic door te scrollen, val ik toch even binnen aangezien dit het centrale topic is ;)

Wij zijn op zoek naar een auto voor onze Ifor. Dus met de eisen:
- 2800kg geremd mogen trekken (trailer mag max 2600kg wegen en dat halen we ook met 2 trekpaarden),
- 5 persoons auto (dus geen grijs kenteken),
- max 1949kg ledig gewicht
- max 250000km
- leeftijd 2000 tot 2006
- voorkeur voor automaat en LPG

Zijn we op de volgende auto's gekomen:
- Nissan Terrano (7 persoons) -> moet handgeschakeld ivm 3000kg trekken (automaat is 2000kg)
- Misubishi Pajero Sport -> diesel (Geen LPG te koop)
- SsangYong Rexton -> diesel (Geen LPG te koop)
- Jeep (Grand) Cherokee

Op dit moment lijkt de Jeep nog het meest aantrekkelijk wbt kosten. LPG scheelt ons op jaarbasis ruim 1000 euro in brandstof en wegenbelasting.

Terrano hebben we in proef gereden, die viel tegen wbt ruimte (2 zadels achterin zal erg krap worden)

Pajero hebben we in proef gereden, zeker een goede optie, maar niet in LPG te verkrijgen (toch naar diesel?).

Nu zijn we benieuwd hoe de ervaringen zijn met een Jeep op LPG?
Zijn er nog goede en minder goede ervaringen met bovengenoemde auto's?
Zien jullie nog een andere optie?

Santos_05

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:34

Varekaj schreef:
Assie, ik heb onlangs een hagelnieuwe Ifor gekocht met echt alleen de basis zoals op papier, geen schroefje extra. Op papier hoort die 900 te wegen, op de weegbrug tikte hij wel mooi 1200 aan. Ik had me sowieso aan wat extra gewicht verwacht, daar niet van, maar dit was ook een verrassing hoor. Gelukkig levert het voor mijn auto en paarden geen probleem op, maar voor anderen die wat minder marge hebben misschien wel. Dus in het slechtste geval zou ik toch wel rekening houden dat ie zwaarder kan zijn.


Die van ons gaat toch nog even de weegbrug op..... }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 00:31

Ik heb voor die Ifor een mitsubishi pajero sport uit 1997 staan. Mag 2800 trekken, een diesel. Alleen is mijne wel grijs kenteken. Verbruik vind ik prima meevallen, trekt de trailer heel vlot (al was dat Tot nu toe alleen gewone baan en slechts 1 paard er op) en jah... ik ben gewoon gek op deze kar :D


Ik weet niet meer wie de tip heeft gegeven ivm onderkant stuur = richting van de aanhanger bij achteruit rijden. Maar ik ben die heel erg dankbaar! Ben dinsdag gaan oefenen op inparkeren en dankzij die tip heb ik de truk nu door :D

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 07:35

Santos_05 schreef:
Zonder het hele topic door te scrollen, val ik toch even binnen aangezien dit het centrale topic is ;)

Wij zijn op zoek naar een auto voor onze Ifor. Dus met de eisen:
- 2800kg geremd mogen trekken (trailer mag max 2600kg wegen en dat halen we ook met 2 trekpaarden),
- 5 persoons auto (dus geen grijs kenteken),
- max 1949kg ledig gewicht
- max 250000km
- leeftijd 2000 tot 2006
- voorkeur voor automaat en LPG

Zijn we op de volgende auto's gekomen:
- Nissan Terrano (7 persoons) -> moet handgeschakeld ivm 3000kg trekken (automaat is 2000kg)
- Misubishi Pajero Sport -> diesel (Geen LPG te koop)
- SsangYong Rexton -> diesel (Geen LPG te koop)
- Jeep (Grand) Cherokee

Op dit moment lijkt de Jeep nog het meest aantrekkelijk wbt kosten. LPG scheelt ons op jaarbasis ruim 1000 euro in brandstof en wegenbelasting.

Terrano hebben we in proef gereden, die viel tegen wbt ruimte (2 zadels achterin zal erg krap worden)

Pajero hebben we in proef gereden, zeker een goede optie, maar niet in LPG te verkrijgen (toch naar diesel?).

Nu zijn we benieuwd hoe de ervaringen zijn met een Jeep op LPG?
Zijn er nog goede en minder goede ervaringen met bovengenoemde auto's?
Zien jullie nog een andere optie?

L405 Range Rover :D }>

Waratje
Berichten: 10186
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 07:37

Graag gedaan, Varekaj. Misschien moet ik er zelf ook maar eens mee gaan oefenen, maar ja, ik heb ook een goede chauffeur beschikbaar 8-)

Santos_05

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 07:59

ikke schreef:
Santos_05 schreef:
Zonder het hele topic door te scrollen, val ik toch even binnen aangezien dit het centrale topic is ;)

Wij zijn op zoek naar een auto voor onze Ifor. Dus met de eisen:
- 2800kg geremd mogen trekken (trailer mag max 2600kg wegen en dat halen we ook met 2 trekpaarden),
- 5 persoons auto (dus geen grijs kenteken),
- max 1949kg ledig gewicht
- max 250000km
- leeftijd 2000 tot 2006
- voorkeur voor automaat en LPG

L405 Range Rover :D }>


ja, die wil ik ook wel :) Helaas weer een klasse zwaarder....

Wel een goed punt. Zou je dan beter een lichtere diesel kunnen nemen ofeen zwaardere lpg? Ging uit van dezelfde gewichtsklasse omdat we meer aan onderhoud moeten besteden bij lpg, maar is dat ook werkelijk zo?

AdemoJoey

Berichten: 629
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:40

In dit topic had ik een tijdje geleden mijn auto besproken (Toyota Corolla GTSI 1.6 benzine ,weegt 1145 en kan 1200 trekken). Deze werd mij, zoals ik zelf ook al dacht, afgeraden voor een trailer van 550kg en mijn paard van 550kg,al zal die waarschijnlijk nog geen 500 wegen. De marge is te klein. Ik ga zowel de trailer als het paard nog wegen.

Ik ben vervolgens een Subaru Impreza 1.8 tegengekomen van 1145 kg die 1600 mag trekken. Volgens mijn particuliere monteur en een garage kan ik dat toch beter niet doen omdat die niet of nauwelijks meer bij te zetten heeft aangezien Toyota motor krachtiger is. Die heeft meer netto-kracht. Advies is om zelf te gaan voelen hoe het rijdt en dat volgens de ervaringen dit type auto het prima kan hebben en nog goed onder maximum trekkracht zit met bijv 1050 kg vd 1200kg trekkracht. Ik ben benieuwd naar hoe jullie hier in staan? En naar wat alternatieven zijn zonder dat het direct zo zwaar in de wegenbelasting is?

Rex_Rolfo

Berichten: 5588
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:54

AdemoJoey schreef:
Ik ben vervolgens een Subaru Impreza 1.8 tegengekomen van 1145 kg die 1600 mag trekken.

Van welk modeljaar is die? Ik zie bij autoweek.nl namelijk de 1.8 alleen bij het model van 20 jaar geleden en die mag lang geen 1600 trekken. Dan moet je minimaal de 2 liter hebben, en ook die mogen niet allemaal 1600 kg aan de haak.

Afgezien daarvan is de Impreza een vierwiel aangedreven model en behalve topvermogen speelt ook het koppelverloop een rol in hoe goed een auto een aanhanger kan trekken.

AdemoJoey

Berichten: 629
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:34

Het is inderdaad die van 20 jaar geleden, de meeste van dit type mogen 1500 trekken, maar deze zelfs 1600. Ook van de RDW. Dat het 4wd is dat weten mijn monteur en garage ook, vandaar ook mijn verbazing dat mijn Toyota motor netto toch meer kracht heeft. Overigens hebben zij er geen winst bij om mijn Toyota te promoten, dat is nog wel handig om te vermelden ;)

Mijn eerste auto was trouwens een Honda Civic Shuttle 4wd uit 1988 van 1050kg die 1400 mocht trekken en die deed dit met gemak :) Ik heb die auto van 2010-2015 gehad. Dus ben een beetje verward en weet het even niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:45

Blijkbaar zijn ze een hele periode veel strenger op trekgewicht gaan kijken. Ik heb namelijk een subaru forester 2.0 uit 2000 en die mag 1500 trekken (werkelijk vermogen zeker 25% meer _-:( )

Maar even algemeen genomen zijn de subaru's super fijne trekwagens. Permanent 4x4 met een stevige aandrijflijn en dito onderstel.

Heeft de toyota een turbo? Dat een blokje op papier meer power heeft zegt lang niet alles over hoe geschikt hij is om mee te trekken. Bij welk toerental geeft hij bijvoorbeeld het maximale koppel?

Rex_Rolfo

Berichten: 5588
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:55

Via gaspedaal kom ik bij een handgeschakelde 1.8 die in Nijkerk te koop staat. Kenteken invoeren bij rdw.nl geeft idd de door jouw genoemde gewichten. Waarschijnlijk zijn de autoweek data dan niet helemaal correct (1100 kg handbak, 1145 kg voor automaat, beide 1200 kg trekgewicht). Kan ik me iets bij voorstellen, toen deze auto nieuw was stond het internet nog in de kinderschoenen ;)

AdemoJoey

Berichten: 629
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:58

Dank voor je reactie Gloa :) Je klinkt heel tevreden over de Subaru. Hoe is hij in het verbruik? Hij heeft het imago dat hij hoge onderhoudskosten heeft een qua olie en benzine nogal veel neemt, klopt dit?

Mijn Toyota heeft geen turbo. Zijn max. vermogen is 110 pk en 6000 tpm. Zijn max. koppel is 4800 tpm. Ik vind het lastig inschatten wat dit betekend voor de trekkracht. Ik ben benieuwd hoe jij dit ziet :)