[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Reen_

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:35

Zou iemand met mij mee willen denken? Wij hebben een Renault Kangoo die 1150 kg mag trekken. Nu zit ik al even hierover te dubben, maar is er een trailer die wij kunnen trekken met deze auto? En maakt het dan nog uit of je een BE rijbewijs hebt. Het paard weegt toch wel tussen de 600 en 700 kg, dus er blijft niet veel gewicht over. Probleem is dat het een bedrijfsauto is en we de komende tijd nog geen zicht hebben op een andere auto. Is deze auto kansloos om een trailer te trekken of is er toch op een of andere manier een mogelijkheid voor ons?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:57

De Kangoo die ik er op autowereld even bijgepakt heb heeft een TMM van 1630 kg. Hou je nog 1870 kg over om met B zonder E te mogen besturen. Dat is dus geen enkel probleem.

Blijft over dat met een paard van 650 kg (laten we even in het midden zitten) de trailer rijklaar niet meer mag wegen dan 500 kg. Een hele lichte op mp staat al voor 460 op papier. Zal op de weegbrug wel iets zwaarder zijn dus op z'n best randje.

Hoeveel ervaring heb je met rijden met een aanhanger? Want 1150 kg achter die Kangoo is ook weer een combinatie waarvan je zegt "houdt niet echt over". En ook gebruik speelt een rol, 4 km over rustige binnenweg is anders dan in de avondspits het halve land door.

Alles staat of valt met het gewicht van je paard: met 600 kg zijn er wel mogelijkheden, met 700 gaat denk ik niet lukken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:34

Wj hadden vroeger een Berlingo 1800 cc met 80 Pk en trokken daar een 1,5 trailer mee.
Deze trailer woog leeg 400 kg (gewogen bij de technische controle) omdat het bovenste deel bekleed was met dezelfde stof als sommige vrachtwagen.
Met een flinke BWP' er erin vond ik dat dit prima ging...... tot ik dezelfde trailer achter onze nieuwe Subaru Forester hing, wat een verschil. Alle s ging veel vlotter en vooral stabieler.
Enkele jaren gelden hebben we de eerste trailer vervangen door een tweedehandse Ifor Williams en dit was nogmaals een hele verandering, soms vergeet ik dat er een trailer achter de wagen hangt.

Achteraf gezien was de combinatie Berlingo - eerste trailer op het randje, het ging maar soms bepaalde de trailer te veel wat de auto moest doen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:13

Persoonlijk zou ik geen Kangoo voor een trailer meer hangen. Mijn ervaring is dat ze wanneer het iets waait al moeite hebben met een klein trailertje van nog geen 750 kilo. Ik moet er niet aan denken er dan een paardentrailer achter te hangen. Die vangt nog meer wind.
Die ervaring heb ik opgedaan met 2 verschillende kangoos. Wel beide benzine.

Lijkt mij niet fijn rijden. Je voelt echt iedere beweging van het paard. Niet prettig.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:42

Heeft iemand ervaring met een Kia Venga 1.4 CVVT extra voor de paardentrailer? Hij mag 1300 kg trekken. Dat zal niet overhouden met mijn 1,5 paards trailer en kwpn er van 1.75. Ik ga echter het liefst voor een personenauto, omdat ik deze combinatie enkel zou gebruiken om in de wintermaanden af en toe naar de binnenbak te rijden (3 km over verharde weg en verhard parkeerterrein). Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen...

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:45

Bedankt voor alle reacties! Jullie denken er net zo over als ik. Al lees ik ook dat het per combinatie toch ook erg kan verschillen. Zelf heb ik nu ruim 5 jaar dagelijks rij-ervaring zónder trailer. Dus dat speelt ook mee. Al kan ik wel heel goed anticiperen op andere weggebruikers en kan ik situaties goed inschatten. al zeg ik het zelf. E-rijbewijs wil ik volgend jaar gaan halen en wat betreft mijn Corolla ga ik het niet doen... Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar de Carina en zal deze eens opzoeken ;)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:19

Let bij carina wel op dat je blok groot genoeg is. Ik heb een 2.0 benzine en die red zich prima met een tweepaards met 1 paard erin, maar ik denk dat een lichtere motor er wel moeite mee gaat hebben. En om eerlijk te zijn... ik rij echt 100x liever met de T4 voor de trailer. Je rijdt dan gewoon stiller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:01

Verkijk je niet op rij-ervaring zonder aanhanger. Ik ben nu bezig met mijn E en zelfs met 11 jaar ongeval vrij rondrijden en camionette met pad erin kan ik je zeggen, het is en blijft een heel verschil. En ik rij met heel wat verschillende auto's sinds 5 jaar. Persoonlijk rij ik liefst met een zware auto qua gewicht. Ligt steviger dan een plastic bakje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:49

connie64 schreef:
grijs kenteken kennen we niet meer in nederland dus dat heeft geen zin varekaj, wij betalen ons hier echt blauw in nederland aan wegenbelasting in tegenstelling tot Belgie.Nu woon ik al ongeveer 5 km van Belgische grens en ik zou er bijna voor gaan verhuizen ;)

Jawel hoor, grijs kenteken kan nog steeds voor particulieren, alleen is het voordeel een stuk kleiner dan vroeger. Je betaald geen provinciale opcenten. Check www.belastingdienst.nl

Reen_ schreef:
Zou iemand met mij mee willen denken? Wij hebben een Renault Kangoo die 1150 kg mag trekken. Nu zit ik al even hierover te dubben, maar is er een trailer die wij kunnen trekken met deze auto? En maakt het dan nog uit of je een BE rijbewijs hebt. Het paard weegt toch wel tussen de 600 en 700 kg, dus er blijft niet veel gewicht over. Probleem is dat het een bedrijfsauto is en we de komende tijd nog geen zicht hebben op een andere auto. Is deze auto kansloos om een trailer te trekken of is er toch op een of andere manier een mogelijkheid voor ons?

Nee, ga er niet vanuit dat dat gaat werken.

Ik zou het wel durven als het moet, maar geloof me, je wordt daar ECHT NIET blij van.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:07

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:29

Goede tip Rex_Rolfo!!! Dank je wel! Ik ga mij morgen even verder inlezen :D

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:09

grijskenteken is er nog wel maar niet zo extreem meer als vroeger. Nu betaal je 2/3 ongeveer van totaal bedrag.

Maar ik heb nu een vw bus .... een camper mag trailer trekken en is goedkoop in de wegenbelasting! ;)
Betaal 140 euro per 3 maand ipv 425 grijskenteken Discovery
Moet wel zeggen mis mijn disco wel qua trekken enz. Vooral de 4x4 op weilanden of in de paddock ofzo. Deed alles met dat ding qua zware aanhangers vol zand door natte paddocks enz rijden. Ga ik niet proberen met de bus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:19

Een ford mondeo is volgens de Ford garage hier om de hoek ook erg fijn en kan tot 2000 trekken. Weet alleen niet welke uitvoering het was. Kleinere auto's raadde hij ook absoluut af, hij vond 2000 een minimum voor een tweepaards en zelfs dat al op het randje. Voor 1 paard wel prima. Hij vond zelfs dat er voor elke aanhanger een BE verplicht moest worden :')

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:23

de kia van ruim 150 euro per maand wegenbelasting was grijs particulier....het verschil met vroeger is echt best wel veel...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:12

connie64 schreef:
de kia van ruim 150 euro per maand wegenbelasting was grijs particulier....het verschil met vroeger is echt best wel veel...

Was dat een Diesel dan??

Een benzine L322 Range Range Rover kost dat ook, op geel kenteken (de L405 is goedkoper....)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:09

ja ikke dit ging over een diesel....mijn man wil alleen maar diesel..we hebben nu na jaren diesel weer een benine auto en zijn er niet tevreden over.

kan de range rover l405 3 ton trekken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 23:13

connie64 schreef:
ja ikke dit ging over een diesel....mijn man wil alleen maar diesel..we hebben nu na jaren diesel weer een benine auto en zijn er niet tevreden over.

kan de range rover l405 3 ton trekken?

Volgens mij mag de L405 gewoon 3500kg aan de haak hebben. Lijkt me ook niet zo'n probleem met een 5.0 V8 :+

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:20

Wie wil er even meedenken?
Sinds gisteren is vriendlief de trotse eigenaar van een tweepaardsmentrailer (zo eentje met frame voorop). Eigen gewicht van de trailer (op papier) is 1000 kilo (hij gaat één dezer dagen nog de weegbrug op om het werkelijke gewicht te weten). We hebben twee auto's staan: een Carina die eigenlijk bijna dood is. En voor de trailer zetten we een VWT4 (TDI 65 KW) met 3 zitplaatsen. Deze mag 2000 kilo trekken.
Met de trailer, 1 klein paard en de kar gaat dat lukken.
Met trailer, klein paard en Haflinger gaat het nog steeds lukken.
Met trailer, klein paard, Haflinger en kar.... gaat het niet lukken.

Op papier dan. Qua vermogen en rijgedrag kan de bus het prima, maar op papier niet. En omdat het de bedoeling is om op termijn toch echt met 2 paarden én kar op pad te gaan, zoeken we iets nieuws.

We zoeken iets dat minimaal 2400 mag trekken. Bij voorkeur minimaal 4 zitplaatsen omdat er tegenwoordig ook twee verzorgsters mee moeten. Daarnaast moet er ook aan woonwerkverkeer (dagelijks 2x 80 km) worden gedaan. Budget is zo'n 5000 euro.

Maar wat is handig... gaan we dan beide auto's inruilen op één groot bakbeest (bijv een Ssangyong Rexton, of een VW-T5)? Of neem je één groot bakbeest dat je beperkt gebruikt voor de trailer (=minimaal 1x per week naar les, 25 km en de wedstrijden) en koop je er een gebakje (bijv Nissan Micra op diesel(?)) bij voor je woonwerkverkeer?

Wie heeft er wat tips of ervaringen?

En: extra vraagje: ik zie door alle merken het bos niet meer, zijn er nog tips voor fijne trekauto's binnen ons budget en onze eisen? Ik kom momenteel niet verder dan de Rexton en de T5 :=

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:47

Ik heb nu een Opel Astra H gekocht, deze mag 1200 kg trekken en zou dus een lichte 1/1,5 paards trailer mogen trekken..

Heb een trailer gevonden met als totaal massa 1200 kg dus dat zou net mogen en heb ook mijn BE maar gehaald voor de zekerheid.

Het is niet dat ik vaak met de trailer weg ga, het is alleen voor noodgevallen als ik de andere auto niet mee kan krijgen door omstandigheden

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:49

@ assie Welke auto je moet kiezen zou ik niet zo weten.
Maar ik zou eerst de trailer gaan wegen en dan kijken wat totaal gewicht is wat je nodig hebt met paarden en kar erop.

Ben bang dat trailer toch wat zwaarder is. En ben benieuwd wat ie weegt.
Zelf een tweepaardstrailer met zadelkamer op papier 700 in werkelijkheid 970

Zal kijken war de gewichten wordt en dan kijken welke auto dat mogen trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:55

Simpel Assie: men neme een late T4 of T5 met dubbele cabine en een top-end Diesel erin, GEEN automaat!!!! (VW DSG-bakken zijn niet de beste uitvinding ooit).

Beter: ga voor een Iveco. Heeft misschien niet de fancy tierelantijntjes van VW (en Mercedes) maar is wel lompdegelijkbetrouwbaar. Ga wel voor de versie 3500kg TMM en met de grootste motor. Power heb je nooit te veel en zeker met 2500kg aan de haak, wil je gewoon 140 - 160 pk (100 - 120kW) onder je rechtervoet hebben.

Neem daarnaast een voldoende grote auto (iets meer dan een Micra) voor je dagelijks gebruik en die omstandigheden dat de bus niet handig is.

Niekj_Jente schreef:
Ik heb nu een Opel Astra H gekocht, deze mag 1200 kg trekken en zou dus een lichte 1/1,5 paards trailer mogen trekken..

Heb een trailer gevonden met als totaal massa 1200 kg dus dat zou net mogen en heb ook mijn BE maar gehaald voor de zekerheid.

Het is niet dat ik vaak met de trailer weg ga, het is alleen voor noodgevallen als ik de andere auto niet mee kan krijgen door omstandigheden

Maar alles wat je nu opsomt is volstrekt niet relevant!!

Het gaat om het laadvermogen dat overblijft tot de 1200kg die je auto mag trekken.

Al mag die trailer 3500kg wegen, boeit niet, jij mag ermee rijden (of je dan nog iets kunt laden is een ander punt).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:01

Heeft iemand hier ervaring met de ford transit (voor een 2 paards?)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:03

Riddershow schreef:

Wel met de (122pk) motor van een Ford Transit! ;)
Dáár geen problemen mee, voor de trailer! :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:05

Bedankt voor de tips!
Het wegen gaat sowieso gebeuren hoor, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet heel veel spannends van verwacht simpelweg omdat er weinig opties op de trailer zijn bijgebouwd.

Die Iveco is wel eentje waar ik nog niet aan had gedacht. Ik ga eens speuren. Vriendlief is wel voor een VW T5, maar die dingen zijn echt te populair om binnen ons budget te passen vrees ik, helemaal met dubbele cabine.
En de Micra voor erbij. Tsja, ik mis mijn oude kleine benzine-scheur-micraatje uit 1987 nog steeds, dus dat is ook een deel emotionele voorkeur ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:06

Riddershow schreef:

Welke versie?
Ik heb met het oudere type met enige regelmaat de trailer getrokken (huurbus). Ding was met 90pk iets krapjes in vermogen voor de volle 2 ton die aan de haak hing, maar met enig beleid was het goed te doen.

Ga dus ook bij die Transit voor ruim 100pk om het jezelf iets comfortabeler te maken.

sflj schreef:
Riddershow schreef:

Wel met de (122pk) motor van een Ford Transit! ;)
Dáár geen problemen mee, voor de trailer! :D

Laat me raden: Puma-blokje? :D 2.4 of 2.2?