[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roodvos

Berichten: 7470
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:47

Hmmm, ja, maar heb van horen zeggen dat die eerste diesels wel kinderziektes hebben. Advies was dan een 2014+ te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:54

Zou goed kunnen hoor. Diesel is nieuw voor subaru.

Roodvos

Berichten: 7470
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:00

Klopt :j . Geïntroduceerd in 2008. Eerst in de Legacy en daarna de Forester.
Wel knap stukje technologie, boxer diesel.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:49

Rex_Rolfo schreef:
Riddershow schreef:
Hey dames, ik meng me ook weer even in dit topic.
ikke en eh.. ikke zullen ons buiten deze discussie houden?

Citaat:
Voordeel -> hij mag 2500 trekken, dus waarschijnlijk doet hij een 2 paards met 2 vingers in zijn neus,

Wat de auto mag trekken heeft meer met constructie (monocoque vs ladderchassis; voor- vs achterwielaandrijving etc) te maken dan met het gemak waarmee een voertuig de aanhanger trekt.

Die twee vingers in de neus is vooral flink koppel handig en genoeg eigen gewicht helpt ook.

Verbruik: moderne auto's merken niet alleen als ze op een testbank staan, maar ook of er een aanhanger achter hangt. Kunnen dan zomaar in een heel andere programma springen met andere motorkarakteristiek.

Veel ruimte en 2-2500 kg trekken: bestelbus.


Maar is de conclusie dan dat de grand vitara het niet trekt?

We waren al naar wat busjes aan het kijken, maar het is lastig wat verstandig is om te nemen (om dus een trailer te trekken en geen al te hoog verbruik te hebben (zonder trailer) We hebben ook geen slagschip nodig...

@ik vind de berlingo prima (voor normaal gebruik). Ik rij er 1:18 mee, er passen 3 kids op de achterbank (incl stoeltjes) en een ruime achterbak :Y) En tot nu toe is hij ook nog betrouwbaar en vind ik hem prima (genoeg) rijden. Maar goed, dat is een beetje off topic, aangezien ik er nog niet eens een 1-paards achter mag en wil hangen (maar 67 kg trekhaak)

Ik las wat over de VW T5, welke motor hebben jullie erin liggen/ervaringen met?

En wat zijn de ervaring met een Jumpy?

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:43

Riddershow schreef:
Maar is de conclusie dan dat de grand vitara het niet trekt?

Die zal het best trekken, ik wilde vooral even opmerken dat het toegestane maximale trekgewicht niet per se wil zeggen dat de auto dit ook heel makkelijk kan trekken.

Er zit wel een zekere logica in, een auto die 2000 mag trekken zal over het algemeen met 1200 kg minder moeite hebben dan een auto die maar 1200 aan de haak mag hebben. Maar de ene auto die 1600 mag trekken zal met een anderhalfpaards minder moeite hebben dan een andere die 1600 mag trekken.

Wat betreft Grote Vitara, welke mag 2500 kg trekken? Bij autoweek.nl zaten de 95 kW diesels die ik bekeek op 2000 kg.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:23

Ik zal het even uitzoeken, want manlief heeft dit uitgezocht.

Ik had al door dat het maximaal toegestane laadgewicht niet aangeeft of een auto het met gemak doet of met moeite. Ik weet dat het koppel daar ook mee in speelt, maar hoe en wat, daar heb ik geen kaas van gegeten :Y) (en met mij ook mijn partner) Daarom hoopte ik hier om wat theoretische of praktijk ervaring.

Wij hebben sowieso niet de financiën om een nieuwe auto te kopen, maar willen wel een auto die we kunnen vertrouwen (duh) en waar niet te verwachten is dat er veel reparaties aankomen. Dus kijken we naar max 100.000 km. En daar kom je bij de echte "busjes" toch vaker in een hoger prijssegment.

We hebben n.a.v. hier ook Even naar UAZ gekeken. Want die zijn echt wel goedkoop. Maar ja, hoe zit het qua betrouwbaarheid, evt onderdelen te verkrijgen? Diesel is nog steeds 1:10 en dan heb je een gas variant, maar is dat wel echt compatible? Als autoklusser/terreinrijder lijkt het me geen verkeerde keus, maar niet als dagelijks werkverkeer als je afhankelijk bent van derden voor reparaties.

De enige "oude" auto die we in overweging nemen is de Hyundai terracan, maar dat is omdat we daar wel positieve ervaring mee hadden. Maar ja, rijdt ook 1:12 en met 2800 kg misschien weer iets te veel van het goede. Daarnaast wordt hij niet meer gemaakt, dus lopen we misschien tegen hetzelfde aan als ons trolleke en aangezien ze ook niet de jongste meer zijn zullen we misschien ook weer veel in de garage staan....

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:10

Een ladderchassis is sterk, daarom mogen die "echte" terreinwagens vaak relatief veel trekken.
Bij achterwielaandrijving zit de trekkracht vlak voor de trekhaak, daarom mogen die vaak relatief veel trekken.
Een oudere Mercedes b.v. kost geen drol en er mag vaak een flinke bak achter.

Heb je een voorwielaandrijver met flink vermogen kun je je de cartoonsituatie voorstellen van de voorkant die wegrijdt terwijl achterhelft en aanhanger blijven staan. Tenzij het een cut&shut* is zal dat in de praktijk niet gebeuren maar geeft een idee van de krachten op de monocoque.


Persoonlijk zou ik me niet blind staren op die ton, zeker niet bij een diesel. Ze zijn er wel, maar dan vaak ook erg jong en dus aan de prijs. Bij een jongere diesel zou ik die grens eerder op twee ton leggen en iets meer zou ik ook niet wakker van liggen. Als de prijs maar klopt met het aangebodene.

Als b.v. de auto wat deinerig is door de vele km's, nieuwe schokbrekers kosten de kop niet dus als de prijs met nieuwe dempers nog steeds lager is dan van een andere wagen met iets lagere km stand en nog-net-niet-slechte maar ook-allang-niet-meer-nieuwe schokbrekers dan is de keuze makkelijk.

*
Spoiler:
men neme een auto die voor in elkaar zit een eentje die achter aangereden is, zaag die doormidden en las beide goede helften aan elkaar. Ja, het gebeurt echt :x

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:33

Tja, onze trol hebben we ook met wat meer gekocht maar zitten we nu met 3 ton (na 2 jaar) toch aan flink wat vervangingen... daar hebben we eigenlijk met de volgende auto niet zo veel zin in. En we maken toch wel aardig wat kilometers op jaarbasis.

Natuurlijk rijdt een diesel als hij goed onderhouden is de klok rond, maar alles eromheen moet wel onderhouden en vervangen worden... En als dat 15 jaar niet gedaan is zit je wel met de gebakken peren (of roestige versleten niet los te krijgen onderdelen :Y) )

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:42

Als ik het zo lees is veel slijtage van de Patrol niet zozeer door de km's maar mede/vooral door leeftijd en korte afstanden. Wat dat betreft beter een 5 jaar oude wagen met 2 ton dan een 10-12 jaar oude met 100.000 km. Het is het totaalplaatje, niet één aspect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:28

Mijn Renault diesel had 235000 toen ik 'm overnam. Ding staat nu op 285000 en rijdt nog steeds als een zonnetje. Het is dat ik een auto nodig had met flink trekvermogen en 4x4, anders was dat een ideale auto om nog een tijdje mee te karren. Al liet de elektronica de laatste tijd wel steekjes vallen.

Wat de UAZ betreft: ik stel me dezelfde vragen. Nu is mijn stiefpa wel een handige Harrie wat auto's betreft, daarom zou ik het nog overwegen. In elk geval gaan wij ze wel in de gaten houden voor de toekomst :)

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:15

Mijn Discovery had dik 3 ton er op staan en motor liep nog altijd goed. Helaas auto verkocht.

Nu een Mercedes die 4 ton bijna aantikt.
Let eigenlijk nooit op km standen bij diesels. Je snel genoeg wel of ze goed lopen of niet. En onderhoud heeft elke auto nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:10

Geld ook voor goed benzine motoren. Mijn volvo S40 benzine staat ondertussen op 2,3ton en daarvan is aan motorblok ook nog niks aan te merken.

AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:57

Ik heb een wat voorbarige vraag (E-rijbewijs wil ik pas volgend jaar halen en moet me nog verdiepen in auto/trailer).

Ik heb zelf een Toyota Corolla GTSI 1.6 benzine uit 1999 die rijklaar 1150kg weegt en die 1200kg mag trekken. Ik weet nog niet hoe het met de koppel zit.

Zelf ging/ga ik er vanuit dat hij geen trailer met paard kan trekken, maar hoor van meerdere mensen dat hij dit wel kan? Daardoor twijfel ik een heel,heel,heel klein beetje.

Ik heb een Arabisch Volbloed van geschat 550kg (1.56m,redelijk smal). Ik heb zojuist even op Internet gekeken en er zijn trailers met als gewicht 550 kg, dan hou je 100kg over mits de trailer gewogen is met alle toebehoren..zelf vind ik het op het randje zitten. Ik ben benieuwd naar jullie idee hierbij :)

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:00

Qua trekgewicht zou het allemaal net kunnen maar ik vind persoonlijk dat je auto in verhouding te licht is om verantwoord zo'n grote last te trekken. Zeker als je geen ervaring hebt met trailer rijden zou ik het niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:12

Ik vind het net teveel op het randje. Je hoort zo vaak dat trailers toch zwaarder zijn dan op papier, ik heb het zelf dus ook met mijn Ifor mogen ondervinden. Die 100 kg kan je heel duur te staan komen. Niet alleen als je auto het niet de baad kan en verzekeringstechnisch, maar ook de boetes en in het slechtste geval een paard wat bang wordt voor transport omdat het niet veilig aanvoelt.
Mijn Renault met 1500 diesel en 1300 op papier werd me door de garage ook gewoon gelijk compleet afgeraden. En die woog rijklaar 1550, dus zwaarder dan jouw auto.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:20

Ik denk idd dat 550 kg voor trailer erg optimistisch is. Aan de andere kant is 550 voor een slank Arabiertje misschien wat royaal, maar gewichten schatten is sowieso erg lastig. En gokken is brokken zeggen ze wel eens ...

De meeste anderhalf paards zul je ook zonder E mogen rijden met deze Carolla, maar dat is precies de reden ook om het niet aan te raden: auto zelf heeft minder in te brengen dan bv grotere broer Carina.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:24

Hhhmmm, ik weet niet. Onze Escorts scoorden ongeveer dezelfde cijfers. De 60pk Diesel had er wat moeite mee en daar deed ik het liever niet mee; de 90pk TD sleurde de tweepaards-met-pony fluitend in het rond. Qua gewichten zat het inderdaad op het randje maar wat een veel groter punt is: wat heb jij als chauffeur in te brengen? Hoeveel inzicht heb je? Hoeveel vlieguren heb je op je conto? Hoe goed ken je het gedrag van de combi? Hoe scherp is jouw voorspellend vermogen van medeweggebruikersgedrag?

Want we kunnen erover l*llen tot we een ons wegen maar een ervaren chauffeur zal zeer waarschijnlijk met een wanna-bee combi veilig aankomen, waar een ruim passende combi in handen van een onervaren chauffeur bijna een schriftelijke garantie op problemen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:44

Met die laatste zin kan ik alleen maar volledig akkoord zijn! Rechtuit rijden kan een klein kind. Het is wanneer het tricky wordt dat de stuurmanskunsten en vaardigheid boven komt.

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:50

Dat is dan vaak niet door je eigen rijden maar door de onbekwaamheid van de rest van de vierwielers om je heen ;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 16:39

Maar als ik lees dat die pony's laatst op de A58 "onrustig" waren vraag ik me stiekem af hoe goed die vast hebben gestaan. Te los en ze gaan achterin staan: zie filmpje met de gewichtjes van vorige week.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 17:07

Ik zal niet doen. Is net net combi. Bij ideale omstandigheden zou zou geen punt zijn. Mara ongunstig omstandigheden, slecht weer, wind vlagen dan wordt toch al gauw tricky.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:21

pffff hebben we net sinds 3 maanden een andere auto koopt manlief vandaag een eigen paard!!
Moeten we weer op zoek naar een andere auto,eentje die een 2 paards trailer kan trekken met 2 paardjes erin....zucht
we hadden hiervoor de kia sorento diesel,mocht ruim 3,5 ton trekken maar jezus die wegenbelasting ad 155 euro per maand deed toch wel zeer.

dus wat nu...inruilwaarde huidige auto ongeveer een 6 en rond de 4 erbij....

wie komt er met een goed idee?wij willen alleen een diesel,mag ook 2 zitter zijn,4x4 kom maar op kenners??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 07:43

Als 2 zitplaatsen goed is, rondkijken voor een lichte vracht/grijs kenteken?

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:55

Rex_Rolfo schreef:
Als ik het zo lees is veel slijtage van de Patrol niet zozeer door de km's maar mede/vooral door leeftijd en korte afstanden. Wat dat betreft beter een 5 jaar oude wagen met 2 ton dan een 10-12 jaar oude met 100.000 km. Het is het totaalplaatje, niet één aspect.

Leeftijd ja, zou goed kunnen. Korte afstanden, niet echt. Maar volgens mijn klusjesman zijn het grotendeels zaken die te verwachten zijn met 3 ton (en waarvan we dus te horen krijgen dat de onderdelen eigenlijk al lang meegaan omdat deze normaal al eerder vervangen hadden moeten worden)

Overigens ben ik nog niet onder de indruk van onderstaande voorbeelden van km-ers.... want wij hebben onze auto gekocht met 250000 en en ja, hij reed ook als een zonnetje (nog steeds trouwens, met de motor is niks mis)... alleen zijn er schijnbaar een hoop onderdelen rondom de motor die het niet zoveel kilometers trekken en op gegeven moment vervangen moeten worden.

We hebben een beetje onze zoektocht veranderd. Nu denken we erover om (bijna)nieuw te gaan kopen, al zullen we dan wel moeten lenen. De T6 is één van de gegadigden. Maar manlief vroeg zich af of de sharan eigenlijk het ook kon trekken. Op papier zou hij het mogen... Iemand praktijk ervaring?

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:02

grijs kenteken kennen we niet meer in nederland dus dat heeft geen zin varekaj, wij betalen ons hier echt blauw in nederland aan wegenbelasting in tegenstelling tot Belgie.Nu woon ik al ongeveer 5 km van Belgische grens en ik zou er bijna voor gaan verhuizen ;)