Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:07

Utixo schreef:
Even over die assen he... van mijn BE instructeur heb ik geleerd dat een aanhanger pas een dubbelasser is als de assen een meter uit elkaar staan. Alles wat dichter op elkaar staat valt gewoon onder de catogorie "enkelasser". Hoe ver staan de assen bij een trailer uit elkaar?

Correctie: 1,30 mtr hart-op-hart.

Oh, enne, voor die "assen-aanbidders": De assen onder de trailer zijn 1200kg per stuk, hetgeen een TMM van 2400kg voor een trailer oplevert. Kunnen de "aanbidders" mij dan verklaren waarom mijn 2-paards 2000kg TMM op papier heeft en de 1,5-paards maar 1600kg?? De assen van beide trailers zijn namelijk identiek......

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:09

Zeker niet omdat het op papier een enkelasser is? Haha!

Of staan de wielen verder dan 1.30m uit elkaar. Nee toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 01:49

Margreet schreef:
Een 9000 weegt rond de 1400 kilo. En mag dus 1800 kilo trekken.

Ik heb zelf een 900, die weegt rond de 1200 en mag 1500 trekken. Gaat best (die van mij is wel getuned, maar ook zonder dat zou het gaan). Ik vind het persoonlijk wel een gave combi Cool

Het is wel leuk dat die auto dat mag trekken, maar ik zou persoonlijk nooit met een auto die lichter is een trailer willen trekken met een levend wezen erin.

Mijn advies: De auto moet altijd zwaarder zijn dan de trailer met inhoud!!!

Overigens, mijn Toyota Avensis stationwagen 2,0 liter mag 1300 kg trekken. Zelf weegt deze 1480 ong. Met een koppelvermogen van 300.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:16

Utixo schreef:
Even over die assen he... van mijn BE instructeur heb ik geleerd dat een aanhanger pas een dubbelasser is als de assen een meter uit elkaar staan. Alles wat dichter op elkaar staat valt gewoon onder de catogorie "enkelasser". Hoe ver staan de assen bij een trailer uit elkaar?

Dit heb ik overigens ook gehoord ja.. Ja

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:17

Hoe kom ik achter het koppelvermogen? Nagelbijten / Gniffelen
en waarvan is dit voor belang dan? Nagelbijten / Gniffelen
kon het in de faq niet echt vinden..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:56

Ik weet ook niet wat koppelvermogen is.... Je hebt koppel en je hebt vermogen, dat zijn 2 verschillende dingen. Hoe je die combineert in 1 term weet ik ook niet, zou wel handig zijn. Ikke weet daar ongetwijfeld meer over!

Als je spul technisch in orde is (remmerij van beide voertuigen bijvoorbeeld) dan gaan die 200 kilo echt het verschil niet maken in veiligheid. In aansprakelijkheid (want overbelading) kan het wel schelen, ik heb aan 1300 kilo niet genoeg iig. Kan een dure worden...

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:12

Aimee schreef:
Margreet schreef:
Een niet zo grote 1,5 trailer (een oude Heja bijvoorbeeld) past 'ie niet eens op, dan kan de klep niet dicht Clown

Haha!
Zo hadden wij eens een mooie 2 paards trailer mee, met een binnenhoogte van 2.25 m.
Stond hij toch mooi met z'n kop tegen het plafond gedrukt Sigaar

Dat ken ik, onze flinke jonge (1.80m en 740kg) heeft het ook lastig in een "lage" trailer. Hebben een Hotra van 2.32m gekocht vanwege de hoogte van het paard.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:11

Margreet schreef:
Een 9000 geen laadruimte??? Ga er maar eens een bekijken zou ik zeggen Haha! Joh dat is een bodemloze put...

Min. bagageruimte 487 l
Max. bagageruimte 1397 l

Dat is bijna net zoveel als de Volvo en zo'n Estate model stamp je toch ook zelden tot het dak toe vol. In de Saab kun je met z'n 2en royaal slapen zo groot is de laadvloer Haha!

De volvo 850 had ook niet genoeg laadruimte omdat die bank niet plat kon (net als de audi 80).
En ik heb echt veel laadruimte nodig voor een wedstrijdje endurance... ER gaan liters water mee, hooi, voer, tuigage, reserve tuigage, ehbo spullen, dekens, stoeltje, etc etc...

Ik heb nu een peugeot 306 station en die heeft echt niet genoeg laadruimte zonder de bank neer te klappen... En ja, we duwen hem dus tot de nok toe vol Knipoog

Edit: wij hebben vroeger een saab 9000 gehad dus ik weet wel waar ik het over heb Schijnheilig

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:48

Pipo schreef:
Margreet schreef:
Een 9000 weegt rond de 1400 kilo. En mag dus 1800 kilo trekken.

Ik heb zelf een 900, die weegt rond de 1200 en mag 1500 trekken. Gaat best (die van mij is wel getuned, maar ook zonder dat zou het gaan). Ik vind het persoonlijk wel een gave combi Cool

Het is wel leuk dat die auto dat mag trekken, maar ik zou persoonlijk nooit met een auto die lichter is een trailer willen trekken met een levend wezen erin.

Mijn advies: De auto moet altijd zwaarder zijn dan de trailer met inhoud!!!

Overigens, mijn Toyota Avensis stationwagen 2,0 liter mag 1300 kg trekken. Zelf weegt deze 1480 ong. Met een koppelvermogen van 300.

Jij weet duidelijk ook niet waar je over praat. Knipoog koppelvermogen? Van 300? Wat?
En wat jouw advies betreft; mijn auto weegt 6800kg en ik mag er een trailer achter hangen die ik tot een mtm van ruim 42000kg mag laden.(met levende wezens, o.a.) Das 6x zoveel als m'n auto weegt en als dat niet veilig zou zijn, was het niet toegestaan. As simple as that.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 13-10-08 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:49

Is dat niet gewoon een vrachtwagen Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:52

Dat weet ik wel zeker Haha! Maar ik vind 'm ijzersterk Haha!

shirehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:13

Allejandro schreef:
Hoe kom ik achter het koppelvermogen? Nagelbijten / Gniffelen
en waarvan is dit voor belang dan? Nagelbijten / Gniffelen
kon het in de faq niet echt vinden..

Koppel heeft te maken met hoe gemakkelijk een auto trekt. Een vrachtwagen heeft bijvoorbeeld een hoog koppel (gaat heel langzaam in eerste versnellingen maar daardoor is hij wel in staat om een zware last gemakkelijk vooruit te krijgen) Dit merk je vooral bij hellingen en zachte ondergrond. Het aantal pk's van een auto zegt niet alles over hoe gemakkelijk hij trekt. Zet je er een snelle auto voor met veel pk's dan heeft die eerder de neiging om te gaan slippen met de banden als je gas geeft omdat zo'n auto er op gemaakt is om snel op te trekken.

Kun je hier wat mee? Vraag anders een automonteur eens hoe of wat. Ik heb gelukkig een vriend die in de autobranche werkt dus dat helpt een beetje.

Als jullie trouwens informatie willen over wat wel en niet mag met B en BE rijbewijs kijk dan eens op de website van het CBR:

http://www.cbr.nl/1041.pp

En als je twijfels hebt over wat je auto mag trekken (dit is trouwens 'max te trekken massa geremd' op je kentekenbewijs als je het hebt over een geremde paardentrailer) kun je ook altijd het RDW bellen of op de site kijken.

Hopelijk helpt deze info een beetje in het doolhof van informatie, adviezen en betweters waar ook ik veel mee te maken heb gehad.
Nederland is gewoon een raar land wat wetgeving betreft en op het gebied van aanhangers is het gewoon belachelijk onduidelijk. Zelfs de politie weet niet eens altijd hoe het zit. Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:46

Margreet schreef:

Haha!
Daar sluit ik me bij aan.
Vind het sowieso wel grappig, want hier heb ik het wel eerder met Pipo over gehad. Was ze ook niet zo happy toen ik het gewicht van een Patrol meldde Vork

1300 kilo zou voor mij ook veel te weinig zijn. Een beetje anderhalfpaardstrailer weegt toch 650 kilo, daar 750 kg voor het paard bij optellen en ik zit op 1400 kilo. Dat weegt een Volvo 850 ook en heeft dan nog 200 kg trekkracht over.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:17

Halloooo!

Een vraag tussendoor. (geen idee of ie al gesteld/beantwoord is, maar dan geven jullie maar een gil)
Ik ga binnenkort een auto huren om een trailer te trekken (paard ong 700 kilo, 1.5 paards trailer. )

Nu zijn er natuurlijk tig auto's te huur die dat kunnen trekken... maar met welk type auto ben ik en voordelig uit en kom ik nog een beetje vooruit? Tips?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:30

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:36

En zijn nog goed te betalen ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:45

Aimee schreef:
Margreet schreef:

Haha!
Daar sluit ik me bij aan.
Vind het sowieso wel grappig, want hier heb ik het wel eerder met Pipo over gehad. Was ze ook niet zo happy toen ik het gewicht van een Patrol meldde Vork

1300 kilo zou voor mij ook veel te weinig zijn. Een beetje anderhalfpaardstrailer weegt toch 650 kilo, daar 750 kg voor het paard bij optellen en ik zit op 1400 kilo. Dat weegt een Volvo 850 ook en heeft dan nog 200 kg trekkracht over.

Een patrol is een ander verhaal omdat die gebouwd is om te trekken. Een personenwagen is heel anders. En dat jullie het niet zo doen, prima, maar ik rijd niet met een auto voor de trailer die lichter is als de trailer plus inhoud, want ik vind het gewoon gevaarlijk. Tuurlijk kan het wel, alles kan............maar veilig is het niet!

En een vrachtwagen is al helemaal niet te vergelijken, dus dat antwoord neem ik maar niet zo serieus!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:53

Margreet schreef:
Huren? Dan zou ik voor een bus gaan. Bijvoorbeeld zo'n sprinter als dat hier staat: http://www.garageneef.nl/verhuurneefbak ... index.html Die trekt dat wel.

Ja daar zat ik ook aan te denken. Het lastige is dat ze op websites vaak wel het laadvermogen zetten, maar niet het trekvermogen. Dat zal dan wel rondjes bellen worden...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:55

Ze hebben ook lang niet altijd een trekhaak... Even bellen inderdaad! Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar Neef kan ik wel aanbevelen!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:58

nou ik kom van oorsprong uit kortenhoef, dus ik ken neef ook uit eigen ervaring Knipoog Alleen woon ik inmiddels in rijswijk en gaat de reis van rotterdam naar hooge mierde. Mijn vader wordt de chauffeur dus die zou wel een auto bij neef op kunnen halen, alleen hebben we dan al 180 extra km!! Dus ik ga toch hier in de buurt wel wat zoeken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:00

Citaat:
Hopelijk helpt deze info een beetje in het doolhof van informatie, adviezen en betweters waar ook ik veel mee te maken heb gehad.
shirehorse, hele topic al gelezen? er is al een FAQ met alle juiste regels en die is al een keer of tig langs komen waaien. Het doolhof is niet zo groot als men denkt alleen halen mensen er zaken bij die niet van toepassing zijn of gebruiken maar de helft vd regels, en dát zaait verwarring.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:03

Bonechi, in dat geval moet je even de Roo in Naaldwijk bellen. Een Transit busje kost daar met 100 km 55 euro per dag, ze hebben er meerdere met trekhaak staan (wel even om vragen)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:04

Pipo schreef:
Een patrol is een ander verhaal omdat die gebouwd is om te trekken. Een personenwagen is heel anders. En dat jullie het niet zo doen, prima, maar ik rijd niet met een auto voor de trailer die lichter is als de trailer plus inhoud, want ik vind het gewoon gevaarlijk. Tuurlijk kan het wel, alles kan............maar veilig is het niet!

En een vrachtwagen is al helemaal niet te vergelijken, dus dat antwoord neem ik maar niet zo serieus!

Het is een stuk veiliger om met een auto te trekken die het te trekken gewicht daadwerkelijk mág trekken, dan met eentje die toevallig meer weegt dan het toegestane trekgewicht.

Zie het lijstje van Ikke, dat is een hele mooie houvast om een trekauto uit te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:07

Aimee schreef:
Het is een stuk veiliger om met een auto te trekken die het te trekken gewicht daadwerkelijk mág trekken, dan met eentje die toevallig meer weegt dan het toegestane trekgewicht.

.

Het mooiste is, de auto die zwaarder is dan trailer plus inhoud en gewoon het volledige gewicht mag trekken. Dan ben je veilig bezig en dat probeer ik hier te zeggen.

Hij kan wel zwaarder zijn dan trailer plus inhoud, maar als ie het niet mag trekken ben je helemaal gevaarlijk bezig.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:08

Utixo schreef:
Bonechi, in dat geval moet je even de Roo in Naaldwijk bellen. Een Transit busje kost daar met 100 km 55 euro per dag, ze hebben er meerdere met trekhaak staan (wel even om vragen)

Oke! Dank voor de tip! Wat trekt zo'n transit? Weet je dat? En kun je er met 3 man in zitten?