Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:30

Zonnetje81 schreef:
Dat mensen niet komen terwijl ze hun beest moeten verzorgen is wel een uitzondering lijkt me. Maar ik ken ook 1 zo'n gevalletje. Die mensen betaalden de kale boxhuur niet en verzorgden het paardje niet. Waar ik WEL moeite mee had is dat de staleigenaar er ook niks aan deed, beest was een graten pakhuis en stond in een smerige stal. Mede stalgenoten stopten het paardje hier en daar wat toe. Wel had de staleigenaar de moeite gedaan een slot aan de stal te hangen.

En ergens is het heel lastig, je hoeft niet op te draaien voor iemand z'n paard/kosten maar zeg dan dat ze hem moeten ophalen/verkopen of dat je het zelf doet. Maar het was volgens mij in dit geval een ouder dier dus je kon deze ook niet onderhands verleasen.

Terwijl die stalhouder dus wettelijk wel verplicht is zorg te dragen voor dat dier. Dus schone stal en voer.

Poekkie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:07

Is makkelijk gezegd… heb zelf ook in zo’n situatie gezeten en is een financiële aderlating.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:10

Ja, pensionhouder zijn is geen liefdadigheid. Daar moet je wel voor betaald worden. Anders wil ik ook wel graag gratis stalling :)

koffiemok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:37

Een stalgenootje en ik zijn vorige week verhuisd vanwege verhoging.
We stonden er beiden al bijna 9 jaar. Helaas is sinds november de stal overgenomen door iemand anders en die heeft de prijs verhoogd van 375 naar 475.
Beiden hadden we wel begrepen dat het logisch is om met de inflatie mee te bewegen en daardoor zagen we echt wel een verhoging aankomen. Maar zo'n forse verhoging ging ons toch te ver.
Het is niet dat er ineens elders of ander ruwvoer of bodembedekking werd ingekocht. En de faciliteiten hebben ook geen upgrade gehad. Er staat ook niks in de nabije toekomst gepland voor de faciliteiten waaruit zou blijken waarom zo'n fose verhoging nodig was.

Super jammer, want als je elke dag ergens bent en je paard heeft het er goed, dan is het altijd vervelend dat het dan zo loopt.
We staan nu op een gelijkwaardige stal met buitenrij mogelijkheden voor onze oude prijs (hier zijn ze in december al verhoogd, dus dat gebeurt voorlopig niet is de verwachting.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:45

Sanet schreef:
Ja, pensionhouder zijn is geen liefdadigheid. Daar moet je wel voor betaald worden. Anders wil ik ook wel graag gratis stalling :)

nee, maar als je zo'n dier hebt staan laat jij hem dan verkommeren?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:49

Nee
Hoe erg ook.
Hij ging gewoon met de rest naar buiten en kreeg normaal te eten.
Ja dat is dan financieel heel naar. Maar het paard kan er uiteindelijk ook niets aan doen.
Dat zou ik nooit over mijn hart kunnen krijgen die mager te laten worden en binnen te laten staan.
Zou wel op moeten letten niet agressief te worden naar zo'n eigenaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:57

Ayasha schreef:
Sanet schreef:

Nee, maar daarom heb ik ook geen pensionstal :)
Want ik wil niet in dat soort situaties terecht komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 16:21

Sanet schreef:
Ayasha schreef:

Nee, maar daarom heb ik ook geen pensionstal :)
Want ik wil niet in dat soort situaties terecht komen.

Dat bedoel ik dus. :) als je als pension eigenaar zo eentje hebt staan kan je wel roepen "ik bind hem aan een boom" maar je hebt wél verantwoordelijkheid over dat dier. Financiëel een aderlating maar ik denk dat je zelfs wettelijk een zorgplicht hebt. De gemaakte kosten kan je dan in theorie (let wel: in theorie!) terug vorderen MAAR in praktijk ben je die veelal gewoon kwijt.

En het komt helaas meer voor dan je zou denken. Vorige pension eigenaresse had ook zo eentje staan. Ik heb zo eentje gehad (en dat was ook nog eens uit de nood helpen, niet eens echt pension. Ik vroeg alleen om zelf in onderhoud te voorzien (dus krachtvoer dat ie heel specifiek moest krijgen moest ie zelf voorzien en het "staan" was gratis maar wel tijdelijk.) Uiteindelijk heb ik inderdaad door het niet zo heel netjes te spelen een deel van mijn gemaakte kosten kunnen terug krijgen door te bluffen maar lang niet alle gemaakte kosten.

Je krijgt ze er vaak ook nog eens niet uit ook nog. Advocaten en rechtzaken kosten ook geld. Op het eind van de rit kosten zulke mensen je dus hoe dan ook een hoop geld. De stal eigenaar van Zonnetje gaat hoogstwaarschijnlijk een hoop kosten gedaan hebben en niks terug gekregen hebben en iedereen weet altijd "wat zij zouden doen". Maar als je er voor staat kan je gewoon weinig.

Ja, een slot op de stal hangen inderdaad, Dat is niet legaal maar dan kan je alleen maar hopen dat als ze geen geld hebben om hem te verzorgen ze ook geen geld hebben voor een proces. :+ Dan is er de mogelijkheid dat de eigenaar 'm op geeft en je het opgelapte dier kan verkopen en zo een deel van je gemaakte kosten terug kan krijgen maar dán krijg je weer de heilige boontjes die je wel weten te vertellen dat dat niet legaal is. (duh.)

tja, de knol ergens neer plempen en niet meer betalen is dat ook niet. Iedereen moet op het eind van de dag de boterham op tafel krijgen. Zo lang er geen bescherming is voor de stalhouder zullen dat soort scenario's blijven voorkomen ongeacht wat je daar ethisch van vindt. An eye for an eye makes the world go blind is een makkelijk motto als jij niet degene bent die het geld aan het verliezen is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 17:58

https://www.fnrs.nl/nieuws/676-onbetaal ... n%20derden.

Citaat:
Dus wanneer u als eigenaar van een pension- of trainingsstal uw retentierecht uitoefent: plaats een bord op de boxdeur met daarop de mededeling dat op het paard een recht van retentie wordt uitgeoefend. U kunt hierbij het zekerere voor het onzekere nemen en de boxdeur vergrendelen.

Het topic schiet wel alle kanten op, alhoewel het misschien ook laat zien waarom er steeds minder pensionstallen zijn/de prijzen omhoog gaan. Dit mag je allemaal meenemen in je berekeningen :+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:31

Ayasha schreef:
Sanet schreef:

Nee ik had dus gepland om hem thuis af te leveren en bij eigenaar aan het hek te binden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:48

Ik heb ook net een prijsverhoging gehad vandaag.

Ben niet echt blij met de wijze waarop. Een whatsappje met "de hooiboer komt over een paar dagen, is opgeslagen, vanaf 1 februari stalgeld omhoog". Van 220 naar 250.

Vind het nu wel veel worden voor wat er aangeboden wordt.
24/7 wei, ze laten 1 stuk kapot lopen dus is puur modder nu. 2x per dag wordt de hooiruif aangevuld. Alles buiten hooi zelf kopen en geven. Faciliteiten enkel een simpele (onverlichte) buitenbak, ook modder nu. Stal is aanwezig en opgestrooid, mag je gebruiken als je zelf uitmest. Denk dat het 2x bijgestrooid is in een half jaar. Weide wordt nooit uitgemest. Ik ben de enige klant met 1 kleine IJslander, andere paarden zijn van hunzelf.

Wat vinden jullie? Ik heb uiteraard netjes betaald, maar hou er wel een nare nasmaak aan over
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 26-01-23 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:51

Als jij je er niet fijn meer bij voelt zou ik wat anders zoeken.

Persoonlijk zou ik geen paard in de modder willen de hele dag. Nog niet voor €100.-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:22

Als je ze buiten wil is modder niet te voorkomen nu. Hoe had je gewild dat ze het je vertelden?

Als ze nu pas gehoord hebben dat het hooi op geslagen is hebben ze het je zo snel mogelijk laten weten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:34

Alleen maar modder is anders dan modder.
Mijn inziens moet er wel genoeg droog zijn voor elk paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:36

DuoPenotti schreef:
Alleen maar modder is anders dan modder.
Mijn inziens moet er wel genoeg droog zijn voor elk paard.

Er is een opgestrooide stal aanwezig lees ik..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:37

Uit overmacht met uitzicht op beter zou ik mijn paard wel in de modder willen hebben, zoiets als: deze winter nog, maar komende winter goede droge paddock.
Maar met geld toe had ik mijn paard nog niet standaard in de modder willen hebben staan zonder uitzicht op beter.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:54

De opgestrooide stallen kunnen ze niet bij. Ze hebben een schuilplek voor de regen en de wind, dat is ook gewoon grond. De stallen worden eigenlijk alleen gebruikt voor een uurtje als ze zelf gaan rijden, dan vinden ze het makkelijker om de hele kudde op stal te zetten (dan zetten ze een pad af, paarden worden niet aan de hand binnengehaald). Ik haal enkel mijn eigen paard wel aan de hand uit de kudde als ik iets met haar wil doen.

Ik vind een beetje modder ook echt niet erg, dat vermijd je niet in de winter als ze buiten staan. Het zou wel fijn zijn als ze tenminste aan de ruif kunnen staan zonder tot hun enkels door te zakken.

Het steekt me vooral dat het echt overkwam als "ohja ff melden en direct betalen aub". Geen maand op voorhand, meteen dokken, punt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:48

Narcissa schreef:
Ben niet echt blij met de wijze waarop. Een whatsappje met "de hooiboer komt over een paar dagen, is opgeslagen, vanaf 1 februari stalgeld omhoog". Van 220 naar 250.

Da's wel een beetje oncommunicatief. Ik weet niet of de prijzen onrealistisch zijn (voor die prijs kun je hier nog geen playmobile-paardje houden) maar de manier waarop verdient in elk geval geen schoonheidsprijs.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 02:35

Welke regio woon je?
Hier in het Noorden wordt nu ook al rond de €180,- tot €250,- gevraagd voor stalling of 24/7 buiten met inloopstal en alleen buitenbak.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 02:40

Ik vraag daarvoor zelfs 300… ‘t is enorm opgeslagen de laatste tijd

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 03:03

Poekkie schreef:
Ik vraag daarvoor zelfs 300… ‘t is enorm opgeslagen de laatste tijd

Eens… en met het huidige weer eten ze bizar veel hooi omdat er geen gras te houden is als je ze buiten wil houden. :\

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 03:19

Ik zit in Zeeuws-Vlaanderen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:04

Ayasha schreef:
Als je ze buiten wil is modder niet te voorkomen nu. Hoe had je gewild dat ze het je vertelden?

Als ze nu pas gehoord hebben dat het hooi op geslagen is hebben ze het je zo snel mogelijk laten weten.

Maar eind januari laten weten dat februari duurder wordt is ook niet hoe het hoort.
Modder kan je niet voorkomen, maar alleen maar modder zou ik zeker niet oké vinden. Een droge plek, waar ze ook kunnen staan zelf, is wel het minste :=

Floret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:39

Ik zou ook niet zo blij zijn met de manier waarop het gebracht is. Maar communicatie is op veel stallen (en überhaupt veel plekken) vaak een probleem. Als je je er niet lekker bij voelt hoe je paard erbij staat, zou ik ook op zoek gaan naar wat anders. Kijken kan altijd. :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:49

Ik vind de kosten ook niet helemaal in verhouding als ik lees wat je ervoor “krijgt”

Sowieso klinkt het een beetje dat je niet helemaal happy bent daar, wat ik ook heel goed kan begrijpen. Ik zou eens verder zoeken als ik jou was. Misschien vind je ergens iets wat je veel beter past.