Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 01:42

Ik heb een mail gestuurd naar het UKP met de vraag of dat inderdaad waar is, dan weten we waar we aan toe zijn.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 02:32

Mijn stalhoudster heeft gebeld met de organisatie die hierover gaat (ben de naam kwijt..) en die gaf aan dat een kopie ook gedoogd wordt. Wij hebben dus allemaal een kopie ingeleverd.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:14

@Ladyson: Dat is ook maar niet wie je spreekt. Toen onze stalhoudster belde werd haar namelijk verteld dat een kopie niet voldoende is.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:38

klopt idd, een kopie mocht niet.......
lekker duidelijk dan....

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:16

DubbelDun schreef:
toen ik daar kwam met een doodziek veulen + merrie werd mij verteld dat ik alleen geholpen werd omdat het veulen nog geen 7 maanden was, als de merrie iets had gemankeerd zou ze niet geholpen worden (geen chip)

In utrecht worden paarden met chip maar zonder paspoort wel geholpen,maar paarden zonder paspoort en zonder chip is een andere verhaal.
Paard zonder chip had niet eens mogen worden vervoerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:25

de merrie is geDNA´t ;) maar daar hadden ze dus geen boodschap aan

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:29

Apart verhaal is dat dan zeg.. Zeker wanneer je met spoed aan komt lijkt me dat er belangrijkere dingen zijn. Chippen kunnen ze je dan alsnog verplichten voordat je weg gaat, kunnen ze direct zelf doen..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:33

DubbelDun schreef:
de merrie is geDNA´t ;) maar daar hadden ze dus geen boodschap aan

OK,maar ik snap ze dan wel een beetje,een chip is door hun te controleren.
DNA zonder paspoort is toch erg lastig te controleren door de kliniek.
Al blijft het dubbel,de meerderheid heeft de chip en paard nooit op hun naam laten registreren.

Ik blijf het wel een lastig probleem vinden,mijn paard staat bij particulieren en deze mensen vertrouw ik 1000%.
Maar er is regelmatig overdag niemand thuis en ook zijn deze mensen wel eens een weekendje weg.
Daarbij komt dat mijn Haflinger een Oostenrijks paspoort heeft en daar zit mijn stamboom ook in.
En de registratie van het eigendom ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:40

ik heb toendertijd nog een hele discussie gehad daarover met een jonge vrouwelijke da met een buitenlands klinkende naam. vooral ook omdat er toen een discussie liep dat dure showpaarden (w.o. die van anky) ook niet gechipt hoefden te worden

@cam; wat valt er te kontroleren met een chip...dat het paard in kwestie hetzelfde paard is...niets meer of minder

met een castratie kan ik me daar iets bij voorstellen...je zult maar een dure dekhengst castreren omdat de begeleider de eigenaar niet blijkt te zijn :)

maar mijn paard is zo overduidelijk te herkennen, daar is echt geen 2e van qua aftekening :) en ik heb een stamboekpapier mét foto om dat te bewijzen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:49

DubbelDun schreef:
ik heb toendertijd nog een hele discussie gehad daarover met een jonge vrouwelijke da met een buitenlands klinkende naam. vooral ook omdat er toen een discussie liep dat dure showpaarden (w.o. die van anky) ook niet gechipt hoefden te worden

@cam; wat valt er te kontroleren met een chip...dat het paard in kwestie hetzelfde paard is...niets meer of minder

met een castratie kan ik me daar iets bij voorstellen...je zult maar een dure dekhengst castreren omdat de begeleider de eigenaar niet blijkt te zijn :)

maar mijn paard is zo overduidelijk te herkennen, daar is echt geen 2e van qua aftekening :) en ik heb een stamboekpapier mét foto om dat te bewijzen.

Met chip is er in elk geval een registratie bekend, of die registratie klopt is niet te controleren, daar heb je gelijk in.
Met DNA zonder paspoort weet je op dat moment niet of het paard ooit is geregistreerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:53

natuurlijk was zowel het paspoort alsook het stamboekpapier (met mijn naam er op) bij het paard aanwezig geweest
maar goed...ik heb nu gewoon een kliniek waar ze niet zo moeilijk doen

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:17

@mylittlejoy ik was ook erg verbaasd.. bij niemand anders is dit gezegd namelijk. Ik vond het in ieder geval een fijne oplossing voor mij in dit geval. Mocht er een boete gegeven worden, is deze toch voor de stalhouder en ik heb geen gedoe met het afgeven van het paspoort.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:15

Ladyson schreef:
@mylittlejoy ik was ook erg verbaasd.. bij niemand anders is dit gezegd namelijk. Ik vond het in ieder geval een fijne oplossing voor mij in dit geval. Mocht er een boete gegeven worden, is deze toch voor de stalhouder en ik heb geen gedoe met het afgeven van het paspoort.

Pwjjiiifff, da's een akelige houding.

Mijn pensionners hebben allemaal het paspoort op stal liggen. Hetzij in hun kast hetzij bij mij binnen. Ik heb overigens wel een artikel in de stallingsovereenkomst staan waarin ik de wetgeving aanhaal, de keuze geef waar het paspoort is etc. Voor de liefhebber hieronder de tekst in mijn contract.
Ik hanteer de regels al vanaf het begin. Tot nu toe 1x iemand gehad die de paspoorten niet achter wilde laten. Ik doe mijn best ook niet dergelijke klanten te overtuigen. Zij een andere stal ik een nieuwe pensionklant. Opgelost.

"Eigenaar is ermee bekend dat Europese wetgeving eist dat het paspoort van zijn paard te allen tijde aanwezig moet zijn bij de houder (in casu verhuurder) van zijn paard, zolang deze zich bevindt op het terrein van verhuurder. Eigenaar en verhuurder zijn daartoe overeengekomen dat:
A eigenaar het paspoort van zijn paard zelf in de aan hem beschikbaar gestelde afsluitbare zadelkast in bewaring heeft. Eigenaar stemt ermee in dat hij verantwoordelijk is voor het paspoort en de volledigheid daarvan. Eigenaar is ermee bekend en akkoord dat zijn paard altijd vergezeld dient te gaan van het paspoort. Eigenaar garandeert verhuurder dat verhuurder in geval van wettelijke controle het paspoort van het paard van eigenaar terstond kan tonen aan de bevoegde controleur en dat het paspoort rechtsgeldig is. Indien het paspoort niet beschikbaar is of incompleet en daarmee ongeldig kan verhuurder van overheidswege worden beboet. Deze boete, ongeacht de hoogte, wordt voldaan door huurder. Indien huurder ingebreke blijft, zal verhuurder de boete en de hiermee gepaard gaande kosten middels een gerechtelijke procedure verhalen op eigenaar.
of
B. eigenaar geeft het paspoort van het paard aan verhuurder af, conform de hiervoor geldende wettelijke verplichting zijnde dat de houder te allen tijde in bezit dient te zijn van het paspoort van de bij hem aanwezige paardachtigen. Eigenaar verklaart dat het paspoort van het paard voldoet aan de eisen zoals de wetgever die hieraan stelt. Verhuurder garandeert eigenaar genoemd document met de meest mogelijke zorg in bewaring te nemen. Echter in geval van overmacht zoals brand, inbraak, e.d. is verhuurder hiervoor niet aansprakelijk. Indien eigenaar voor vervoer dient te beschikken over het paspoort, vraagt hij verhuurder tenminste 1 dag van tevoren het paspoort te verstrekken. Eigenaar en verhuurder houden een logboek bij voor wat betreft in wiens bewaring het bedoelde paspoort is gegeven."

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:35

Is niet zozeer een akelige houding, maar een realistische houding.. Ik zou het risico niet genomen hebben namelijk als de boete voor mij zou kunnen zijn. Het lijkt me toch vreemd dat de rest van Nederland namelijk wel het paspoort inlevert ipv een kopie.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:40

Marion71 schreef:
Ladyson schreef:

Pwjjiiifff, da's een akelige houding.

Mijn pensionners hebben allemaal het paspoort op stal liggen. Hetzij in hun kast hetzij bij mij binnen. Ik heb overigens wel een artikel in de stallingsovereenkomst staan waarin ik de wetgeving aanhaal, de keuze geef waar het paspoort is etc. Voor de liefhebber hieronder de tekst in mijn contract.
Ik hanteer de regels al vanaf het begin. Tot nu toe 1x iemand gehad die de paspoorten niet achter wilde laten. Ik doe mijn best ook niet dergelijke klanten te overtuigen. Zij een andere stal ik een nieuwe pensionklant. Opgelost.

"Eigenaar is ermee bekend dat Europese wetgeving eist dat het paspoort van zijn paard te allen tijde aanwezig moet zijn bij de houder (in casu verhuurder) van zijn paard, zolang deze zich bevindt op het terrein van verhuurder. Eigenaar en verhuurder zijn daartoe overeengekomen dat:
A eigenaar het paspoort van zijn paard zelf in de aan hem beschikbaar gestelde afsluitbare zadelkast in bewaring heeft. Eigenaar stemt ermee in dat hij verantwoordelijk is voor het paspoort en de volledigheid daarvan. Eigenaar is ermee bekend en akkoord dat zijn paard altijd vergezeld dient te gaan van het paspoort. Eigenaar garandeert verhuurder dat verhuurder in geval van wettelijke controle het paspoort van het paard van eigenaar terstond kan tonen aan de bevoegde controleur en dat het paspoort rechtsgeldig is. Indien het paspoort niet beschikbaar is of incompleet en daarmee ongeldig kan verhuurder van overheidswege worden beboet. Deze boete, ongeacht de hoogte, wordt voldaan door huurder. Indien huurder ingebreke blijft, zal verhuurder de boete en de hiermee gepaard gaande kosten middels een gerechtelijke procedure verhalen op eigenaar.
of
B. eigenaar geeft het paspoort van het paard aan verhuurder af, conform de hiervoor geldende wettelijke verplichting zijnde dat de houder te allen tijde in bezit dient te zijn van het paspoort van de bij hem aanwezige paardachtigen. Eigenaar verklaart dat het paspoort van het paard voldoet aan de eisen zoals de wetgever die hieraan stelt. Verhuurder garandeert eigenaar genoemd document met de meest mogelijke zorg in bewaring te nemen. Echter in geval van overmacht zoals brand, inbraak, e.d. is verhuurder hiervoor niet aansprakelijk. Indien eigenaar voor vervoer dient te beschikken over het paspoort, vraagt hij verhuurder tenminste 1 dag van tevoren het paspoort te verstrekken. Eigenaar en verhuurder houden een logboek bij voor wat betreft in wiens bewaring het bedoelde paspoort is gegeven."

Je mag het een akelige houding vinden,ik vind jouw houding ook niet netjes.
Als je het paspoort afgeef aan jou blijft je dus blijkbaar ten alle tijden nog steeds verantwoordelijk voor je paspoort,ook al heb je geen enkel zich op wat jij er mee doet.
Het lijkt mij correct dat jij de verantwoording neemt voor het paspoort ten tijden dat het in jou bezit is.
Dus ook bij brand en diefstal.
Je hebt toch een verzekering?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:59

Ladyson, wil je navragen welke instantie jouw stalhoudster heeft gebeld en met wie ze gesproken heeft? Dit is natuurlijk voor iedereen interessant, niemand anders heeft namelijk te horen gekregen dat kopieën gedoogd worden.
Overigens vind ik het niet kunnen dat je een stalhouder laat opdraaien voor de kosten als je je paspoort niet bij hem in bewaring geeft. Wel verwacht ik van mijn stalhouder dat hij zorgvuldig met de paspoorten omgaat en dat hij, als ze in zijn bewaring wegraken, op wat voor manier dan ook, de kosten voor een duplicaatpaspoort vergoed. Voor diegenen van wie het paard nog voor consumptie geslacht wordt zou daar eigenlijk nog een extra vergoeding bij moeten omdat die met een duplicaatpaspoort niet meer voor consumptie mogen en dus geld gaan kosten als ze weggebracht moeten worden.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:18

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:28

De productschappen hebben hier geen bevoegdheid in voor wat betreft de controles. Ik zou het antwoord daarvan dan ook niet onmiddellijk voor waar aannemen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:31

Ja, op die website staat zelfs nadrukkelijk dat kopieën niet voldoende zijn, daarom ben ik er wel verbaasd over. Ik hoop ook voor jullie dat ze het zwart-op-wit heeft en dat ze de naam van de persoon die ze heeft gesproken genoteerd heeft.

O Marije, weet jij wie daar wel bevoegdheid in hebben voor wat betreft de controles? Ik kan het me niet voorstellen hoor, dat kopietjes genoeg zijn, maar het zou wel een stuk makkelijker zijn als het wel zo is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:33

@Cam, nee zij blijven helemaal niet altijd verantwoordelijk. Ik geef alleen aan dat igv overmacht zoals brand/inbraak ik niet aansprakelijk ben. Ik steek echt zelf de boel niet in de fik hoor. Daarnaast: een duplicaatpaspoort kost € 150. Die kosten zijn marginaal in geval van een brand. Die 150 euries in relatie tot enkele tonnen, mss wel half miljoen, daar banketstaaf niemand over. Met een beetje pech is een duplicaat helemaal niet meer nodig.....
Paard moet eigenaar indien gewenst zelf verzekeren, net als harnachement en dus ook paspoort. Harnachement valt onder inboedel. Of paspoort dat ook doet? Paard en harnachement zijn nu natuurlijk al op de pensionstal. Daar komt alleen het paspoort bij en dan is het ineens een probleem?
Iedereen mag er van vinden wat hij/zij wil, zolang de regels zo zijn, de houder de boete krijgt, er wel degelijk gecontroleerd en gehandhaafd wordt, geldt bij mijn stal de regel paard + paspoort. Wil iemand dat niet? Ook goed, maar dan niet bij mij op stal.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:56

Kopie paspoort is alleen in Belgie voldoende.

In Nederland MOET het originele paspoort bij het paard dat op enige gegeven locatie ter plekke aanwezig is, getoond kunnen worden, omdat het (samen met de chip) een IDENTITEITSbewijs van het paard is.
Dat staat idd gewoon in de Wet.
In Nederland moet het paspoort ook tijdens het vervoer van het paard getoond kunnen worden, niet een kopie dus.

Ik hou het goed voor mogelijk dat niet alle controleurs of wat daar voor door gaat, deze regelgeving weet en zich daar aan houdt, dus je kunt ook iemand treffen die zo'n baantje heeft en niet de exacte wetgeving in het bolletje heeft, en dus wel met een aanwezige kopie ervan genoegen neemt, maar als we wettelijk bezien gaan miere......... op wat de Wet zegt, dan is het toch helaas zo dat IN NEDERLAND, een paard of pony op de plaats waar die staat of verblijft het originele (!) paspoort aanwezig en bij de hand moet hebben, het maakt niet uit wie er bij kan of wie het toont, het hoort bij het paard, en dient BIJ de locatie van het paard aanwezig te zijn.

Zo niet, is de houder van het paard (dat is dus niet de eigenaar van het paard, maar diegene waarbij het paard op diens grond/althans de grond/stallen/gebouwen waarover die de zeggenschap heeft staat of aanwezig is) in overtreding en kan die een flinke boete opgelegd krijgen, indien het paspoort dus niet op diezelfde locatie aanwezig is en getoond kan worden.

Duidelijker dan dit kan ik het niet uitleggen Of jawel: je bent dus als eigenaar voor de wet niet noodzakelijkerwijs de HOUDER van een paard of pony, dat is degene waarbij het paard in den lijve aanwezig is. Het paspoort hoort niet bij de eigenaar, maar bij het paard aanwezig te zijn. En behoort derhalve ook op de locatie (waar dan ook) aanwezig te zijn, waar het paard op enig moment dan ook in den lijve is.
Althans in Nederland.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:25

Mijn schoonvader heeft keurig de paspoorten van al zijn pensionklanten gekregen, deze opgeborgen, en alleen hij en de personen van de paspoorten kunnen erbij. de paspoorten liggen per klant apart opgeborgen en alleen mijn schoonvader en de desbetreffende eigenaar van een bepaald paspoort kunnen er dan bij, een soort van kluisjessysteem...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:32

Dat is naar mijn idee het beste systeem, Delvira.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:14

Jet schreef:
Dat is naar mijn idee het beste systeem, Delvira.

Ja je kan erover discussieren wat je wil.....feit blijft dat het verplicht is.......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:34

even een hersenspinsel, wanneer ben je houder van het paard? Als de staleigenaar de paarden op stal heeft is hij houder maar als jij vervolgens met paard het erf af gaat ben jij houder, moet dan ook je paspoort mee op buitenrit? Als je in de bak aan het rijden bent ben je op dat moment ook houder lijkt me.
Het begrip houder is mij nog wat te duister....