Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelDun schreef:toen ik daar kwam met een doodziek veulen + merrie werd mij verteld dat ik alleen geholpen werd omdat het veulen nog geen 7 maanden was, als de merrie iets had gemankeerd zou ze niet geholpen worden (geen chip)
DubbelDun schreef:de merrie is geDNA´tmaar daar hadden ze dus geen boodschap aan
DubbelDun schreef:ik heb toendertijd nog een hele discussie gehad daarover met een jonge vrouwelijke da met een buitenlands klinkende naam. vooral ook omdat er toen een discussie liep dat dure showpaarden (w.o. die van anky) ook niet gechipt hoefden te worden
@cam; wat valt er te kontroleren met een chip...dat het paard in kwestie hetzelfde paard is...niets meer of minder
met een castratie kan ik me daar iets bij voorstellen...je zult maar een dure dekhengst castreren omdat de begeleider de eigenaar niet blijkt te zijn
maar mijn paard is zo overduidelijk te herkennen, daar is echt geen 2e van qua aftekeningen ik heb een stamboekpapier mét foto om dat te bewijzen.
Ladyson schreef:@mylittlejoy ik was ook erg verbaasd.. bij niemand anders is dit gezegd namelijk. Ik vond het in ieder geval een fijne oplossing voor mij in dit geval. Mocht er een boete gegeven worden, is deze toch voor de stalhouder en ik heb geen gedoe met het afgeven van het paspoort.
Marion71 schreef:Ladyson schreef:@mylittlejoy ik was ook erg verbaasd.. bij niemand anders is dit gezegd namelijk. Ik vond het in ieder geval een fijne oplossing voor mij in dit geval. Mocht er een boete gegeven worden, is deze toch voor de stalhouder en ik heb geen gedoe met het afgeven van het paspoort.
Pwjjiiifff, da's een akelige houding.
Mijn pensionners hebben allemaal het paspoort op stal liggen. Hetzij in hun kast hetzij bij mij binnen. Ik heb overigens wel een artikel in de stallingsovereenkomst staan waarin ik de wetgeving aanhaal, de keuze geef waar het paspoort is etc. Voor de liefhebber hieronder de tekst in mijn contract.
Ik hanteer de regels al vanaf het begin. Tot nu toe 1x iemand gehad die de paspoorten niet achter wilde laten. Ik doe mijn best ook niet dergelijke klanten te overtuigen. Zij een andere stal ik een nieuwe pensionklant. Opgelost.
"Eigenaar is ermee bekend dat Europese wetgeving eist dat het paspoort van zijn paard te allen tijde aanwezig moet zijn bij de houder (in casu verhuurder) van zijn paard, zolang deze zich bevindt op het terrein van verhuurder. Eigenaar en verhuurder zijn daartoe overeengekomen dat:
A eigenaar het paspoort van zijn paard zelf in de aan hem beschikbaar gestelde afsluitbare zadelkast in bewaring heeft. Eigenaar stemt ermee in dat hij verantwoordelijk is voor het paspoort en de volledigheid daarvan. Eigenaar is ermee bekend en akkoord dat zijn paard altijd vergezeld dient te gaan van het paspoort. Eigenaar garandeert verhuurder dat verhuurder in geval van wettelijke controle het paspoort van het paard van eigenaar terstond kan tonen aan de bevoegde controleur en dat het paspoort rechtsgeldig is. Indien het paspoort niet beschikbaar is of incompleet en daarmee ongeldig kan verhuurder van overheidswege worden beboet. Deze boete, ongeacht de hoogte, wordt voldaan door huurder. Indien huurder ingebreke blijft, zal verhuurder de boete en de hiermee gepaard gaande kosten middels een gerechtelijke procedure verhalen op eigenaar.
of
B. eigenaar geeft het paspoort van het paard aan verhuurder af, conform de hiervoor geldende wettelijke verplichting zijnde dat de houder te allen tijde in bezit dient te zijn van het paspoort van de bij hem aanwezige paardachtigen. Eigenaar verklaart dat het paspoort van het paard voldoet aan de eisen zoals de wetgever die hieraan stelt. Verhuurder garandeert eigenaar genoemd document met de meest mogelijke zorg in bewaring te nemen. Echter in geval van overmacht zoals brand, inbraak, e.d. is verhuurder hiervoor niet aansprakelijk. Indien eigenaar voor vervoer dient te beschikken over het paspoort, vraagt hij verhuurder tenminste 1 dag van tevoren het paspoort te verstrekken. Eigenaar en verhuurder houden een logboek bij voor wat betreft in wiens bewaring het bedoelde paspoort is gegeven."