[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:48

Dan had hij met zijn logische uitleg niet het juiste knopje bij jou geraakt. Je moet het niet (alleen) met je hoofd begrijpen, je lijf moet het ook snappen, het kwartje moet vallen, zo gezegd.
Er is bijvoorbeeld een uitleg die zegt dat de bovenste helft van het stuur voor de auto is en de onderste voor de aanhanger. Klinkt heel stom, maar als dat het voor iemand werkbaar maakt....... Dat soort dingen moet een instructeur ook kunnen doorgeven.
Enne, kies dus voor een rijschool die een flinke bak voor die flinke aanhanger heeft :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:04

Waratje schreef:
Er is bijvoorbeeld een uitleg die zegt dat de bovenste helft van het stuur voor de auto is en de onderste voor de aanhanger.

Zo probeer ik het ook te onthouden :o

Dat de eigen auto maar twee zitplaatsen heeft is om te oefenen toch niet erg? Gewoon een paar keer met partner of andere ervaren aanhangerchauffeur een half uurtje achteruit rijden oefenen. Heb je voorsprong als je volgende keer bij de rijschool in de wagen stapt.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:09

Varekaj schreef:
De uitleg zelf was prima, zat heel logisch in elkaar. Ik heb alleen last om links in te sturen om die bak naar rechts af te laten draaien en andersom. Het werk in spiegelbeeld dus.
De rest gaat prima, kan vlot en netjes achteruit rijden en op de baan is helemaal kinderspel.

De lesauto is een volkswagen, volgens mij een golf sport en automaat (heb handgeschakeld rijbewijs). Volgens mij kan dat bakje in de aanhanger die er achter rolde.
Mijn eigen combi gebruiken kan niet, ik heb maar 2 zitplaatsen. En mijn mitsu stuurt veel rustiger dan dat karretje vind ik zelf.

Buiten trappen die rijschool!
Heel simpel: een klein ***-autootje voor een grote aanhanger is voor de geoefende chauffeur, niet voor een leerling!

Waar jij heel simpel op vast loopt is dat een kleine actie op het stuur een enorme reactie van de aanhanger geeft en als leerling kom je dan meestal ervaring en "automatisme" te kort om dat nog te corrigeren. Je hebt dus simpelweg geen schijn van kans.

Zoek een rijschool met een knoepert van een bus en dito aanhanger. Het klinkt misschien gek maar hoe groter de combi hoe simpeler ermee te rijden.
Vooruit rijden lukt iedereen wel, geen enkel probleem, maar juist bij achteruit manoeuvreren wil je dat een enorme beweging in het stuur maar een klein beetje reactie van de aanhanger geeft. Dan zie je namelijk meteen als je een fout maakt en heb je ruim de tijd om dat te corrigeren, zonder dat je hoeft te steken of anderszins in paniek te raken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:17

Of de skelter van je zoontje inpikken. De onze heeft als klein kind veel met zo'n ding rondgecrosst. Kon skelter + karretje fileparkeren in een vak nauwelijks langer dan de combi. Heeft nu BE en zet ook in een lastige situatie de aanhanger precies waar hij hem hebben wil :)


Spoiler:
Pa trots op dat jong? Hoe kom je erbij O:)

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:39

Rex_Rolfo schreef:
Of de skelter van je zoontje inpikken. De onze heeft als klein kind veel met zo'n ding rondgecrosst. Kon skelter + karretje fileparkeren in een vak nauwelijks langer dan de combi. Heeft nu BE en zet ook in een lastige situatie de aanhanger precies waar hij hem hebben wil :)

Ik kreeg nooit een skelter als kind |(
Ik heb het dus maar geleerd met 25 ton, 16,5mtr lang :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:46

Over compenseren gesproken _O-

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:00

Overcompenseren is wel de juiste benaming, ja. 8-) 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:27

:)) als je wat doet dan doe je het gelijk goed!

Ja idd, daar liep ik tegenaan. Ik heb een groot stuur en kan erg rustig en exact draaien. Met dat autootje had ik een kleiner stuur. De ene keer reageerde dat gelijk, de andere keer naar mijn gevoel amper. De lesgever heeft elk mogelijk rijbewijs, die plofte hem er uiteraard zo in.
Achterwaarts rijden gaat wel vlekkeloos. Deze rijschool staat voor BE gekend als de beste, voor C en CE de andere in de stad. Zij hebben inderdaad een bestelwagen als trekauto. Toch maar even informeren dan.

Ik heb geen begeleiding om te oefenen, daar zit mijn probleem. Of beter gezegd, de mensen met BE die ik ken hebben geen zin om daar tijd in te stoppen.

Ivm trailers en hun ledig gewicht, ik heb net ff mijn ifor gecheckt. Op papier wordt het basismodel verkocht met ledig gewicht 900 en laadvermogen 1700. De mijne is door de handelaar op de laadbrug gebracht en rarara... dat basismodel is afgetikt leeg op 1200kg. Ik heb niks nadat nul extra's die dat verschil kunnen verklaren, en dat verschil tussen papier en werkelijkheid is maar liefst 300kg.
Ik hou nog steeds 1400kg laadvermogen over, ruim genoeg voor mijn 2 paarden die max. 600/stuk wegen.

Ben dus echt heel erg blij met de tips en info uit dit topic. Hier heb ik bewust rekening mee gehouden en daardoor kan ik nu zonder overlading veilig de weg op. Anders was ik wss voor eentje met MTM 2000 gegaan en had ik nu een dik probleem gehad.

Roodvos

Berichten: 7470
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:16

Rex_Rolfo schreef:
Waratje schreef:
Er is bijvoorbeeld een uitleg die zegt dat de bovenste helft van het stuur voor de auto is en de onderste voor de aanhanger.

Zo probeer ik het ook te onthouden :o

Die kende ik niet, maar ik heb zelf "ontdekt" dat de aanhanger dezelfde kant op gaat als de onderkant van het stuur. Dus gaat de onderkant van je stuur naar links dan gaat de aanhanger ook naar links.
Ik heb wel eens problemen gehad met gewoon achteruit rijden als ik veel met de aanhanger heb gereden. :')

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:44

En als je niet weet dan draai je stuur toch heel langzaam en dan kijk je wat de aanhanger doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:09

Roodvos dat is een goeie! Die ga ik onthouden en uitproberen. Ik zie wel dat de aanhanger bijvoorbeeld naar rechts moet, ik weet dat je daarvoor naar links moet sturen maar ga vervolgens de mist in omdat ik dus alsnog het stuur de rechterkant op draai omwille van het idee "hij moet naar rechts".

De lescombi is trouwens geen BE-combi. Toen ik naar werk reed zonet kwam ik langs een route die we geoefend hebben. De lesgever zei toen "naar die beperking 3,5t moet je niet kijken met deze combi tijdens je examen". Er is toen geen lampje gaan branden, daarnet dus wel.

Merel

Berichten: 1181
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:16

Roodvos schreef:
Die kende ik niet, maar ik heb zelf "ontdekt" dat de aanhanger dezelfde kant op gaat als de onderkant van het stuur. Dus gaat de onderkant van je stuur naar links dan gaat de aanhanger ook naar links.
Ik heb wel eens problemen gehad met gewoon achteruit rijden als ik veel met de aanhanger heb gereden. :')


haha ja ik stuur ook wel eens na het afkoppelen van de trailer verkeerd om met achteruit rijden... herkenbaar dus.

Ik heb het op een andere manier onthouden. Zie ik de aanhanger teveel in mijn rechterspiegel; stuur naar rechts om hem terug te drukken en vica versa voor links. Begonnen met recht achteruit rijden lange einden en maar 'voelen' wat er gebeurd en hoe weinig je eigenlijk hoeft te corrigeren. Meestal stuur ik nu automatisch goed, mocht ik een keer per ongeluk toch de andere kant op sturen zie ik het meteen in mijn spiegels.

jammer van je examen... ik zou zeggen een paar goede lessen en op naar de herkansing. Inderdaad liever een grote combinatie dan een kleintje.

Elfie

Berichten: 804
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:04

Jammer Varekaj, bij welke rijschool was dat?
Ik ben toendertijd bij rijschool Traffix gegaan (wel bekend in Oost-Vlaanderen denk ik) en daar hadden ze een VW Caravelle voor de aanhangwagen. Hele fijne wagen om mee te rijden. Lesgever was ook een heeeele rustige man die alles goed uitlegde dus examen vormde geen probleem.

Nu, ik moet wel zeggen dat ik met auto en trailer al in de meest onmogelijke situaties terecht ben gekomen en ben moeten weg manoeuvreren maar dat 'inparkeren langs de kade' zoals ze het zo mooi noemen heb ik echt nooit meer moeten doen na het examen. Ik weet zelfs niet of dat me nog zou lukken. Je doet dat toch ook niet met een trailer, want je paard kan er niet meer in of uit...

Die 3,5 ton beperking gaat enkel over het effectieve gewicht van de combinatie, dus als auto + trailer + lading minder dan 3,5 ton weegt dan mag je in zo een straat met 3,5 ton beperking gewoon in. Echter als je combinatie meer weegt dan 3,5 ton mag je er niet in. Om het even concreet te maken, als ik met mijn auto + trailer + 1 paard op pad ga wegen we minder dan 3,5 ton en hoeven we geen rekening te houden met de 3,5 ton beperking. Ga ik echter met 2 paarden op stap, dan weegt mijn combinatie meer dan 3,5 ton en mag ik er niet in.
Zo een autootje van de rijschool met een lege aanhanger achter gaat nooit 3,5 ton wegen dus die mag gewoon in die baantjes.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:08

Elfie schreef:
Zo een autootje van de rijschool met een lege aanhanger achter gaat nooit 3,5 ton wegen dus die mag gewoon in die baantjes.

In NL moet er gewicht in de lesaanhanger liggen, hoeveel exact weet ik niet maar zal een kg of 4-500 zijn.

Elfie

Berichten: 804
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:15

Ik weet niet hoe dat in België wettelijk geregeld is maar bij mij (ik spreek van ruim 6 jaar geleden) was het een lege aanhanger. Dat ding sprong en danste nogal als je over een ietwat hobbelige weg reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:47

Heb les gehad bij VAB.
Achteruit is idd rechts sturen als aanhanger rechts uitwijkt en andersom.

De aanhanger moet een mtm van minimaal 1000kg hebben en een leeggewicht van 800. Haalt die dat niet, dan moet er lading in Tot dat gewicht bereikt is. De combi moet 9m lang zijn, de aanhanger minstens even hoog en breed als de auto. En de auto moet het mogen trekken uiteraard en minstens 3 zitplekken hebben.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:01

Mooi filmpje wat er gebeurt als je de stang in je trailer niet vast zet, of helemaal niet gebruikt, en je paard naar achter kan stappen......of wat nog wel eens gebeeurt je gebruikt hem voor het vervoer van aval naar het stort,en belaad m niet goed.
https://www.facebook.com/AquaProtecta/p ... 4372882945

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 07:33

Dat filmpje is al iets eerder hier gezet maar inderdaad, je lading op de goede plek en ze daar houden is zo belangrijk.

Ik moet zeggen, van mij mogen ze een stukje theorie bevragen als je voor je BE gaat. Volgens mij weet de helft niet dat je niet harder mag dan 90, hoe je je lading goed verdeeld of van het bestaan van kogeldruk. In praktijk dat ook aantonen, een apart onderdeel voor wie levende dieren wil vervoeren en nuttigere maneuvers dan constant eindeloos achterwaarts moeten rijden. Je hebt 50m recht achteruit, dan weer helemaal naar voor en 30m achteruit en inparkeren, afkoppelen, auto weer helemaal naar voor, weer die 50m recht achteruit tot naast je aanhanger, stuk naar voor, achteruit inparkeren naar je aanhanger en aankoppelen.
Ik ga er van uit dat als je 50m recht achteruit kan met een aanhanger, dat je dat ook kan zonder :') Of denk ik nu te simpel?

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:12

Hier mag je harder rijden met je aanhanger, of je dat doet is je eigen verantwoordelijkheid.

Maar soms zie je dan dus caravans langs komen met een snelheid van 120 of 130.

Weet alleen niet wat de verzekering dan doet mocht er wat gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:48

Zolang het onder B rijbewijs valt mag je 120, maar of dat veilig is? Ik krijg het vaak zelf benauwd alsn ik karretjes en caravans letterlijk zie stuiteren omdat ze zo hard of idioot rijden.

Dinsdag heb ik voor het examen ongeveer 1,5u op de baan gereden. Dat ging prima, maar ik had rugpijn nadien van al dat gebots en gehots. Elke put en bult waar de aanhanger door ging heb ik flink gevoeld. Al een geluk dat ik er niet wagenziek van werd.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:55

BE rijbewijs stelt qua manouvreren niets voor....je moest eens weten hoe vaak ik al houders van het rijbewijs heb moeten helpen om van of op een krappe parkeerplaats te komen....of gezien heb dat een trailer op de hand gekeerd wordt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:17

Ik heb last met het achteruit inparkeren. Moet nog teveel nadenken welke kant ik op moet sturen.
Leren keren lijkt me een stuk praktischer om te moet doen, maar goed, wie zijn wij :')

cissy

Berichten: 20296
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:00

Gewoon veel doen, gaat het steeds makkelijker op den duur :)

Amalarab

Berichten: 7541
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:26

ikke schreef:
Amalarab schreef:
Ik heb ook een vraag, kan/mag mijn Ford Focus de huurtrailer trekken?
Ik ben de bestuurder en heb alleen B!
Auto TMM 1635kg
max trekken: 1200kg

trailer TMM 1600kg, ledig 769kg

Er moet een shet mee van 93cm, mss in de toekomst een ijslander

Alvast bedankt!

Ja, volgens alle maten en gewichten zou je met die combi mogen rijden.
Let er wel op dat het daadwerkelijk leeggewicht van die trailer weleens hoger kan zijn en dan blijft er niet zoveel laadvermogen over voor die IJsco.......

Sorry Varekai, maar je hebt ongelijk.


heb vandaag de shet weggebracht met de huurtrailer, ging goed!
zou toch makkelijk zijn als de ijslander wel past, een dag huren is €32,50
ik ga toch niet vaak genoeg met de trailer op pad om er een te kopen(en stallen + onderhouden)

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:41

Amalarab schreef:
heb vandaag de shet weggebracht met de huurtrailer, ging goed!
zou toch makkelijk zijn als de ijslander wel past, een dag huren is €32,50
ik ga toch niet vaak genoeg met de trailer op pad om er een te kopen(en stallen + onderhouden)


Tuurlijk gaat het goed, je mag de combinatie alleen niet met b rijbewijs rijden.