[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elfie

Berichten: 804
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:44

Ik kom er nog steeds niet uit welke auto nu een goede keuze is als volgende auto...

Iemand nog tips/aanbevelingen?

Ik zoek een betrouwbare auto die minstens 2000 kg kan trekken, maar bij voorkeur nog iets meer, om wat extra marge te hebben (IW trailer + 2 paarden die samen iets meer dan 900 kg wegen), mogelijkheid tot 4x4 rijden, op benzine, geen enorm bakbeest maar eerder (kleinere) SUV.
Ik zoek zowiezo tweedehands met max. 200.000 km op de teller, max. 10 jaar oud en budget tot 10.000 euro maar hier is nog ruimte tot optrekken budget moest dat noodzakelijk zijn.

Ik was aan het kijken naar de Volvo XC 90 maar werd nu gewezen op het bestaan van de VW Tiguan. De 2.0 T(F)SI zou 2500 kg mogen trekken en het verbruik valt me reuze mee (zeker als ik vergelijk met de XC 90). Maar is dit een goede en veilige keuze?

Andere tips zijn ook zeker welkom, ik weet helaas niets van auto's en dat maakt het ook zo lastig om een goede beslissing te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:06

Subaru heeft ook meerdere modellen en uitvoeringen die 2000kg mogen trekken. Betrouwbare en fijne auto's. Permanent 4x4 en hi/low gear. Dus geen wannabee 4x4 met visco koppeling. Maar ook geen echte terreinwagen dus heerlijk voor dagelijks gebruik. Ik rij zelf met een forester 2.0 uit 2004 die 1500 mag trekken (maar sleurt met gemak 2 ton dus marge genoeg in die wagens) en de oudere 2.5 turbo mag 2000kg trekken. Nieuwe modellen mogen geloof ik nog meer.

Roodvos

Berichten: 7470
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:54

In aanvulling op de post van Gloa.
Ik heb een 2.0 Forester uit 2010, en die mag 2000 kg trekken.

DePaardenman
Berichten: 285
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:42

Elfie schreef:
Ik kom er nog steeds niet uit welke auto nu een goede keuze is als volgende auto...

Iemand nog tips/aanbevelingen?

Ik zoek een betrouwbare auto die minstens 2000 kg kan trekken, maar bij voorkeur nog iets meer, om wat extra marge te hebben (IW trailer + 2 paarden die samen iets meer dan 900 kg wegen), mogelijkheid tot 4x4 rijden, op benzine, geen enorm bakbeest maar eerder (kleinere) SUV.
Ik zoek zowiezo tweedehands met max. 200.000 km op de teller, max. 10 jaar oud en budget tot 10.000 euro maar hier is nog ruimte tot optrekken budget moest dat noodzakelijk zijn.

Ik was aan het kijken naar de Volvo XC 90 maar werd nu gewezen op het bestaan van de VW Tiguan. De 2.0 T(F)SI zou 2500 kg mogen trekken en het verbruik valt me reuze mee (zeker als ik vergelijk met de XC 90). Maar is dit een goede en veilige keuze?

Andere tips zijn ook zeker welkom, ik weet helaas niets van auto's en dat maakt het ook zo lastig om een goede beslissing te maken.


Met zulke gewichten aan de haak zou ik niet voor een benzine kiezen, tenzij misschien v6/8. Google maar is op 2.0 tsi, zeker de oudere (goedkopere) bouwjaren kan je beter laten staan.

X5 bekeken? zeker de v6en zijn goed betaalbaar in aankoop. Zuipen wel, maar dat doet alles met genoeg vermogen en een hoog trekgewicht. XC90 is niet dom maar de 3.2 en t6 zuipen idd als een jekko.

Lichte vracht is geen optie?

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:43

Elfie schreef:
geen enorm bakbeest maar eerder (kleinere) SUV.

Alles is relatief, wat de één een bakbeest noemt is voor de ander een doorsnee SUV.

Om een vergelijking te maken: als een Chihuahua zich misdraagt kan iedereen die met twee vingers in toom houden. Als een middelgrote hond spatjes krijgt moet je de riem al stevig om je hand draaien. Als een Mastiff kuren krijgt heb je stevige schoenen en een sportschoolabonnement nodig...

Zo ook met een aanhanger: zolang het goed gaat kan een kleine auto met grote motor dat prima door het land sleuren. Maar als het niet helemaal volgens planning gaat en die aanhanger gaat er eigen ideeën op na houden moet de trekkende auto heel wat meer in te brengen hebben.

Hoeveel reserves verstandig zijn hangt van het gebruik af. Met goed weer over een vlakke asfaltweg is heel wat anders dan in noodweer over een slechte bergweg moeten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:34

Ik heb een mitsubishi pajero sport uit 1997 gekocht met 135000 op de teller. Mag 2800 trekken. Als diesel verbruikt hij 60L voor 700km, waar ik echt niet over kan klagen. Het is wel een lichte vracht. Bij mij komt er een IW achter met 2 paarden, samen goed voor 1100kg lading.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:31

Leuk!
Wel apart dat die vorige eigenaar zo weinig gereden heeft met die auto. Maar mooi voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 07:26

Het is geen giga bak om mee te rijden, verbruik valt mee, heeft 4x4 er op zitten en voldoet aan de vraag. Ik rij er erg graag mee in elk geval.

Vorige eigenaar was een oud boertje die hooguit paar rondjes om de kerk heen reed om de koeien/weilanden te checken. Vandaar de weinige km.

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:24

Wij hebben een forester turbo uit 2003, die mag en kan genoeg trekken. Wel een issue waar jullie misschien mee kunnen helpen, onze trailer staat namelijk voorover als we hem aankoppelen, schijnt dat de subaru een lage terkhaak heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:16

Inloopstal schreef:
Wij hebben een forester turbo uit 2003, die mag en kan genoeg trekken. Wel een issue waar jullie misschien mee kunnen helpen, onze trailer staat namelijk voorover als we hem aankoppelen, schijnt dat de subaru een lage terkhaak heeft?

Dat probleem herken ik niet. Mijn ifor kiept ongeladen ook iets maar die is op de neus door de voorlader vrij zwaar. Eenmaal geladen komt die beter in balans.

Roodvos

Berichten: 7470
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 07:39

Inloopstal schreef:
Wij hebben een forester turbo uit 2003, die mag en kan genoeg trekken. Wel een issue waar jullie misschien mee kunnen helpen, onze trailer staat namelijk voorover als we hem aankoppelen, schijnt dat de subaru een lage terkhaak heeft?

Werkt je automatische niveauregeling nog wel goed?

sakvis
Berichten: 949
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 07:48

Ik heb een Renault master bus die de trailer trekt. Ook hierbij helt d'r trailer iets naar voren. Ik heb contact opgenomen met de trailergarage. Ze hebben de foto's van onze combi gezien en wij hoefden ons er niet druk over te maken.
Mochten we het plaatje toch graag meer in evenwicht zien dan hadden we twee opties. Eerste optie was een setje extra veren onder de bus. Zodat de bus hoger op zijn banden kwam te staan. Optie twee was de koppeling van de trailer lager monteren. Tja, ehm, zoveel verstand heb ik er niet van. Maar de koppeling zit nu op het frame en ze kunnen 'm ook in het frame of eronder monteren. Dan kwam het geheel ook meer in evenwicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 07:55

Ik ben vrijdag mijn ifor gaan ophalen, die lag netjes achter mijn mitsu. Je voelt 'm met rijden wel wat duwen (volgens de chauffeur) maar verder ging het prima.
Zaterdag eerste rijles gehad voor BE. Achteruit lukt prima binnen de toegestane tijd. Achterwaarts inparkeren is nog een ander paar mouwen. Dinsdag heb ik nog 4u les en dan examen. Ik hoop dat we dat nog goed gaan krijgen.

Elfie

Berichten: 804
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:13

Bedankt iedereen voor de tips!

Forester komt op mijn lijstje, wel weinig aanbod tweedehands op het eerste zicht.

Tiguan ga ik maar zo laten, vind inderdaad dat er blijkbaar nogal wat problemen zijn met de TSI motor.

Waarom is benzine geen goede keuze en diesel wel? Wat is het verschil dan? Ik dacht dat dat niet uitmaakte?

X5 behoort ook tot mogelijkheden maar vind ik al erg groot. De Pajero is niet echt een optie, dan kan ik evengoed mijn Patrolleke houden.

Lichte vracht heb ik nu ook al, maar zou wel graag meer dan 2 zitplaatsen hebben. Echter is dat geen must.

De Ifor Williams ligt heel stabiel achter de trailer, maar het is altijd fijn om extra power te hebben in onverwachte situaties, daar ben ik me van bewust. Bij noodweer en in de bergen rij ik normaal gezien niet. De Ardennen zijn toch niet echt bergen vind ik.

Hier hing mijn trailer in eerste instantie ook naar voor maar dat is verholpen door de trekhaak een trapje te verhogen. Nu ligt hij perfect in evenwicht.

Niello
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:33

Weet iemand of de nieuwere 2.0 tsi motoren van de Tiguan wel goed zijn?

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:54

Er is niks mis met benzinemotoren om trailers te trekken, maar je moet dan wel zorgen dat ie voldoende te melden heeft en dan gaat een benzinemotor het (veel) eerder op een zuipen zetten. Dat is inherent aan het principe van de motoren.

De beruchte V8's van Land Rover zijn allemaal prima in staat om trailers te trekken (met uitzondering van de 90pk 3,5 in de stage I en vroege 110). Het zuipt wel een beetje (1:3 a 1:4) maar ze lopen ook als een zonnetje op LPG en zuipen dan ongeveer net zo hard :D

Natuurlijk kan het ook wat minder heftig, maar streef wel naar 150+pk's onder je rechtervoet.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:08

Mijn Volvo s40 benzine 2 liter motor en 140pk doet gelukkig 1 op 9 met trailer. Al 224.000km op teller en aan motor is niks van aan te merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:49

Als je graag lichte vracht hebt met meerdere zitplaatsen zit je eerder in de categorie pickup nee?
Mijn mitsu is een lange versie, ik gok een slag groter dan een Nissan patrol maar ben geen 100% zeker.

Als je auto geen 4x4 moet hebben kan je misschien kijken naar een Mercedes Vito? Die mogen ook aardig wat aan de haak, maar heb er verder geen ervaring mee.
op mijn oude stal trok iemand een tweepaards met een Renault espace.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:41

Filmpje van een paar seconden waarom voldoende kogeldruk best wel een beetje belangrijk is: https://imgur.com/dYz2tCE

Nu zal dat bij een doorsnee trailer minder snel echt fout gaan dan bij een caravan, maar uitzonderingen bevestigen de regel. Ik denk b.v. aan een paar shetten los op de wagen en die gaan op een gegeven moment allebei tegen de achterklep staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 05:44

Heel interessant filmpje :j . Zag de lange versie ook al voorbij komen op fb.

Recent zelf nog ervaren met een autotransporter met een busje erop. We huren wel vaker een transporter maar de aanhanger die we nu mee kregen vonden we leeg en met de kleine race auto erop al vervelend rijden. Met die grote bus erop zijn we 3x! gestopt om de lading te verplaatsen voordat we het geheel goed in balans hadden en de auto achter stabiel bleef.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:15

Gloa schreef:
Heel interessant filmpje :j . Zag de lange versie ook al voorbij komen op fb.

Recent zelf nog ervaren met een autotransporter met een busje erop. We huren wel vaker een transporter maar de aanhanger die we nu mee kregen vonden we leeg en met de kleine race auto erop al vervelend rijden. Met die grote bus erop zijn we 3x! gestopt om de lading te verplaatsen voordat we het geheel goed in balans hadden en de auto achter stabiel bleef.

:j
Herkenbaar. 1800kg series + plus wat onderdelen op een transporter achter een Range Rover en niet harder dan 70 over de Belgische snelwegen durven rijden omdat de boel dan in cadans kwam.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:23

Interessant filmpje idd :j

Gisteren examen voor BE gehad maar fenomenaal de mist in gegaan bij achterwaarts inparkeren. Heb het gewoon echt niet in de vingers, en dat ik de hele ochtend eerst nog uitgebruld ben door de instructeur heeft niet bepaald geholpen. Ben het examen als een trillend rietje ingegaan, en bij dat maneuver is de stress doorgeslagen.
Jammer maar helaas. Moet nu minstens maand wachten en klap geld armer om herkansing te doen.

Ik heb alleen een aardig vermoeden dat hun eigen lescombi niet eens voldoet voor BE qua gewichten...

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:28

Dan had je instructeur wel erg weinig inzicht in leerprincipes....... Zou een andere zoeken om het examen voor te bereiden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:32

Hè wat jammer -O-
Alvast sterkte voor volgende keer. In de tussentijd rustig wat oefenen op het erf of rustig weggetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:38

De uitleg zelf was prima, zat heel logisch in elkaar. Ik heb alleen last om links in te sturen om die bak naar rechts af te laten draaien en andersom. Het werk in spiegelbeeld dus.
De rest gaat prima, kan vlot en netjes achteruit rijden en op de baan is helemaal kinderspel.

De lesauto is een volkswagen, volgens mij een golf sport en automaat (heb handgeschakeld rijbewijs). Volgens mij kan dat bakje in de aanhanger die er achter rolde.
Mijn eigen combi gebruiken kan niet, ik heb maar 2 zitplaatsen. En mijn mitsu stuurt veel rustiger dan dat karretje vind ik zelf.