Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gloa schreef:De tmm van de auto en de tmm van de trailer moeten gezamelijk onder de 3500 blijven. Dat kan je met een 2paards nooit waardoor er altijd BE nodig is.
Optie 1; je E halen
Optie 2; trailer terug keuren naar een lager tmm (mag je geen 2 paarden meer op de trailer zetten)
Voor rijbewijs geldt de toegestane maximale massa en voor wat je auto mag trekken geldt het werkelijk gewicht. Dat zijn 2 verschillende wetboeken!
Ojajoh schreef:Gloa schreef:De tmm van de auto en de tmm van de trailer moeten gezamelijk onder de 3500 blijven. Dat kan je met een 2paards nooit waardoor er altijd BE nodig is.
Optie 1; je E halen
Optie 2; trailer terug keuren naar een lager tmm (mag je geen 2 paarden meer op de trailer zetten)
Voor rijbewijs geldt de toegestane maximale massa en voor wat je auto mag trekken geldt het werkelijk gewicht. Dat zijn 2 verschillende wetboeken!
En...vergeet kogeldruk niet want daar liep ik dus tegenaan. Ik wou ook een 2 paards trailer terug keuren voor mijn pony (245kg) en sulky (45kg)
kwa gewichten makkelijk maar tweepaards had een kogeldruk vereiste van 100kg en mijne heeft maar 85kg
verzekering technisch dan dus niet gedekt!
ikke schreef:Dan zou ik die verzekeraar eens stevig onder z'n ballen trappen!
Het gaat om de daadwerkelijke kogeldruk die de voorgeschreven waardes niet mag overschrijden.
Op het typeplaatje staan de maximum waardes!
Ojajoh schreef:maar de kogeldruk is toch niet anders met mijn belading of wel?
Citaat:Ik zelf ben totaal niet thuis in dat puntje. Weer alleen dat mijn maximale kogeldruk van mijn auto 85 kilo is, En heb mij door dealer laten vertellen dat de gemiddelde maximale kogeldruk 100-120 kg is van een tweepaards
Rex_Rolfo schreef:Werkelijke kogeldruk: meten met de lading in de trailer.
De kogeldruk die het beste is hangt af van de aanhanger, bij een leeg karretje is dat maar een paar kg, bij een volle tweepaardstrailer is dat heel wat meer. Geadviseerd wordt vaak een % van het gewicht. Dat zal iets van een procent of 5 zijn: 30 kg bij een 600 kg aanhanger, 100 bij een 2 ton, klopt naar mijn idee wel ongeveer.
nontie schreef:Vanmorgen met mijn koekblikje net niet onder een vrachtwagen door een uitwijkmanoeuvre die ik moest maken door een of andere mongool.
Binnenkort dus maar serieus op zoek naar een volvo.
Zitten te kijken naar de S80 of de V70, dan ook gelijk een auto die trailer kan trekken en veiliger gevoel op de weg.
Waar op te letten bij aanschaf van een van deze. Ik had gehoord dat de D2 een afrader is ivm problemen.
We hebben nog niet echt een benzine/diesel keuze gemaakt. Diesel trekt wel lekkerder de trailer natuurlijk. Moet minimaal een 1,5 paards kunnen trekken met gemiddeld sportpaard en als het kan 2-paards (met 2 paarden) maar dat is verre toekomst of uiterste nood.
Durante schreef:Hebben jullie al een keuze gemaakt welke volvo het gaat worden?
Mijn vriend zit ook wat rond te kijken voor een andere auto, en denkt ook aan een volvo.
Rex_Rolfo schreef:Durante schreef:Hebben jullie al een keuze gemaakt welke volvo het gaat worden?
Mijn vriend zit ook wat rond te kijken voor een andere auto, en denkt ook aan een volvo.
Moet het per se een Volvo worden? Er zijn er meerdere die twee ton mógen trekken. Er is er maar één die zelf ook de nodige massa in te brengen heeft: de XC90.
http://trekauto.nl/autoselecteren/index.php
advies trekgewicht: geen
advies zeer ervaren bestuurder: XC90
maximaal toegestaan: meerdere modellen
Rex_Rolfo schreef:ikke schreef:... en zuipt ook net zo hard.
[ Afbeelding ]
RR advies van ikke, hoe zou dat nou kunnen?![]()
![]()
Maar idd, vandaar ook mijn vraag of het per se Volvo moest zijn