[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:54

Aangezien vraagsteller uit Friesland komt geldt NL recht en hier is het idd toegestaan om een trailer met een tmm hoger dan trekgewicht auto aan te koppelen. Mag uiteraard niet zwaarder beladen worden dan dat de auto mag trekken.

Amalarab

Berichten: 7541
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:28

bedankt!! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:29

Wel fijn om het verschil te weten :)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:34

Gloa schreef:
De tmm van de auto en de tmm van de trailer moeten gezamelijk onder de 3500 blijven. Dat kan je met een 2paards nooit waardoor er altijd BE nodig is.

Optie 1; je E halen
Optie 2; trailer terug keuren naar een lager tmm (mag je geen 2 paarden meer op de trailer zetten)

Voor rijbewijs geldt de toegestane maximale massa en voor wat je auto mag trekken geldt het werkelijk gewicht. Dat zijn 2 verschillende wetboeken!

En...vergeet kogeldruk niet want daar liep ik dus tegenaan. Ik wou ook een 2 paards trailer terug keuren voor mijn pony (245kg) en sulky (45kg)
kwa gewichten makkelijk maar tweepaards had een kogeldruk vereiste van 100kg en mijne heeft maar 85kg
verzekering technisch dan dus niet gedekt!

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:55

Ojajoh schreef:
Gloa schreef:
De tmm van de auto en de tmm van de trailer moeten gezamelijk onder de 3500 blijven. Dat kan je met een 2paards nooit waardoor er altijd BE nodig is.

Optie 1; je E halen
Optie 2; trailer terug keuren naar een lager tmm (mag je geen 2 paarden meer op de trailer zetten)

Voor rijbewijs geldt de toegestane maximale massa en voor wat je auto mag trekken geldt het werkelijk gewicht. Dat zijn 2 verschillende wetboeken!

En...vergeet kogeldruk niet want daar liep ik dus tegenaan. Ik wou ook een 2 paards trailer terug keuren voor mijn pony (245kg) en sulky (45kg)
kwa gewichten makkelijk maar tweepaards had een kogeldruk vereiste van 100kg en mijne heeft maar 85kg
verzekering technisch dan dus niet gedekt!

Dan zou ik die verzekeraar eens stevig onder z'n ballen trappen!

Het gaat om de daadwerkelijke kogeldruk die de voorgeschreven waardes niet mag overschrijden.
Op het typeplaatje staan de maximum waardes!

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:20

ikke schreef:
Dan zou ik die verzekeraar eens stevig onder z'n ballen trappen!

Het gaat om de daadwerkelijke kogeldruk die de voorgeschreven waardes niet mag overschrijden.
Op het typeplaatje staan de maximum waardes!

maar de kogeldruk is toch niet anders met mijn belading of wel? Ik zelf ben totaal niet thuis in dat puntje. Weer alleen dat mijn kogeldruk van mijn auto 85 kilo is, En heb mij door dealer laten vertellen dat de gemiddelde kogeldruk 100-120 kg is van een tweepaards

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:28

Ach verzekeraars, zwijg me ervan. Ik ben vorige week mijn trailer gaan verzekeren. Die kerel vroeg doodserieus of 2600tmm geremd is of niet. En heb intussen ook gezien dat hij van mijn auto op grijs kenteken (lichte vracht) de categorie vrachtwagen heeft gemaakt.

Zijn echt niet altijd de meest snuggere personen op dat vlak heb ik de indruk als je niet eens weet wat je verzekert.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:28

Ojajoh schreef:
maar de kogeldruk is toch niet anders met mijn belading of wel?

Lading voor de assen -> kogeldruk gaat omhoog
Lading achter de assen -> kogeldruk gaat omlaag

Citaat:
Ik zelf ben totaal niet thuis in dat puntje. Weer alleen dat mijn maximale kogeldruk van mijn auto 85 kilo is, En heb mij door dealer laten vertellen dat de gemiddelde maximale kogeldruk 100-120 kg is van een tweepaards

Werkelijke kogeldruk: meten met de lading in de trailer.

De kogeldruk die het beste is hangt af van de aanhanger, bij een leeg karretje is dat maar een paar kg, bij een volle tweepaardstrailer is dat heel wat meer. Geadviseerd wordt vaak een % van het gewicht. Dat zal iets van een procent of 5 zijn: 30 kg bij een 600 kg aanhanger, 100 bij een 2 ton, klopt naar mijn idee wel ongeveer.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:33

Rex_Rolfo schreef:
Werkelijke kogeldruk: meten met de lading in de trailer.

De kogeldruk die het beste is hangt af van de aanhanger, bij een leeg karretje is dat maar een paar kg, bij een volle tweepaardstrailer is dat heel wat meer. Geadviseerd wordt vaak een % van het gewicht. Dat zal iets van een procent of 5 zijn: 30 kg bij een 600 kg aanhanger, 100 bij een 2 ton, klopt naar mijn idee wel ongeveer.

ah ok, dus de trailer die ik dan op het oog heb zou ik moeten beladen met mijn pony en kar en dan naar een edit: meting gaan, hoe meten ze dat?
wow, onderneming :P

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:35

Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 29-09-16 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:35

|o zou leuk worden als je 2600 kilo achter je auto hangt zonder geremde aanhanger.

Al moet ik zeggen dat een oplooprem hier soms ook een vreemd iets is, je ziet zo veel zonder rondrijden :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:36

Goh ja, ik heb me ook altijd verbaasd dat je perfect een auto kan kopen en verzekeren zonder dat je ook maar enig rijbewijs moet hebben.

Durante

Berichten: 3255
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:53

nontie schreef:
Vanmorgen met mijn koekblikje net niet onder een vrachtwagen door een uitwijkmanoeuvre die ik moest maken door een of andere mongool.
Binnenkort dus maar serieus op zoek naar een volvo.

Zitten te kijken naar de S80 of de V70, dan ook gelijk een auto die trailer kan trekken en veiliger gevoel op de weg.

Waar op te letten bij aanschaf van een van deze. Ik had gehoord dat de D2 een afrader is ivm problemen.
We hebben nog niet echt een benzine/diesel keuze gemaakt. Diesel trekt wel lekkerder de trailer natuurlijk. Moet minimaal een 1,5 paards kunnen trekken met gemiddeld sportpaard en als het kan 2-paards (met 2 paarden) maar dat is verre toekomst of uiterste nood.


Hebben jullie al een keuze gemaakt welke volvo het gaat worden?
Mijn vriend zit ook wat rond te kijken voor een andere auto, en denkt ook aan een volvo.
We hebben een 2paards trailer, en willen in de toekomst met 2 paarden weg kunnen.
Ikzelf heb er helemaal geen verstand van(heb geen rijbewijs :o )maar steun hem natuurlijk wel bij het zoeken naar de juiste auto :D

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:08

Heel simpel durante: je wil een tweepaardstrailer (lees 800kg) met twee paarden op (lees 2x600kg) dus je hebt makkelijk twee ton aan de haak.
En ja dat is wel ruim en gerekend maar dan kan tuig, voer, water, .... ook allemaal mee in de kar.

Dus: je moet niet alleen naar een auto zoeken die 2 ton màg trekken maar die het ook nog eens kan.

En oké, ik ben verwend, want ik mag 3.5ton aan de haak hebben en dat gaat met gemak.
Maar als ik soms zie hoe er gesukkeld wordt op wedstrijd op ietwat niet ideaal terrein, zou ik het ook voor geen geld van de wereld willen missen!

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:12

Wij hebben net een v70 2.0 diesel gekocht. Mag 1600 trekken.
Hier komen er in principe geen paarden achter, maar het is wel fijn dat het in geval van nood kan.

Voor ons is een diesel gewoon interessanter omdat diesel goedkoper is en er hier nog geen wegenbelasting is ;)
Vind het zelf ook prettiger rijden.

Wij hebben hem wel gewoon bij een merkdealer gehaald (2e hands). Misschien iets duurder maar denk dat je daar wel weer wat voor terug krijgt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:24

Durante schreef:
Hebben jullie al een keuze gemaakt welke volvo het gaat worden?
Mijn vriend zit ook wat rond te kijken voor een andere auto, en denkt ook aan een volvo.

Moet het per se een Volvo worden? Er zijn er meerdere die twee ton mógen trekken. Er is er maar één die zelf ook de nodige massa in te brengen heeft: de XC90.

http://trekauto.nl/autoselecteren/index.php
advies trekgewicht: geen
advies zeer ervaren bestuurder: XC90
maximaal toegestaan: meerdere modellen

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:34

Rex_Rolfo schreef:
Durante schreef:
Hebben jullie al een keuze gemaakt welke volvo het gaat worden?
Mijn vriend zit ook wat rond te kijken voor een andere auto, en denkt ook aan een volvo.

Moet het per se een Volvo worden? Er zijn er meerdere die twee ton mógen trekken. Er is er maar één die zelf ook de nodige massa in te brengen heeft: de XC90.

http://trekauto.nl/autoselecteren/index.php
advies trekgewicht: geen
advies zeer ervaren bestuurder: XC90
maximaal toegestaan: meerdere modellen

Kun je net zo goed een Range Rover nemen, mag 3500kg aan de haak hebben, kost evenveel in de belasting en verzekering en zuipt ook net zo hard.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:37

ikke schreef:
... en zuipt ook net zo hard.

Afbeelding

RR advies van ikke, hoe zou dat nou kunnen? :D :D
Maar idd, vandaar ook mijn vraag of het per se Volvo moest zijn ;)

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:41

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
... en zuipt ook net zo hard.

[ Afbeelding ]

RR advies van ikke, hoe zou dat nou kunnen? :D :D
Maar idd, vandaar ook mijn vraag of het per se Volvo moest zijn ;)

Waar iemand in rond wil rijden moet ie zelf weten, maar het is wel opvallend dat 1:7 bij mijn Range Rover een punt is, maar de grote 4x4's als de XC90, Saab 9-7 en nog zo'n een paar overmaatse auto's hoor je niemand over.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:04

Ik ben vooral benieuwd naar die 4x4 die skoda op de markt heeft gebracht of gaat brengen. Op zich ben ik enorm blij met mijn mitsu gebakje, kan dat ding al niet meer missen en dan moet de trailer er nog achter :')
maar ik voel me er zoveel veiliger in, ik zie meer, ik rij ook rustiger en eerlijk, hij komt haast goedkoper uit dan mijn gewone Renault die ik eerst had...

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:21

Wat is jullie ervaring met een Skoda octavia diesel als trek auto van 1,5 paards trailer?
En heeft deze auto bepaalde zwakker punten om extra op te letten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:31

Als gewone dagelijkse auto ben ik helemaal blij geworden van de skoda octavia break en de skoda superb break die wij al gehad hebben. Lekker zuinig in verbruik, rijdt zacht en aangenaam en ook voor grotere personen ideaal (mijn vriend is 1m92). Wij hebben met beide auto's telkens 2 weken in Zuid-Frankrijk rondgereden, in de pyreneeën en de uitlopers ervan. Beide keren wel een automaat en geen trekhaak. Op dat vlak kan ik deze auto's echt heel erg aanraden.

cissy

Berichten: 20296
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:44

Euromaster heeft momenteel een leuke actie voor banden met 50% korting. Heb net andere velgen gekocht met nog prima banden. Zit er over te denken om nu 4 nieuwe te bestellen en die thuis te bewaren tot ze er onder kunnen. Kan echter zomaar twee jaar duren. Kan dat kwaad? Scheelt nl best geld.

Roodvos

Berichten: 7470
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:38

Cissy, ik ben van de "als je iets koopt wat je niet nodig hebt is het altijd te duur". En wat als je pech hebt en over 6 mnd rijdt een onoplettende oen je auto total-loss? Zit je met 4 splinternieuwe banden.
Ik zou het niet doen en als ik eraan toe ben kijken of er een mooie aanbieding is.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:44

Met Roodvos eensch.

Bovendien, korting op wat? Banden zijn altijd ver onder de adviesprijs te krijgen. Niet als je de auto bij de (merk) dealer neerzet met de mededeling "er moeten nieuwe onder", wel als je een beetje rondsnuffelt en/of onderhandelt.