Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rex_Rolfo schreef:Tobbes schreef:Maar bij motor fiets wordt de motor niet hele tijd 100% van vermogen belast.
Auto ook niet.
Gloa schreef:De tmm van de auto en de tmm van de trailer moeten gezamelijk onder de 3500 blijven. Dat kan je met een 2paards nooit waardoor er altijd BE nodig is.
Optie 1; je E halen
Optie 2; trailer terug keuren naar een lager tmm (mag je geen 2 paarden meer op de trailer zetten)
Voor rijbewijs geldt de toegestane maximale massa en voor wat je auto mag trekken geldt het werkelijk gewicht. Dat zijn 2 verschillende wetboeken!
Tobbes schreef:Klopt. Tot dat je een paarden trailer achter hangt die een hoop wint vangt. Dan wordt motor continue veel zwaarder belast. Een groter paarden trailer geeft veel meer lucht weerstand dan een lage compacte aanhanger met een gewicht van 1500kg.
Dus in die zin zeker een zwaardere belasting voor de motor.
Rex_Rolfo schreef:Tobbes schreef:Klopt. Tot dat je een paarden trailer achter hangt die een hoop wint vangt. Dan wordt motor continue veel zwaarder belast. Een groter paarden trailer geeft veel meer lucht weerstand dan een lage compacte aanhanger met een gewicht van 1500kg.
Dus in die zin zeker een zwaardere belasting voor de motor.
Zwaarder belast absoluut. Net zoals alle auto's die in bergachtig gebied rijden veel zwaarder belast worden dan in ons vlakke NL.
De crux zit hem in het ontwerp van het motorblok. We hebben het niet over "a guy in a shed" die een 1.2 pakt die ontworpen is voor 80 pk, daar een turbo op schroeft en er 120 pk uit perst. We hebben het over een motorblok dat door een grote fabrikant is ontworpen en getest met de turbo en bijbehorend vermogen. De wanddiktes, krukas, drijfstangen enz zijn -mag ik tenminste hopen- afgestemd op de 120 pk.
We vinden het normaal dat een ongeblazen 2 liter met 150 pk bullit proof is. Waarom zou dan een 1.2 met 120 pk dat niet kunnen zijn? Het belangrijkste verschil is de turbo zelf, en dat is in de praktijk idd de zwakkere schakel.
ikke schreef:Nou, simpel: thermische belasting.......
Citaat:Vraag de gemiddelde mercedes-dealer eens naar Vito's met commonrail diesels.......
Citaat:Los daarvan, een benzinemotor kan er gewoon niet tegen om constant op 80 - 90% belast te worden, waar een Diesel dan pas in z'n sas is.
ikke schreef:Gloa schreef:De tmm van de auto en de tmm van de trailer moeten gezamelijk onder de 3500 blijven. Dat kan je met een 2paards nooit waardoor er altijd BE nodig is.
Optie 1; je E halen
Optie 2; trailer terug keuren naar een lager tmm (mag je geen 2 paarden meer op de trailer zetten)
Voor rijbewijs geldt de toegestane maximale massa en voor wat je auto mag trekken geldt het werkelijk gewicht. Dat zijn 2 verschillende wetboeken!
Voordat er weer allerlei onzinverhalen verschijnen:
BOVENSTAAND IS HET ENIGE JUISTE ANTWOORD!!!!
Sorry Nicol, geen persoonlijke aanval maar mooier kunnen we het helaas niet maken.
ikke schreef:een slecht ontwerp is een slecht ontwerp, zoals Mercedes ontdekte. Dat vertrouwen in die geweldig goed nadenkende fabrikant is dus niet altijd terecht.
palousa_boy schreef:En dan terug schakelen naar z'n 2e versnelling zeker(anders kom je niet aan de toeren)
xNicolx schreef:ikke schreef:Voordat er weer allerlei onzinverhalen verschijnen:
BOVENSTAAND IS HET ENIGE JUISTE ANTWOORD!!!!
Sorry Nicol, geen persoonlijke aanval maar mooier kunnen we het helaas niet maken.
Dus voor die 3500 geldt dat je niet moet rekenen wat je daadwerkelijk mee neemt maar het totale laadvermogen? (+ het ledig gewicht)
Amalarab schreef:Ik heb ook een vraag, kan/mag mijn Ford Focus de huurtrailer trekken?
Ik ben de bestuurder en heb alleen B!
Auto TMM 1635kg
max trekken: 1200kg
trailer TMM 1600kg, ledig 769kg
Er moet een shet mee van 93cm, mss in de toekomst een ijslander
Alvast bedankt!