[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:14

Ja, onderin de markt zijn de prijzen niet zo hoog.

Michelin Alpine M+S
BF Goodridge AT
Michelin G90

Dit zijn de banden waar je voor gaat. Kost een paar knaken, maar dan heb je er ook wat onder liggen.

Die Goodyears gaan ook nog wel maar Bridgestone wil je er eigenlijk al niet meer onder hebben.

Overigens zou ik niet gelijk onder de indruk zijn van enkele scheurtjes; daar loopt je band niet gelijk op kapot. Wel moet je het in de gaten houden wat het doet in de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:35

Zijn die banden te vinden in 235/75 R15? Dan ga ik daar gelijk even naar op zoek.
Ben absoluut niet thuis in de bandenwereld, daarom ook de vraag. Ik betaal liever €250/band en degelijk spul dan €100 en rommel.

In eerste instantie hadden we ingeschat dat ik nu voorlopig veel gewone wegen zou doen en de winter wel zou doorkomen. Helaas heb ik de handigheid van een jeep ontdekt en kar ik dagelijks rond op en rond mijn weiland :o Dat houden deze banden geen winter vol en helemaal niet als er een hoop zompigheid en modder ligt. Zeker niet met een volgeladen aanhanger hooi/stro.
Daarnaast zijn die "paar barstjes" er toch wel aardig wat aan het worden en lijken de banden vooraan lucht te verliezen.
Liever nu een goede band aanschaffen dan afwachten en wie weet als het gladder wordt rondjes schuiven omdat de boel versleten is.

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:42

Wij hebben door uitdroging ook "slechte" banden gehad.
Omdat we het zelf fijner vonden om ze te vervangen door het mogelijke risico hebben we dat dus ook gedaan.

De auto had gewoon lang stil gestaan en stond altijd in de brandende zon dus dat is niet zo goed voor je banden.

Maar een stukje terug hier in het topic dus de banden die ik eronder heb voor zomer/winter. Ook geen straat banden maar ook geen te grove voor als we wel de weg op gaan (wat soms al 1000km enkele rit is).

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:55

De R15 is waar je vooral naar moet kijken. De andere getallen komen iets minder nauw. Dat is namelijk de breedte en de hoogte in verhouding tot de breedte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:59

Deze auto heeft bij de vorige eigenaar ook maar ongeveer 7000km/jaar gereden. Dat zal zeker meespelen. Ik heb de auto sinds begin augustus en zit nu al bijna aan 3000km. Daar zitten maar 3 verre verplaatsingen in: 2x 190km en 1x 100km. De rest is allemaal verplaatsing van en naar mijn weilanden (en er ook dagelijks overheen :Y) ) Hij staat absoluut niet werkloos te wezen. Dan heb ik nog geen verplaatsingen gemaakt van/naar wedstrijd of van/naar les, dus het gaat aardig vlot :) Woon-werkverkeer doe ik met de fiets...

Ik ga even kijken naar die Goodridge banden die jij hebt :)

@ Gloa: er stond ook nog 105T bij, dat had ik even over het hoofd gezien.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:21

Net omwille van de weilanden wil ik er dus wat anders onder dan de gewone wegbanden die er nu onder zitten.

Valt me wel op dat er amper banden zijn die goed scoren bij regenweer. Aangezien ze hier overal van dat nieuwe asfalt aan het gieten zijn waar het water bovenop blijft staan hou ik daar ergens wel rekening mee.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:00

Varekaj schreef:
Net omwille van de weilanden wil ik er dus wat anders onder dan de gewone wegbanden die er nu onder zitten.

Valt me wel op dat er amper banden zijn die goed scoren bij regenweer. Aangezien ze hier overal van dat nieuwe asfalt aan het gieten zijn waar het water bovenop blijft staan hou ik daar ergens wel rekening mee.

Als je daar echt bang van hebt, ga dan voor G90's. Als je dan nog van de weg geraakt, dan ligt het echt aan jezelf :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:04

Bang? Neuh. Heb al met lichtere bakjes geschoven en gegleden. België is nou niet gekend om de fantastische staat van de wegen :)) Dat is hier niet anders.

Het enige waar ik wel sch*t aan heb op bepaalde plekken met regenweer is de auto achter je die in de kont komt duwen en de auto voor je die tegelijk plots op de rem gaat.

Autumnn

Berichten: 8567
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:13

Willen jullie mij ook van advies voorzien? :D
ik ben rustig aan het kijken voor een auto die dus een trailer + paard kan trekken. Paard: merrie, 1.58, oldenburger. Rank gebouwd.
Budget +- 10.000
Vind zelf de nieuwe Renault Clio erg gaaf. Kan deze auto een trailer trekken en zijn er nog andere auto ideeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:24

Wat weegt je trailer?

In ieder geval een auto die minimaal 1300 mag trekken en zelf ook nog wel iets weegt.

Sorry maar zelfs de nieuwe clio moet je niet mee willen trekken. Los van het gewicht is een trailer erg groot. Ook in slechte weersomstandigheden of tussen een paar flinke vrachtwagens moet de combi stabiel blijven. Met kleine auto's gaat zelfs een lege trailer er met het trekkend voertuig vandoor als het erop aan komt.

Autumnn

Berichten: 8567
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:31

Gloa schreef:
Wat weegt je trailer?

In ieder geval een auto die minimaal 1300 mag trekken en zelf ook nog wel iets weegt.

Sorry maar zelfs de nieuwe clio moet je niet mee willen trekken. Los van het gewicht is een trailer erg groot. Ook in slechte weersomstandigheden of tussen een paar flinke vrachtwagens moet de combi stabiel blijven. Met kleine auto's gaat zelfs een lege trailer er met het trekkend voertuig vandoor als het erop aan komt.


Oké bedankt. Ik heb nog geen trailer :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:41

Eens met Gloa. Ten eerste moet de auto het mógen trekken, ten tweede moet de auto het veilig kúnnen trekken.

Een trailer vangt net als een caravan nogal wat wind, dan moet de aut wat in te brengen hebben. Geen idee wat er op dat moment samen kwam, maar zo'n situatie wil je niet in raken: [ON] Paardentrailer gekanteld op A58

Roodvos

Berichten: 7469
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:15

@Lizzyy: wat op papier een auto mag trekken en wat een verstandige en veilige keuze is zijn 2 verschillende dingen. Een beladen trailer gaat al gauw naar de 1200-1300 kg. Ik vind het een veilig idee als het rijklaar gewicht van de trekauto daarbij in de buurt ligt. Je aanhanger gaat er dan niet zomaar met de auto vandoor. En de auto moet het niet alleen trekken maar, misschien nog wel belangrijker, ook kunnen afremmen.

Ik heb een Subaru Forester die 2000 kg mag trekken voor mijn 1,5 prds staan. Misschien een beetje overkill, maar erg fijn als het wat penibel wordt om dat extra vermogen te hebben.

@Varekaj: ik ben tevreden over de Pirelli Scorpion M+S banden, maar geen idee of die er in jouw maat zijn. Sneeuw, ijzel, modder, gladde rivierklei, alles geen probleem. Misschien wel iets meer rijgeluid op de snelweg, maar hé, je kan niet alles hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:07

Als je het niet erg vindt om op grijs kenteken te rijden en iets grotere auto, dan kan je voor dat budget vast wel wat leuks vinden. Sowieso wel een auto die het ook kan zoeken. Mijn Renault scenic, maatje net onder de espace, mocht met 1500 dci maar 1300 aan de haak. Dan zal dat met een clio niet lukken vrees ik, die zijn kleiner en waarschijnlijk ook lichter qua MTM. Moet je ook niet willen.

@Roodvos: geluid maakt me niks uit. Als ze maar veilig zijn en goed grip hebben. Ben toch zowat altijd de enige die met die auto rijdt.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:08

Varekaj schreef:
Als je het niet erg vindt om op grijs kenteken te rijden en iets grotere auto, dan kan je voor dat budget vast wel wat leuks vinden. Sowieso wel een auto die het ook kan zoeken. Mijn Renault scenic, maatje net onder de espace, mocht met 1500 dci maar 1300 aan de haak. Dan zal dat met een clio niet lukken vrees ik, die zijn kleiner en waarschijnlijk ook lichter qua MTM. Moet je ook niet willen.

@Roodvos: geluid maakt me niks uit. Als ze maar veilig zijn en goed grip hebben. Ben toch zowat altijd de enige die met die auto rijdt.

Varekai: in NL is het voor particulier bijna niet meer interessant om grijs kenteken (in België: lichte vracht) te rijden.

Ik sluit me ook aan bj Gloa: houdt als vuistregel het geladen gewicht van de trailer als leeg gewicht van de auto aan. Daarnaast: koop gewoon de grootste en sterkste auto die binnen je financiële plaatje past.

Sab123
Berichten: 390
Geregistreerd: 27-06-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:50

Hallo, voor de kia sorento rijders onder ons; Ik lees veel verontrustende verhalen over defecten, olie verbruik door slijtage onderblok ect. Het gaat dan over de 2.4 benzine versie. Nu is mijn oog er op 1 gevallen of nouja dit model en vraag me af of jullie mankementen zijn tegengekomen?

xMazzel
Berichten: 1003
Geregistreerd: 11-01-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:31

Hallo, ik heb een vraagje hier, omdat veel mensen hier er meer over weten.
Ik heb sinds kort een auto beschikbaar die waarvan het max trekgewicht: 1500 kg is.

Zelf zou ik graag een 1,5 paards trailer willen kopen.
Het te vervoeren paard zou ca. 650 kg wegen.
Wat voor een trailer moet ik aan denken dan en aan welke eisen moet deze voldoen?

En is dit reëel om met zo een combinatie de weg op te gaan?

Het betreft een renault megane estate 1,2 tce gt line
Cilinderinhoud: 1.198 cc
Gewicht (leeg): 1.259 kg
Max. trekgewicht: 1.500 kg
met 115 pk

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:36

xMazzel schreef:
Hallo, ik heb een vraagje hier, omdat veel mensen hier er meer over weten.
Ik heb sinds kort een auto beschikbaar die waarvan het max trekgewicht: 1500 kg is.

Zelf zou ik graag een 1,5 paards trailer willen kopen.
Het te vervoeren paard zou ca. 650 kg wegen.
Wat voor een trailer moet ik aan denken dan en aan welke eisen moet deze voldoen?

En is dit reëel om met zo een combinatie de weg op te gaan?

Het betreft een renault megane estate 1,2 tce gt line
Cilinderinhoud: 1.198 cc
Gewicht (leeg): 1.259 kg
Max. trekgewicht: 1.500 kg
met 115 pk

Ja en nee.

Dat vermogen is wel aardig, maar zeer waarschijnlijk alleen bij een flink toerental beschikbaar.
Ik zou het eens proberen met een (geladen) leentrailer en kijken hoe de auto zich daadwerkelijk gedraagt.

Qua gewichtsverhoudingen kan het wel, al is het niet ideaal. Vergt dus wel wat van de chauffeurskennis en vooral kunde. Een ervaren chauffeur zal de combi wel op z'n bestemming krijgen maar die garantie geef ik niet voor iemand die de 100k vlieguren niet haalt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:59

ikke schreef:
Dat vermogen is wel aardig, maar zeer waarschijnlijk alleen bij een flink toerental beschikbaar.

Is dat wel zo? Ik heb voor de grap (toch lunch pauze) de 1.2T en de 1.6 en 2 liter naast elkaar gezet. 115 - 110 - 140 pk. De atmosferische blokken bij 6000 rpm, de turbo bij 4500 toeren.
Koppel 190 - 151 - 195 Nm. Bij 2000 - 4250 - 3750 rpm.

Als ik dat zo naast elkaar zet, petje af voor die kleine dondersteen.

Verder met ikke eens, het moet prima kunnen maar de zwakste schakel is en blijft de verbinding tussen stuurwiel en stoel.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:07

Dat ze al zoveel power uit zijn klein blokje kunnen persen.

Maar zal zo motor blok dat op langer termijn echt volhouden?

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:28

Het blok maak ik me geen zorgen over. Minder toeren = lagere zuiger snelheid. Kortere slag = lagere zuiger snelheid.
Dat komt de duurzaamheid dan weer ten goede. Bij motorfietsen halen ze 120 pk uit 600 ongeblazen cc's. Blijft ook gewoon 100.000+ km goed.

Belangrijkste is lief voor de turbo zijn. Bloemetje op zijn tijd. Of was het de tijd geven af te koelen en naar rust toerental te zakken voor je de motor uit zet ;)

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:38

Maar bij motor fiets wordt de motor niet hele tijd 100% van vermogen belast. Alleen even bij wegrijden.

Maar als blijkbaar kan is dat wel mooi.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:41

Tobbes schreef:
Maar bij motor fiets wordt de motor niet hele tijd 100% van vermogen belast.

Auto ook niet.

Joltsje

Berichten: 9482
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:43

Als ik het goed begrepen heb, dan gaat het, als je je e rijbewijs hebt om de letterlijke kilo's die er achter hangen en is de mtm niet meer van toepassing (overschreiden mag net natuurlijk).

Ik heb een passat 1.9 en e-rijbewijs. Stel ik koop een 1 paards trailer met massa van 750 kg en ik doe er 1 paard op (max 650 kg). Dan kan dit toch?

Tweepaardstrailers zijn goedkoper heb ik t idee :D :o