[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:54

Dat is net wat ik bedoel Gloa, ik vind 2 ton voor 2 paarden nogal... nipt. Zeker als je rekening houdt dat het leeggewicht op papier wel eens kan schelen met de werkelijkheid. Een gemiddeld paard weegt toch wel 500-550kg, dan heb je al gauw 1000-1100kg laadvermogen nodig. Dan nog spullen, eventueel jerrycan met water, hooinetten, voer... Ik vind het toch maar krapjes.

In mijn zoektocht naar een trailer kwam ik zelfs eentje tegen, MTM 2000 met laadvermogen 1079kg, dat is helemaal op het randje.

palousa_boy

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:43

Dat is ook krap.
Daarom hebben we er een andere auto naast die wel mag trekken.
Maar in geval van nood is het toch fijn dat er eventueel een paard achter de auto te hangen is, al zal dat met een trekpaard ook al krap gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:44

krijg je een trekpaard qua formaat wel in een 1,5 zou mijn eerste vraag zijn :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:47

_O- gewoon duwen :+
Alleen moet hij er dan ook nog uit ^)

Zou dan wel een 2 paards trailer worden.
Weet dat er regels zijn, maar bij nood banketstaaf ik me er wel uit bij ome agent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:53

Ik tref altijd oude knarren of dames in flikkenkostuum, daar valt niet veel te l*llen aan, die zwieren je gewoon op de bon :')

Ik heb de "pech" dat ik vlakbij een apk-centrum woon waar ze ook een weegbrug hebben en aan de andere kant van de stad zit nog een weegbrug ivm douane. Ze doen er weinig controle maar als ze het doen, dan gaat alles met aanhanger die brug op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:57

Bedenk je ook dat je bij overbelading niet verzekerd bent mocht er wat gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:10

Ik heb een tijdje gezocht naar een auto die 2 ton mocht trekken ivm mogelijks aanschaf van een trailer met mtm 2000, maar mij viel gewoon op dat er niet zoveel auto's zijn met dat gewicht als trekvermogen. Ofwel zit het er onder (meestal 1600 of 1800) ofwel zit het er boven (2500). Met die laatste is een trailer van mtm 2ton geen probleem. Met die eerste wel. Je mag maar 1800 trekken, trailer met MTM 2000 laten terugkeuren. Maar dan! Die 200kg terugkeuren gaat ook van je laadvermogen af. 1200kg laadvermogen is dan maar 1000 meer. Stel dat je dan zo'n trailer treft die op papier 200kg lichter is dan de werkelijkheid, dan sta je wel mooi voor Piet Snot met je chique aanhanger te koekeloeren. Dan heb je wel de plek, maar niet het wettig laadvermogen, want dan blijft er maar 800 meer over. Kan je hooguit 2 grote D's mee vervoeren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:13

Jij snapt m Varekaj! Nou al die andere mensen nog die gerust twee paarden in een 1800kg mtm proppen en er een lichte auto voor zetten want 'het kan best'.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:20

We hebben vorige week toen we van Frankrijk onderweg naar nl waren heel wat toeristen met dat soort combi's zien rijden maar dan met de sleurhut.
1 was zo erg dat die bij een hobbel in de weg z'n handen vol had om de combinatie op de weg te houden zo erg begon dat te slingeren. Was blij toen ik er voorbij was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:23

Ik ben dan ook reuze blij met mijn karretje dat 2800 mag trekken :D

Mijn vriend iets minder, want mijn trailer is ook op een hoge MTM uitgezocht (Ifor HB506, MTM 2600) dus alle toekomstige auto's gaan fikse modellen mogen zijn die weten wat werken is. Scheelt dat ie de discovery en de mercedes G-klasse prachtig vindt, maar helaas tikje boven budget :+

@ Palousa-boy: vorige week (of week daarvoor) had ik een audi met sleurhut die me met zo'n rotvaart tegemoet kwam in een flauwe s-bocht (ivm wegenwerken) dat ik echt 7 kleuren scheet dat dat ding via middelpunt vliegende kracht de hele combi zou laten rondspinnen. Ik rij met mijn jeep amper 40 op dat stukje, die beste kerel vloog er met ruim 70 doorheen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:28

Ik ben ook blij met mn 2800 kg trekgewicht, rij wel grijs kenteken want anders niet grappig in de wegenbelasting.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:42

Tobbes schreef:
Bedenk je ook dat je bij overbelading niet verzekerd bent mocht er wat gebeuren.

Dat is niet perse waar hoor. 't Hangt er maar net vanaf hoeveel overbeladen. ;)
Met 100kg teveel, krijg je echt geen problemen, na een aanrijding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:43

Ik heb net mijn wegentaks voor de pajero gehad, ook op grijs kenteken: €127,51/jaar :)) Mijn hoor je niet klagen! Ding rijdt nog relatief zuinig ook voor een 2.5 diesel te zijn van 17 jaar oud. Ben er helemaal blij mee.

@ sflj: ik denk dat dat afhangt van je verzekering, die waar ik bij zit is aardig streng. Die vertikken het om bijvoorbeeld iemand te verzekeren als lesgever paardrijden als je niet minstens 1 erkend attest of diploma kan voorleggen.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:34

Vraag over mijn trailer, 1,5 paards, hoe weet ik hoeveel lucht er in mijn de banden horen van de trailer? Staat dat ergens?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:51

Op de banden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:58

meestal uitgedrukt in BAR als ik me niet vergis...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:35

palousa_boy schreef:
Op de banden :+

Dat is de maximale druk, niet de "werkdruk". Een auto weegt met vier personen snel 16-1800 kg, uiteraard heel erg afhankelijk van model. Daar gaat 2.2-2.6 bar in de banden (afh model en belading). Vergelijkbaar houden wij voor de trailer aan.

broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:53

Ik wil langzaam op zoek gaan naar een auto voor een 1,5 paards trailer.
Nou wil ik een niet zo grote auto.. Ik ben hier niet erg in thuis..
Waar moet ik op letten..

Trailer is incl pony 1100kg.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:43

Tjsa, wat is groot? Een Fiat 500 twin air gaat 'm niet worden, maar een dikke 4x4 is ook echt niet nodig.

- is die 1100 kg gewogen of leeggewicht trailer + geschat gewicht pony. In dat laatste geval tel er gerust minimaal 100 kg bij.
- heb je rijbewijs B of BE? In geval B moet toegestane maximum massa auto + tmm trailer onder de 3500 kg blijven.
- een wat lichtere auto is iets goedkoper voor de wegenbelasting, een wat grotere / zwaardere is wat fijner om een trailer te trekken.
- auto moet minimaal een 1200 - 1300 kg mogen trekken.

Je kunt kijken naar auto's uit de compacte middenklasse, eventueel middenklasse. Neem er dan wel eentje met een wat sterker motorblok, je moet immers niet alleen de auto in beweging brengen, ook nog die grote zware doos die er achter hangt.

De leeftijd van de auto speelt ook een rol, modernere auto's zijn dank zijn veiligheidsvoorzieningen en luxe dingetjes over het algemeen zwaarder dan hun voorgangers. Wat willekeurige cijfertjes:

2001 Golf 1.6 16v: 1145 kg en 105 pk. Trekgewicht 1200 kg
2011 Golf 1.4 tsi: 1190 kg en 122 pk. Mag 1300 kg geremd trekken.
2001 Passat 2.0: 1285 kg en 115 pk, trekgewicht 1400 kg
2011 Passat 1.8 tsi: 1402 kg bij 160 pk, mag 1500 kg aan de haak
bron: www.autoweek.nl, bovenaan merk, model en specificaties invullen.

Bij de Passat meteen maar een wat groter blok gepakt dan bij de Golf, dat zie je terug in de specificaties van de auto. De 1.6 van 2001 weegt namelijk 'maar' 1252 kg (een banketstaaf 2 kg teveel om in het lagere belastingtarief te vallen), heeft maar 102 pk en mag ook 'maar' 1200 geremde kilo's trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:56

nontie schreef:
Vanmorgen met mijn koekblikje net niet onder een vrachtwagen door een uitwijkmanoeuvre die ik moest maken door een of andere mongool.
Binnenkort dus maar serieus op zoek naar een volvo.

Zitten te kijken naar de S80 of de V70, dan ook gelijk een auto die trailer kan trekken en veiliger gevoel op de weg.

Waar op te letten bij aanschaf van een van deze. Ik had gehoord dat de D2 een afrader is ivm problemen.
We hebben nog niet echt een benzine/diesel keuze gemaakt. Diesel trekt wel lekkerder de trailer natuurlijk. Moet minimaal een 1,5 paards kunnen trekken met gemiddeld sportpaard en als het kan 2-paards (met 2 paarden) maar dat is verre toekomst of uiterste nood.

Leef je uit: http://www.volvov70forum.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:07

Ik stond vandaag op de stoep voor mijn eigen garage geparkeerd omdat ik watertonnetjes aan het vullen was aan 25L/stuk. Smalle straat maar er kan gerust nog een auto tussen. Ging een oudere man met een wit autootje keihard claxoneren "verzet jij die roestbak of doe ik het, ik wil erlangs". Heb 'm succes gewenst met zijn poging om mijn volgeladen mitsu (met handrem op) vooruit te duwen met zijn koekblik :=
(en gelijk erbij vermeld dat ik het absoluut niet zou waarderen als hij ook maar 1 vinger naar mijn karretje zou uitsteken).

Ik sta vaker zo geparkeerd, altijd tijdelijk (laden en lossen) en er is nog geen enkele auto geweest die er niet langs kon...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:46

Mannen ....
Altijd maar denken dat de hunne groter is dan ie in werkelijkheid is :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:39

Denk dat ik had aangeboden om het even voor te doen... ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:22

Aangezien meneer redelijk gepikeerd was heb ik dat voorstel maar niet gedaan.
Achteraf reed ik naar de paarden en bedacht me dat ik 'm de brochure van de autorijschool had moeten geven die nog in de auto ligt (ivm BE die ik ga doen). Hij woont in dezelfde straat dus ik kom hem vast nog wel tegen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:45

Omdat hier de meeste kennis zit, toch weer even een vraagje.

Mijn karretje heeft nieuwe bandjes nodig. De huidige hebben nog voldoende groeve maar door ouderdom zijn er wel barstjes te zien en met verduurde banden rondrijden heeft geen nut. Na bespreking met de bandencentrale over het gebruik van de auto is mij aangeraden om 50/50 oftewel all terrain banden te nemen. Ik doe weinig autostrade, maandelijks zo'n 1500km (amper woon-werkverkeer) over gewone wegen en rij dus ook relatief veel over veldpaden en mijn weiland met de jeep. Mijn paarden gaan deze week over naar pension maar ik heb nog 3 pony's die 24/7 in het land blijven en daar ga ik alsnog over het weiland heen moeten (incl. trailer met hooi/stro).
Behalve dus de route naar stal/weiland en naar huis dient de auto om de trailer te trekken, geschat op 2x/week gemiddeld. De huidige banden die er onder zitten zijn vooral Michelin en achteraan Bridgestone Dueler, alle 4 straatbanden.

Ik kreeg nu volgende merken voorgesteld:
- Toyu (ofzoiets) opencountry AT
- Goodyear Wrangler AT/SA
- Bridgestone D694 A/T Dueler

De prijzen vallen me heel goed mee, daar wil ik ook gerust wel wat aan uitgeven. Ik heb alleen geen flauw benul wat het verschil is tussen deze banden, en waar ik de beste keuze mee maak...

Detail: mijn weilanden liggen nu nog relatief droog. Het ene blijft in de winter het water bovenop staan en trekt niet in de grond, het andere zit een beek onder. Daar trekt het water wél in de grond en anders staat de boel onder. Die laatste is dus ook overstromingsgevoelig gebied. Mijn 3e weiland weet ik niet, dat huur ik nog niet zo lang.