[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:31

ikke schreef:
Nee, ze hebben er goedkope bandjes op gelegd. Dat mag wel (banden op dezelfde as moeten hetzelfde zijn) maar voor Michelins en dan achter Bridgestone, dan weet ik wel wat daar de reden van is.......

Valt dan nog mee dat het geen Wanli of andere extreem goedkope meuk is. Als je twee verschillende sets hebt: beste banden altijd achter leggen. Maakt niet uit of het een voor- of achterwiel aandrijver is, voor de veiligheid kun je het beste de meeste grip aan de achterkant hebben.

- voorwielen gaan glijden: auto gaat rechtuit, beste correctie doe je automatisch: van het gas af
- achterwielen gaan glijden: auto gaat achterstevoren, van schrik remmen maakt het alleen erger. Tegensturen helpt maar dan moet je wel bliksemsnel reageren.

En nog een belangrijke als het toch fout gaat: als je met onderstuur tegen een boom knalt heb je een flinke kreukelzone en (meestal) de nodige airbags. Als dat met overstuur gebeurt ga je met de zijkant tegen die boom, heb je alleen een portier en misschien zij-airbag. Niet voor niets dat vrijwel alle auto's af fabriek op ietsje onderstuur zijn ingesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:11

Mijn eerste reactie bij zoiets is altijd gas los en zeker niet aan het stuur gaan zwiepen, tenzij je de glijweg zodanig kan beïnvloeden dat je dan ergere schade kan vermijden. Ik knal liever zelf tegen een boom dan een persoon mee op de koffer krijgen.

Een slipcursus lijkt me wel leuk en leerzaam om te doen, moet dan eens uitzoeken of dat met eigen auto kan. Kan je eigenlijk zo een cursus doen met aanhanger? Dat je leert voelen en reageren als er achter je wat mis dreigt te gaan, zoals scharen?

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:17

Saraviavia, betekent dit dat jouw X5 is omgebouwd tot 45km-auto?? Mag je dan wel met een trailer erachter op pad? Hoe doe je dat überhaupt als je op pad wil, rij je dan overal binnendoor ivm 100km wegen?

SaraViavia schreef:
Benieuwd of meerdere mensen hier een MMBS hebben
Mijn auto is omgebouwd tot MMBS en het heeft zn voor- & nadelen. Meer mensen die dat hebben hier? Voor mij is het ideaal, behalve dat ik de snelweg moet vermijden haha

[ [url=m/tTtEzf.jpg]Afbeelding[/url] ]

DePaardenman

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:21

Per 1 september zelfs maar 25 km. Een maas in de wet maakt deze gevaarlijke taferelen mogelijk, geen apk gros is niet verzekerd, of als landbouwvoertuig verzekerd. Met alle beperkingen van dien (bijrijder niet verzekerd!). 16 jarigen die met 90 over de weg crossen. Levensgevaarlijk die onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:31

@ Ikke; bedankt voor de link naar de handboeken en je info over de oudere landrovers.

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om hem een tijdje van de weg te halen voor een motorswap of flinke upgrade. Moet hem gewoon regelmatig kunnen gebruiken.

Ga alle info eens laten bezinken en er goed over nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:41

Wacht eens even... kan je een X5 laten ombouwen tot een soort scootmobiel of wat? Hoe? Waarom? Wat is daar in godsnaam het nut van?

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:57

Varekaj schreef:
Wacht eens even... kan je een X5 laten ombouwen tot een soort scootmobiel of wat? Hoe? Waarom? Wat is daar in godsnaam het nut van?

Geen wegenbelasting, geen apk. Alleen de meeste weten niet dat ze niet harder als 25 kilometer per uur mogen rijden. Doe je dat wel en gebeurd er wat, ben je gewoon niet verzekerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:00

Maar waarom zou iemand dat met een X5 doen? Daar ben je tegen die snelheid toch niks mee als trekauto? Dan kan je net zo goed een traktor kopen. Of een scootmobiel.

Edit: mag je met zo'n auto überhaupt wel iets trekken dat meer weegt dan 750kg? Aangezien je nooit een E achter een scooterbewijsje kan halen...

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:03

Het is "officieel" een landbouwvoertuig. T rijbewijs is voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:06

Eerlijk, als ik zo'n auto zou moeten inschrijven als landbouwvoertuig en er 25km/u mee karren, ik zou me rot schamen :o Koop dan gewoon een trekker.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:50

Varekaj schreef:
Eerlijk, als ik zo'n auto zou moeten inschrijven als landbouwvoertuig en er 25km/u mee karren, ik zou me rot schamen :o Koop dan gewoon een trekker.

Nja moet er ook mee naar school. Dan schaam ik me juist in n tractor eerder :p Dan maar n slome auto haha

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:53

Ja T rijbewijs is normaal voldoende maar de verzekering eiste wel een B-rijbewijs. Ik kan inderdaad de snelweg niet op dus dan moet mn vader nog mee, maar ik kan hier in de buurt overal met de ponies heen waar en wanneer ik wil. En je zit inderdaad aan een maximum snelheid gebonden, maar ik studeer nog. Ik kan geen wegenbelasting van een grote auto betalen en ik wil wel zelf met de ponies weg kunnen (dat is redelijk vaak nodig), dus vandaar deze oplossing. Was benieuwd of meer mensen dat hadden hier en zo ja, waar zij m verzekerd hebben
Hij kan gewoon (net als de meeste tractors) 45-50 km/u
Laatst bijgewerkt door SaraViavia op 25-08-16 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:55

Ratjetoe schreef:
Saraviavia, betekent dit dat jouw X5 is omgebouwd tot 45km-auto?? Mag je dan wel met een trailer erachter op pad? Hoe doe je dat überhaupt als je op pad wil, rij je dan overal binnendoor ivm 100km wegen?

SaraViavia schreef:
Benieuwd of meerdere mensen hier een MMBS hebben
Mijn auto is omgebouwd tot MMBS en het heeft zn voor- & nadelen. Meer mensen die dat hebben hier? Voor mij is het ideaal, behalve dat ik de snelweg moet vermijden haha

[ [url=m/tTtEzf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja zeker dan is t gewoon trekker+aanhangwagen, dus kan zo 2 ponies of paarden meenemen. En moet wel binnendoor inderdaad :p

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:51

SaraViavia schreef:
Ja T rijbewijs is normaal voldoende maar de verzekering eiste wel een B-rijbewijs. Ik kan inderdaad de snelweg niet op dus dan moet mn vader nog mee, maar ik kan hier in de buurt overal met de ponies heen waar en wanneer ik wil. En je zit inderdaad aan een maximum snelheid gebonden, maar ik studeer nog. Ik kan geen wegenbelasting van een grote auto betalen en ik wil wel zelf met de ponies weg kunnen (dat is redelijk vaak nodig), dus vandaar deze oplossing. Was benieuwd of meer mensen dat hadden hier en zo ja, waar zij m verzekerd hebben

Als je acht slaat op de staat van onderhoud (daar moet ik Paardeman gelijk in geven, zag gisteren weer zo'n walm rondrijden) en 'm in dat opzicht behandeld alsof ie APK moet hebben (dito onderhoud) dan kan het een oplossing zijn.

In de praktijk zijn het alleen in 95% van de gevallen voertuigen die eigenlijk niet meer fatsoenlijk over de weg kunnen (technische staat) en waarmee men dan op deze manier rond blijft rijden.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:32

ikke schreef:
SaraViavia schreef:

Als je acht slaat op de staat van onderhoud (daar moet ik Paardeman gelijk in geven, zag gisteren weer zo'n walm rondrijden) en 'm in dat opzicht behandeld alsof ie APK moet hebben (dito onderhoud) dan kan het een oplossing zijn.

In de praktijk zijn het alleen in 95% van de gevallen voertuigen die eigenlijk niet meer fatsoenlijk over de weg kunnen (technische staat) en waarmee men dan op deze manier rond blijft rijden.

Ah oke dat weet ik niet maar dan zit ik in elk geval bij die 5% die geen auto in slechte technische staat heef. Weet niet of je mn foto gezien hebt vorige pagina maar mn auto is helemaal in orde. Glansrijk door de APK gekomen (die immers niet verplicht is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:43

Ik vraag mij wel af hoe overig verkeer op reageert wanneer je met auto en trailer 45km/h gaat rijden op een 80km/h.
Moet zeggen dat ik zelf niet ga uitproberen :o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:49

Voor die auto's gelden dezelfde regels als voor trekkers. Als er dus met borden staat aangegeven dat trekkers niet welkom zijn, mag die auto daar ook niet komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:13

palousa_boy schreef:
Voor die auto's gelden dezelfde regels als voor trekkers. Als er dus met borden staat aangegeven dat trekkers niet welkom zijn, mag die auto daar ook niet komen.

En je bent verplicht, ook op de aanhanger, die waarschuwings-driehoek te voeren.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:21

ikke schreef:
palousa_boy schreef:

En je bent verplicht, ook op de aanhanger, die waarschuwings-driehoek te voeren.

Afbeelding
Yes heb ik haha
Overig verkeerd snapt de driehoek meestal wel. Als er veel auto's achterzitten en ik de mogelijkheid heb laat ik ze soms voorbij, maar anders wachten ze maar mooi

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:42

Hier eindelijk een kogel door de kerk over wat voor auto.

Het is een v70 geworden en als de pajero ooit versleten is komt daar een nieuwe trekauto voor in de plaats. Al kan de v70 ook nog 1600 hebben zo uit m'n hoofd, maar dat gaat geen volle 2 paards worden.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:22

Vanmorgen met mijn koekblikje net niet onder een vrachtwagen door een uitwijkmanoeuvre die ik moest maken door een of andere mongool.
Binnenkort dus maar serieus op zoek naar een volvo.

Zitten te kijken naar de S80 of de V70, dan ook gelijk een auto die trailer kan trekken en veiliger gevoel op de weg.

Waar op te letten bij aanschaf van een van deze. Ik had gehoord dat de D2 een afrader is ivm problemen.
We hebben nog niet echt een benzine/diesel keuze gemaakt. Diesel trekt wel lekkerder de trailer natuurlijk. Moet minimaal een 1,5 paards kunnen trekken met gemiddeld sportpaard en als het kan 2-paards (met 2 paarden) maar dat is verre toekomst of uiterste nood.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:47

Wij hebben vooral voor de v70 gekozen voor de ruimte ( voor de kinderwagen en het hele circus). Hij mag ook nog een beetje trekken, 1600 uit m'n hoofd.

Ook is het de 2012 versie geworden (hebben ook in een 2011 proefgereden) omdat de navigatie van voor dat jaar er een beetje amateuristisch uit ziet (zoeen die uit het dashboard komt geschoven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:11

1600kg Is toch te weinig om 2 paarden te trekken?
2× paard 500kg en trailer die gauw 700kg weegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:38

Voor een 1,5 is het wel genoeg. Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zoveel trailers zijn met MTM 2000 voor een 2-paards. Zoiets moet je toch sowieso met BE rijden? Ik heb maar weinig auto's met trekvermogen voor 2000 gevonden. Was vooral 1800 en anders gelijk 2500.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:02

Varekaj schreef:
Voor een 1,5 is het wel genoeg. Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zoveel trailers zijn met MTM 2000 voor een 2-paards. Zoiets moet je toch sowieso met BE rijden? Ik heb maar weinig auto's met trekvermogen voor 2000 gevonden. Was vooral 1800 en anders gelijk 2500.

Omdat je voor 2paards die 2ton ook echt wel nodig hebt. Een 2paards met maar 1500kg is wat mij betreft waardeloos. En omlaag keuren is altijd nog makkelijker dan omhoog keuren :j