[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:38

Gloa schreef:
Niets is ook een groot woord. Mijn 2.0 subaru levert 184Nm dus het verschil is een 16Nm.

Maar je opmerking staat genoteerd en ik zal kritisch kijken naar het blok wat erin ligt. Diesel valt bij deze dus af.

Gaat natuurlijk niet alleen over het maximale koppel, eigenlijk is de koppelkromme (het verloop van het koppel over het toerenbereik) veel belangrijker. Vermogen = koppel x toeren.

Veel koppel over groot bereik is perfect voor een trekauto.
Veel koppel onderin dat snel inzakt is niets. Bij weinig toeren geen vermogen want toerental nog te laag, bij veel toeren óók geen vermogen want koppel te laag (Mazda had 20 jaar geleden een comprex diesel met die onzinnige karakteristiek).
Veel koppel bovenin zorgt ervoor dat je altijd flink toeren moet draaien. Leuk in een motorfiets, niet bij een trekauto.

Varekaj schreef:
Het kan echter ook aan het wegdek gelegen hebben, daar is korte tijd geleden gloednieuw asfalt gegoten. Zo het type waar water niet van afloopt maar bovenop blijft staan -O-

Nieuw asfalt zit nog de bitumen op waarmee het grind aan elkaar geplakt zit. Daarom kijkt het zo mooi zwart en is het idd goed glad bij nattigheid.

Profiel is belangrijk bij veel water (aquaplaning tegengaan), grip komt van het rubber. En sommige banden hebben minder te bieden of verouderen sneller. Continental EcoContact 3 komt heel goed uit de diverse testen maar als ze een paar jaar onder de auto liggen wordt het rubber knetterhard en neemt de grip heel flink af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:43

Zou eens moeten kijken welke banden er onder liggen, in ieder geval geen continental dacht ik. Profiel was niet meer 100% maar wel nog een eindje verwijderd van het minimum.
De banden op zich zagen er nog goed uit maar je doet me nu wel twijfelen of ze niet gewoon te oud zijn. De auto maakte amper 7000km/jaar met de vorige eigenaar, kan uiteraard dat de rubber zijn beste tijd heeft gehad ook al zien ze er nog lang niet slecht uit. Bij gewoon regenweer ging het trouwens altijd prima, gisteren was het qua regenval toch echt een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:58

Met 7k per jaar gaat profiel idd langer mee dan dat de banden goed zijn. Als goed is staat ergens een getal met 4 nummer. Eerste twee is week nummer en daarna jaartal.

Ikke,
80PK.
Ik ben wel benieuwd wat je daarmee als maximale snelheid kunt halen met beladen trailler op een vlakke weg. Zou nog wel 90km/h halen, en hoeveel vermogen heb je dan nog over en wat bij tegen wind tegen?

Had zelf keer in diesel gereden met kapot turbo en was echt niet fijn om met zo weinig vermogen rond te rijden en op treksnelheid te hebben van een fiets.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:37

Benieuwd of meerdere mensen hier een MMBS hebben
Mijn auto is omgebouwd tot MMBS en het heeft zn voor- & nadelen. Meer mensen die dat hebben hier? Voor mij is het ideaal, behalve dat ik de snelweg moet vermijden haha

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:14

Tobbes schreef:
Met 7k per jaar gaat profiel idd langer mee dan dat de banden goed zijn. Als goed is staat ergens een getal met 4 nummer. Eerste twee is week nummer en daarna jaartal.

Ikke,
80PK.
Ik ben wel benieuwd wat je daarmee als maximale snelheid kunt halen met beladen trailler op een vlakke weg. Zou nog wel 90km/h halen, en hoeveel vermogen heb je dan nog over en wat bij tegen wind tegen?

Had zelf keer in diesel gereden met kapot turbo en was echt niet fijn om met zo weinig vermogen rond te rijden en op treksnelheid te hebben van een fiets.

Nou, of ie de 90 gaat redden, wens ik te betwijfelen en bij tegenwind is het vrij snel einde verhaal.

Cruciaal punt in dit verhaal is namelijk dat die motoren zo hufterproof zijn dat ze zelden of nooit gereviseerd worden maar intussen wel 30+ jaren oud zijn. Neem van mij aan dat die blokken dan hun fabrieksspecs niet meer halen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:07

Varekaj schreef:
Zou eens moeten kijken welke banden er onder liggen, in ieder geval geen continental dacht ik. Profiel was niet meer 100% maar wel nog een eindje verwijderd van het minimum.
De banden op zich zagen er nog goed uit maar je doet me nu wel twijfelen of ze niet gewoon te oud zijn. De auto maakte amper 7000km/jaar met de vorige eigenaar, kan uiteraard dat de rubber zijn beste tijd heeft gehad ook al zien ze er nog lang niet slecht uit. Bij gewoon regenweer ging het trouwens altijd prima, gisteren was het qua regenval toch echt een ander verhaal.

Houd er ook rekening mee dat je achter-wiel aandrijving hebt en hij dus eerder de kont er uit gooit dan een voor-wiel aangedreven auto (kijk maar naar al die sportauto's die achterstevoren staan op een rotonde of scherpe bocht)

Duwende auto's die kruipen bij mij maar op de trekhaak, daar wordt ik echt niet warm of koud van, maar irritant is het wel. Voordeel als er wat fout gaat, het is hun fout want hun houden geen afstand.
Soms heb ik weleens de neiging om m'n bullbar in de zijkant te duwen als ze dan inhalen. ( weer een +, de bumper is nog van metaal en niet van plastic dus daar komt alleen een krasje op terwijl de andere auto half uit elkaar valt)

Maar ik kan me tot nu toe nog net inhouden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:58

Van mij mogen ze zichzelf gerust een neuspiercing cadeau doen door de trekhaak te kussen :)) daar rij ik ook niet sneller door. Op zich ben ik maar miniem aan het stuur geweest en ik reed absoluut niet snel. Met deze auto rijd ik een stuk rustiger juist omwille van de achterwieltractie. Dan verwacht je niet aan 40/u dat ie van een kleine correctie al aan de schuif gaat.

Dan ligt onze porsche bij zulk weer steviger op de weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:16

@rex-rolfo; bedankt, duidelijk verhaal. Ik kan er online nauwelijks specs van vinden maar gezien de oorsprong van de auto en het gebruik in het leger verwacht ik wel dat het koppel in een ruim toerenbereik ligt.

@ikke; heb je voor mij misschien een bron of link met die info? Ik kom online namelijk niet veel verder dan de geleverde pk's voor de blok types. Zou namelijk ook wel eens willen weten hoe de andere blokken presteren want er is nogal wat om te bouwen en uit te wisselen bij die wagens.

De 2.25 bezine blokjes halen zowel in de 88 als in de 109 makkelijk de 100km/h en kunnen met geduld door naar de 125. Maar dan moet er wel de juiste (tussen)bak voor de overbrenging aan liggen en daar gaat het blijkbaar nogal eens mis met de hobbyisten die vanalles vervangen en uitwisselen. Ik ben momenteel veel aan het inlezen en het schijnt dat er met de juiste afstelling, reiniging van het blok, nieuwe carberateur en electronische ontsteking ook veel winst te halen is in het goed en optimaal laten lopen van zo'n blokje.

Defender vind ik ook mooie wagens en zijn wellicht geschikter maar die zijn qua kosten niet leuk meer. Zelfs bij de kleintjes is de wegenbelasting fors en naast een verbruik van 1 op een emmer wordt me dat iets teveel. Ik verwacht er toch een 200km per week mee te rijden en een wegenbelasting vrije oldtimer is dan minder erg als die wat meer drinkt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:52

Gloa schreef:
@rex-rolfo; bedankt, duidelijk verhaal. Ik kan er online nauwelijks specs van vinden maar gezien de oorsprong van de auto en het gebruik in het leger verwacht ik wel dat het koppel in een ruim toerenbereik ligt.

@ikke; heb je voor mij misschien een bron of link met die info? Ik kom online namelijk niet veel verder dan de geleverde pk's voor de blok types. Zou namelijk ook wel eens willen weten hoe de andere blokken presteren want er is nogal wat om te bouwen en uit te wisselen bij die wagens.

De 2.25 bezine blokjes halen zowel in de 88 als in de 109 makkelijk de 100km/h en kunnen met geduld door naar de 125. Maar dan moet er wel de juiste (tussen)bak voor de overbrenging aan liggen en daar gaat het blijkbaar nogal eens mis met de hobbyisten die vanalles vervangen en uitwisselen. Ik ben momenteel veel aan het inlezen en het schijnt dat er met de juiste afstelling, reiniging van het blok, nieuwe carberateur en electronische ontsteking ook veel winst te halen is in het goed en optimaal laten lopen van zo'n blokje.

Defender vind ik ook mooie wagens en zijn wellicht geschikter maar die zijn qua kosten niet leuk meer. Zelfs bij de kleintjes is de wegenbelasting fors en naast een verbruik van 1 op een emmer wordt me dat iets teveel. Ik verwacht er toch een 200km per week mee te rijden en een wegenbelasting vrije oldtimer is dan minder erg als die wat meer drinkt.

Mijn bron was in dit geval: Land Rover 1948 - 1983 leafsprung models van James Taylor maar als je gewoon een set dokumentatie zoekt http://www.landroverweb.com/landrover/p ... r-manuals/ dan vindt je daar ook alle info terug.

Defender V8 kun je in de overgangsregeling rijden voor 125 per jaar. Moet ie alleen in dec, jan en febr van de weg af.

Als dat series blok een goede compressie heeft, een goede (123-ignition) ontsteking heeft, bij voorkeur 5x gelagerd (vanaf 1980) en je het voor elkaar krijgt dat de carburateur goed afgesteld is, dan loopt ie inderdaad fluitend 120 - 130km per uur, geen probleem, zelfs de 1700kg wegende stationwagon redt dat (nog net, lege toestand). Maar als je er ook nog 2000kg achter knoopt, dan neem je risico's in het huidige verkeer.

Series versnellingsbakken zijn er maar in een uitvoering, die in een series liggen. Er zitten in de hoofdbak in de tijd enkele wijzigingen maar de tussenbak is er maar in twee versies: de gewone bakken en de bakken onder 1-ton versie (vindt je niet in NL) of de Forward control IIB (vindt je alleen als je veel geld mee brengt).
Wat wel met grotere regelmaat gebeurt is dat de eindoverbrenging wordt gewijzigd. Loopt ie wat harder maar verder......

Wil je ECHT punten scoren met een series: Neem een 2.25 (of als je er een kunt vinden, een 2.5) 5x gelagerd benzineblok en zet het spruitstuk van de 2.5 Diesel turbo op (uit die hele vroege 90/110). Dat turbootje geeft net dat beetje oempf dat het leuk wordt.

Andere optie: ga op zoek naar die bijna niet te vinden 6-cilinder 109", sloop het blok eruit (blok is grote kans toch niet meer goed) en leg er een passende 6-pitter in; maakt niet zoveel uit welke, als je er maar een adaptorplaat bij kunt vinden. Beetje zoeken op I-net en in de tijdschriften helpt je wel aan adresjes, bijvoorbeeld http://turner-engineering.co.uk en dan de bak van een IIA erachter (is sterker dan een series III bak) en je hebt ECHT wat.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:28

Varekaj schreef:
Van mij mogen ze zichzelf gerust een neuspiercing cadeau doen door de trekhaak te kussen :)) daar rij ik ook niet sneller door. Op zich ben ik maar miniem aan het stuur geweest en ik reed absoluut niet snel. Met deze auto rijd ik een stuk rustiger juist omwille van de achterwieltractie. Dan verwacht je niet aan 40/u dat ie van een kleine correctie al aan de schuif gaat.

Dan ligt onze porsche bij zulk weer steviger op de weg...

Daarom heeft hij zo'n lelijk ding achterop ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:36

Dat wat voor een spoiler moet doorgaan? Komt bij de onze alleen tevoorschijn als het nodig is ivm snelheid :') Het is een boxter uit 2004 anniversary edition.

De banden op de mitsu zijn vooraan michelin 4X4 synchrones en achteraan Bridgestone duelers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:44

Varekaj schreef:
Dat wat voor een spoiler moet doorgaan? Komt bij de onze alleen tevoorschijn als het nodig is ivm snelheid :') Het is een boxter uit 2004 anniversary edition.

De banden op de mitsu zijn vooraan michelin 4X4 synchrones en achteraan Bridgestone duelers.

Daar had dus iemand weer eens last van kruideniersgedrag......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:54

Kruideniersgedrag? wat moet ik me daar nu weer bij voorstellen, die uitdrukking heb ik nog nooit gehoord.

palousa_boy

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:12

Beetje van dit beetje van dat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:14

Haha :D
Voor zover ik weet mag dit gewoon in België, zolang op 1 as wel dezelfde banden zitten. Niet alle 4 moeten rondom hetzelfde zijn.
Het is dat ik er geen snars verstand van heb, anders zou ik gelijk even uitzoeken welke nou het meest interessant zijn om er onder te laten schroeven voor de winter begint. Hoewel ik best wel van wat spanning en sensatie hou hoef ik geen extra slippers te maken omdat de banden versleten zijn :Y)

palousa_boy

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:22

Ik heb hier 2 sets m+s banden liggen. 1 voor de zomer met wat fijner profiel en voor de winter wat grover omdat ik die nodig heb om bij alle weides te kunnen komen als het erg nat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:25

Ik denk niet dat ik echt grove banden nodig zal hebben in de winter, tenzij dat dat ook beter rijdt met sneeuw en ijzel. In dit kikkerland weet je nooit wat te verwachten en bij ons in het dorp/stad komt de strooidienst zelfs niet op de grote provinciale banen, laat staan in de kleinere straten. Alle grip is dan meer dan welkom.
Naar het meest natte weiland hoef ik normaal ook niet, dat staat dan toch onder water. het is vooral op de overgangsmomenten, herfst en lente, dat ik vooral kans heb om op blubber getrakteerd te worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:31

Varekaj schreef:
Haha :D
Voor zover ik weet mag dit gewoon in België, zolang op 1 as wel dezelfde banden zitten. Niet alle 4 moeten rondom hetzelfde zijn.
Het is dat ik er geen snars verstand van heb, anders zou ik gelijk even uitzoeken welke nou het meest interessant zijn om er onder te laten schroeven voor de winter begint. Hoewel ik best wel van wat spanning en sensatie hou hoef ik geen extra slippers te maken omdat de banden versleten zijn :Y)

Nee, ze hebben er goedkope bandjes op gelegd. Dat mag wel (banden op dezelfde as moeten hetzelfde zijn) maar voor Michelins en dan achter Bridgestone, dan weet ik wel wat daar de reden van is.......

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:44

Hier is het verschil tussen de 2 ook niet heel groot.
De ene is bf goodrich all-terrain
Afbeelding
En de ander bf goodrich mud-terrain.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:06

Als iemand dan een goede tip heeft om 4 dezelfde banden aan te schaffen, dan hoor ik het graag :D

Onze stalbaas zei ooit dat het ook verschil uitmaakt of je met offroad banden op pad gaat of met "straat"banden voor je wegligging. Hun pick-up springt minder in het rond met gewone banden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:32

Varekaj schreef:
Als iemand dan een goede tip heeft om 4 dezelfde banden aan te schaffen, dan hoor ik het graag :D

Onze stalbaas zei ooit dat het ook verschil uitmaakt of je met offroad banden op pad gaat of met "straat"banden voor je wegligging. Hun pick-up springt minder in het rond met gewone banden.

Ik ben zeer tevreden met m'n yokohama geolanders. Hiervoor een continental 4x4 band gehad maar dat vond ik waardeloze ballonbanden met zachte wangen die in de bochten alle kanten op gingen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:17

Varekaj schreef:

Ja, dat maakt heel veel uit.
Ik heb BFG AT's erop, de eerste foto van PB,prima banden. Zou een goede keus zijn voor je, Varekay, maar de Michelins is ook niks mis mee.

Die BFG MT is ook een prima band maar minder geschikt voor de grote weg.

Beetje plat door de bocht:
Als je veel door het zand en af en toe op de harde weg rijdt, MT's; als je veel op de weg zit en af en toe wat zand mee pakt, AT's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:30

Dan gaan we beginnen met AT's :D Kan uiteraard altijd dat ik op termijn alsnog meer zand ga vreten en dan beter over ga op MT's. Nu nog uitvissen welke maat ik nodig heb (morgen eens bekijken, nu niet op gelet) en dan me rot schrikken over die prijs die aan dat grapje hangt :+
Maar goed, we hebben de laatste weken al zoveel geld uitgegeven, dan kan dat er ook nog wel bij. Liever veilig op pad dan goedkoop slippen en ergens op de kop terecht komen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:44

Ze zijn idd niet heel goedkoop of eigenlijk gewoon best duur maar op zaken als banden bezuinig ik niet graag.

En de laatste 2 zinnen van ikke zijn dus de reden dat ik ze in de winter wissel. Als het nu erg modderig is haal ik het nog met een aanloopje maar in de winter moet ik de trekker ook gewoon in z'n 4x4 zetten anders kom ik er niet ;)

De maat die wij eronder hebben liggen komen net niet overeen met de velgen trouwens, ze zijn net wat groot. Maar onze garage raadde dat aan (heeft hij zelf ook met zijn pajero) maar weet niet meer met welke reden precies.
Als ik er aan denk zal ik mogen even kijken wat de maat is maar moet om 8 uur in het ziekenhuis zijn en daarna een tripje naar nl dus dan gaat het weer even duren voor ik bij de auto in de buurt ben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:50

Ik verwacht niet dat ik deze winter veel modder ga tegenkomen. Ze gaan sowieso op stal en de meeste wedstrijden die ik ga doen zijn de gewone indoors, met redelijk goede parking. Heb deze zomer niks van wedstrijden kunnen meepikken, wat maakt dat ik de geplande oefencrossen en eventings dit najaar (oktober-november) niet ga meedoen. Zal ten vroegste voor het voorjaar zijn, zo ergens maart-april.