Gloa schreef:Niets is ook een groot woord. Mijn 2.0 subaru levert 184Nm dus het verschil is een 16Nm.
Maar je opmerking staat genoteerd en ik zal kritisch kijken naar het blok wat erin ligt. Diesel valt bij deze dus af.
Gaat natuurlijk niet alleen over het maximale koppel, eigenlijk is de koppelkromme (het verloop van het koppel over het toerenbereik) veel belangrijker. Vermogen = koppel x toeren.
Veel koppel over groot bereik is perfect voor een trekauto.
Veel koppel onderin dat snel inzakt is niets. Bij weinig toeren geen vermogen want toerental nog te laag, bij veel toeren óók geen vermogen want koppel te laag (Mazda had 20 jaar geleden een comprex diesel met die onzinnige karakteristiek).
Veel koppel bovenin zorgt ervoor dat je altijd flink toeren moet draaien. Leuk in een motorfiets, niet bij een trekauto.
Varekaj schreef:Het kan echter ook aan het wegdek gelegen hebben, daar is korte tijd geleden gloednieuw asfalt gegoten. Zo het type waar water niet van afloopt maar bovenop blijft staan
Nieuw asfalt zit nog de bitumen op waarmee het grind aan elkaar geplakt zit. Daarom kijkt het zo mooi zwart en is het idd goed glad bij nattigheid.
Profiel is belangrijk bij veel water (aquaplaning tegengaan), grip komt van het rubber. En sommige banden hebben minder te bieden of verouderen sneller. Continental EcoContact 3 komt heel goed uit de diverse testen maar als ze een paar jaar onder de auto liggen wordt het rubber knetterhard en neemt de grip heel flink af.

daar rij ik ook niet sneller door. Op zich ben ik maar miniem aan het stuur geweest en ik reed absoluut niet snel. Met deze auto rijd ik een stuk rustiger juist omwille van de achterwieltractie. Dan verwacht je niet aan 40/u dat ie van een kleine correctie al aan de schuif gaat.
Het is een boxter uit 2004 anniversary edition.