Varekaj schreef:Ik heb nog een vraagje.
Vandaag met Jeepie (oftewel JP als koosnaampje) voor het eerst off-road geweest. Niet echt spectaculair, ongeveer 300m zachte helling naar beneden in een fiks overgroeid traktorspoor en nadien dezelfde route weer omhoog. Eitje. Ik heb 'm alleen wel even voor de terugroute in 4x4 gezet om te voelen wat nou het verschil is, aangezien ik er geen ervaring mee heb verder. Reed toch iets meer comfi dan gewoon.
Maar nu de vraag. Waneer ik 'm in 4x4 heb gezet en bij de straat aankom en weer naar 2WD wil gaan, dan moet ik omschakelen en eerst een stuk achteruit rijden zeg maar om uit die "blokkade" te raken. Gaat perfect, daar niet van. Maar hoe pak ik dit nou best aan als ik bijvoorbeeld met trailer van een modderig wedstrijdterrein moet vertrekken? In 4x4 rustig vertrekken uiteraard en naar de uitgang rijden. En dan? In dat modderspoor 'm weer naar 2WD zetten, 5m achteruit en dan alsnog proberen weer voorwaarts te raken? Of zouden jullie eerder aanraden eerst dat veld af, de straat op en daar dan dit maneuver doen? Kan me voorstellen dat het sowieso bizar overkomt, een combi die plots achterwaarts wil. Zeker op straat, de meeste komen gelijk in je kont plakken en vertikken dan om je die ruimte te laten. Echter op een modderveld, met aan de ingang/uitgang meestal de meeste blub, lijkt stilstaan en dan omschakelen ook niet zo handig...
Tevens heb ik de optie 4H en 4L. Ik begreep dat de 4L echt alleen maar is voor immens slechte stukken met modder en prut?
Cursusje 4x4 rijden doen? Ja, echt, zonder flauwekul, daar leer je in een halve dag meer dan wij in een heel topic bij elkaar kunnen schrijven.
Het heeft alleen een risico: je gaat terreinrijden zo leuk vinden dat je vaker wil, meer wil, heftiger wil, willen ontdekken wanneer die auto er ECHT de brui aan geeft.......
Op jouw concrete vraag: de weg oprijden, rustig doorrijden tot je ruimte hebt, 4x4 uitschakelen volgens de procedure en klaar. Het is echt niet zo dat je bak gelijk stuk is, maar over de harde weg rijden roept wel krachten op die je ergens kwijt moet, vandaar rustig rijden in 4x4 op de harde weg.
Ik ben niet van plan mijn kar in de frut te rijden dus geen 4x4 op de baan haha.
Zelf ben ik ook wel toe aan wat nieuwere auto.
voor mijn bovenstaande verhaal?
Spekglad wegdek, aardig scherpe en lange bocht naar de oprit van de autostrade. Bij normaal weer neem ik die bocht al maar aan 40, door hevige regenval gisteren gisteren aan 30. Achter me zat een dikke audi in de kont te duwen, ging niet snel genoeg voor meneer.