[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:30

Varekaj schreef:
Ik heb nog een vraagje.

Vandaag met Jeepie (oftewel JP als koosnaampje) voor het eerst off-road geweest. Niet echt spectaculair, ongeveer 300m zachte helling naar beneden in een fiks overgroeid traktorspoor en nadien dezelfde route weer omhoog. Eitje. Ik heb 'm alleen wel even voor de terugroute in 4x4 gezet om te voelen wat nou het verschil is, aangezien ik er geen ervaring mee heb verder. Reed toch iets meer comfi dan gewoon.

Maar nu de vraag. Waneer ik 'm in 4x4 heb gezet en bij de straat aankom en weer naar 2WD wil gaan, dan moet ik omschakelen en eerst een stuk achteruit rijden zeg maar om uit die "blokkade" te raken. Gaat perfect, daar niet van. Maar hoe pak ik dit nou best aan als ik bijvoorbeeld met trailer van een modderig wedstrijdterrein moet vertrekken? In 4x4 rustig vertrekken uiteraard en naar de uitgang rijden. En dan? In dat modderspoor 'm weer naar 2WD zetten, 5m achteruit en dan alsnog proberen weer voorwaarts te raken? Of zouden jullie eerder aanraden eerst dat veld af, de straat op en daar dan dit maneuver doen? Kan me voorstellen dat het sowieso bizar overkomt, een combi die plots achterwaarts wil. Zeker op straat, de meeste komen gelijk in je kont plakken en vertikken dan om je die ruimte te laten. Echter op een modderveld, met aan de ingang/uitgang meestal de meeste blub, lijkt stilstaan en dan omschakelen ook niet zo handig...

Tevens heb ik de optie 4H en 4L. Ik begreep dat de 4L echt alleen maar is voor immens slechte stukken met modder en prut?

Cursusje 4x4 rijden doen? Ja, echt, zonder flauwekul, daar leer je in een halve dag meer dan wij in een heel topic bij elkaar kunnen schrijven.
Het heeft alleen een risico: je gaat terreinrijden zo leuk vinden dat je vaker wil, meer wil, heftiger wil, willen ontdekken wanneer die auto er ECHT de brui aan geeft.......

Op jouw concrete vraag: de weg oprijden, rustig doorrijden tot je ruimte hebt, 4x4 uitschakelen volgens de procedure en klaar. Het is echt niet zo dat je bak gelijk stuk is, maar over de harde weg rijden roept wel krachten op die je ergens kwijt moet, vandaar rustig rijden in 4x4 op de harde weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:03

Dat leek me ook het meest logische, dus de weg op, de 4x4 eraf en naar huis. Moet ik wel zorgen dat ik niet net een drammer achter de aanhanger heb zitten, want die snapt waarschijnlijk absoluut niet waarom ik plots die afstand achteruit moet rijden.

Mijn stiefvader heeft in zijn jongere jaren weekends met hopen doorgebracht in de blub met een Nissan Patrol. Mijn moeder ging toen ook mee en vond dat eveneens erg leuk. Het is dus niet dat ik het van vreemden heb en inderdaad, een auto is voor mij een werkpaard. Ik heb 'm specifiek aangekocht voor regelmatig offroad gebruik en om mijn paarden te kunnen vervoeren, dus dat gaat ie doen ook :))

palousa_boy

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:24

Voor het echte spelen in de modder heb ik hier een oude suzuki sj410 met een hele rolkooi eromheen en een goede stevige lier (de accu kan die alleen niet aan).

Onze zouden we officieel gewoon rijdend van z'n 4x4 naar 2x4 kunnen schakelen maar daarvan is de sensor stuk (lang leve de elektronica).
Wij hoeven gelukkig alleen maar stil te staan om hem om te zetten, en dat moeten we toch voordat we van de wei de weg op rijden.
Heb de 4x4 ook weleens gewoon op de weg aan als we zwaar moeten trekken. Hier in de buurt ligt er nog weleens fijn grind op de weg en als je net niet boven komt omdat je wielen slippen op het grind is dat toch banketstaaf :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:33

Mijn tante heeft een volkswagen Golf met 4x4 voor dat soort grapjes daar in de Midi-Pyrenées :))

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:54

palousa_boy schreef:
Voor het echte spelen in de modder heb ik hier een oude suzuki sj410 met een hele rolkooi eromheen en een goede stevige lier (de accu kan die alleen niet aan).

Onze zouden we officieel gewoon rijdend van z'n 4x4 naar 2x4 kunnen schakelen maar daarvan is de sensor stuk (lang leve de elektronica).
Wij hoeven gelukkig alleen maar stil te staan om hem om te zetten, en dat moeten we toch voordat we van de wei de weg op rijden.
Heb de 4x4 ook weleens gewoon op de weg aan als we zwaar moeten trekken. Hier in de buurt ligt er nog weleens fijn grind op de weg en als je net niet boven komt omdat je wielen slippen op het grind is dat toch banketstaaf :+

Maar op los grint kun je je draaiverschilkrachten gewoon kwijt, dus krijg je ook niet zomaar problemen in de bak. Jammer alleen dat die Jappen zo lang gewacht hebben met dat zielige gejammer van die tussenbak.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:19

Ach, de moderne ford ranger mag nog niet op de weg rijden met z'n 4x4 ingeschakeld.. De techniek van een oude trekker als je het mij vraagt.

Met onze pajero word het wel afgeraden maar het is zeker wel mogelijk zonder dat de bak onder de auto vandaan vliegt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 06:27

palousa_boy schreef:
Ach, de moderne ford ranger mag nog niet op de weg rijden met z'n 4x4 ingeschakeld.. De techniek van een oude trekker als je het mij vraagt.

Met onze pajero word het wel afgeraden maar het is zeker wel mogelijk zonder dat de bak onder de auto vandaan vliegt

Als je geen tussendiff of visco hebt, is de 4x4 niet gebouwd voor structureel gebruik op de weg. Maakt niet uit welk verhaal de fabrikant eraan hangt, het is gewoon een achterhaalde constructie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:29

palousa_boy schreef:

Hey Ho daar, ik ben een beelddenker :') Ik ben niet van plan mijn kar in de frut te rijden dus geen 4x4 op de baan haha.
mijn vriend twijfelt altijd wat voor cadeautje hij moet verzinnen voor de feestdagen,verjaardag etc. Ik denk dat ik eens dagje 4x4-les op de wishlist ga zetten. Onder begeleiding door de drab wroeten lijkt me zalig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:47

Ik zit denken om te kijken voor andere trekauto. Heb nu volvo s40 benzine 2.0 motor en die doet prima.
Alleen rij tegenwoordig rond 20k per jaar waardoor ik een diesel overweeg.

Gisteren in V50 1.6 diesel gereden, maar wordt afgeraden. Kan iets bij voorstellen want auto heeft echt de turbo nodig om vooruit te komen en vraag dan af of je op den duur niet de boel kapot rijdt door constant maximale vermogen van motorblok te rijden?

Ze raden mij voor versie te kijken 2.0 diesel, alleen die doet 1 op 17,5 en dan hoge diesel wegen belasting waardoor afvraag of uiteindelijk wel goedkoper is dan mijn S40 die 1 op 13,5 doet op benzine.

Want met wat voor auto zou je het goedkoopst kunnen rijden wanneer je 20k rijdt?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:03

Vaak rij je het goedkoopste door lang met dezelfde auto te rijden. Dus als je nu een goede hebt kan het best zijn dat je beter uit bent met doorrijden, ondanks de wat hogere brandstof kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:19

Ja en nee. Hangt ook van af hoe goed je auto kunt inruilen ;) Zelf ben ik ook wel toe aan wat nieuwere auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:51

Iemand advies :roll: voor mijn bovenstaande verhaal?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:11

Ik heb eens wat cijfertjes ingevuld op omslagpunt.com (er zijn legio van dat soort sites). Aan de hand van de prijzen van de plaatselijke pomp, 1 op 13,5 vs 17,5 en een gewicht van 1251-1350 kg (voor de wegenbelasting) was het resultaat dat het omslagpunt bij 15300 km ligt en dat bij 20 dkm diesel een voordeel van 204 euro oplevert. Oftewel precies 17 euro per maand. En dan ben ik er vanuit gegaan dat benzine en diesel in dezelfde gewichtcategorie zitten, komt de diesel net in het volgende segment is het voordeel kleiner of weg.

Voor afschrijving van een relatief jonge wagen reken ik dikke duim 200 euro per maand. Daar zit 'm de echte winst, als je een auto van 4 jaar zou kopen en die doorrijdt tot 8 jaar is de afschrijving misschien inderdaad die 200 euro (zeg leuke wagen gekocht voor 18000 euro, brengt bij inruil 4 jaar later 9500 op, een niet onrealistisch scenario). Rij nog eens twee jaar door, dan levert ie bij inruil misschien 6000 op (eveneens een getal dat puur uit de duim gezogen is, maar wat mij wel enigszins realistisch lijkt). Afschrijving is in dat geval 167 euro per maand, een voordeel van 33 euro oftwel 2x dat dieselvoordeeltje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:27

Tobbes schreef:
Ik zit denken om te kijken voor andere trekauto. Heb nu volvo s40 benzine 2.0 motor en die doet prima.
Alleen rij tegenwoordig rond 20k per jaar waardoor ik een diesel overweeg.

Gisteren in V50 1.6 diesel gereden, maar wordt afgeraden. Kan iets bij voorstellen want auto heeft echt de turbo nodig om vooruit te komen en vraag dan af of je op den duur niet de boel kapot rijdt door constant maximale vermogen van motorblok te rijden?

Ze raden mij voor versie te kijken 2.0 diesel, alleen die doet 1 op 17,5 en dan hoge diesel wegen belasting waardoor afvraag of uiteindelijk wel goedkoper is dan mijn S40 die 1 op 13,5 doet op benzine.

Want met wat voor auto zou je het goedkoopst kunnen rijden wanneer je 20k rijdt?

Bi-fuel-versie? Beetje zoeken want niet per dozijn verkocht maar schijnen het goed te doen.

Punt waar je inderdaad mee zit is dat de diesel vaak een klasse hoger in de wegenbelasting zit en dan is die 20k twijfelachtig. LPG-G3 is dan eerder een optie vanwege de lagere brandstofprijs bij nagenoeg gelijke wegenbelasting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:09

Interessant.
Moet zeggen dat mijn 10 jaar oude S40 voor €4k hebt gekocht, en nu 5 jaar later 1k waard.
Qua afschrijving erg goedkoop, qua onderhoud misschien wel wat duurder.

Betreft diesels. Bestaan er wel diesels die 1 op 20 doen en geschikt zijn om ander halve paardstrailer trekken? Liefst 2de handse in prijs klasse van €5k? Of is dat koffie praat?

Bi-fuel klinkt ook wel interessant.
Voor rest heb ik totaal geen haast, maar wil gewoon even wat oriënteren zodat ik mijn ogen goed kan openhouden voor geval dat er wat leuks tegen kom.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:42

Tobbes schreef:
Interessant.
Moet zeggen dat mijn 10 jaar oude S40 voor €4k hebt gekocht, en nu 5 jaar later 1k waard.
Qua afschrijving erg goedkoop, qua onderhoud misschien wel wat duurder.

Betreft diesels. Bestaan er wel diesels die 1 op 20 doen en geschikt zijn om ander halve paardstrailer trekken? Liefst 2de handse in prijs klasse van €5k? Of is dat koffie praat?

Bi-fuel klinkt ook wel interessant.
Voor rest heb ik totaal geen haast, maar wil gewoon even wat oriënteren zodat ik mijn ogen goed kan openhouden voor geval dat er wat leuks tegen kom.

Nee, die bestaan nog niet. Er zijn intussen wel Diesels die in de buurt van 1:20 komen en die wel een 1,5 mogen trekken, maar die zijn nog wat duurder. Overigens is 1:20 met geladen 1,5 paards aan de haak wel koffieautomatenpraat :D

Overigens had ik vanmiddag een V40 voor me met zo'n 't-ken-net-caravan. Dat ding slingerde constant een beetje. Aan de stand van de wieltjes te zien wekte ie ook de indruk overbeladen te zijn. Ik heb de regels maar even aan m'n laars gelapt en 'm met een bloedgang ingehaald toen de situatie dat toestond. Als ie dan gaat, dan maar achter mij.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:28

Oei.
Zelf ook keer met carvan achter s40 gereden en reedt ook niet fijn :+ Erg zenuwachtig en moest echt geen slinger aan stuur geven.
Zou dat komen doordat enkele asser is? Of caravan verkeerd beladen?

Daar wil je zeker niet achter ziten. Maar ik waas het niet :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 07:00

Tobbes schreef:
Oei.
Zelf ook keer met carvan achter s40 gereden en reedt ook niet fijn :+ Erg zenuwachtig en moest echt geen slinger aan stuur geven.
Zou dat komen doordat enkele asser is? Of caravan verkeerd beladen?

Daar wil je zeker niet achter zitten. Maar ik was het niet :+

Zoals ik al schreef leek die caravan overbeladen (wieltjes stonden zo typisch scheef onder de caravan) en de auto was ook behoorlijk vol gestouwd.
Dat de boel dan ook verkeerd beladen is qua gewichtsverdeling, lijkt dan soort van een invuloefening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:01

Ik zag afgelopen week een audi met caravan achter die echt zo hard door de bocht ging, niet normaal. Als middelpunt vliegende kracht daar vat op kreeg had je ze beiden met een rotvaart zien crashen. Bij 1 bocht schoof de caravan al op het ander baanvak. Veel te groot ding volgens mij om zonder BE te rijden en een chauffeur die denkt "kan wel ff" maar dus een gevaar is. Was heel blij toen die een andere afslag nam.

Paar weken eerder nog aahangertje gezien achter een kleine auto, zo een 750kg dingetje. Reed ook heeeuuul vlot. Op de kanten stonden 4 houten platen, zaten er schapen in. Die beesten zijn ook flink geklutst en wss bont en blauw op bestemming aangekomen.

Je ziet toch echt wat op de weg soms.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:54

Ik ben gek op mn subaru maar ik heb jaren geleden mn hart verloren aan de defender en wil meer off-road rijden. Dus ik ga m'n forester waarschijnlijk weg doen en ben aan het rondneuzen voor een serie 3 landrover. Ik kom er helaas veel tegen die 0 trekgewicht hebben als ik het kenteken opzoek. Weet iemand of en hoe ik bij het rdw de papieren aan kan passen zodat er legaal mee getrokken kan worden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:22

Gloa schreef:
Ik ben gek op mn subaru maar ik heb jaren geleden mn hart verloren aan de defender en wil meer off-road rijden. Dus ik ga m'n forester waarschijnlijk weg doen en ben aan het rondneuzen voor een serie 3 landrover. Ik kom er helaas veel tegen die 0 trekgewicht hebben als ik het kenteken opzoek. Weet iemand of en hoe ik bij het rdw de papieren aan kan passen zodat er legaal mee getrokken kan worden?

Jij wil helemaal niet trekken met een Series, echt niet. De enige Series die een beetje geschikt voor trekwerk is, is de stage I V8 waarvan het blok gekieteld is naar het oorspronkelijke vermogen (zeg 150pk), maar daar zijn er niet meer zoveel van en wat er is, is rot of peperduur.
De rest is heel leuk speelgoed (vandaag weer een boel langs zien komen, inkl twee ECHTE Series I) maar niet om iets serieus achter te hangen.

Op papier moet je 1500 (88") of 2000kg (109") kunnen krijgen, dat is aantoonbaar de fabrieksspecifikatie; dat zou de RDW moeten accepteren.

Mijn tip: dat Soepbarrel lekker houden en de trailer mee trekken en een leuke 109" kopen om mee te modderworstelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:16

Serie 3 kom ik zowel in de lange 109" als de korte 88" tegen met 2ton op papier, 1500 nog niet gezien.

Maar waarom niet mee trekken? Het zijn prima werkpaarden met een groot koppel maar nee je bent niet als eerste weg bij het stoplicht. Met of zonder last erachter zijn ze gewoon traag :') . Ik zoek een oldtimer en dat vergt sowieso aanpassing in rijstijl.

Helaas is het financieel niet mogelijk om zowel de subaru als een landrover voor de leuk neer te zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:34

Gloa schreef:
Serie 3 kom ik zowel in de lange 109" als de korte 88" tegen met 2ton op papier, 1500 nog niet gezien.

Maar waarom niet mee trekken? Het zijn prima werkpaarden met een groot koppel maar nee je bent niet als eerste weg bij het stoplicht. Met of zonder last erachter zijn ze gewoon traag :') . Ik zoek een oldtimer en dat vergt sowieso aanpassing in rijstijl.

Helaas is het financieel niet mogelijk om zowel de subaru als een landrover voor de leuk neer te zetten.

Een Series heeft geen koppel, nog niet een beetje, helemaal niks. De 2.25 in Diesel 62pk 140Nm, de benzineversie 77pk, 168Nm en als je de mazzel hebt een 5-lager blok te hebben, haalt ie net de 80pk in showroomconditie.

Het feit dat je de boel in beweging krijgt, wil niet zeggen dat er er ook maar bij benadering veilig mee door het huidige verkeer kunt!

Als je dan zo graag zo'n bak hebt, ga dan voor een vroege 110 met een V8. lepel daar een 165pk-spec 3.5 V8 injectie uit een mid 80's Range Rover in en dan gaat het ergens over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:55

Niets is ook een groot woord. Mijn 2.0 subaru levert 184Nm dus het verschil is een 16Nm.

Maar je opmerking staat genoteerd en ik zal kritisch kijken naar het blok wat erin ligt. Diesel valt bij deze dus af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:31

Ik heb gisteren bijna mijn eerste slipper gemaakt met de mitsu -O- Spekglad wegdek, aardig scherpe en lange bocht naar de oprit van de autostrade. Bij normaal weer neem ik die bocht al maar aan 40, door hevige regenval gisteren gisteren aan 30. Achter me zat een dikke audi in de kont te duwen, ging niet snel genoeg voor meneer.
Nét wanneer ik de bocht uit kom en naar links wil richting invoegstrook snijdt die me langs achter zo kort de pas af dat ik gelijk terug naar rechts moest sturen. En daar ging de kont... Gelukkig reed ik nog steeds niet snel en kreeg ik de auto gelijk weer recht, maar het was wel schrikken!

Hoewel er geen nieuwe banden op zaten bij de koop was er ook geen opmerking van de APK over de staat, en naar insziens van mijzelf en mijn stiefpa (kent er meer van dan ikzelf) waren ze nog in relatief goede staat. Voorvalletje doet me echter twijfelen, dus deze week toch een keer bezoekje aan een bandencentrale brengen denk ik.
Het kan echter ook aan het wegdek gelegen hebben, daar is korte tijd geleden gloednieuw asfalt gegoten. Zo het type waar water niet van afloopt maar bovenop blijft staan -O-