Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:10

Stefanvi: Erg handige informatie, dank je wel daarvoor.
Ik zal eens nakijken of ze echt 600 kilo zou zijn, het is inderdaad wel veel. Toen mijn vader haar zag schrok hij wel.. "Moet dat bakbeest in de trailer? Ik weet niet of mijn auto dat houd". :D
Een weegbrug is niet een zo'n slecht idee, ik zal dat eens aan hem voorstellen.

De auto is net nieuw dus gelukkig geen last van roestplekken! Anders had ik er ook nog eens goed over nagedacht.
Amondi: Hij wilt wel, maar is echt bang dat zijn auto uit elkaar getrokken wordt door het gewicht van het paard. Met de trailer rijden vind hij geen probleem, hij vind het ook erg leuk om met een paard naar een andere locatie te gaan en staat daarvoor nog vroeger op dan dat ik opsta :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:35

Bij ons in de regio kan je langs bij de Irado weegbrug voor 3 euro met je caravan. Dan zal de paardentrailer ook wel mogen. Een vriendin werkt bij irado en haar trailer was leeg 150 kg zwaarder als op papier.

Ik wil eigelijk nog naar de weegbrug met een lege trailer (wel met hooinet) en dan nog met mijn paard erin. Dan weet je het gewicht van de trailer en van je paard. Helaas staat mijn paard de rest van de zomer op het land en mag hij er niet vanaf ivm blessure.... Misschien volgend jaar!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:39

Als wij zelf met de trailer op pad gaan, dus met 1 paard, dat staat er een Renault Laguna voor.
Als we met onze vrienden op pad gaan, dus met 2 paarden, dan staat er een Opel Frontera voor.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:48

Marchador dan zeg ik knoop er achter dat ding met paard erin en gaan met die banaan, de auto kan het makkelijk hebben

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:37

Ik denk dat we dat maar moeten doen inderdaad.
Van het weekend eens een datum prikken.

PS_Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:57

Marchador schreef:

Nog eventueel een andere optie,
dat is als je niet elke week met de trailer op pad wil anders wordt het wat duur,
is het huren van een wat zwaardere auto. Is best goed te doen qua kosten plaatje!
Dan heb je de zekerheid dat de auto het trekt en gelijk een manier om te kijken,
of die huur auto misschien een toekomstige optie is! :D

Verder is gewoon proberen idd de enige manier om er achter te komen hoe het rijd! ;)

Groet PS

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:06

Ik zit soms echt met verbazing te lezen welke auto's er voor trailers gaan. Ik heb zelf een BMW 530D automaat en daarmee mag ik 2.000 kg trekken. Maar om nu te zeggen dat je dan het gevoel hebt dat je echt óver hebt, dat heb ik dus niet. Heb laatst een proefrit gemaakt met een Toyota Landcruiser (met trailer en paard, man van de garage keek erg raar... ;-) ) en met zo'n auto merk je er dus echt helemaal niks van of er een geladen trailer achter hangt of niet.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:12

Chevax, ben het helemaal met je eens! Onlangs kwam ik een oude volkswagen golf tegen, met een anderhalf paards trailer, en een joekel van een paard erin. Rijden ze na het uitladen en afkoppelen die wagens meteen naar de stort ofzo?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:23

PS_Fotograaf schreef:
Marchador schreef:

Nog eventueel een andere optie,
dat is als je niet elke week met de trailer op pad wil anders wordt het wat duur,
is het huren van een wat zwaardere auto. Is best goed te doen qua kosten plaatje!
Dan heb je de zekerheid dat de auto het trekt en gelijk een manier om te kijken,
of die huur auto misschien een toekomstige optie is! :D

Verder is gewoon proberen idd de enige manier om er achter te komen hoe het rijd! ;)

Groet PS

Bedankt voor je reactie.
Ik heb daar inderdaad aan zitten denken. Als ik niet regelmatig weg ga is het te doen.
Maar het lastige is dat ik nergens een bedrijf kan vinden dat auto's verhuurd. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Sixt, dan staan daar geen technische gegevens bij.. en erg vriendelijk waren ze aan de telefoon ook niet. Dat konden ze allemaal niet opzoeken.
Of een dealer, maar een dealer verhuurd volgens mij niet.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:33

chevax schreef:
Ik zit soms echt met verbazing te lezen welke auto's er voor trailers gaan. Ik heb zelf een BMW 530D automaat en daarmee mag ik 2.000 kg trekken. Maar om nu te zeggen dat je dan het gevoel hebt dat je echt óver hebt, dat heb ik dus niet. Heb laatst een proefrit gemaakt met een Toyota Landcruiser (met trailer en paard, man van de garage keek erg raar... ;-) ) en met zo'n auto merk je er dus echt helemaal niks van of er een geladen trailer achter hangt of niet.

Denk dat wij het met elkaar eens zijn.
Zelf heb ik een Nissan Patrol, dat is zeg maar een zelfde soort auto als de Landcruiser, en als je eenmaal in een dergelijke wagen hebt gereden wil je echt niet anders meer.
Je ziet inderdaad regelmatig combinatie's langskomen waarvan je zeker weet dat het niet mag, maar als je er dan over begint tegen de bewuste bestuurder krijg je het verweer dat niet iedereen geld heeft voor zo'n trekauto. Ja en? Is dat een reden om je zelf, je paard en het overige verkeer zoveel risico te laten lopen? Vaak ook nog onverzekerd, vergeet dat niet!
Als je het geld niet hebt voor een degelijke trekauto moet je niet op pad gaan met je paard(en) of gewoon een trekauto huren/lenen.
Opzich vind ik het jammer dat de politie vaak niet weet hoe of wat, maar van mij zou hier veel strenger tegen opgetreden mogen worden.
Ook die idiote regels voor het op b-rijbewijs rijden met een trailer mogen wat mij betreft nog voor het einde van het jaar afgeschaft worden, levert veel te gevaarlijke situatie's en combinatie's op. Gewoon boven de 750 kg E halen.

Overigens geldt dit niet alleen voor paardentrailers, want met normale aanhangers gebeurt dit net zo goed. Wat dacht je bijv. van die aanhangers vol zand waarbij de banden zo plat staan dat de velgen ongeveer het asfalt raken? Paar maanden terug nog een tandemasser vol met zand achter een Opel Astra gezien met een behoorlijke kop erop.

Nu mag ik misschien een zeur lijken, maar zie het ook eens vanaf een ander standpunt. Want sommigen willen met alle geweld hun paard kunnen vervoeren of het nu wettelijk gezien kan/mag of niet. Maar ze realiseren niet wat voor gevaren dit eigenlijk met zich mee brengt.
Zolang het goed gaat, gaat het goed en is het harstikke leuk allemaal. Maar gaat het fout, dan gaat het meestal goed fout met soms zelfs doden tot gevolg om het over de financiële kant maar niet te hebben, want de verzekering betaalt echt helemaal niets. En ongelukken met dodelijke afloop zijn hele dure, dan zit je de rest van je leven in de schuldsanering. Dat is iets wat ik je op een briefje kan geven.

Houd dus op met die wannabee combinatie's en zorg dat alles gewoon in orde is, en zorg dat je dit ook echt zeker weet. Dus niet alleen het verhaaltje van trekgewicht en rijbewijs, maar ook dingen als de kogeldruk. Want dat zijn dingen waar de verzekering je net mooi op kan pakken, want ze doen op een gegeven moment alles om maar niet te hoeven betalen.
Voor een anderhalfpaards trailer moet je minimaal 75 kg kogeldruk hebben en dit redt je niet achter een VW Golf om maar een voorbeeld te noemen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:11

Ben het helemaal met je eens, stefanvl.
Zo lang het goed gaat, is er inderdaad niks aan de hand. Maar zie maar eens een noodstop te maken of je moet plots zo remmen dat de boel begint te schuiven. Dan hou ik het met mijn auto ook niet tegen, maar ik ben er wel van overtuigd dat ik toch sneller weer grip heb dan dat ik in een Panda rij.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:39

Even wat kort door de bocht:

Is nu alleen dan de kogeldruk van belang? Bepaald de kogeldruk of je een wannabee combinatie hebt?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:45

Nee, gewicht auto, max. trekgewicht auto, kogeldruk, max. koppel, soort trailer (1 1/2 of 2 paards) etc.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:58

Ik zit erover na te denken om eens een auto te huren maar zou echt niet weten waar dit kan. de meeste bedrijven hebben wel zwaardere auto's maar dan weer zonder trekhaak.......
ik wil een auto huren die et gemak een 2 paardstrailer mag trekken.
Weet iemand misschien in de regio rotterdam niet een bedrijf?
ik heb al lopen googelen maar kom uit op niets.....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:04

Er zit een sixt in de Spaanse Polder... De service is echter belabberd en je krijgt soms niet eens de auto mee waar je om hebt gevraagd!!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:09

ja daar heb ik niets aan dan. ben al wat aan het rondvragen. trailer heb ik zo. Maar nu de auto nog.....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:12

Wat voor MTM heeft de trailer?

Bij mijn dealer kan ik ook een auto huren... Weet alleen niet of er een trekhaak opzit!

Zit er geen Avis of Herz in Rotterdam

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:24

Jawel maar dan kom je uit op bestelwagens enzo en die zijn ook prijzig. Niet allemaal hebben ze een trekhaak en dan is nog maar de vraag wat de trekhaak mag hebben.

Trailer is leeg 750 kg en heeft een laadvermogen van 2000kg.
Mijn 2 paarden zijn respectievelijk 700 en 625 kg

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:29

Dan kom je al gauw op een erg dikke auto / SUV of bus. Je hebt er dan 2075 in totaal achterhangen en de MTM is 2750. Heb je je E rijbewijs? (of heb ik hier over heen gelezen)....

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:30

Ja heb mijn E

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:32

Maar dan nog heb je een behoorlijke auto met grote trekkracht met min. 100kg kogeldruk nodig.... Dan kom je al snel op een SUV uit of een grote bus!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:33

Daarom willen we gaan kijken of we volgend jaar ofzo een ander klasse auto kunnen kopen. Nu kom ik nergens met mijn paarden en ben ik afhankelijk van anderen omdat ik zelf geen auto er voor heb.
we zijn zelf weg van een toyota landcruiser. Wordt door een aantal mensen in onze omgeving als de auto gezien die wel wat kan hebben. Maar goed daar zit natuurlijk ook weer een kostenplaatje aan. Moet er ook mee naar mijn werk dan......

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:34

Bus vind ik zo onhandig maar zijn waarschijnlijk goedkoper dan 4WD

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:35

Mo, de SsangYong rextons mogen dit met gemak trekken (heb er zelf 1, rijd zelfs met 2 paarden nog heerlijk soepel). Deze zijn ook vaak te huur voor een redelijk bedrag!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:36

hmmm SsangYong daar reed vroeger mijn instructrice ook in met haar trailer erachter