[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:45

Rex_Rolfo schreef:
Aatrox schreef:
Cheval valt in mijn ervaring zijn de trailers (nieuwere) steeds meer het gewicht dan op het kenteken, die van mij is zelfs 48kg lichter :-D

Ben ik benieuwd welke jij hebt een wat het gewicht op kenteken is. Bij iFor ligt papier en gewogen ook vrij dicht bij elkaar maar daar is het leeggewicht op kenteken dan ook hoger dan bij veel andere merken (en niet alleen met voor uitloop)

Er zijn tegenwoordig meer merken die er een punt van maken dat het gewicht klopt bij de staat van aflevering. Bockmann doet het bijvoorbeeld ook al enkele jaren.

Maar voeg je zelf iets toe, ben je daar ook zelf verantwoordelijk voor!

Aatrox

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 15:28

Ik heb een ifor HB511 uit BE ingevoerd, zonder vooruitloop, deze stond op papier als 1000kg maar woog met alle inhoud 952kg. Ik heb nu een HBX511 en deze is op de weegbrug 938kg, op papier 1000 uit mijn hoofd.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 19:18

Toen ik mijn Humbaur samenstelde bij de dealer zag je per toegevoegd onderdeel het gewicht wijzigen :-) en uiteindelijk is ie 15 kilo zwaarder dan op papier.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:36

Aatrox schreef:
Ik denk niet dat meer pks beter is uit ervaring maar wel de cilinders en koppel, vooral in de bmw kwam ik veel varianten tegen. Mijn voorkeur zou dan toch terug gaan naar de 6 cilinder X3 met ruim 300 pk en 630 koppel. Maar nu rijd ik er eentje getuned 4 cilinder met ruim 250 pk en 400 koppel denk ik, en ook die trekt de 2400 kg prima weg.

De Q5&7 heb ik geen ervaring mee met de trailer, evenals de Mercedes.

Waar kan je in zo'n advertentie de koppel vinden? Ik ben dat nooit tegen gekomen.
Maar je geeft aan 300pk, terwijl de standaard X3 185 pk heeft, dus meer pk's is dan toch alsnog beter?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:08

Bmw heeft veel verschillende uitvoeringen motor in hun X lijn liggen.

Ik zou eerder naar de koppel kijken dan de pks, en een iets minder pk of koppel model heeft er voor 200 euro genoeg bij dat het net wat comfortabeler rijd met een tuning.

Als je kenteken check doet staat het er bijna altijd ergens in hun lijstjes, op marktplaats soms ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:07

Aatrox schreef:
Bmw heeft veel verschillende uitvoeringen motor in hun X lijn liggen.

Ik zou eerder naar de koppel kijken dan de pks, en een iets minder pk of koppel model heeft er voor 200 euro genoeg bij dat het net wat comfortabeler rijd met een tuning.

Als je kenteken check doet staat het er bijna altijd ergens in hun lijstjes, op marktplaats soms ook.

Zonder vermogen geen koppel en andersom.
Koppel heb je nodig om van plek te komen en vermogen heb je nodig om je snelheid te kunnen beheersen.

Het gaat dus niet alleen om koppel of vermogen maar ook om het toerental waarbij het beschikbaar is. Dat laatste is nu net het probleem bij veel moderne, opgevoerde motoren.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:31

Stille meelezer hier, vind het erg interessant.

Ik ben heel benieuwd hoe/waar je kan zien bij welk toerental een bepaald vermogen dan beschikbaar is

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:02

Dat laatste wat ikke aangeeft is indd wel fijn, om dan te kijken bij hoeveel touren de het volle vermogen beschikbaar komt.

Die nieuwere kleinere motoren hebben dit ben soms pas op 4000. Dat rijd niet lekker.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:41

Ja maar ook daar zou ik als leek echt niet weten hoe dat te vinden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 14:25

Ik kom mij hier toch maar melden. Met pijn in mijn hart overweeg ik mijn Outlande PHEV te verkopen, wegens het afschaffen van de korting op de wegenbelastiging, waardoor hij nogal een kostbare vriend wordt.

Wat heb ik nodig:
- Minimaal 1500kg kunnen trekken (Humbaur Single Alu + paard van 550kg). Meer is wat mij betreft niet nodig, er staat ook een Tiguan die 2200kg mag trekken.
- Een SUV, wegens lichamelijk problemen is uit een lage auto komen niet altijd een succes
- Om dezelfde reden ook een automaat
- Ik rijd tussen de 15000 en 17500 km per jaar, benzine heeft de voorkeur
- Geen klusauto

Budget: rond de 10k. Ik heb een BE rijbewijs.

Op mijn lijstje staan tot nu toe: Subaru Forester, Volvo XC60, Hyundai IX-35

Iemand tips/ervaringen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:23

Silly1972 schreef:
Ja maar ook daar zou ik als leek echt niet weten hoe dat te vinden.

Staat gewoon in de specs; vermogen en koppel wordt opgegeven met bijbehorend toerental.

Zet dat punt uit in een grafiek; minimum toerental van een motor is ongeveer 800 toeren. Trek tussen die twee punten een lijn en je hebt een indikatie van het verloop over het toerenbereik.

Princesj schreef:
Ik kom mij hier toch maar melden. Met pijn in mijn hart overweeg ik mijn Outlande PHEV te verkopen, wegens het afschaffen van de korting op de wegenbelastiging, waardoor hij nogal een kostbare vriend wordt.

Wat heb ik nodig:
- Minimaal 1500kg kunnen trekken (Humbaur Single Alu + paard van 550kg). Meer is wat mij betreft niet nodig, er staat ook een Tiguan die 2200kg mag trekken.
- Een SUV, wegens lichamelijk problemen is uit een lage auto komen niet altijd een succes
- Geen klusauto

Iemand tips/ervaringen?

Maar hoe lang zou je je vriendje kunnen blijven rijden voor 10k?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:25

Oke ik voel mij nu echt oliedom terwijl ik dat niet ben.
Als er bv staat koppel 350nm/1200tpm is dat dan goed of niet goed haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:42

Silly1972 schreef:
Oke ik voel mij nu echt oliedom terwijl ik dat niet ben.
Als er bv staat koppel 350nm/1200tpm is dat dan goed of niet goed haha

Dat is geen verkeerd uitgangspunt, maar de tegenvraag is dan: hoeveel vermogen heb je op dat punt beschikbaar.
Met 350Nm krijg je een auto wel van plek maar dat is alleen het begin.

ls daar dan 200pk bij 3000 toren bij hoort, dan heb je een leuk motorretje :j

Om het in een context te plaatsen:
De V70 (2002 2.5T) heeft 210pk bij 5000 toeren en 320Nm bij 1500 toeren.
Met trailer aan de haak (Caravannetje ook) wil ie graag minimaal 2500 toeren draaien en dan voelt ie zich lekker, heeft een redelijk verbruik (1:10 met de caravan bij 80km/h in 4 en 2500 toeren) en als je gas geeft, gebeurt er ook iets. Met name dat als je gas geeft en er gebeurt iets, is een teken dat je redelijk goed zit qua koppel en vermogen.

Als ik bijvoorbeeld 80 in 5 rijdt (2000 toeren) dan zie ik het verbruik wat oplopen maar vooral: als ik gas geef gebeurt er (vrijwel) niks. De motor gaat wat harder brommen, maar versnellen doet ie niet. Dat is een signaal dat je te weinig vermogen hebt, ook al heb je in theorie meer dan genoeg koppel (dat loopt bij de V70 tot ongeveer 4500 toeren als een rechte lijn op 320Nm en wordt daarna iets minder).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:26

ikke schreef:
Princesj schreef:

Wat heb ik nodig:
- Geen klusauto

Iemand tips/ervaringen?

Ik snap je vraag niet Ikke?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Mijn vriendje van 3k ging 5 jaar mee en inmiddels tuft ie rond in Afrika. :')
Het is met tweedehands auto’s altijd geluk hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Princesj schreef:
ikke schreef:

Ik snap je vraag niet Ikke?

Als je een budget van 10k Hebt voor een nieuwe auto, hoe lang kun je de Outlander rijden voor 10k?

De Volvo kost mij 1000 euro wegenbelasting, 500 euro verzekering, 2000 euro onderhoud, dat is 3500 euro kosten per jaar. 2000 euro brandstof erbij maakt de jaarkosten 5500 euro.

Zoiets, maar dan voor je Outlander.

Trek daarvan af de kosten van de beoogde nieuwe auto. Stel dat die nieuwe auto 1000 euro per jaar goedkoper is, dan kun je die Outlander nog 10 jaar rijden (voor jouw budget van 10k) voordat je onderaan de streep evenveel geld kwijt bent.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:44

Oh ik had het bericht van Ikke verkeerd begrepen :')

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

ikke schreef:
Als je een budget van 10k Hebt voor een nieuwe auto, hoe lang kun je de Outlander rijden voor 10k?

De Volvo kost mij 1000 euro wegenbelasting, 500 euro verzekering, 2000 euro onderhoud, dat is 3500 euro kosten per jaar. 2000 euro brandstof erbij maakt de jaarkosten 5500 euro.

Zoiets, maar dan voor je Outlander.

Trek daarvan af de kosten van de beoogde nieuwe auto. Stel dat die nieuwe auto 1000 euro per jaar goedkoper is, dan kun je die Outlander nog 10 jaar rijden (voor jouw budget van 10k) voordat je onderaan de streep evenveel geld kwijt bent.

Dat budget zou de verkoop van de Outlander zijn met wat spaargeld. Hoe lang een auto mee kan is nooit zeker, dat is dus ook een risico wat ik niet incalculeer (gezien de mazzel die ik in mijn leven heb). Nu is hij geld waard, vouw ik hem om een boom heen of klapt de motor uit elkaar niet meer. Een auto wordt enkel meer waard als het een goeie oldtimer kan worden, tot die tijd niet. Het gaat mij puur om het verlagen van de maandlasten, die door de verhoging van de wegenbelasting maken dat ik bijna beter een diesel kan gaan rijden }:0 .

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Princesj schreef:
Nu is hij geld waard, vouw ik hem om een boom heen of klapt de motor uit elkaar niet meer.

Dat geldt voor de vervangende natuurlijk precies hetzelfde ;)

Belangrijke kostenposten zijn afschrijving (pas echt zichtbaar als je verkoopt voor een x bedrag lager dan je er ooit voor betaald hebt) en onderhoud / reparatie. Waarbij dat laatste moeilijk in te schatten is. Maar bij een budget van 'slechts' 10K is de kans aanwezig dat je achterstallig onderhoud en/of niet zichtbare gebreken koopt.

Dus als je weet dat de Outlander technisch goed is dan kan het toch goedkoper zijn om de hogere wegenbelasting voor lief te nemen. Ondanks dat het zo'n zichtbaar bedrag is, dat is vaak de grootste pijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:29

Vraagje: waar zouden jullie voor gaan?

* Volvo XC40 T5 AWD benzine, of
* Volvo XC60 T6 AWD 18kw Plug in Hybride?

Doel is vooral kleine afstanden per keer rijden en af en toe 2.000 kg aan de haak hebben.
Ik kan best goed rekenen en gek genoeg, ondanks het grote verschil in aanschafprijs komen deze auto's voor mij nagenoeg gelijk uit in totale jaarkosten. De autokostencalculater van Autoweek toont vergelijkbare uitkomsten.

De XC60 is duidelijk een klasse beter en jonger/nieuwer maar wel ook heel veel duurder in aanschafprijs. Die XC40 vind ik helemaal geweldig en past me goed, maar kan die het doen?