Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:22

takfordet schreef:
Wij zijn opgezadeld met 2 paarden waarvan de eigenaar weigert de paspoorten af te geven en de kosten van het onderhoud te betalen, wij krijgen van de politie advies om de rechter in te schakelen heeft iemand ervaring wat te doen als het onmogelijk is om de paspoorten van de eigenaar te krijgen?

boete laten betalen, als er iemand komt controleren.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:49

delvira schreef:
takfordet schreef:
Wij zijn opgezadeld met 2 paarden waarvan de eigenaar weigert de paspoorten af te geven en de kosten van het onderhoud te betalen, wij krijgen van de politie advies om de rechter in te schakelen heeft iemand ervaring wat te doen als het onmogelijk is om de paspoorten van de eigenaar te krijgen?

ik denk dat je beter van die paarden moet af proberen te komen, die paspoorten mocht hij van mij houden, en zijn paarden in zijn tuin :+

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:00

Jet schreef:
In dit topic hebben verschillende mensen gereageerd waar op stal gecontroleerd is, ik weet van nog een ander topic waar ook gecontroleerd was op de stal waar dat topic over ging, dus ja, er wordt al gecontroleerd. In Drente, Zuid-Holland en Noord-Holland ( zuid) voor zover ik weet zeker, Utrecht volgens mij ook. Verder zou ik het nog niet weten.

Noord-Brabant ook heel veel..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:37

Ik heb er hier 1 staan, op pracend en heeft ook bute gehad.
Bij de da in het systeem is bekend voor welk paard dat is, maar in het paspoort staat niets geschreven.
Daarnaast zou ik zo maar 1 van de andere paarden ook de bute kunnen geven, niemand die dat weet.
Nu wil ik mijn paarden laten inslapen zodat de rest van de groep ook afscheid kan nemen.
Dus ik denk dat er controle kan komen maar wat er te controleren valt?
Geen mens die kan zien of mijn andere paarden ook bute hebben gehad.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:39

Weten mensen hoe dit zit in duitsland

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:49

tinkerplein schreef:
Helaas heb ik hier ook een aantal mensen die hun paspoort niet in willen leveren.
Zelf zie ik het probleem niet,geen wedstrijdruiters,ik ben bij alle medische behandelingen aanwezig,paspoorten zijn geen eigendomsbewijs,ze liggen hier in een kluis,er lopen twee enorme honden en er is alarm.
Maar als ik dan vraag om een verklaring te ondertekenen dat zij de boete betalen,geven ze niet thuis.
Andersom heb ik heel veel voor mijn pensiongasten en hun paarden over,dan komt dat gebrek aan vertrouwen hard aan,want dat is waar het op neerkomt.Het woord stelen is hier ook al gevallen.

Lang leve de nieuwe wetgeving!

Ik heb het paspoort wel ingeleverd bij mijn stal. De staleigenaresse kan hier ook niks aan doen (is wetgeving) en wordt met heel wat extra administratie opgezadeld waar ze ook niet blij mee zijn.
Paspoort is geen eigendomsbewijs zeggen ze maar in het paspoort van mijn welsh staan "details of ownership". Bij verandering van eigenaar moet het paspoort teruggestuurd naar het WPCS die de nieuwe eigenaar bijschrijft op het blad waar "transfer of ownership" staat met stempel etc.
Lijkt mij toch wel een eigendomsbewijs.
Verder heb ik geen enkel ander bewijs dat het paard van mij is, anders dan mijn rekeningen van de ziektekostenverzekering.
Het voelt dus heel vervelend om dat bewijs af te geven. Ik snap ook niet dat je het niet af kunt met een kopie. Het gaat er toch om dat ze de papieren kunnen controleren met paard en chip?
Alsof je in de originele papieren niet zou kunnen vervalsen als je dat zou willen.
Voor zover ik heb begrepen lopen er wel al een aantal grote proefprocessen hierover. Ik hoop dat de poppekast snel over is. Een hoop onnodig gedoe.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:16

Babootje schreef:
tinkerplein schreef:
Helaas heb ik hier ook een aantal mensen die hun paspoort niet in willen leveren.
Zelf zie ik het probleem niet,geen wedstrijdruiters,ik ben bij alle medische behandelingen aanwezig,paspoorten zijn geen eigendomsbewijs,ze liggen hier in een kluis,er lopen twee enorme honden en er is alarm.
Maar als ik dan vraag om een verklaring te ondertekenen dat zij de boete betalen,geven ze niet thuis.
Andersom heb ik heel veel voor mijn pensiongasten en hun paarden over,dan komt dat gebrek aan vertrouwen hard aan,want dat is waar het op neerkomt.Het woord stelen is hier ook al gevallen.

Lang leve de nieuwe wetgeving!

Ik heb het paspoort wel ingeleverd bij mijn stal. De staleigenaresse kan hier ook niks aan doen (is wetgeving) en wordt met heel wat extra administratie opgezadeld waar ze ook niet blij mee zijn.
Paspoort is geen eigendomsbewijs zeggen ze maar in het paspoort van mijn welsh staan "details of ownership". Bij verandering van eigenaar moet het paspoort teruggestuurd naar het WPCS die de nieuwe eigenaar bijschrijft op het blad waar "transfer of ownership" staat met stempel etc.
Lijkt mij toch wel een eigendomsbewijs.
Verder heb ik geen enkel ander bewijs dat het paard van mij is, anders dan mijn rekeningen van de ziektekostenverzekering.
Het voelt dus heel vervelend om dat bewijs af te geven. Ik snap ook niet dat je het niet af kunt met een kopie. Het gaat er toch om dat ze de papieren kunnen controleren met paard en chip?
Alsof je in de originele papieren niet zou kunnen vervalsen als je dat zou willen.
Voor zover ik heb begrepen lopen er wel al een aantal grote proefprocessen hierover. Ik hoop dat de poppekast snel over is. Een hoop onnodig gedoe.

Ik lees al e en tijdje mee ...en ik ben het met Babootje eens. mijn pony's hebben geen stamboekpapier. Geen Ziekte kosten verzekering ,startkaart etc. Heb ik niet. Alleen een enkele veearts rekening...

Ik vraag me ook af, als ik met mijn
Pony op vakantie ga... C.q trekken moet ik dan aan iedere land - stal - paddock - camping etc. Eigenlijk mijn paspoort afgeven ? Dat van mij en mijn paard ?
Ik snap niet, dat het niet mogelijk is een papier aan te vragen waar alle noodzakelijke gegevens op staan ( uiteraard tegen e en vergoeding ) wat je bij de stalhouder kan achterlaten. Dat kan dan ook prima dienen als borg... Anders kan je niet door naar de volgende stal... En dat het paspoort, dat de houder, de mogelijkheid geeft je paard af of aan te melden bij bv. Rendac, slacht etc gewoon je eigen verantwoordelijkheid blijft....
Verder ben ik dol op uitjes, ga vroeg weg....vaak laat weer thuis..ik denk dat ze me heel gauw zat zouden zijn als ik steeds het paspoort uit hun huis / safe zou willen..en natuurlijk ook weer terug moet brengen...en daar ik nu weet dat het minimaal 700 euro waard is (want dat kost de boete toch ?) Dat gaan we dan toch echt niet door de briefenbus doen....... Want het moet immers ook mee als je, je pony / paard vervoerd.... Leuk als je stal meer dan een paar actieve ruiters herbergt....

Ik vind het ook een ondoordachte en ondoorzichtiche regelngeving.
Eerst praktisch nagedacht hebben voor invoering ...... Had toch niet zo moeilijk moeten zijn.

LBLGypsyCobs

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:36

Hoe gaan ze eigenlijk om met paarden die op latere leeftijd pas een paspoort kregen en waarvan dus niet bekend is wat ze aan medicijnen hebben gehad voor ze dat paspoort kregen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:04

Bij paarden die na 1 juli 2009 geboren zijn worden paarden die ouder zijn dan 6 maanden ten tijde van de paspoortaanvraag als het goed is door de paspoortuitgevende instanties al ongeschikt verklaard voor humane consumptie.
In de praktijk doen ze dat inmiddels sinds 2013 ook daadwerkelijk redelijk accuraat, daarvoor lag het aan het stamboek of ze die regel adequaat toepasten.
Bij paarden die uutgesloten zijn voor humane consumptie hoeft geen enkele medicatie in het paspoort te worden ingevuld.

Op de Nederlandse slachthuizen worden paarden die na 1-7-2009 ouder waren dan 6 maanden toen ze een paspoort kregen en toch niet een afgetekend paspoort hebben, als het goed is eruit gehaald bij de controle door de NVWA dierenarts vóór het slachten en dan alsnog ongeschikt verklaard.
Dergelijke paarden die voor exportkeuring worden aangeboden, krijgen alleen een gezondheidscertificaat wanneer de houder van het paard ter plekke het paspoort aftekent als zijnde ongeschikt voor humane consumptie.
Wanneer men dat weigert, wordt er geen gezondheidscertificaat afgegeven.

Paarden die voor juli 2009 een paspoort hebben gekregen, daar is het niet meer van te achterhalen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:07

Mijn ruintje was een jaar of 3 toen hij vanuit Engeland kwam, had toen net een paspoort maar geen chip.
Ik heb hem bij aankoop laten chippen.

Nu heeft hij afgelopen zomer bute gehad, netjes in het paspoort gezet door de DA en hij mag dus niet voor consumptie geslacht worden.

Maar als ik het bovenstaande lees, mocht hij dat toch al niet?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:12

Nee, bij paarden ouder dan 2009 is het niet te achterhalen en daardoor vrij gegeven.
Anders zou je met invoer van de wetgeving in 2009 een hele grote groep paarden uitsluiten van de slacht en daar is zeker geen goede reden voor te verzinnen.

Men gaat dus in principe ervanuit dat men bij oudere paarden naar eer en geweten alsnog het paspoort invult.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 10:39

jesss_amigo schreef:
Ik vind het allemaal maar super onhandig. Onze stalhouder is er 9 van de 10 keer niet. En stel dat ik met nood naar de kliniek moet met mijn paard, kan ik niet weg omdat ik mijn paspoort niet heb?!

Je kan het ook andersom bekijken.
Want stel jij bent uren rijden verwijderd van je paard en je paard moet met spoed naar de kliniek kan niemand alvast met het dier op pad omdat jij nog uren moet rijden om eerst thuis het paspoort te halen en om dan vervolgens naar de stal te rijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:43

Als mijn paard in nood is en naar de kliniek moet met spoed dan ga ik lekker burgerlijk ongehoorzaam toch zonder paspoort op stap, paard gaat op dat moment even voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:47

@cissy: als je naar utrecht gaat wordt ie zonder paspoort/chip niet geholpen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:06

er is mij in Utrecht nog nooit naar het paspoort gevraagd?
Ze laten een paard in nood toch niet serieus stikken omdat je je paspoort niet bij je hebt, dat kan ik me echt niet voorstellen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:15

Dat geloof ik ook niet.
Ze kijken of hij gechipt is.
En zullen nadien dat paspoort wel willen zien maar hij wordt echt wel geholpen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:45

toen ik daar kwam met een doodziek veulen + merrie werd mij verteld dat ik alleen geholpen werd omdat het veulen nog geen 7 maanden was, als de merrie iets had gemankeerd zou ze niet geholpen worden (geen chip)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:12

DubbelDun schreef:

echt wel, ik heb ze standaard niet bij me :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:16

dan hebben ze dat beleid duidelijk bijgesteld

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:46

Ik heb er geen problemen mee mijn paspoort op stal te houden, pensionhouder heeft reserve sleutel en kan in geval van nood bij het paspoort.
Pas een paard gekocht met bwp papier (Belgisch) en nu snap ik waarom in België een kopie toegestaan is.
Paspoort en papier is ineen, dus je papier is meteen je paspoort.
Dat ga ik dus niet in mijn kast leggen paspoort oké maar papier no way.
Iemand hier ervaring mee?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:02

Ik heb ook een bwp-er maar ja, woon in Beglië dus hier is die kopie voldoende. Overigens heeft de manege van school waar paard staat nog nooit gevraagd om die kopie. Heb niet het idee dat hier actief gecontroleerd wordt.

Als ik jou was zou ik inderdaad kijken of een kopie niet kan volstaan. Niet echt fijn als je stamboekpapier in een kastje op stal ligt.

Kreeg trouwens van een Nederlandse dierenarts een hele brief over het feit dat paspoort op stal moet blijven en het verhaal over het inlegvel. Ik heb nog maar één paard net over de grens in Nederland bij vrienden staan maar zijn paspoort heb ik ook gewoon thuis. Zou het niet erg vinden om die bij hun te leggen maar door dat stomme inlegvel zou ik nu officieel blijkbaar een heel nieuw paspoort moeten hebben.

Was fijn geweest als dat duidelijker gecommuniceerd was toen dat inlegvel verplicht werd. Heb niet zo'n zin om een nieuw paspoort voor hem aan te vragen en ik laat hem toch nooit slachten. Wedstrijden rijden we verder ook niet meer met hem.
Hier in België hoor ik weer niets over dat inlegvel voor paarden die dat niet in het paspoort hebben.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:11

De verordening waar het medisch inlegvel verplicht in werd is al van 2009. Paspoorten uitgegeven na 2004 hebben het inlegvel (hoofdstuk 9) al. Wat dat aan gaat is het dus niet gek dat je er (nu) niks over hoort.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:23

Het is in 2009 voordat het medisch inlegvel verplicht werd heel uitgebreid gecommuniceerd.
In elk geval dan toch in Nederland.
Oa de KNHS en ook de SRR voor recreatieruiters en de stamboeken hebben hier aandacht aan besteed.
Als het hoofdstuk medische behandeling niet in je paspoort zit en er geen inlegvel inzit, is je paspoort ongeldig en voldoe je niet aan de wetgeving.
Enige optie om wel aan de wetgeving te voldoen is een nieuw paspoort aanvragen.
De paspoortuitgevende instantie zal bij afgifte het paspoort meteen moeten aftekenen alszijne niet geschikt voor humane consumptie.
Alleen als voor 1 juli een inlegvel was aangevraagd, was slachten voor consumptie nog mogelijk.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:42

Als stal houdster ben ik er over het algemeen als eerste bij als een paard iets mankeert,ik ben er dagelijks,veel eigenaren niet.Het is tenslotte bij mij aan huis.
En eigenlijk is hier vrijwel altijd iemand thuis om je paspoort op te halen.

Volgens mij heeft de KNHS een actie ivm paspoorten die loopt tot eind januari,krijg je korting.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:47

DubbelDun schreef:

Dat is pas echt te zot voor woorden. Het enige waar paspoortcontrole zou moeten zitten is bij de slager, want daar gaat het tenslotte om, humane consumptie. Wat een bureaucratie.. |o