[WIP] opknappen paardentrailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 08:37

ChocooPrins

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:42

Persevero, we hebben het besteld bij wesco. :-)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 19:54

Meiden kunnen jullie mij helpen ?

Ik heb een 2 paards trailer,
Op het tussenschot zit aan de achterkant een borgpin die in de bodem in gaat.
Daar hoort een lipje aan te zitten die onder de klep gaat om het tussenschot vast te zetten als de klep dicht zit.
Weet iemand waar je die los kunt bestellen?
Ik zoek me rot maar kan niks vinden.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:27

phoe, zitten die er normaal niet aan vast gelast? Bij mijne dacht ik wel. Je zou er een lip aan kunnen lassen. Of een standaard hoekijzer aan zetten met bouten

heb je eventueel een foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:06

Die zitten inderdaad gelast.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:00

Ja bij mijn tussenschot ook. Die ik overigens niet meer gebruik. ;-)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:59

Bij mij zit het vast met bouten aan mijn tussenschot.
Een u profiel met een lip er aan.
Die is er dan nu af.
Lassen gaat niet omdat het gegalvaniseerd staal is.
Ik heb een houten tussenschot.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:52

Ik wil ook mijn houten trailer gaan verven. Eerst schuren en plamuren dan in de grond verf en aflakken. Ik wil geen glanzende verf gaan gebruiken. Iemand een idee welke verf ik moet hebben ?
En kun je een spuitbus gebruiken voor de metalen delen ?

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:37

Dan val ik ook maar even binnen in dit topic :)

Ik denk erover om mijn 2 paards Hotra op te gaan knappen. Ik zag hier dat iemand, Roosa, kunststof had gebruikt voor de trailer en ik vroeg me af hoe dat bevalt en wat voor "planken" gebruikt zijn.

Waar ik ook aan denk is om kunststof te gebruiken als bodem. Als leek lijkt mij dat het perfecte materiaal en ik snap niet zo goed waarom dat niet op grote schaal gedaan wordt. Kan iemand mij daar iets over vertellen? Waarom juist wel of juist niet kunststof als bodem?

Tenslotte (voor nu) is er iemand die weet of de kap zou kunnen blijven zitten terwijl de zijwanden eruit gaan om vervangen te worden (samen met de bodem waarvan ik heb begrepen dat die onder de zijwanden zit)?

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:06

Wij hebben de trailer opgeknapt met monopan panelen, te verkrijgen via wolvega-panelen. Wanden zijn bedekt met een rvs laag (binnenkant wit, buitenkant antracietgrijs). Bodem is een dubbele laag van in totaal 3cm dik. Erg fijn en sterk spul!
Wij hebben de kap wel losgehaald, ondat deze ook gerepareerd moest worden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:49

Bij mij kon de kap blijven zitten. Ik heb een ijzerenkap die zit vast op het frame gelast.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:18

Ok tnx, bij mijn trailer is de kap nog helemaal prima, alleen vies dus zou fijn zijn als ik hem kan laten zitten :)

Ik ga ff checken bij wolvega panelen :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:22

Alik schreef:
Dan val ik ook maar even binnen in dit topic :)

Ik denk erover om mijn 2 paards Hotra op te gaan knappen. Ik zag hier dat iemand, Roosa, kunststof had gebruikt voor de trailer en ik vroeg me af hoe dat bevalt en wat voor "planken" gebruikt zijn.

Waar ik ook aan denk is om kunststof te gebruiken als bodem. Als leek lijkt mij dat het perfecte materiaal en ik snap niet zo goed waarom dat niet op grote schaal gedaan wordt. Kan iemand mij daar iets over vertellen? Waarom juist wel of juist niet kunststof als bodem?

Tenslotte (voor nu) is er iemand die weet of de kap zou kunnen blijven zitten terwijl de zijwanden eruit gaan om vervangen te worden (samen met de bodem waarvan ik heb begrepen dat die onder de zijwanden zit)?

Ik heb hier rook naar gekeken. En echt alleen kunststof zitten ook wat nadelen. Ten eerst is het vaak al geen massieve kunststof plaat, maar hout met een kunststof afwerking. En mocht je wel massief kunststof vinden dan is dit verschrikkelijk duur en moeilijk in die grote afmetingen te krijgen. Daarnaast werkt kunststof enorm onder invloed van de zon. Zal nog een hele klus worden om deze werking op te vangen, helemaal omdat de meeste trailer niet gemaakt zijn om dit te kunnen. Verder moet je met dit soort oppervlakten ook nog rekening houden met dwarskrachten in het materiaal. Vooral bij kou kan is dit lastig omdat het materiaal dan vaak brosser is en makkelijker knapt, bijkomend nadeel is dan ook nog dat de trailer behoorlijk beweegt wat het bepalen van die krachten een stuk lastiger maakt. Ik heb het toen geen bedrijf kunnen vinden, en begon zelf zo te twijfelen door alle variabelen dat ik er vanaf gestapt ben.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:57

@Persevero dat zijn nou ook precies de argumenten die ik wil lezen. Omdat je steeds meer kunststofvlonderplanken ziet reeg ik het idee dat het ook te gebruiken moet zijn in een trailer.

Het brosser zijn bij kou en uiteindelijk ook bij veroudering is iets wat me ook bezighoudt.

Aan de andere kant, als ik zie hoeveel krachten de stalwanden te verduren krijgen dan is dat veel meer dan je in een trailer zal hebben. Alleen zijn de "planken" in de stal een stuk dikker dan wenselijk is bij de trailer.

Die panelen van Wolvega panelen zien er wel heel erg prachtig uit. Nacho-lein, hoe lang geleden hebben jullie dit gedaan? Enne ik durf het eigenlijk niet te vragen maar kun je iets zeggen over de kosten van die panelen?

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:23

De panelen van Wolvega panelen is 2 laags polypropyleen met een honingraat structuur ertussen. Super sterk spul, wordt niet voor niets ook in vliegtuigen gebruikt. Kosten waar al met al minder of gelijk aan (hangt van de kwaliteit hout af die je gebruikt) hout. Ik zal je even prijzen pb-en.

De panelen die wij gebruikt hebben, hebben we op maat laten bezorgen, daarnaast werkt dit spul niet onder invloed van zon. We hebben de trailer voor de winter opgeknapt, ook met kou geen last gehad van werking.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:54

Top, tnx.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:41

nacho_lein schreef:
De panelen van Wolvega panelen is 2 laags polypropyleen met een honingraat structuur ertussen. Super sterk spul, wordt niet voor niets ook in vliegtuigen gebruikt. Kosten waar al met al minder of gelijk aan (hangt van de kwaliteit hout af die je gebruikt) hout. Ik zal je even prijzen pb-en.

De panelen die wij gebruikt hebben, hebben we op maat laten bezorgen, daarnaast werkt dit spul niet onder invloed van zon. We hebben de trailer voor de winter opgeknapt, ook met kou geen last gehad van werking.

Heb je de trailer daarna ook nog op de weegbrug gehad? Mijn ervaring is dat kunstof van vergelijkbare sterkte als hout behoorlijk wat zwaarder is.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:58

Gloa schreef:
nacho_lein schreef:

Heb je de trailer daarna ook nog op de weegbrug gehad? Mijn ervaring is dat kunstof van vergelijkbare sterkte als hout behoorlijk wat zwaarder is.

Als ik het goed heb gelezen op de site dan is dit spul veel lichter dan hout wat wel weer enigszins opgeheven wordt door het gebruik van de rvs platen.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:03

De trailer zelf niet. Wel de panelen gewogen. Door de rvs platen kwamen de panelen overeen met het gewicht van hout. De bodem was zonder rubber wel een stuk lichter als de bodem die erin lag.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:25

Hier verkoop iemand ook platen voor een trailer. Hij restaureerd af en toe zelf een trailer, maar verkoopt de platen ook. Hij zaagt ze ook op maat. Trespa platen. Ik heb het toen nog overwogen, maar ik zou dan dunnere platen nodig hebben voor bv de zijwanden en dan moest ik allerlei aanpassingen maken. Want mijn trailer heeft allemaal railtjes waar 18mm platen precies inpassen. Dus ik heb toen niet gedaan.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:28

Ik had juist begrepen dat trespa niet geschikt is. Het zou te zwaar zijn maar ook de eigenschappen van het materiaal zelf, is het niet juist weer te stug waardoor het risico groter is dat er chips afbreken? Geen idee hoor dus vertel me vooral waarom het perfect materiaal is want ik vind trespa wel heel mooi :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:06

Trespa is inderdaad niet geschikt. Het is veel zwaarder dan hout. Kan je oplossen met dunnere platen maar die moeten dan maar net passen in je profielen. Maar grootste probleem met trespa is dat het zeer hard/sterk is en geen flexibiliteit/buigkracht heeft. Hij kan dus moeilijk plaatselijke piekkrachten van bijvoorbeeld een hoef opvangen en zal sneller scheuren of barsten dan hout of polyesther.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:06

Dat van die flexibiliteit ja dat bedoelde ik

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:35

Kunststof bodems zijn er. Iig. Vans Fautras (maar vast niet als enige) heeft die, wellicht als optie. Ik heb alleen geen idee of die massief zijn of dat ze een honingraatstructuur hebben. Dat maakt natuurlijk nogal uit voor het uiteindelijke ledig gewicht van de trailer en dus ook op hoeveel laadvermogen je overhoudt binnen de TMM. Van massief krijgt je trailer natuurlijk wel een lekker laag zwaartepunt, wat qua "ieder nadeel hep se foordeel" dan wel weer goed is voor de stabiliteit.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:24

In mijn oude Fautras trailer lag in iedergeval een massieve kunststof bodem.