Er wordt niet betaald!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 02:11

Ook ik ben een stille meelezer (heb t hele topic net achter elkaar door zitten lezen ;)) enne, nee hoor ik ben ook niet een of andere kennis van TS of die Margreet en het is goed dat beide hier nu hun verhaal neer kunnen zetten maar is het niet zo dat, ongeacht of die pony wel of geen zomereczeem had bij de verkoop, er gewoon nog €400 niet betaald is en als dat niet gebeurt dat die pony dan terug moet? Dus ik denk, Margreet: niet gaan zitten janken over dat zomereczeem/schimmel-> je accepteert het en houdt die pony (als je d'r kan betalen en je vind d'r echt zo leuk) en betaald ervoor en anders als jij geen pony met eczeem/schimmel wil, of je kan het restant niet betalen of je kan haar niet onderhouden-> dan breng je d'r lekker terug! En als je d'r niet terug wil brengen, deal with it! Als je een beetje kijk hebt, had je trouwens ook al lang kunnen zien dat ze eczeem had, ongeacht of dat nou wel of niet in de originele verkoopadvertentie stond, je hebt haar toch ook in het echt gezien? Dus niet een pony willen houden en het restant niet betalen omdat je toevallig vind dat je 'opgelicht' bent over dat zomer eczeem (want zo kom je nu over), want zo werkt het natuurlijk niet. En TS: als 't jou niet om die €400 gaat maar om die pony, zou ik lekker stug volhouden, ze duikt hopelijk snel een keer op en dan kun je haar hopelijk desnoods met behulp van de politie inladen en meenemen, je hebt toch van die ingebrekestelling brieven verstuurd en het staat toch in het contract? Nou dan...(lijkt me)
Pfffff...je zou d'r moe van worden, van dit hele gedoe.

Welterusten in ieder geval

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 02:49

het is toch logisch als je een pony koopt dat je hele bedrag betaald. en als er gebreken zijn dit met de vorige eigenaar overlegt en er samen uit komt.
400 euro aan dierenarts kosten is wel heel erg veel.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 02:53

scappa schreef:
het is toch logisch als je een pony koopt dat je hele bedrag betaald. en als er gebreken zijn dit met de vorige eigenaar overlegt en er samen uit komt.

Valt wel mee hoor :)
1 bezoekje da: tanden raspen(incl.verdoven) smetwonden behandelen en een enting en was ruim 200 euro lichter :)

Wanneer da auto parkeert ben ik al 35 euries lichter... nou ja was, paard is niet meer.

scappa

Re: Er wordt niet betaald!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 02:58

ik heb twee paarden. en die van mij loopt bijna maandelijks bij de dierenarts. ja hij is nogal onhandig. maar ik moet zeker wel een paar bezoekjes hebben voor dat bedrag. alleen toen zijn griffel been gebroken was kwam ik hoog uit door de operatie

akira5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 02:59

smokey17 schreef:
scappa schreef:

1 bezoekje da: tanden raspen(incl.verdoven) smetwonden behandelen en een enting en was ruim 200 euro lichter :)

Wanneer da auto parkeert ben ik al 35 euries lichter... nou ja was, paard is niet meer.

idd ik heb dat regelmatig, heb ook een miskoop gehad met een minipaard en dat dier heeft mij al een vermogen gekost maar ik heb het er voor over, het zijn ook schepselen van onze lieve Heer en wij zijn daar verantwoordelijk voor toch??

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 03:03

smokey17 schreef:
scappa schreef:

idd ik heb dat regelmatig, heb ook een miskoop gehad met een minipaard en dat dier heeft mij al een vermogen gekost maar ik heb het er voor over, het zijn ook schepselen van onze lieve Heer en wij zijn daar verantwoordelijk voor toch??

Absoluut.... maar die +-25 000 in 7 jaar doet wel zeer(stalling, da enz enz) En dat zal ik nog lang voelen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:03

@ Margret, jij wilt dit blijkbaar ook uitvechten voor een rechter.
Waarom regelen jullie dat dan niet gewoon?

Ik weet niet wie wat voor dingen op papier heeft staan. Maar het contract is natuurlijk het uitgangspunt. Een rechter zal dan ook zeker weten oordelen dat jullie die E400 nog moeten afbetalen. Nu is immers de koop nog niet gedaan, en blijven jullie in gebreke?
Zoals ik al zei; wil je iets verhalen, zul je eerst de pony moeten betalen.
Nu ben je alleen maar aan het verduisteren.
Die afspraak over de DA-kosten, staat dat ergens op papier? In een mailtje misschien?
Zoniet, is het jouw woord tegen haar woord en aangezien jij niet voldoet aan jouw plicht door het geld niet te betalen, vrees ik niet dat je erg geloofwaardig overkomt.
Je kunt hiervan balen wat je wilt, feit blijft dat jullie nog niet eens eigenaar zijn van de pony.
TS heeft jullie niet gevraagd om de DA erbij te halen, dus die kosten zijn voor jullie zelf (jullie zijn op dit moment de 'houder' van de pony), die kosten kun je dus ook niet op haar verhalen als de koop ongedaan zou worden gemaakt.

Dat TS de stallingskosten en DA-kosten aan jullie moet betalen is natuurlijk onzin.
Zij heeft aan haar meldingsplicht voldaan, jullie blijkbaar niet aan je onderzoeksplicht.
Iedereen kan in 1 oogopslag zien dat Romy eczeem had ten tijde van verkoop, hoe erg dat eczeem toen was is natuurlijk niet objectief te beoordelen. Wat de een mild vindt, is voor de ander onhandelbaar; dit ligt er maar net aan welke ervaring je hebt met eczeem.
TS heeft een deken voor haar gekocht en wat rondgekeken op internet naar behandelmethoden, dit zegt natuurlijk wel dat ze het beste voorhad met Romy. Dat Romy nu bij jullie erger eczeem heeft is niet verwonderlijk; kan komen door stress van de verhuizing, maar het kan ook plaatselijk erger zijn (ik heb met mijn paarden vorige zomer in 1 zomer wel op een stuk of 4 verschillende plaatsen gestaan en het verschil was duidelijk merkbaar. Nu spreek ik hier over een straal van 15 kilometer in mijn geval, kun je nagaan!!!).
De staat van de hoeven heb je zelf kunnen beoordelen ten tijde van de koop, bovendien heb je er zelf voor gekozen om niet te keuren.
Als het Duitse recht geldt, dan moet jij meen ik aan kunnen tonen dat er opzet in het spel was. Gezien bovenstaande feiten, kun je dat niet beweren, laat staan bewijzen.

Wat ik alleen niet snap, is waarom jullie zo 'onvindbaar' waren en dit sowieso al niet DIRECT aan hebben gepakt, als jullie vinden dat je in je recht staat? Waarom dan wachten totdat het uit de hand loopt en daarna pas actie ondernemen?

Kunnen jullie hier nogmaals de tekst van het contract plakken, weet zo even niet meer welke blz die staat.
Dat zal wellicht een en ander verduidelijken.
Ben wel bekend met de standaard verkoopovereenkomsten, meestal staat erin op welke plaats de levering plaatsvindt, welk recht erop van toepassing is enz.
Maar er staan ongetwijfeld twee dingen in die zeer belangrijk zijn:

---Verkoper staat ervoor in dat het onder 1 beschreven dier niet lijdt aan (stal)gebreken. Indien binnen een periode van 2 weken na levering door een dierenarts een (stal)gebrek wordt geconstateerd en hij/zij hierover een schriftelijke verklaring aflegt, waaruit blijkt dat het (stal)gebrek naar zijn/haar deskundig oordeel al bestond vóór de datum van de koopovereenkomst, heeft de koper het recht deze koopovereenkomst te ontbinden.
Hiertoe is slechts een aan verkoper gerichte aangetekende brief van de koper nodig.
---

Gekeken naar deze regel, waar jij niet aan hebt voldaan (althans ik heb niet vernomen hier in het topic dat TS een brief van jullie heeft gekregen met hierin iets over het eczeem, of dat jullie de koop daardoor ongedaan willen maken?) EN het feit wat ik eerder al heb beschreven namelijk onderzoeksplicht/meldingsplicht denk ik niet dat jullie je kunnen beroepen op 'verborgen gebreken'.

---Wanneer de koper zijn verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte aangetekende brief van verkoper nodig. ---

Hier heeft TS aan voldaan, zij heeft jullie er (meermaals zelfs meen ik?) op gewezen dat jullie niet aan je verplichtingen voldoen.
Let ook even op het dikgedrukte stukje. Daar heb je zelf voor getekend, dus je kunt een gerechtelijk bevel willen zien, maar die heeft TS volgens jouw handtekening dus niet nodig ;)

Goed, laat dit (nogmaals) een les zijn voor mensen die een pony op contractbasis verkopen; zet alles er tot in de puntjes in en neem niet alleen een contract over van internet maar pas deze aan naar je eigen situatie.
Vermeld het desnoods in het contract als je pony eczeem heeft en dat dit nooit een reden zou kunnen zijn om de koop ongedaan te maken.

Komt er nog bij, dat (maar dat zou even nagekeken moeten worden daar dit een particuliere kwestie is) er wettelijke rente gevorderd zou kunnen worden door TS wegens het zoveel te laat betalen van de laatste termijn.
Verder komt de 'verliezer' van deze zaak (als jullie naar de rechter stappen) voor alle gemaakte kosten te staan, dus voor de rechtshuur EN advocaten van BEIDE kanten. Wel even wat meer dan die E400 die TS nog krijgt...

Ik zou niet te snel roepen dat TS jullie allerlei geld zou moeten betalen als de koop ongedaan wordt gemaakt, ik acht die kans zeer, zeer klein.
Als het je om de pony te doen is en je wilt haar houden maar vindt het niet eerlijk dat je kosten hebt moeten maken, stap dan over die trots heen en betaal gewoon die E400. Dat is dan de prijs die je hebt betaald voor deze les.
Als het een kwestie van niet kunnen betalen is, wees dan zo wijs om de koop ongedaan te maken en het reeds betaalde bedrag terug te krijgen. Want als er financiele problemen zijn (en of dat zo is of niet laat ik in het midden want ik kan niet in iemands portemonnee kijken) dan is het niet verstandig om een paard te hebben ivm evt. onverwachte DA-kosten enz. Maar goed, dat lijkt me logisch. Het is aan ieder zelf om daar rationeel over na te denken. Heb mijn pony's ook verkocht op afbetaling, zijn meerdere geinteresseerden geweest, waarvan twee hebben afgezegd wegens de financien; 1 kreeg een dikke belastingaanslag voor hun eigen zaak van E6000 en vond het een te groot risico om dan een paard te kopen. De ander had al een ander paard erbij, die plots in de kliniek opgenomen moest worden en voor hoge kosten zou komen te staan. Die kon ze wel betalen, maar vond het risico te groot om er op dat moment nog een andere pony bij te kopen, je zult maar net de pech hebben dat die ook wat krijgt op dat moment...
Beide families hebben rationeel gehandeld en zo hoort het, want je hoort een dier te allen tijde te kunnen bieden wat het nodig heeft.

Waarschijnlijk zijn de gemoederen hiervoor te ver opgelopen zijn, maar het zou voor alle partijen het beste zijn als jullie dit in de minne konden schikken.
Beide wat water bij de wijn doen dus.
Maar goed, dat ligt er maar net aan waar je in gelooft en hoe ver je wilt gaan.

Zo, voldoende stof om over na te denken dacht ik zo... ;)

ik ben uitgegaan van alleen het contract en dat er verder niets op papier staat, mochten er belangrijke dingen op papier staan waar ik geen weet van heb kan het zijn dat dit dus kant nog wal slaat, maar daar heb ik dan dus geen weet van ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:15

en dan even mijn ervaring met rechtzaken.......... dat is dat een rechter ALTIJD de zitting zal schorsen om te kijken of jullie tijdens de zaak kunnen middelen.

Beter nu doen, dan straks beiden veel geld kwijt zijn aan advocaten ed en dan alsnog moeten midelen

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:20

akira5 schreef:
Nou als ik hier zo lees valt er niets te halen, waar hebben we het over 400 euri , waar ik erg verdrietig van word is de vijandigheid in dit topic er is al zoveel ellende in de wereld

Mijns inziens is het niet het bedrag, maar het principe. Verkoper vertrouwd koper, laat haar afbetalen en dit vertrouwen wordt geschonden. Waarden en normen. Je koopt en betaald het HELE bedrag. Mocht koper vinden dat pony niet voldoet aan de door haar gestelde eisen, dan had ze de koop kunnen ontbinden. Maar niet betalen???? Dat word een mooi zooitje als we op deze manier zaken gaan doen.

Overigens is 400,= voor sommigen een groot bedrag. Wie ben jij om te stellen dat dat niets is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:35

@Mananeh
Natuurlijk is voor veel mensen 400E een flink bedrag, maar dat is (een gedeelte) van het aankoop bedrag.
Als je al moeilijk vindt om dat te betalen....waarom koop je dan een paard als je de aanschaf niet kan betalen?
Ik koop ook geen paard van bv 6000E omdat ik dat niet heb.
Dus daar ga ik al geeneens naar kijken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:36

het enige wat ik proef is dat koper gewoon niet wil of kan betalen........... als je iets niet kan betalen moet je het niet kopen, en als je iets niet wil betalen ook niet.

Koper had aan mij een goeie gehad :D

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:13

Ik lees al een hele tijd mee. En wat ik hier kan lezen is de verkoper ( TS dus) in haar recht
De koper had het moeten vermelden binnen de afgesproken tijd dat er een gebrek was. Dit heeft ze niet gedaan dus is zij verantwoordelijk over de gemaakte kosten betreft het behandelen van ZE. Ook had ze het dier moeten keuren maar heeft dit niet gedaan op eigen risico.
Wat ik niet begrijp is dat er eerder in het topic gezegd wordt dat de koper het geld niet had om de pony volledig af te betalen en dat meedere bij haar schuld hebben.
Dan vraag ik me af waarom de koper het contract niet gewoon ontbindt, dan krijgt zij haar 400 euro terug en gaat de pony terug naar TS.
Maargoed ik kan niet in iemand anders zijn/haar portemonnee kijken.
Tevens vraag ik me nu dus af of TS weet waar de pony staat? Want de koper kan beweren dat ze veilig staat maar dat weet je dus nooit zeker.
Ik zou proberen onderling akkoord te komen want een rechtzaak kan lang slepen en zoals kiwiko al zei zal de rechter altijd de zitting schorsen zodat jullie onderling kunnen proberen overeen te komen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:19

Ts wil het contract ook ontbinden, maar hoe???
Als je niet weet waar de pony staat en de kopers reageren niet, wat moet je dan?
Dan moet je wel politie / gerecht inschakelen immers.

Tigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:48

even voor de duidelijkheid, ik was en ben niet onvindbaar.heb mezelf wat de hele zaak betreft neutraal opgesteld.Nu echter worden er hier singen verteld over mn prive al dan niet waar/niet waar, wordt er gevraagt naar de gezichten van mn kinderen? wordt er bij mn kinderen navraag gedaan over ons paard, wordt ik gevolgt....
wat heeft dit nog allemaal met een verkoop te maken.
Ik heb weldegeljk dingen zwart op wit, maar die knal ik ook niet even neer.
ik heb buiten een kontract afspraken gemaakt met lautje en haar man, die zijn niet nagekomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:51

je hebt een paard gekocht en die moet je nog betalen.......... Ik ben bang dat een rechter dat ook zo gaat zien.

Dat jij nu prive over de tong gaat, en dat er hier en daar vragen gesteld worden is gevolg van het niet nakomen van je verplichting om gekocht waar af te rekenen.

Tigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:57

O dus als je vind dat je in je recht staat, mogen "mensen" zomaar van alles doen???? want het gaat maar over dat IK nog MOET betalen , terwijl dat niet zo is, en dat weet lautje ook

Maar goed ddar gaat het me niet om, het gaat om het belang van Romy, als Romy naar gentle gaat staat ze binnen de korste keren , exceem vrij te koop weet je waar dat dier uiteindelijk beland....verdiend ze dat dan???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:10

Margret39 schreef:
O dus als je vind dat je in je recht staat, mogen "mensen" zomaar van alles doen???? want het gaat maar over dat IK nog MOET betalen , terwijl dat niet zo is, en dat weet lautje ook

Maar goed ddar gaat het me niet om, het gaat om het belang van Romy, als Romy naar gentle gaat staat ze binnen de korste keren , exceem vrij te koop weet je waar dat dier uiteindelijk beland....verdiend ze dat dan???

wat heeft dat ermee te maken............ jij moet de verkoopsom nog betalen......... en wat er in de toekomst met dat dier gaat gebeuren is helemaal niet relevant.

Relevant is wat in het contract staat, je had hem dus gewoon terug kunnen brengen en de koop ongedaan maken. Heb je niet gedaan, wel heb je gewoon maar niet betaald........ en dat mag nou weer net niet! Dus ja, jij moet gewoon nog betalen... andere opties heb je niet. Dat zal een rechter ook vinden, gewoonweg omdat het zwart op wit in het contract staat dat je de koop ongedaan had kunnen maken door het dier terug te brengen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:21

een rechter maakt daar korte metten mee. Wat in het contract staat is rechtsgeldig. Dat staat. En dat zal ook de leidraad zijn in de rechtzaak. Koper kan praten als brugman tijdens zo een zaak, maar gerechtelijk gezien zal ze gewoon bakzijl halen

Tigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:27

KiWiko ik hoef niet te praten als brugman heb genoeg zwart op wit, een rechter betrekt alles erbij, maar goed daar gaat het niet om

lautje jij wil dit oplossen ik ook, weer verhuizen komt Romy niet ten goede, neem aan dat je ook aan haar denkt (hoop ik)
we hebben allebei toezeggingen gedaan en niet nagekomen.
Misschien kunnen we ophouden met het touwtje trekken, en ieder op de helft gaan zitten?
ik wil van dit gezeik af jij ook
dus wil je 200 euro nu overmaken, dan komen we allebei onze afspraken na.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:32

@Margret: Wat heb je dan nog meer zwart op wit buiten het verkoopcontract om? Denk dat dat het verhaal voor ons buitenstaanders het verhaal misschien nog duidelijker maakt. ;)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:37

Waarom zou TS 200 euro moeten overmaken?
Of volg ik nu even niet.
De koper is toch nog 400 euro schuldig niet de verkoper :?

Tigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:40

ja lau idd ik ben bereid 200 euro over te maken naar JOU dan zitten we in het midden.
misschien kunnen we dit oplossen dat bedoel ik.in belang van Romy.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 13:41

Als je mij 200 euro over wil maken. Prima. Maar dan wil ik wel weten waar Romy staat zodat ik met eigen ogen kan zien dat ze het goed maakt. Ze gaat me nog steeds aan het hart. Verhuizen is nergens voor nodig. Als ik maar weet dat ze het goed heeft. En ik weet dat jullie goed voor jullie dieren zijn want anders redde je ook niet zielige hondjes uit spanje :D

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:41

Margret39 schreef:
KiWiko ik hoef niet te praten als brugman heb genoeg zwart op wit, een rechter betrekt alles erbij, maar goed daar gaat het niet om

lautje jij wil dit oplossen ik ook, weer verhuizen komt Romy niet ten goede, neem aan dat je ook aan haar denkt (hoop ik)
we hebben allebei toezeggingen gedaan en niet nagekomen.
Misschien kunnen we ophouden met het touwtje trekken, en ieder op de helft gaan zitten?
ik wil van dit gezeik af jij ook
dus wil je 200 euro nu overmaken, dan komen we allebei onze afspraken na.

Heb alles van het begin aan gevolgd en nu word het steeds vreemder.
Lautje moet jou nu 200 euries betalen??????????
Terwijl jij de pony nog niet eens hebt betaald!!!!!!
Er verschijnt nu een glimlach op mijn gezicht ...te belachelijk voor woorden.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 13:42

loriene; even lezen :D

margret39 schreef:
ja lau idd ik ben bereid 200 euro over te maken naar JOU dan zitten we in het midden.
misschien kunnen we dit oplossen dat bedoel ik.in belang van Romy.
Laatst bijgewerkt door lautjuh85 op 31-01-10 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt