[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:49

Ja precies! Vandaag ook zo'n 420km met flink beladen trailer gereden en opnieuw met 2 vingers in zijn neus veilig aangekomen. Ik had overigens één (extreem) onrustig paard op de trailer, en die beweging voel je wel beduidend meer dan in een eerdere XC90 of S60T5. Subaru reed echter onverschrokken door en geeft ook op een steilere helling met beladen aanhanger geen kik. Érg blij met onze aankoop sofar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:36

Ik moet er nog even op wachten, trailer is besteld en komt eind september aan als het goed is. Helaas kan ik mijn E pas begin oktober halen, dus jeepie moet het nog even doen met gewoon km's maken. Verbruik valt me tot nu toe prima mee.
Binnenkort wel de 4x4 gaan testen en onder de knie krijgen. Mijn nieuwe weiland ligt 200m van straat af via een traktorpad, gelukkig zonder mega diepe sporen. Keer kijken hoe vlot hij heen en weer gaat. Weide ligt een stuk lager en kan er aardig natte grond zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:08

Varekaj schreef:
Ik moet er nog even op wachten, trailer is besteld en komt eind september aan als het goed is. Helaas kan ik mijn E pas begin oktober halen, dus jeepie moet het nog even doen met gewoon km's maken. Verbruik valt me tot nu toe prima mee.
Binnenkort wel de 4x4 gaan testen en onder de knie krijgen. Mijn nieuwe weiland ligt 200m van straat af via een traktorpad, gelukkig zonder mega diepe sporen. Keer kijken hoe vlot hij heen en weer gaat. Weide ligt een stuk lager en kan er aardig natte grond zijn.

Ehm, serieus terrein en vlot is een contradictio in terminis :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:35

Nou, liever dat hij het probleemloos doet dan dat ik na 2m al vast zit :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:50

Soms kan een aanloopje wel helpen, maar voor lange modderige paden waar je tot je assen wegzakt, is techniek de oplossing ;)

Ps, houd ook je treeplanken in de gaten, sta je hier op vast dan kun je weinig andere kanten op dan richting de bewoonde wereld om hulp te zoeken :)
Of je moet er een stevige lier op monteren, maar dan moet je nog iets in de buurt hebben om je kabeltje aan vast te maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:11

Is een appartementsgebouw stevig genoeg :')

In putje winter of als het echt heel nat is hoef ik daar niet te zijn, dan staan de paarden er ook niet. Er zit een ondergrondse waterstroom onder dat stuk land en is dus risicogebied voor overstroming. Ideaal in de zomer, kletsnat in de winter. De enige redenen dat ik daar met de auto moet zijn is water brengen, al twijfel ik om een waterput voor grondwater te laten boren. Of om een omgevallen boom weg te slepen of iets dergelijks.
Verder is de 4x4 functie aanwezig omdat wij vaak op (drassige) weilanden moeten parkeren met wedstrijd. Ik wil dan graag goed weg kunnen zonder gelijk alle hens aan dek te moeten gooien of rond te gaan slippen.

Met mijn camionette en gewone auto ook al aantal keer modder getrotseerd, dus ik weet dat rustig rijden effectiever is dan vol gas erop en de modder 20m ver slingeren. Heb tot nu toe nog maar 1x vast gezeten en dat was omdat een traktor mijn auto letterlijk van de weg de gracht in heeft gemaaid. Had toen ook 2 wielen in de lucht...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:38

palousa_boy schreef:
Soms kan een aanloopje wel helpen, maar voor lange modderige paden waar je tot je assen wegzakt, is techniek de oplossing ;)

en de juiste banden :D

Heeft er hier nog iemand ervaring met de (laatste versie) Rexton ? neig er toch na deze aan te schaffen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:10

Zijn er ook nog redelijke benzineauto's die trailer mogen trekken? Of kom je dan op uiteindelijke kosten net zo veel uit als een diesel, dan maakt het weer niks uit natuurlijk, maar was even benieuwd :Y)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:18

Jazeker. Het is niet de brandstof maar de auto. Zware trailer vraagt zware auto, dan kom je meer bedrijfsbus / lichte vracht en dat zijn vaker diesels. De middenklasse anderhalf paards kan ook prima achter een middenklasse auto. Of die wel of geen bougies heeft is niet belangrijk, beetje power is wel lekker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:32

Rex_Rolfo schreef:
Jazeker. Het is niet de brandstof maar de auto. Zware trailer vraagt zware auto, dan kom je meer bedrijfsbus / lichte vracht en dat zijn vaker diesels. De middenklasse anderhalf paards kan ook prima achter een middenklasse auto. Of die wel of geen bougies heeft is niet belangrijk, beetje power is wel lekker.

De V70 mag 1800kg hebben (niet alle uitvoeringen) een Soepbarrel mag 2 ton hebben in de juiste versie en een dikke Mondeo mag tegenwoordig ook 1800kg aan de haak hebben en zo zijn er nog wel een aantal middenklassers die hierin kunnen meedoen, zonder gelijk te zuipen als een klooster vol tempeliers.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:57

Diverse BMW en Mercedes mogen ook relatief veel trekken. Zal er wel mee te maken hebben dat het achterwielaandrijvers zijn.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:16

v70 heb ik al naar gekeken, aanschafprijs (ook 2e hands maar niet te oud) viel me nog aardig tegen.
Dan ben ik ook wel een neuzel, hij moet niet meer dan zoveel kilometers, niet zo oud en dealer onderhouden zijn :Y) En het liefst gratis uiteraard _O-

Mondeo stond ook al op lijstje maar dan naar diesel gekeken, zal eens naar benzine zoeken.
Vriendlief is niet zo'n fan van Ford, maar he hij heeft zijn auto en ik de mijne, so be it :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:52

Subaru heeft ook goede trekauto's in het middensegment.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:57

Neem aan dat ikke dat met Soepbarrel bedoelt. Iemand nog een Missiebusje in de aanbieding? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:58

Audi A6 (break) kom je met wat geluk ook nog tegen tweedehands in goeie staat, en die mogen denk ik ook wel wat aan de haak hebben. Ford mondeo heb ik idd ook al voor een trailer gezien met goede verhalen erbij.

Wil je graag 4x4, dan is eventueel een mercedes GLA 2.0 (of 2.2) nog wat. Is meer veredelde "stads"wagen met 4-wielaandrijving onder, maar die mag ook 1800 aan de haak. Ik weet alleen niet meer of dat een automaat was. Voor mij voldeed ie iig niet, aangezien ik graag minimaal 2ton wou kunnen trekken, 4x4 en eventueel lichte vracht om het betaalbaar te houden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:00

kortom nontie, wat is je budget ongeveer en wat moet er getrokken worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:03

Ik ben er onlangs in geslaagd om voor een goede €11000 een 4x4, lichte vracht met weinig km's én een nieuwe trailer op de kop te tikken. Doe er €1000 bij en dan is die BE ook in de pocket, inclusief les met de rijschool. Dus het kan heus wel, maar je moet er maar net op uitkomen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:13

Ik heb mijn lieve subaru impreza (1600kg trekgewicht) vorige week verkocht, het werd tijd voor wat nieuwers. Auto is verkocht met nieuwe apk, op z'n slofjes met 16 jaar. Auto had ook zat power om te trekken.
Nu heb ik een subaru outback (1800kg trekgewicht) uit 2006 staan <3 100.000km op de teller, gas-installatie van 30.000km oud.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:22

Rex_Rolfo schreef:
kortom nontie, wat is je budget ongeveer en wat moet er getrokken worden?

Budget is nog flexibel, maar liefst niet meer dan 15.000 (aangezien op financiering moet, boven de 15 overweg ik liever nieuw ivm maandelijkse kosten)

Moet een 1,5 paards trekken met een kwpn van 170. Gaat niet om wekelijks gebruik. 1 keer inde 2 a 3 week naar wedstrijd in de omgeving.
Gewicht trailer weet ik zo niet maar als ik een gok moet doen is hij geladen niet meer dan 1500.

Subaru trekt mij persoonlijk niet zo. Audi is dan weer een dure in onderhoud.

Ik heb altijd wel wat te zeiken _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:29

Voor 1500kg vind je al wat hoor! Kijk een keer naar renault espace bijvoorbeeld. Mijn renault grand scénic, een model er onder/kleiner, had een MTM van 2050 en mocht 1300 trekken met een 1.5 dci motor. Nooit gedaan, maar op papier kon het en dan zit je ook nog even binnen je B-rijbewijs. De espace zou dan wel eens aan het trekgewicht van 1500 kunnen voldoen. Is natuurlijk gelijk een hele ruime auto, maar daar kan je wel een hoop spullen in kwijt. Met mijn scénic haalde ik gemiddeld 900km/60L. Ook met korte afstanden en dergelijke. Auto wordt nu verkocht met 285000km, dus ze kunnen echt een heel eind mee.

Ook een heerlijke auto waar ik dolgraag mee rondrij: een skoda superb. Weer een lange auto (break), maar de bedrijfsauto van mijn vriend mocht 2 ton trekken als ie een trekhaak had gehad. Was een automaat, ook erg zuinig in verbruik. Paar jaar terug hadden we een skoda octavia break als leasewagen, ook automaat, zelfde verhaal. Als ik geen 4x4 had nodig gehad, dan had ik naar deze auto's uitgekeken.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:32

Met oog op toekomst is een grote/ruime auto niet erg, vind een grote auto sowieso wel fijn om te rijden, ook met oog op dat ik veel via de snelweg rijd. Voel me soms nogal kwetsbaar in mijn blikje naast een vrachtwagen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:37

Mijn vriend heeft een sportwagen voor de zonnige relax dagen met 2 en als hij in het land is heeft ie altijd een bedrijfswagen ter beschikking. Het merk/type varieert elke keer, maar sowieso altijd een gezinswagen. Ik heb enkel nog een auto nodig voor het traject huis-Weide/pension en ongeveer 2-3x/week transport van 1 of 2 paarden en moet regelmatig op/over gras, als route of als parkeerplek. Om die reden heb ik dan ook een 4x4 lichte vracht uitgezocht voor mezelf.

Doordat mijn vriend regelmatig een andere bedrijfswagen heeft heb ik ook al vanalles kunnen testen, en wij zijn toch het meest te spreken over mercedes B-klasse die we gehad hebben en beide skoda's. Over mijn renault was ik ook erg blij, is ook iets ruimere en zwaardere auto qua gewicht. De clio die we een keer hadden, nou... tof karretje maar net een blikken doosje. Idem met de opel astra en helemaal bij de zafira. Die raakt in Luxemburg amper de berg omhoog, dus daar hoeft absoluut geen trailer achter. Dan rol je helemaal achteruit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:42

Alle grotere middenklassers komen aan die 1500kg maar let er wel op dat je een versie met iets meer dan een basic motor neemt. De wat oudere Mondeo's met een 1.8 waren niet up-to-the-job zogezegd.
In de compacte middenklasse heb je ook nog best wat kans van slagen, als een versie met flinke motor vindt, bijvoorbeeld een V60 met een 2.0 of een T5.

Kortom, keuze genoeg, kwestie van de juiste versie uitkiezen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:35

ikke schreef:
Alle grotere middenklassers komen aan die 1500kg maar let er wel op dat je een versie met iets meer dan een basic motor neemt. De wat oudere Mondeo's met een 1.8 waren niet up-to-the-job zogezegd.
In de compacte middenklasse heb je ook nog best wat kans van slagen, als een versie met flinke motor vindt, bijvoorbeeld een V60 met een 2.0 of een T5.

Kortom, keuze genoeg, kwestie van de juiste versie uitkiezen.

Ja precies, gewoon even goed rondneuzen en kenners vragen. Het heeft verder geen haast, auto van mijn ouders kan ook de trailer trekken (Hyundai Santa Fe) dus af en toe even auto ruil, maar voor toekomst is voor ons zelf ook handiger. Wie weet staat de perfecte auto volgende maand al op de stoep _O-

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:16

nontie schreef:
Subaru trekt mij persoonlijk niet zo.

Onbekend is onbemind.
Ga eens rijden met een Subaru Forester of een ander model en dan kan je ondervinden wat een reuze wagens het zijn.
En ze zijn goedkoop in onderhoud, onze Forester kost minder dan onze vorige wagen, een Citroen Berlingo.