[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10639
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:56

Om heel eerlijk te zijn vind ik zelf TE voorzichtig ook niet goed. Tuurlijk moet je opletten als er een paard achterin staat, dat je wat rustiger aan doet, maar als ik sommige mensen zie rijden |o die zijn zo voorzichtig dat ze het voor de rest van het verkeer gevaarlijk maken.

Niet als commentaar op jou overigens, ik heb jou nog niet zien rijden ;)

biancaaaa

Berichten: 1590
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:07

@ palousa_boy mee eens, je mag niet het verkeer hinderen (al voorkom je dan niet helemaal denk ik) maar uitvoegen met 70 ipv de max. toegestaan 80 lijkt me geen probleem op een locatie die je niet kent en een combinatie waar je net een paar uur mee onderweg bent. Als je daar nou 50 of 30 gaat rijden is het inderdaad niet handig.

Ik ben veel onderweg voor mijn werk en durf dan ook best door te rijden :D maar ik geef absoluut toe dat ik nog geen schoonheidsprijs verdien voor mijn stuurkunsten met een aanhanger achter mijn auto. En dat ik dus soms te voorzichtig ben. Dat was ik overigens ook toen ik net mijn autorijbewijs had gehaald en ik ben blij dat ik toen wel een examinator had die aangaf dat je pas echt leert rijden als je je rijbewijs hebt. Je moet er toch een beetje handigheid door te doen in krijgen vind ik maar je moet wel weten waar je mee bezig bent uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:36

Daarom wil ik lessen met de rijschool. Je leert die combi dan beter kennen tegen de tijd dat je examen hebt. Mijn mitsu sport + paardentrailer is een heul andere combi dan een gezinswagen met rechthoekig bakje aan zeg maar.
Als je hier meldt dat het gaat om bijvoorbeeld particulier vervoer voor paarden, dan houden ze er wel ietwat rekening mee en dan geven ze dat ook mee aan je examinator. Je moet alsnog correct en vlot rijden uiteraard, maar ze weten waarom je het doet.

Nado
Berichten: 3503
Geregistreerd: 23-11-04

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:06

Mijn BE-instructeur heb ik verteld dat het mijn doel was om met paarden te gaan rijden. Tijdens de lessen heeft hij me in iedere situatie steeds twee dingen geleerd: hoe het beste met paard erachter te rijden (pas optrekken na een bocht als de trailer weer helemaal recht is zodat ze geen zwieper krijgen etc.) en wat ze willen zien tijdens het examen (m.n. veel vlotter en assertiever doorrijden). Examen in 1x gehaald en mijn pony's zijn hem dankbaar.

VWestra
Berichten: 1116
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:25

Zo onze Amerikaanse Audi heeft een trekgewicht van 1500 kilo op kenteken gekregen van de rdw en zojuist ook de afspraak gemaakt voor een trekhaak. Deze wordt as dinsdag gemonteerd. Gekozen voor afneembare met constante stroom en inlezen boordcomputer en 13 polig. Klopt dit? Enige wat ik nog na moet vragen is kogeldruk.

Verder hoop ik dat er inderdaad een NL trekhaak onder Amerikaans Audi past. Bij de dealer kreeg ik te horen dat er een andere trekhaak onder moest dan standaard en die was zoveel gruwelijk duur dat ik verder ben gaan kijken.

Dus vanaf dinsdag kan ik gaan oefenen met aanhanger en echt op zoek naar een trailer.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:18

Wij hebben vandaag onze Subaru Forester opgehaald en dat was alles behalve fraai. Eenmaal thuisgekomen direct de garage opgebeld en vertelt wat mij niet zinde, helaas is meneer op korte termijn druk en kan hij de auto op zijn vroegst maandagmiddag of dinsdag nalopen. Waardeloos want ik heb hem juist héél hard nodig aankomende week.

Het stuur trilt ineens giga-gigantisch zodra je van > 90km gaat remmen, zou dus kunnen wijzen op (defecte) remschijven. Maar aangezien ook het stuur ineens scheef staat, vermoedde ik hoe dan ook al dat hij een bandenwissel had gehad; Ook dat bleek te kloppen maar ze waren hem vergeten uit te lijnen, great! Nu kunnen we dus wéér twee auto's sterk een uur heen- en terug om de Subaru weg te brengen voor reparatie én zitten we volgende week dus met een gigantisch probleem wat betreft vervoer tijdens onze verhuizing :( Baal zo!

Nessa

Berichten: 8642
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:38

Hebben jullie wel proefrit gemaakt dan? Ik zou zo'n auto niet eens kopen. Klinkt echt niet goed.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:48

Ja, met de proefrit helemaal niets aan de hand. En ik heb hem toch echt flink getest: Noodstop, versnellen, grote weg, denkbeeldige pionnetjes, steile helling ook in zijn achteruit, losse ondergrond. Geen rare geluiden (nu ook niet) deed alles fluitend, maar nu hij een grote onderhoudsbeurt heeft gehad en de auto een bandenwissel heeft gehad is er iets mis. Garage leek in ieder geval bereid om het netjes op te lossen, dus ben benieuwd wat eruit gaat komen. Komt wel weer goed, maar het is gewoon zo'n domper op je enthousiasme! (en stront vervelend aangezien het op dit moment de enige auto is met trekhaak in onze familie, en ik die trekhaak echt minstens 9x nodig ga hebben aankomende week :o ) Fingers crossed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:50

Zulke zaken staan bij ons op de APK vermeld als ze niet in orde zijn. Dus bij 2 verschillende banden op dezelfde as heb je ook vermelding. Om die reden ben ik bij een dealer gaan kopen, dan krijg je er zeker een carpass bij. Staat ook de officiële kilometerstand op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:54

Bij bandenwissel hoef je niet uit te lijnen hoor. Maar de banden moeten uiteraard wel uitgebalanceerd worden dmv loodjes anders gaat het enorm trillen op hogere snelheid. Verklaart alleen niet waarom het stuur ineens scheef staat. Maar is het echt scheef of alleen optisch? Mijn schuur lijkt ook scheef te staan maar bleek bij uitlijnen gewoon waterpas en recht te staan. Was door het dashboard gezichtsbedrog.

Wel enorm vervelend dat hij niet goed is afgeleverd -O-

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:00

Ik zal morgen even een foto maken, maar als de voorbanden recht staan, staat mijn stuur nu een ong. 45 graden naar links :') Helaas heeft mijn man de auto naar huis gereden en zei hij het pas toen we thuis voor de deur stonden met beiden auto's. Ik ben vervolgens zelf gaan rijden in de Subaru en heb direct de garage gebeld (en manlief boos aangekeken :+ '#!@ Dat moet je al gemerkt hebben toen je hem uit het parkeervak reed, had dan gelijk iets gezegd!') Het ironische is nog wel dat ik met de proefrit even een stukje 'met losse handjes' heb gereden om te zien of de auto mooi in balans bleef, niets aan de hand 'Goh joh, dat zie je ook zelden bij een auto van deze leeftijd' des te vreemder dat de situatie na een grote onderhoudsbeurt en bandenwissel zó anders is.

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 06:12

Pinda_Dipje schreef:
Ik zal morgen even een foto maken, maar als de voorbanden recht staan, staat mijn stuur nu een ong. 45 graden naar links :') Helaas heeft mijn man de auto naar huis gereden en zei hij het pas toen we thuis voor de deur stonden met beiden auto's. Ik ben vervolgens zelf gaan rijden in de Subaru en heb direct de garage gebeld (en manlief boos aangekeken :+ '#!@ Dat moet je al gemerkt hebben toen je hem uit het parkeervak reed, had dan gelijk iets gezegd!') Het ironische is nog wel dat ik met de proefrit even een stukje 'met losse handjes' heb gereden om te zien of de auto mooi in balans bleef, niets aan de hand 'Goh joh, dat zie je ook zelden bij een auto van deze leeftijd' des te vreemder dat de situatie na een grote onderhoudsbeurt en bandenwissel zó anders is.

Beetje herken ik het wel, maar niet zo extreme als jij beschrijft. Toen de auto terug was van zijn motortransplantatie was ie wel opnieuw uitgelijnd maar eigenlijk net iets te scherp waardoor de auto wel reageerde op het aflopen het wegdek.

Weet je zeker dat er fatsoenlijke banden onder liggen en niet een setje afgetrapt en afgedankt of vaag honkie-tonkie-merk?

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 07:53

Uit mijn hoofd gesproken (ga zo even kijken) liggen er nieuwe Dunlop SP sport banden onder. Niet direct de minste en met meer dan goed profiel.

Wat herken je precies Ikke, dat trillen?

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:12

Pinda_Dipje schreef:
Uit mijn hoofd gesproken (ga zo even kijken) liggen er nieuwe Dunlop SP sport banden onder. Niet direct de minste en met meer dan goed profiel.

Wat herken je precies Ikke, dat trillen?

Die wil ik er niet onder maar Dunlop is zeker geen honkie-tonkie-merk!
Wat ook kan zijn, als de banden niet nagelnieuw zijn, dat het loopvlak beschadigt is, bijvoorbeeld cupping. Beetje lasting te zien maar je voelt dan dat het loopvlak niet glad is.

Trillen is bijna altijd een balansprobleem (dat herken ik wel) maar kan ook voortkomen uit een slechte uitlijning en zelfs (dat hoop ik niet voor je!) dat de wielen niet goed vast gezet zijn.
Ook kan het zijn dat de remmen niet voldoende lossen (heeft mijn Volvo heel af en toe last van) mogelijk in combinatie met niet geheel rechte schijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:51

Ik ben vandaag Weijer en Ifor naast elkaar gaan bekijken bij een dealer, en het voelde alsof je van een Fiatje in een Rolls Royce overstapte :')

Qua prijzen: de volledig aluminium Weijer Traveller 2paards met MTM 2500 (laadvermogen op papier 1500) is zowat hetzelfde als de HB506 luxe van Ifor, met een MTM 2600 en laadvermogen op papier van 1680kg. De basic HB506 heeft zelfs 1710kg laadvermogen en is goedkoper dan die Weijer.
Dit zijn wel de Ifor's zonder zadelkamer. Dat is voor mij niet nodig, al mijn spullen kunnen in de koffer van de auto.

Ook nog een verschil volgens mij: bij Ifor zit er standaard een reservewiel bij. Denk dat dat bij andere trailers nog apart aan te kopen is als optie.

Keuze is dus gemaakt, het wordt een Ifor :D Nu nog beslissen of ie met of zonder voorlader besteld gaat worden. Het wordt een zilvergrijze.

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:20

Varekaj schreef:
Ik ben vandaag Weijer en Ifor naast elkaar gaan bekijken bij een dealer, en het voelde alsof je van een Fiatje in een Rolls Royce overstapte :')

Qua prijzen: de volledig aluminium Weijer Traveller 2paards met MTM 2500 (laadvermogen op papier 1500) is zowat hetzelfde als de HB506 luxe van Ifor, met een MTM 2600 en laadvermogen op papier van 1680kg. De basic HB506 heeft zelfs 1710kg laadvermogen en is goedkoper dan die Weijer.
Dit zijn wel de Ifor's zonder zadelkamer. Dat is voor mij niet nodig, al mijn spullen kunnen in de koffer van de auto.

Ook nog een verschil volgens mij: bij Ifor zit er standaard een reservewiel bij. Denk dat dat bij andere trailers nog apart aan te kopen is als optie.

Keuze is dus gemaakt, het wordt een Ifor :D Nu nog beslissen of ie met of zonder voorlader besteld gaat worden. Het wordt een zilvergrijze.

Ifor zonder voorlader is geen Ifor :D Ik zou ook niet verbaast zijn als je bij inruil te horen zou krijgen: jammer, geen voorlader; die zijn minder gewild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:25

De dealer gaf zelf al aan dat Ifor zelden binnenkomt voor tweedehands verkoop. Meestal zegt iemand "ik ga mijn Ifor inruilen voor een nieuwe" en dan staan ze zo in het rijtje als ze netjes onderhouden zijn. Wat ik absoluut begrijp. De Weijer was ook heel erg netjes maar verdween in het niets naast die Ifor.

Wat Ifor nu ook heeft en wat ik persoonlijk schitterend vind, is de metalen constructie die vanaf de alu vloer nog zo'n 10cm naar omhoog doorloopt, beetje bodem + kuip idee. Het maakt dat de houten wanden niet meer rechtstreeks op de vloer rusten maar op dat metalen frame. Vermindert het contact met urine, mest en vocht ontzettend!

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:28

Varekaj schreef:
De dealer gaf zelf al aan dat Ifor zelden binnenkomt voor tweedehands verkoop. Meestal zegt iemand "ik ga mijn Ifor inruilen voor een nieuwe" en dan staan ze zo in het rijtje als ze netjes onderhouden zijn. Wat ik absoluut begrijp. De Weijer was ook heel erg netjes maar verdween in het niets naast die Ifor.

Wat Ifor nu ook heeft en wat ik persoonlijk schitterend vind, is de metalen constructie die vanaf de alu vloer nog zo'n 10cm naar omhoog doorloopt, beetje bodem + kuip idee. Het maakt dat de houten wanden niet meer rechtstreeks op de vloer rusten maar op dat metalen frame. Vermindert het contact met urine, mest en vocht ontzettend!

Ik kan je uit ervaring melden dat dat in de praktijk wel los loopt. Onderrhoud doet zeker zoveel als constructie in deze context.
Maar als je de auto hebt om die blok beton van een Ifor te zeulen (het is niet alleen chauvinisme dat er altijd een Land Rover voor gezet wordt in de folder) dan snap ik wel dat je daarvoor kiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:56

Mijn net gekochte trekauto heeft een MTM sleep van 2800kg. Denk dat dat wel voldoende is voor de 2600 MTM van de Ifor :)) Onder de kap heb ik een 2,5 dieselmotor zitten, handgeschakeld en met 4x4 optie. Auto is een Mitsubishi pajero sport, op grijs kenteken. De MTM van de auto is 2500kg.

De trailer weegt leeg ongeveer 1000kg (naar boven afgerond) en de paarden die ik zou vervoeren wegen samen hooguit 1300kg. En dat is dan héél ruim gerekend, aangezien enkel de grootste misschien de 600kg haalt als ie een hoop meer spek op de ribben en billen zou krijgen.
Tel dat samen, en dan krijg ik een trailer die met inhoud 2300 weegt, dus ruim onder de toegestane maxima én ook nog onder de MTM van de auto. Ik ga het vaakst zelfs maar 1 paard vervoeren, maar af en toe zal ik de groep eens moeten verplaatsen van weiland of een keer met 2 op stap, en dan is een tweepaards trailer gewoon aangenamer.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:10

Ifor is prachtig maar ik vind ze te zwaar. Veel geluk met jullie nieuwe aanwinst!

Mijn oeroeboeroe (subaru forester) weer opgehaald bij de dealer, voorzien van nieuwe remschijven en opnieuw uitgelijnd en rijd nu als een zonnetje. Vandaag ruim 500km probleemloos mee gereden en enthousiast zijn weg laten banen door modder en zand, vindt hij leuk. Ik ben om :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:13

Ik vind een trailer die zwaar is van zichzelf niet erg. Dat geeft wat extra weerstand als je er (leeg) mee rond rijdt bij een aardige wind. 1x meegereden met iemand die onder B-rijbewijs een 1-paards had gehuurd. Licht dingetje en matige wind. NOOIT meer. Met de camionette was het bij stevige wind ook alle concentratie erbij houden en vechten om niet op een ander vak geblazen te worden. Dan liever iets wat zwaarder is ipv een pluimgewicht en alle kanten op geblazen worden.

palousa_boy

Berichten: 10639
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:18

En je auto kan het trekken, dus waarom niet ;)
Als je een sterke auto hebt, maar dan toch nog met een lichte trailer gaat rijden, is dat weer zonde van de auto, die wil ook weleens werken ;) daar is hij voor gemaakt.

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:47

Varekaj schreef:
Ik vind een trailer die zwaar is van zichzelf niet erg. Dat geeft wat extra weerstand als je er (leeg) mee rond rijdt bij een aardige wind. 1x meegereden met iemand die onder B-rijbewijs een 1-paards had gehuurd. Licht dingetje en matige wind. NOOIT meer. Met de camionette was het bij stevige wind ook alle concentratie erbij houden en vechten om niet op een ander vak geblazen te worden. Dan liever iets wat zwaarder is ipv een pluimgewicht en alle kanten op geblazen worden.

Als het waait heb je een uitdaging, punt.
Ik heb jarenlang met een vrachtwagentje rond gereden, ding woog leeg bijna 4 ton en dat was ook hard werken als de wind verkeerd stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:03

palousa_boy schreef:
En je auto kan het trekken, dus waarom niet ;)
Als je een sterke auto hebt, maar dan toch nog met een lichte trailer gaat rijden, is dat weer zonde van de auto, die wil ook weleens werken ;) daar is hij voor gemaakt.


Exact dit :D Waarom een auto kopen die de capaciteit heeft en het ervoor gebouwd is en dan gaan muggenziften over MTM's. Als je een trekauto wil kopen kan je het binnen je budget maar best zo goed mogelijk doen, een tip die ik hier aardig vaak voorbij heb zien komen. Trailers/aanhangers willen trekken maar met alles op het randje gaan zitten "want het mag niet teveel kosten en liefst geen extra rijbewijs", tjah, dan moet je je misschien een keer afvragen of je er überhaupt wel aan moet beginnen.

Roodvos

Berichten: 7733
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:48

Pinda_Dipje schreef:
Ifor is prachtig maar ik vind ze te zwaar. Veel geluk met jullie nieuwe aanwinst!

Mijn oeroeboeroe (subaru forester) weer opgehaald bij de dealer, voorzien van nieuwe remschijven en opnieuw uitgelijnd en rijd nu als een zonnetje. Vandaag ruim 500km probleemloos mee gereden en enthousiast zijn weg laten banen door modder en zand, vindt hij leuk. Ik ben om :)

Wij noemen dat "uitlaten in zijn natuurlijke habitat" :+ .
Fijn dat de auto nu goed is.