[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:09

Pinda_Dipje schreef:
Een dag later verkocht ik mijn huis, ...

Ik heb momenteel mijn jacht geopend op een nieuwe paardentrailer. En ik zie gewoon niets.... We wilde een nette occassion maar de occassionprijzen liggen zo dicht bij de nieuwprijzen dat ik inmiddels overweeg om gewoon een nieuwe aluminium te bestellen.

Proficiat met de verkoop van het huis.

Toen wij een paar jaar geleden naar een andere trailer uitkeken kwamen we tot dezelfde conclusie. Het had een nieuwe kunnen worden of een demo. Uiteindelijk is het een hele jonge geworden met een interessante kop eraf. Het helpt dan wel als je geen haast hebt en kunt toeslaan als de gelegenheid zich voordoet. Een paar keer een trailer huren tot je zelf een goede gevonden hebt geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:20

Pinda-Dipje we zitten in hetzelfde schuitje te vissen :D Ik zoek ook een trailer, liefst 2-paards en aluminium maar jeetje mina wat is dat lastig zeg. Ofwel staan er wrakken te koop, ofwel zit de prijs zo dicht bij nieuwprijs dat je dan beter recht naar de dealer kan gaan.
Daarbij dan ook nog dat gedoe met nuttig laadvermogen en het immense gamma aan merken... Je ziet door de bomen het bos niet meer. Enige wat hier zekerheid is, is dat ik géén polyester wil en liefst van al een volledig aluminium, maar alu bodem is ook al goed.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:21

Varekaj schreef:
Pinda-Dipje we zitten in hetzelfde schuitje te vissen :D Ik zoek ook een trailer, liefst 2-paards en aluminium maar jeetje mina wat is dat lastig zeg. Ofwel staan er wrakken te koop, ofwel zit de prijs zo dicht bij nieuwprijs dat je dan beter recht naar de dealer kan gaan.
Daarbij dan ook nog dat gedoe met nuttig laadvermogen en het immense gamma aan merken... Je ziet door de bomen het bos niet meer. Enige wat hier zekerheid is, is dat ik géén polyester wil en liefst van al een volledig aluminium, maar alu bodem is ook al goed.

Nieuwe Ifor, probleem opgelost.......

cissy

Berichten: 20294
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:18

bertine37 schreef:
Weten jullie dit toevallig ? Ben bezig voor mijn E . Maar wil nu al een 2 paards kopen. De 2 paard heeft een gewicht van 700 en als ik een pony van 300 kg daar in zet. Mag ik dat nog rijden met mijn b ? Auto mag 1200. Zal het dan ook op de weegbrug zetten zodat ik niet boven 1200 uit kom.
heel simpel gezegd: nee mag niet.
2 paards is bijna altijd E. En ze wegen zelden echt wat er op het papier staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:45

Ifor nieuw zit boven budget -O- maar ga deze week kijkje nemen bij dealer die zowel nieuwe als tweedehands ifor en Weijer verkoopt. Die zit ook op handige afstand ivm onderhoud :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:48

Zal voor nieuwe gaan.
Vaak ben je met 2de hanjes plus aan komende onderhoud net zo duur uit als een nieuwe met lage onderhoud kosten

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:46

Ik heb een controle vraag, rijd een Volvo V40 2.0 diesel welke 1500 kg mag trekken bij een kogeldruk van 75.

Max. massa voertuig is 1920 kg, dus ik kan de 1500 kg trekken zonder de 3500 kg grens voor BE te overschrijden? Of moet ik ook nog rekening houden met Massa rijklaar (1392 kg) van de auto (de aanhanger met lading mag niet meer zijn dan gewicht van de auto)? Rij-instructeur heeft hier ook iets over gezegd maar weet niet meer wat.

Ik ben namelijk aan het rond kijken voor een trailer en vraag me af of ik beter trailer van TMM rond de 1500 kan kopen of een trailer rond de 1350? Gaat om een enkel dressuurpaard van op dit moment rond de 600 KG maar zal over poos wel richting de 700 gaan. Overigens tips voor merken zijn ook welkom want ik ben echt een leek op dit gebied.

palousa_boy

Berichten: 10572
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:58

:)* of gewoon je BE halen, en kijken wat er het beste aansluit bij wat je wilt.

Roodvos

Berichten: 7468
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:19

biancaaaa schreef:
Ik heb een controle vraag, rijd een Volvo V40 2.0 diesel welke 1500 kg mag trekken bij een kogeldruk van 75.

Max. massa voertuig is 1920 kg, dus ik kan de 1500 kg trekken zonder de 3500 kg grens voor BE te overschrijden? Of moet ik ook nog rekening houden met Massa rijklaar (1392 kg) van de auto (de aanhanger met lading mag niet meer zijn dan gewicht van de auto)? Rij-instructeur heeft hier ook iets over gezegd maar weet niet meer wat.

Ik ben namelijk aan het rond kijken voor een trailer en vraag me af of ik beter trailer van TMM rond de 1500 kan kopen of een trailer rond de 1350? Gaat om een enkel dressuurpaard van op dit moment rond de 600 KG maar zal over poos wel richting de 700 gaan. Overigens tips voor merken zijn ook welkom want ik ben echt een leek op dit gebied.

Om te weten of je met B mag rijden is het echt doodsimpel. Je mag met B met maximaal 3500 kg TMM de weg op. De TMM van jouw auto is 1920 kg, dus de trailer mag een TMM hebben van 3500-1920=1580 kg. Nou hebben veel 1.5 prd tegenwoordig een TMM van 1600 kg, dus die zou je dan moeten laten terugzetten op 1500 kg.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:24

Roodvos schreef:
biancaaaa schreef:
Ik heb een controle vraag, rijd een Volvo V40 2.0 diesel welke 1500 kg mag trekken bij een kogeldruk van 75.

Max. massa voertuig is 1920 kg, dus ik kan de 1500 kg trekken zonder de 3500 kg grens voor BE te overschrijden? Of moet ik ook nog rekening houden met Massa rijklaar (1392 kg) van de auto (de aanhanger met lading mag niet meer zijn dan gewicht van de auto)? Rij-instructeur heeft hier ook iets over gezegd maar weet niet meer wat.

Ik ben namelijk aan het rond kijken voor een trailer en vraag me af of ik beter trailer van TMM rond de 1500 kan kopen of een trailer rond de 1350? Gaat om een enkel dressuurpaard van op dit moment rond de 600 KG maar zal over poos wel richting de 700 gaan. Overigens tips voor merken zijn ook welkom want ik ben echt een leek op dit gebied.

Om te weten of je met B mag rijden is het echt doodsimpel. Je mag met B met maximaal 3500 kg TMM de weg op. De TMM van jouw auto is 1920 kg, dus de trailer mag een TMM hebben van 3500-1920=1580 kg. Nou hebben veel 1.5 prd tegenwoordig een TMM van 1600 kg, dus die zou je dan moeten laten terugzetten op 1500 kg.

Amen.
Inderdaad: een 1600kg trailer kopen, terug laten zetten naar 1500kg TMM en de rest van al je overwegingen overboord zetten, die zijn niet meer van belang.
De 2.0 V40 is voldoende sterk voor dit werk. Bij trailer trekken de motor wel ietsje hoger in z'n toeren jagen dan je gewend bent, dan heeft de motor het wat simpeler.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:46

palousa_boy schreef:
:)* of gewoon je BE halen, en kijken wat er het beste aansluit bij wat je wilt.


Heb netjes lessen genomen en dagcursus gedaan + examen maar helaas gezakt. Was een beetje teleurstellend want ik heb geen fouten gemaakt, ingrepen gehad en bijzondere verrichtingen gingen ook goed. Instructeur dacht ook dat ik geslaagd was maar ik reed te voorzichtig? Anyway ik ben dus even klaar met CBR en kom mijn mijn auto + trekgewicht toch niet aan BE, ik ben van plan dus eerst wat ervaring op te doen en dan wellicht nogmaals te proberen. Overigens wel in overleg met instructeur die ook aangaf dat ik best veilig de weg op kon.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:47

ikke schreef:
Roodvos schreef:

Om te weten of je met B mag rijden is het echt doodsimpel. Je mag met B met maximaal 3500 kg TMM de weg op. De TMM van jouw auto is 1920 kg, dus de trailer mag een TMM hebben van 3500-1920=1580 kg. Nou hebben veel 1.5 prd tegenwoordig een TMM van 1600 kg, dus die zou je dan moeten laten terugzetten op 1500 kg.

Amen.
Inderdaad: een 1600kg trailer kopen, terug laten zetten naar 1500kg TMM en de rest van al je overwegingen overboord zetten, die zijn niet meer van belang.
De 2.0 V40 is voldoende sterk voor dit werk. Bij trailer trekken de motor wel ietsje hoger in z'n toeren jagen dan je gewend bent, dan heeft de motor het wat simpeler.[/quote]

Bedankt Roodvos en Ikke, helemaal duidelijk!

Iemand ook nog aanrader voor merk trailer 1,5 paards 1600kg? Liefst rond € 2000 maar kan iets hoger gaan. Veiligheid vind ik belangrijk verder niet veel spannends nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:35

Ik denk dat Weijer zowel houten als aluminium 1,5-paards heeft met die MTM, zou je even moeten opzoeken. Wat ze nieuw kosten weet ik niet, dus tweedehands al helemaal niet :P

Als er iets is waar ik me nu vooral aan erger, is dat er zelden een prijs te vinden is van nieuwe trailers.

palousa_boy

Berichten: 10572
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:29

biancaaaa schreef:
palousa_boy schreef:
:)* of gewoon je BE halen, en kijken wat er het beste aansluit bij wat je wilt.


Heb netjes lessen genomen en dagcursus gedaan + examen maar helaas gezakt. Was een beetje teleurstellend want ik heb geen fouten gemaakt, ingrepen gehad en bijzondere verrichtingen gingen ook goed. Instructeur dacht ook dat ik geslaagd was maar ik reed te voorzichtig? Anyway ik ben dus even klaar met CBR en kom mijn mijn auto + trekgewicht toch niet aan BE, ik ben van plan dus eerst wat ervaring op te doen en dan wellicht nogmaals te proberen. Overigens wel in overleg met instructeur die ook aangaf dat ik best veilig de weg op kon.


Let er dan wel op dat je ook echt zo leert rijden zoals je bij je lessen geleerd hebt, anders moet je straks dat wat je jezelf aangeleerd hebt weer afleren.
Voordat ik voor m'n be ging reed ik ook overal mee weg, maar 1000 keer in m'n spiegels kijken vlak voordat ik af sla, terwijl ik af sla en nadat ik afgeslagen ben, dat heb ik alleen tijdens de eerste helft van m'n examen gedaan. Daar kreeg ik dus ook commentaar op, maar omdat ik zo makkelijk reed met de aanhanger was ik toch geslaagd, hij had me op het kijken ook kunnen laten zakken.
Ook rijd ik niet netjes met 2 handen aan m'n stuur, als het zo uit komt met de remweg, sta ik gewoon op het zebrapad etc. Dat zijn wel zaken dat ik bij m'n examen even moest vergeten, en heel goed nadenken wat ze graag willen zien. Met een blok beton in de bak kun je immers gewoon vol op je rem trappen, een paard neemt je dat niet in dank af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:37

Bedankt voor die tip! Ik zou net extra voorzichtig rijden met inderdaad het idee, straks staat mijn paard in die aanhanger.

cissy

Berichten: 20294
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:43

Zet de trailer voor aankoop ook even op de weegbrug. Ze wegen zelden wat op papier staat, meestal zijn ze zwaarder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:53

Hoeveel scheelt dat eigenlijk? 100 kg? 200? 500?
Volgens Weijer is de constructie hout of aluminium zowat hetzelfde, heb van hen offerte ontvangen. Moet alleen de details nog bekijken.

Maar stel nu dat je trailer met MTM 1500 een leeggewiht heeft van pakweg 800 en op papier 700 mag laden. Als ze allemaal zwaarder zijn... riskeer je dan niet dat hij 1000 weegt? Dan kan er amper 500 kg paard in.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:01

Daarom de tip om op de weegbrug te zetten. Als daar een vrij nauwkeurig getal te geven was hadden we die brug niet nodig. Bij tweepaards (tussenschot) of trailer met zadelkamer en/of reservewiel oid zal het meer schelen dan bij een kale trailer.

cissy

Berichten: 20294
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:19

Als voorbeeld : Mijn trailer staat op papier 740 kg. In werkelijkheid een 1000kg. Ligt rondom rubber in en rubber tegen de wand en zwaar houten schot.
Het hangt er maar vanaf wat ze er na keuring allemaal voor opties hebben toegevoegd. Zadelkamer, reservewiel, stangen etc worden niet meegewogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:23

Dan toch maar kijken voor eentje van mtm 2500 ipv 2000... die laatste mogen vaak op papier 1200 (of zelfs 1100) laden. Zou best zuur zijn dat dat afzakt naar 1000kg in realiteit. Sta je dan met je dure tweepaards.

Edit: zadelkamer heb ik niet nodig, spul gaat in de auto. In feite is een gewone basis meer dan voldoende. Reservewiel kan ook in de auto :)

cissy

Berichten: 20294
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:28

Daarom roepen we hier ook altijd: zet m op de weegbrug. Idem met die B rijbewijs veewagentjes. Mogen vrijwel nooit twee paarden op van 700 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:33

Nou, had net een mooie :')
staat een tweepaards in de folder, volledig hout. Mtm 2000, nuttig laadvermogen 1075. Daar kunnen niet eens 2 stevige kwpn'ers op van gemiddeld 550kg!

Gelukkig hebben ze er ook met mtm 2500 en laadvermogen van 1575. Denk dat mijn toekomstige een Traveller 2paards in hout gaat worden :D

cissy

Berichten: 20294
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:43

Er zijn ook tweepaards van 1800 kg mtm. Ook zelfs ingezet door verhuurbedrijven. Kun je nagaan wat er rondrijdt wat niet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:23

Behalve bij ifor was het verder knap lastig om eentje te vinden met ruim laadvermogen, waarbij 200kg speling niks zou uitmaken. Schrok er eerlijk gezegd van hoe nipt het vaak is.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:11

@ palousa_boy ik ben denk ik gezakt omdat ik dus niet zoveel ervaring had met aanhanger (en al helemaal niet in combinatie met bus ervoor) en dus te voorzichtig was. De jongen die samen met mij leste en veel meer commentaar kreeg over rijgedrag in algemeen is wel geslaagd omdat het allemaal "makkelijker" ging bij hem. Ik heb in ieder geval geleerd wat ik wilde leren en ga nu lekker meters maken, wellicht dat ik het over een paar maanden nogmaals probeer.

@ Varekaj, zo reed ik dus ook teveel blijkbaar en wordt dus niet gewaardeerd op het examen. Al zal dit wellicht per examinator verschillen. Er zou eigenlijk een speciaal dierentrailer examen moeten zijn omdat het rijden dan wel heel anders is :Y)

In ieder geval allemaal bedankt voor meedenken en de tips! Ik blijf hier even meelezen, interessant topic!