[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DePaardenman
Berichten: 285
Geregistreerd: 19-07-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:20


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:54

Bedankt voor de link maar ik zit in België :P

DePaardenman
Berichten: 285
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:59

Varekaj schreef:
Bedankt voor de link maar ik zit in België :P

Dat dat maakt toch niks uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:28

Ik heb gisteren een dealer gemaild van Ifor en Weijer die veel dichter bij huis zit of hij niks nieuw of tweedehands binnen budget heeft staan. Naar de grens rijden kost me al een uur, dan nog een keer half NL door bij wijze van spreken...

Daarnaast moet mijn stiefvader mee die verstand heeft van het onderstel als het tweedehands is en die krijg ik nooit zo gek dat hij zolang de auto in gaat om eentje te gaan bekijken -O-

IngridM
Berichten: 11838
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 02:28

Hier vanavond kwamen we er niet 100% uit.

Tegenwoordig rijden veel mensen allerlei combi's met alleen hun B. Want, zeggen ze dan (voorbeeld): mijn auto weegt 1000 en de trailer 500 en mijn paard 500 dus ik blijf onder de 3500.

Alhoewel ik het op de site van het RDW niet duidelijk vind staan klopt dit toch niet? Het gaat toch om de totale massa van zowel voertuig als aanhanger? (Dus niet massa ledig voertuig maar max. massa?)

Met BE gaat het toch om wat voor gewicht je daadwerkelijk gaat vervoeren?
Als ik auto heb die 1000 mag trekken, mijn trailer weegt 600 en mijn pony 200 dan is dat toch geen probleem met je E?

Krijg het idee dat veel mensen met B rondrijden terwijl dat niet mag. Ik heb in 2003 mijn E gehaald dus voor mij nu even niet van toepassing.

Nessa

Berichten: 8641
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 06:36

Klopt. Gaat om de totale maximum massa van beide, auto en trailer samen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 06:55

Klopt, zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

Overigens mag ook bij B de tmm van de aanhanger hoger zijn dan het trekgewicht van de auto, zolang het werkelijke gewicht maar laag genoeg is.

Voorbeeld:
- auto tmm 2000 kg, trekgewicht 1200 kg.
- trailer tmm 1400 kg, gewicht met lading 1000 kg.
Mag met B gereden worden want 2000 + 1400 is minder dan 3500 kg.
Auto mag deze vracht trekken want 1000 is minder dan 1200.

Of de chauffeur B of BE heeft maakt geen verschil, beide mogen deze combi besturen. Zet 300 kg meer op de kar en geen van beide mag ermee de weg op want 1300 kg is meer dan de 1200 die de auto mag trekken.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:22

IngridM schreef:
Hier vanavond kwamen we er niet 100% uit.

Tegenwoordig rijden veel mensen allerlei combi's met alleen hun B. Want, zeggen ze dan (voorbeeld): mijn auto weegt 1000 en de trailer 500 en mijn paard 500 dus ik blijf onder de 3500.

Alhoewel ik het op de site van het RDW niet duidelijk vind staan klopt dit toch niet? Het gaat toch om de totale massa van zowel voertuig als aanhanger? (Dus niet massa ledig voertuig maar max. massa?)

Met BE gaat het toch om wat voor gewicht je daadwerkelijk gaat vervoeren?
Als ik auto heb die 1000 mag trekken, mijn trailer weegt 600 en mijn pony 200 dan is dat toch geen probleem met je E?

Krijg het idee dat veel mensen met B rondrijden terwijl dat niet mag. Ik heb in 2003 mijn E gehaald dus voor mij nu even niet van toepassing.

Jouw twijfels zijn terecht. Niet alleen rijden er best te veel mensen "illegaal" rond met een aanhanger (mijn neef heeft nooit willen zeggen wat de boete was toen ie aangehouden werd) maar er zijn ook nogal wat mensen die op jouw vraag volstrekte onzinverhalen ophangen en bij hoog en bij laag blijven volhouden dat het zo is, zelfs als je ze de betreffende wetsartikelen uitspelt!

Rijbewijs BE
In deze link staan alle feiten correct bij elkaar, inkl verwijzingen naar de betreffende wetsartikelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:32

Ik heb geen zin in dat gezeik bij een controle, dus ik ga dan ook gewoon mijn BE halen. In feite kan je dat in België spotgoedkoop halen. Je vraagt een voorlopig rijbewijs BE aan, je zorgt dat je altijd met een begeleider op pad bent om je alles te leren (verplicht) en na minimaal 1 maand kan je examen doen, op voorwaarde dat je combi voldoet aan de eisen van Goca. Dan kost dat rijbewijs je een maandje geduld en €36 examenkosten.

Ik wil het met de rijschool doen. Kost een pak meer (€950) maar kan sneller en dan hoef ik zelf niet te piekeren over een combi voor examen.

kking

Berichten: 1006
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:47

Wat een verschil in kosten. Nou daar zou ik dan wel even over na gaan denken hoor.

IngridM
Berichten: 11838
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 08:04

Bedankt mensen heel duidelijk! :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:39

De eisen om examen te doen met eigen combi zijn best ingewikkeld. Niet elk type aanhanger is toegestaan, je moet tussen bepaalde lengtes zitten, de officiële gewichten kunnen bewijzen en indien nodig een weging laten uitvoeren. Mijn eigen combi met paardentrailer komt niet in aanmerking. En om dan alle geprul te hebben om wel te voldoen...

Met de rijschool weet je ook dat je het gelijk goed aangeleerd krijgt, op de manier die ze op het examen willen zien. En geen gepieker of mijn begeleider wel voldoende en regelmatig tijd heeft om te gaan oefenen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 07:42

Varekaj. Ik zou gaan voor de aluminium trailer! Ik heb laatst een helemaal nieuwe trailer gekocht en veel trailers gezien. Elk type bockmanntrailer was veel beter afgewerkt, steviger qua klep e.d. dus als je de keuze hebt zou ik daarvoor kiezen. Voor ons was bockmann te duur en te zwaar.
Hoe weet je eigenlijk dat jouw kleine paard al meer dan 500kg weegt? Ik vraag me altijd af of mensen dat wel goed hebben. Ik heb mijn paard ooit gewogen en het precieze gewicht weet ik niet meer, maar ik kan me herinneren dat het ver onder het gewicht was wat wij hadden gedacht dat hij woog.

DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:32


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:34

Hij is vorig jaar gecastreerd op de leeftijd van 7 jaar en woog toen 485kg in de kliniek. Sinds die operatie is hij aardig bijgekomen, hij stond toen aardig schraal en zelfs wat ingevallen. Ik gok dat hij nu eens rond de 520kg, wat door de kliniek ook werd aangeraden. Voor de zekerheid reken ik dan 550.
Beter wat teveel en dan over hebben op je laadvermogen dan achteraf op het randje zitten of er overheen.

Ifor weegt leeg bijvoorbeeld 1000 en mtm 2700. Dat mag ik trekken maar is wel meer dan de mtm van mijn auto (2500). De ifor heeft dan 1700kg laadvermogen. Stel dat hij alsnog zwaarder weegt dan op papier staat en 400kg meer aantikt leeg. Dan heb je nog steeds 1300 effectief laadvermogen over.
Als je trailer op papier 1160 mag laden en op de brug blijkt hij 200kg zwaarder, dan hou je maar 960kg over voor 2 paarden. En dan wordt het krap.
Want zoals ik altijd geluk heb ga je zien dat ik eentje tref die leeg ruim over het gewicht gaat uitkomen van wat op papier staat :))

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:43

DNIEZE schreef:
Goedemorgen,

Heeft er hier iemand ervaring met de Daihatsu Terios 4WD ?? en dan het oudere model?
Deze mogen zo 1550 kilo trekken.. een collega van mijn vader trekt er ook zijn boot mee....

zo iets :
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/daih ... e=lr&pos=1

Rex_Rolfo schreef:
C) Terios is leuk om naar de kapsalon te rijden, om een trailer achter te hangen is ie imho te kort, te smal, te licht en te hoog.

Rex_Rolfo schreef:
Lengte = stabiliteit. Een terreinwagen lijkt wel de perfecte trekauto, maar zeker de kleinere (want het moet niet teveel kosten) zijn kort, smal en hoog. Terwijl je voor stabiliteit lang, breed en laag wilt. Niet voor niets dat voor de doorsnee trailer (de anderhalf met 1 kwpn-achtig peerdje) de "gewone" Mondeo, Passat, V40 enz enz middenklasser zo gek nog niet is.

Terreinwagens kan je dan wel weer ook nog andere leuke dingen mee doen:

[ Video ]

Video is inmiddels offline, maar was dacht ik deze:

Nessa

Berichten: 8641
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:13

Ah ok, dus een Rav4 3 deurs is dan ook niet zo geschikt?
We hebben een Volvo V40 2.0, dus gewoon een prima auto, maar voor mezelf wilde ik een Rav4 hebben.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:24

Nessa schreef:
Ah ok, dus een Rav4 3 deurs is dan ook niet zo geschikt?
We hebben een Volvo V40 2.0, dus gewoon een prima auto, maar voor mezelf wilde ik een Rav4 hebben.

Ik denk zomaar dat die V40 verder komt dan de RAV. Ik zou dan eerder kijken voor een V40 of V50 AWD dan een RAV.

Die Barbie-jeepjes heb ik in het terrein nog nooit iets zien presteren zonder dat er lomp geweld aan te pas kwam. Die dingen hebben maar een optie: gang is alles. Ze hebben bodemvrijheid, maar niet de tractie om daar gebruik van te maken en daarmee leggen die dingen het af tegen alle grote 4x4's die niet zonder reden zijn zoals ze zijn........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:30

@ikke: de oude suzuki vitara/samurai is wel een heel erg leuk offroad wagentje die de grote jongens het schaamrood op de kaken zet maar als trekauto zijn ze inderdaad niet echt geschikt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-16 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Berichten: 8641
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:36

Dank je! Houden we het gewoon bij de V40 en voor mezelf een leuk klein stadsautootje

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:02

Na héél lang zoeken eindelijk een Subaru Forester gevonden die op de foto's en qua uitvoering en kilometerstand precies is wat ik zoek... Mag 1.800kg op de haak hebben. We gaan zometeen even een proefritje maken en hoop oprecht dat het wat is. Ik moet uiterlijk binnen een week vanaf nu een geschikte auto hebben gevonden (ivm verhuizing, en dagelijks 350km op en neer met de trailer erachter) dus fingers crossed dat het ons nu mee zit.
Nog tips waar ik als leek op kan letten, behalve de vanzelfsprekende dingen als rare geluiden, roestvorming etc?

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:10

Het is een Subaru. Als die aantoonbaar goed onderhouden is zou het een prima auto moeten zijn. Duim voor je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:04

Bekijk de banden en de staat, en vooral of er per as dezelfde op zitten. Zit er een sticker op de ruit vooraan, vraag na of die reglementair is. Beweeg alles wat moet kunnen bewegen en ook wat vast hoort te zitten.

@Nessa: vrienden van me hebben lang een V40 break gehad als trekauto. Ding lag super op de weg en deed prima wat ie moest doen, wel met een anderhalf erachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:51

Pinda_Dipje schreef:
Na héél lang zoeken eindelijk een Subaru Forester gevonden die op de foto's en qua uitvoering en kilometerstand precies is wat ik zoek... Mag 1.800kg op de haak hebben. We gaan zometeen even een proefritje maken en hoop oprecht dat het wat is. Ik moet uiterlijk binnen een week vanaf nu een geschikte auto hebben gevonden (ivm verhuizing, en dagelijks 350km op en neer met de trailer erachter) dus fingers crossed dat het ons nu mee zit.
Nog tips waar ik als leek op kan letten, behalve de vanzelfsprekende dingen als rare geluiden, roestvorming etc?

Zal ook voor je duimen :D

Kijk even na wanneer en of de distributieriem vervangen is. Zo niet en zit het eraan te komen dan afdingen op de prijs want het kost tussen de 600 en 800 om het te laten doen.

Zorg dat hij daar koud gestart wordt en let dan op eventueel roken uit de pijp. Trap op de snelweg ff lekker door in de toeren en goed luisteren. Weet niet of het een turbo uitvoering is maar daarbij extra alert zijn op rook als je het gas intrapt.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:24

We zijn geslaagd! :D
Eindelijk, na een zoektocht sinds april.

Automaatje, rijd fijn weg, startte probleemloos, van buiten geen krasje of deukje te vinden. Binnenzijde had wat puntjes die door de garage nog even verholpen worden, cruise control, automatisch dakraam, keurig onderhouden en distributie was 42.000km geleden gebeurd dus voorlopig nog even geen omkijken naar. Kwam ook makkelijk op tempo, 0 problemen met een paar zware hellingen, ook niet in zijn achteruit.... Dus koopcontract getekend en nu wachten totdat we hem volgende week donderdag op mogen halen <3