[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:51

Hallo allemaal. Ik heb de laatste pagina's van het topic vluchtig gelezen, maar het zou voor mij net zo goed Turks kunnen zijn en dus stel ik mijn vraag gewoon.
Situatie: we hebben een ford tdi 2.0 c-max ding. Diesel. Heerlijke auto, trekt de trailer heel makkelijk, ook met druk paard.
Trailer weegt denk ik zo'n 650 kg. Staat paard van 1.60m in.
Nu is de Ford alwéér kapot en dus dachten we dat het misschien slim was om een nieuwe goede tweedehandsauto te zoeken.
Eisen:
- diesel
- 1.5 paards trailer trekken
- als het even kan 8000 euro.
Nu zijn we al even aan het kijken, maar het lijkt bijna onmogelijk.... we hadden een hele mooie en fijne volkswagen gevonden bij een garage, maar na navragen blijken die motorisch erg slecht.
Er is bijna geen garage die een diesel heeft en als ze die al hebben dan mag het ding niks trekken.

Wat voor auto denken jullie dat geschikt is? Of denken jullie dat we beter onze eigen auto kunnen blijven oplappen?

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:06

Voor diesel kan je ook kijken bij grote auto lease bedrijven. Komen er zat uit de lease en worden dan verder particulier verkocht. Zijn gemiddeld met 5 jaar wel vrij jong dus weet niet zeker of je dan binnen budget kan blijven.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:49

Annetje schreef:
Nu is de Ford alwéér kapot en dus dachten we dat het misschien slim was om een nieuwe goede tweedehandsauto te zoeken.

........

Of denken jullie dat we beter onze eigen auto kunnen blijven oplappen?

Dat ligt er maar helemaal aan wat eraan kapot is, wat er voorheen aan was en wie er aan sleutelt. En hoe oud de Ford is en hoeveel ie heeft gelopen.

Drie keer honderd euro aan reparaties is voor het gevoel erg irritant maar valt qua kosten erg mee.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:03

Voor 300 euro koop je geen nieuwe auto ;)

ikke

Berichten: 38785
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:13


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:21

Uhm uhm krukaskering. Koppelingsplaten moeten vervangen worden. Km-stand is 270000, maar het is natuurlijk wel een diesel. Kosten om te maken zijn zeker 1500 euro.
Hij moet gewoon naar de garage.

ikke

Berichten: 38785
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:25

Annetje schreef:
Uhm uhm krukaskering. Koppelingsplaten moeten vervangen worden. Km-stand is 270000, maar het is natuurlijk wel een diesel. Kosten om te maken zijn zeker 1500 euro.
Hij moet gewoon naar de garage.

Voor krukaskering moet de motor eruit (bijna altijd) voor koppelingsplaten moet de motor eruit (bijna altijd)

Oftewel: motor eruit, alle zooi aanpakken (doe ook die andere krukaskering, a 5 euro!) en motor weer terug. 270k is nou niet een stand om schokkend van onder de indruk te zijn. Zou toch zeker nog 150k bij moeten kunnen......

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:36

Bedankt voor je antwoord. :) motor hoeft er niet uit om er bij te kunnen, de versnellingsbak moet er wel uit. Gaan we even over nadenken. Auto maken is altijd goedkoper dan een nieuwe kopen, alleen niet als het elke keer dit soort dingen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:17

Ik kom weer even binnenvallen :)

Ik rij met een omgebouwde ford transit camionette (omgebouwd tot B-paardenwagentje) en ding heeft nu 275800 km op de teller. Moest het ding niet zo aan het roesten zijn en de laadbak uit hout echt rot en versleten, dan konden er zoals Ikke zegt zeker nog ruim wat km's bij. Motor doet het immers nog uitstekend!

Mijn renault grand scenic uit 2008 heeft inmiddels ook 285000km, snort ook nog steeds prima rond. Helaas begint daar de elektronica kuren te krijgen :')

Goed, vraagje voor de kenners hier. Zaterdagnamiddag ga ik normaal gezien kijken bij een Mitsubishi Pajero Sport, lang model. Bouwjaar 1999 met 135000km, een diesel. Komt van 1e eigenaar.
Hij is omgebouwd tot lichte vracht (grijs kenteken in Nederland?) en beschikt over een trekhaak.
Bedoeling is dat ik 'm hoofdzakelijk ga gebruiken om een 2-paardstrailer te trekken. Niet alleen om naar wedstrijden te gaan maar ook wekelijks 1 tot 2x naar les, paarden verzetten van weides en dat soort dingen.
Woon-werkverkeer doe ik met de fiets en als gezinsauto is er de bedrijfswagen van mijn vriend :) Met die dingen hoef ik dus geen rekening te houden. Verzekering en verbruik zal niet zo enorm veel verschillen met de voertuigen die ik nu rijd, zijn beide diesel. Camionette en auto hebben beiden tank van ongeveer 55L. De auto haalt hier 850-1000km mee, de camionette hooguit 500km... Ik vermoed dat de jeep waar ik naar ga kijken hier tussenin zit.

Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten? De auto heeft volgens de advertentie 115pk met 4 cilinders. Exacte specificatie van motor staat er niet bij, maar ik vermoed dat het minimim een 3.2 is (tenzij er pajero's bestaan met een lagere motor?).
Mijn stiefvader gaat mee, die heeft zelf jaren offroad gereden met een nissan patrol en kent aardig wat van mechanica.
Behalve de normale dingen zoals roest, algemene toestand, onderhoudsboekje nakijken etc, wat kan nog belangrijk zijn of een (stinkend) addertje onder het gras?

DePaardenman
Berichten: 285
Geregistreerd: 19-07-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:07

3.2 zit alleen in de gewone Pajero, de sport heeft een 2.5 diesel of 3.0 v6 benzine. Technisch meestal prima wagens. Hou rekening met circa 1 op 8.

palousa_boy

Berichten: 10572
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:10

Het comfort maakt die 1 op 8 wel goed hoor ;)
Oh en met een 90 liter tank kom je net zo ver haha

Hier een 2.8 diesel. Leuke wagen, maar mag geen 3500 trekken (2800) dus net een beetje onder de maat. Maar met z'n longbody kan er veel troep in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:31

Op zich kan ik met 2t trekvermogen ook al prima uit de voeten. De meeste auto's op lichte vracht zijn echter vaak de grotere exemplaren zoals deze dus, en tegen extra gewicht dat aan de haak mag zeg ik geen nee :D

Mijn huidig paardentransport zuipt met regelmaat 1 op 5 en dan nog verbruik van mijn gewone auto erbij... dan vind ik die 1 op 8 nog heel schappelijk :')
wegenbelasting wordt ook fiks minder ivm grijs kenteken. Het enige wat zal stijgen is de verzekering, maar ook dat zal niet plots verdubbelen. Betaal nu ook al jaarlijks ongeveer 1000€ voor beide voertuigen samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 22:15

Whoehoe net via vakantieveiling 3 lesuren en examen gewonnen voor m'n E *\o/* *\o/* *\o/* gaat het dan toch eindelijk gebeuren 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 08:35

Proficiat! Veel plezier en succes!

Ik ben een mitsubishi pajero sport rijker :D Gisteren naar de eerder beschreven auto gaan kijken. Man, ik heb weinig auto's gezien van 17 jaar die zo netjes onderhouden zijn. Op een ondiepe kras na in de lak, scheurtje in de voorbumper en wat oppervlakkig roest in de wielkassen was er op die auto niks aan te merken. Binnenkant en buitenkant ontzettend proper, startte direct en vloeiend. Motor even laten draaien, geen rare geluiden, geen lekken, geen overslag, spinnend als een jonge kat. Boekje was altijd volledig en correct bijgehouden.
APK perfect zonder enige opmerking. Hij wordt nog gekeurd voor verkoop maandag en krijg er een jaar garantie op van de dealer.

Ding mag 2800kg aan de trekhaak 8-)
Ik wil dan ook zo snel mogelijk mijn BE halen. Alleen is en blijft stiefpa er heilig van overtuigd dat ik met die jeep een 1,5 paards kan trekken zonder dat beide MTM'S over de 3500 gaan :')

ikke

Berichten: 38785
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:53

Varekaj schreef:
Proficiat! Veel plezier en succes!

Ik ben een mitsubishi pajero sport rijker :D Gisteren naar de eerder beschreven auto gaan kijken. Man, ik heb weinig auto's gezien van 17 jaar die zo netjes onderhouden zijn. Op een ondiepe kras na in de lak, scheurtje in de voorbumper en wat oppervlakkig roest in de wielkassen was er op die auto niks aan te merken. Binnenkant en buitenkant ontzettend proper, startte direct en vloeiend. Motor even laten draaien, geen rare geluiden, geen lekken, geen overslag, spinnend als een jonge kat. Boekje was altijd volledig en correct bijgehouden.
APK perfect zonder enige opmerking. Hij wordt nog gekeurd voor verkoop maandag en krijg er een jaar garantie op van de dealer.

Ding mag 2800kg aan de trekhaak 8-)
Ik wil dan ook zo snel mogelijk mijn BE halen. Alleen is en blijft stiefpa er heilig van overtuigd dat ik met die jeep een 1,5 paards kan trekken zonder dat beide MTM'S over de 3500 gaan :')

Nou, proficiat dan met je aankoop. Klinkt in ieder geval goed.

Of je met B je trailer mag trekken is een kwestie van rekenen. Dan heb je ook hard bewijs dat het wel of niet mag, ben je van dat gezeur ook weer af :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:09

Mijn renault grand scénic (1.5 dci) heeft al een ledig gewicht van 1550 en een MTM van +/- 2100. Het zou me sterk verbazen dat dan zo'n grote auto die 2800 mag trekken een MTM heeft van 2000 :') Het sommetje ken ik prima, voor mij geen problemen. Daarnaast wil ik ook graag BE doen omdat ik wel ervaring heb met rijden met levende vracht, maar niet met een trailer. Zie het niet zitten om dan gelijk even rond te gaan karren... Liever lessen volgen en rijbewijs halen, zelfs al blijkt het theoretisch niet nodig dan door onwetendheid met combi en al achterstevoren en ondersteboven eindigen.

palousa_boy

Berichten: 10572
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:25

Je be halen zal je niet dommer van worden ;)
Ook ben je wat vrijer in wat je achter de auto hangt mocht je ooit bijvoorbeeld een 2 paards trailer kopen of lenen of met verhuizen ofzo.

Wat je ook nog kunt doen is gewoon een paar losse lessen doen, maar als je dan toch bezig bent kun je net zo goed je rijbewijs meteen halen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:31

Exact wat ik dacht. Vind het best zonde om een groot trekvermogen te hebben en dat dan niet te benutten. Ik kan het sowieso gebruiken, al is het maar om met een grote aanhanger hooi te halen bijvoorbeeld.

Tegelijk lijkt het me verzekeringstechnisch ook interessant. Zelfs al rij je met je B rond en is dat wettelijk in orde, het kan volgens mij altijd van pas komen. Er rijdt een idioot in je aanhanger omdat hij niet oplet, je moet een noodhandeling uitvoeren omdat iemand je de pas afsnijdt, ik noem maar wat. Dan lijkt het me wel, als je niet in fout bent, dat je bij je verzekering sterker staat met een BE. Dat rijbewijs getuigt er immers van dat je met een aanhanger hebt leren rijden, en in principe de kennis en kunde hebt om er veilig mee op pad te gaan. (Theorie en praktijk is echter vaak wat anders als ik sommige chauffeurs en combi's hier zie...)

palousa_boy

Berichten: 10572
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:48

Aan de andere kant roept men ook vaak dat je pas leert rijden NA het halen van je rijbewijs. Hoe ze daar bij de verzekering naar kijken weet ik niet.

Dat voorbeeld dat jij noemt heb ik zelf ook een keer gehad, dat er een mij afsneed. Maar helaas dacht de bestuurder van die auto dat het een beter idee was om wat meer gas te geven ipv te stoppen om een schadeformulier in te vullen. ( door de combinatie van een net te lichte auto (rav 4) met een zware aanhanger (grote volle tandemasser van 6 meter) er achter, had de rem niet het gewenste effect en schoot ik gewoon weer naar voren waardoor ik die afsnijdende auto tegen de zijkant van zn achterbumper raakte. Had daarna nog wat werk om de boel weer onder controle te krijgen en niet in de vrachtwagen naast mij te belanden).

Het probleem ben je 9 van de 10 keer niet zelf maar de rest van de bestuurders op de weg die niet opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:21

Klopt als een bus. Al vaak zat meegemaakt wanneer ik met de camionette rondrij. Ze denken vaak dat het wel past om er even snel tussen te knallen, of dat je gelijk stilstaat als je de rem induwt.

Met een voertuig uit 1 stuk rijden is 1 ding. Een zware auto met trailer, ongeacht geladen of niet, is toch nog een ander paar mouwen. Niet alleen rijden maar ook maneuvreren, gevoel tijdens het rijden en dergelijke. Ik ga liever met dat extra papiertje en overschot op gewichten op pad dan even lukraak het land doorkruisen. Auto mag 2,8t trekken. Heb 2 trailers op het ook met MTM 2000 en 2200. 90% van de tijd zal er maar 1 paard in staan dus ruime overschot. Alleman verklaart me hier gek, maar liever dit dan alles op het randje.

ikke

Berichten: 38785
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:31

Varekaj schreef:
Klopt als een bus. Al vaak zat meegemaakt wanneer ik met de camionette rondrij. Ze denken vaak dat het wel past om er even snel tussen te knallen, of dat je gelijk stilstaat als je de rem induwt.

Met een voertuig uit 1 stuk rijden is 1 ding. Een zware auto met trailer, ongeacht geladen of niet, is toch nog een ander paar mouwen. Niet alleen rijden maar ook maneuvreren, gevoel tijdens het rijden en dergelijke. Ik ga liever met dat extra papiertje en overschot op gewichten op pad dan even lukraak het land doorkruisen. Auto mag 2,8t trekken. Heb 2 trailers op het ook met MTM 2000 en 2200. 90% van de tijd zal er maar 1 paard in staan dus ruime overschot. Alleman verklaart me hier gek, maar liever dit dan alles op het randje.

Ik ben al meerdermalen heel blij geweest met de V8 in het vooronder van de verschillende Land Rovers; als er dan iets is, heb je tenminste de optie om je uit de voeten te maken.
Als je zoveel marge hebt, kun je het je permitteren om even de de regels aan je laars te lappen en een veilig heenkomen vooruit te zoeken, in plaats van alleen de optie van remmen te hebben en daarmee de randdebielen voor je te hebben.........

Prisjee91
Berichten: 1351
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:34

Ik ga dit topic zo nog even doorlezen (maar het is zo veel :') ), dus excuus als het al ergens staat. Maar heeft iemand hier interesse met een Kia Sorento 3.5 V6 voor de trailer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:01

Bedoel je ervaring? Wij zijn 1x met een kia als trekauto op pad gegaan, twijfel alleen of het een sorento of sportage was. De bestuurder met ruime ervaring en BE vond het een logge auto qua sturen en schakelen. Maar je voelde amper dat er een trailer achter hing :)

Prisjee91
Berichten: 1351
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: Betuwe

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:04

Oh ja dat bedoel ik! Bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:38

Ben er weer met een nieuwe vraag :')

Intussen ben ik me aan het oriënteren voor een trailer, een 2-paards. Budget is zo'n €5000. Helaas heb je voor dat bedrag geen nieuwe Ifor, dus ik was even aan het rondkijken. Zowel bij Bockmann als bij Humbaur is er een model dat met de nieuwprijs binnen dat budget valt. (Bij Bockmann is het eentje die in promotie staat)

Bockmann:
- MTM 2000 kg
- laadvermogen 1161 kg
- plywood opbouw en aluminium bodem

Humbaur:
- MTM 2000
- laadvermogen 1253 kg
- volledig houten opbouw

Door het avontuur met mijn camionette, waarbij de houten vloer helemaal rot bleek, ben ik niet meer zo'n fan van hout, en mijn voorkeur gaat dan ook uit naar aluminium voor de vloer. Ik kan op de website van Humbaur niet vinden of er aluminium vloer een optie is of niet.

Wat voor mij vooral belangrijk is, is dat het een trailer is die tegen een stootje kan en bijgevolg stevig op de weg ligt. In eerste instantie neig ik naar de Bockmann omwille van de alu vloer. Ik maak me alleen beetje zorgen over het laadvermogen, aangezien ik weet dat het op papier wel eens kan schelen met de werkelijkheid. En dan vind ik 1161 kg toch wat krap, zeker voor 2 paarden. Ze zijn niet bijzonder groot (1m65 en 1m71) en ook niet bijzonder fors gebouwd, eerder naar de slanke kant, maar dan nog. Als blijkt dat het echte laadvermogen 1000kg is, dan kunnen ze niet eens beide op want de kleinste weegt al 500-520kg.
Om die reden is de Humbaur met 1253kg interessanter, maar dan zit ik dus met die houten vloer... Wat is wijsheid?

Ik heb bij een dealer in de buurt van Ifor en Weijer informatie opgevraagd of hij binnen mijn budget niks heeft staan tweedehands in een degelijke staat. Indien hij een Ifor heeft die aan mijn budget voldoet tweedehands en in goede staat, dan is de beslissing snel gemaakt 8-)

Een volledig alu trailer met hoger laadvermogen is momenteel geen optie, tenzij ik een merk over het hoofd zie. Polyester komt er niet in, al te vaak exemplaren gezien met scheuren, openstaande zijwanden etc.