[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:18

Nee want er staat nergens in de wet dat de tmm van een aanhanger niet hoger mag zijn dan de max treklast van de auto. Er staat alleen dat de auto niet meer mag trekken dan de max treklast zoals op de papieren staat. En ja dan is het aan oom agent om op basis van leeg gewicht een geschatte lading erbij op te tellen of je op een weegbrug te zetten.

Nessa

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:23

Het zijn 2 verschillende dingen.

Auto: wordt er gekeken naar het daadwerkelijk te trekken gewicht. Als de auto 1500 mag trekken, mag je dus niet daarboven gaan. Ik heb bijvoorbeeld een trailer met een tmm van 1600. Auto mag 1400 trekken. Maar trailer en paard samen wegen 1200. Auto kan dit dus hebben. Ook al mag er meer in. Ik mag er wel mee rijden. Terug keuren is niet nodig. En het kan inderdaad zijn dat je op de weegbrug moet.

Rijbewijs: dan gaat het om de combinatie. Ook al doe je niks in de trailer. Het gaat om de tmm van auto en trailer samen. Met B rijbewijs moet die onder de 3500 kg zitten.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:26

Duidelijk! Dan heb ik het altijd verkeerd begrepen. :o

Bedankt voor de uitleg!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:29

Super bedankt! We wilde eerst weer voor een XC90 gaan, maar dan is BE hoe dan ook noodzakelijk. Nu blijkt dat het handig zou zijn dat manlief er ook regelmatig mee op pad kan, gaan we toch voor een subaru forester en kopen daarnaast gewoon een jonge gezinsauto. Dit topic is zo fijn!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:39

Pinda_Dipje schreef:
Super bedankt! We wilde eerst weer voor een XC90 gaan, maar dan is BE hoe dan ook noodzakelijk. Nu blijkt dat het handig zou zijn dat manlief er ook regelmatig mee op pad kan, gaan we toch voor een subaru forester en kopen daarnaast gewoon een jonge gezinsauto. Dit topic is zo fijn!

Een Forester IS een prima gezinsauto........

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:37

ikke schreef:
Pinda_Dipje schreef:

Een Forester IS een prima gezinsauto........

I agree. We kijken nu naar een oude forester 2000 - 2003, voor de gemiddeld 5 - 7.000km die we op jaarbasis met aanhanger zullen rijden. Daarnaast maken we ook nog zo'n 25.000km aan gezinskilometers, en zodoende willen we er jongere tweede auto naast die ook iets zuiniger de kilometers behapt. Twee auto's is ivm werk bij ons hoe dan ook geen overbodige luxe.

Moet ik bij een forester nog op iets speciaals letten, bepaalde aandachtspunten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 06:56

Oude auto?? Sorry, maar ik vind mijn 2002 Volvootje echt geen "oude auto" met z'n ruim 200k op de klok.

Als je 25 - 30k op jaarbasis erdoor jaagt, zou ik eens serieus kijken voor een goede Diesel of LPG gestookte bak, die dan ook geschikt is om de trailer te trekken, bijvoorbeeld een jonger Soepbarrel met een G3 installatie :)* Met een klein, simpel koekblikje ernaast ben je dan uiteindelijk goedkoper uit :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 07:30

Je bent ook goedkoper uit zonder eigen paard. Helemaal niet paardrijden is nog goedkoper en bovendien veiliger ;) Dus als Pinda_Dipje het leuk vindt om naast een Subaru nog een leuke andere auto te hebben, waarom niet :)

Heeft denk ik ook een beetje met timing te maken. Als je met de trailer weg moet terwijl je partner net naar de andere kant van het land moet zal die niet blij zijn als hij/zij voor de lange ritten steeds het kleine autootje moet nemen.

Maar als dat zelden voorkomt heb je gelijk, die 1300 kg (tmm trailer) is echt zoveel niet en daar kunnen de meeste gezinsauto's als Passat, Mondeo enz enz prima mee uit de voeten. En dan een kleinere auto ernaast voor de keren dat één koekblik niet genoeg is.

@Pinda_dipje, al eens een kostenoverzicht van een paar opties in een excel sheetje gezet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 07:58

Bij subaru even kijken of de distributieriem vervangen is en zo ja wanneer. Is geen goedkope ingreep dus fijn als die net gedaan is of natuurlijk afdingen van de prijs .

Ik heb een 2004 model en daarvan is blijkbaar het raammechanisme gevoelig. Maar verder geen bijzonderheden gevonden tot nu toe.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:13

nieuw distributieriem bij een Kia kost ong. 600 euro en moet iedere 90.000 kilometer vervangen worden of iedere 3 jaar. Dat was wat ik me meen te herinneren van de autodealer.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:43

subaru forrester uit 2007 mede op basis van de tips van deze site, net aangeschaft. vervanging van de distributiering kost max 700 euro en dat is incl vervanging van de waterpomp en nog wat zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:05

Gefeliciteerd met je aankoop, veel plezier ermee *\o/* . Wat voor blokje zit erin?

Is toch best een prijzig klusje. Daarom goed om vooraf te bekijken en uit te onderhandelen als het eraan zit te komen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:25

Gloa schreef:
Gefeliciteerd met je aankoop, veel plezier ermee *\o/* . Wat voor blokje zit erin?

Is toch best een prijzig klusje. Daarom goed om vooraf te bekijken en uit te onderhandelen als het eraan zit te komen.

1900cc (ik vrouw....denk dat je dat bedoeld met het blokje :o )
En yep.. die kosten heb ik keurig uit onderhandeld.
nu helemaal happy met mijn boswachtertje...

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:32

Wij hebben een oudere golf voor een 1.5 paards trailer, gaat ook rpima

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:01

Omdat ik toch heel graag met mijn paard op wedstrijd wil gaan en een beetje aan het oriënteren ben heb ik de vraag:

Wat is een 'relatief' lichte auto die een 1,5 paards trailer zou mogen trekken. En aan wat voor een model en gewicht trailer moet ik dan denken?

Heb het topic een beetje doorgespit maar daar las ik vooral als reactie dat je er echt een grotere middenklasser voor moet hebben. Nu heb ik niet de mogelijkheid kwa dagelijkse kosten om een grotere middenklasser te rijden en zie ik af en toe nog wel eens combinaties voorbij komen met auto's die redelijk zuinig rijden. Vandaar dat ik toch mijn vraag stel en hoop hier antwoord op te krijgen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:04

Wat is zuinig? Die van ons rijd 1 op 12 ongeveer. Met trailer op 9.

Zo'n kleine 60 euro per maand aan belasting.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:24

Nessa schreef:

Dat is een goede haha.
Nu heb ik een Renault Twingo dus het zal sowieso minder zuinig zijn :')
Daar rijd ik gemid. 1 op 17/18 mee.

Bij zuinig denk ik aan buitenwegen 1 op 14/15? Weet niet of dit realistisch is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:46

xMazzel schreef:
Nessa schreef:

Dat is een goede haha.
Nu heb ik een Renault Twingo dus het zal sowieso minder zuinig zijn :')
Daar rijd ik gemid. 1 op 17/18 mee.

Bij zuinig denk ik aan buitenwegen 1 op 14/15? Weet niet of dit realistisch is?

Bij een Diesel wel, benzine wordt lastiger.Wat is "te duur"?

Voor je referentiekader: mijn V70 II AWD doet 1:12 buiten het dorp en houdt dat vol tot ongeveer 100km/h. Tot 125km/h blijft ie binnen de 1:10 en daarna gaat het vrij vlot bergafwaarts met de zuinigheid :D
Dan heb je 1600kg auto onder je bips die 1800kg aan de haak mag hebben en die met 210pk nog net de straatstenen laat liggen. Belasting 83 euro per maand.
Beetje fatsoenlijke middenklasser met voldoende power onder de rechter voet moet dit ook kunnen, en wat beter. V70 is volgens veel mensen geen middenklasser meer......

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:04

83 euro belasting per maand zou voor mij te duur zijn, gezien het feit dat hier ook nog verzekering en rijkosten bovenop komen. Zit nog op school en werk parttime bij de albert heijn :o

Wij hebben thuis heel lang een volvo v70 diesel gehad maar mijn ouders liepen tegen de hoge kosten wbt wegenbelasting aan en daarom is deze weggegaan..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:14

xMazzel schreef:
83 euro belasting per maand zou voor mij te duur zijn, gezien het feit dat hier ook nog verzekering en rijkosten bovenop komen. Zit nog op school en werk parttime bij de albert heijn :o

Wij hebben thuis heel lang een volvo v70 diesel gehad maar mijn ouders liepen tegen de hoge kosten wbt wegenbelasting aan en daarom is deze weggegaan..

Heel eerlijk? Dan zou ik die trailertrekkende auto voorlopig even laten voor wat ie is......

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:08

Misschien kun je kijken naar een (oudere) audi a4? Mag 1400 trekken, en moet 1/12 wel redden. Gemiddeld 51,- per maand wegenbelasting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:45

Ik ga wel met Ikke mee. Trekauto's zijn nu eenmaal duur en niet vergelijkbaar met een suzuki alto. De mijne doet trouwens €59,- wegenbelasting per maand.

Oude A4 lijkt leuk maar onderdelen van audi zijn zeer prijzig en over de garage daarvoor nog maar niet te spreken. Dus dan moet hij echt wel goed zijn of je moet een monteur in je familie of vriendengroep hebben.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:45

Ik heb een v40 2.0
Mag 1400 trekken. Belasting dus een kleine 60 euro.

Kijk dan wel echt naar een 2.0
De 1.8 mag 1200 trekken

En een rav4 2.0? 3 deurs?
Ik weet niet hoe zuinig ze zijn. Maar volgens mij ook niet zo zwaar, en mag 1500 trekkeb

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:13

Rond de €60,- per maand wegenbelasting zou evt nog wel te overzien zijn.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden!
Ga er nog even hard over nadenken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:59

Nessa schreef:
Ik heb een v40 2.0
Mag 1400 trekken. Belasting dus een kleine 60 euro.

Kijk dan wel echt naar een 2.0
De 1.8 mag 1200 trekken

En een rav4 2.0? 3 deurs?
Ik weet niet hoe zuinig ze zijn. Maar volgens mij ook niet zo zwaar, en mag 1500 trekkeb

Oudere Rav rijd zo 1:11, zijn inddd niet zwaar. Ideale trekaut