[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:51

Weidebloem schreef:
Heeft hier iemand ervaring met een Toyota corolla 1.6 die 1300 mag trekken? Heb er nog nooit een trailer achter gehangen maar ben nu toch nieuwsgierig of ik er een keertje een trailer (1,5p) achter kan hangen om naar het strand te gaan. Moet dan wel een stukje over de snelweg. Paard weegt 545 en met een trailer van rond de 600 voldoet het aan de regels. (kogeldruk nog niet nagegaan dan). Iemand ervaring?

edit: Reden van twijfel is vooral omdat de auto zelf 1115 weegt.....

Ja, rij hier al een tijdje mee. Is prima te doen.
Ben ook aangehouden met deze combi. En was in orde

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:56

bertine37 schreef:
Hoe bedoel je gaat niet werken ?
Als hij 1800 mag trekken mag hij 1800 trekken toch ?
Bij de verzekering lijkt het me nou juist wel relevant wat er op papier staat.

Nee, dat gewicht is geen punt, terug keuren is onzin.

Beetje V70 mag 2200kg wegen, dus dan ga je het niet redden binnen de grenzen van je B-rijbewijs.
Die 3500kg grens is de enige reden waarom je een trailer terug zou willen laten keuren.

Gewichten op kenteken hebben feitelijk maar een reden: controle op overbelading, en dat is precies waar een verzekeraar zich druk om maakt.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:18

Maar wie heeft het over een b rijbewijs. Ik ga binnenkort voor mijn E.
Als op papier staat dat de Volvo 1800 mag trekken dan moet je de trailer toch terugkeuren als deze beladen 2000 mag zijn ?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:01

Nee, al mocht de auto maar 1200 kg trekken, dat is geen punt. Alleen mag het werkelijke gewicht dan niet meer dan 1200 kg zijn. Bij de Volvo niet meer dan 1800 kg en bij een dikke trekauto niet meer dan 2000 kg. In de eerste twee gevallen bepaalt de auto het werkelijke maximum, in het laatste geval de trailer (laagste getal telt)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:19

Maar dat zou betekenen dat ik met mijn auto die maar 1000 mag trekken ik ook de anderhalf trailer die 600 weegt en een pony van 250 mag trekken.
Waar kan je zelf trouwens je trailer wegen ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:53

bertine37 schreef:
Maar dat zou betekenen dat ik met mijn auto die maar 1000 mag trekken ik ook de anderhalf trailer die 600 weegt en een pony van 250 mag trekken.

Yep.... op voorwaarde dat ook de kogeldruk binnen de toegestane grenzen blijft.

Wegen kan bij je lokale weegbrug. Even googlen waar er eentje bij jouw in de buurt zit.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:55

bertine37 schreef:

Dat mag inderdaad. Je hebt zelfs nog 150 kg marge voor het geval de trailer wat zwaarder is dan ingeschat / op papier en/of pony stout is geweest en uit de koekjestrommel heeft gesnoept (lees, zwaarder is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:18

Tja op papier mag het maar of het ook verstandig is, is een 2de. Een 1,5 paards is nog steeds een flink gevaarte en je hebt op de weg ook temaken met weersomstandigheden en rijwind van bijvoorbeeld vrachtwagens. En onderschat de effecten van een geluidswal ook niet. Als je het hebt over een auto die 1000 mag trekken wat voor auto is dat? Bij kleine smalle, korte en lichte autotjes gaat je trailer er echt met je vandoor als het erop aankomt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:43

bertine37 schreef:
mits de tmm van auto én trailer samen onder de 3500 kg blijft.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:43

Gloa schreef:
Tja op papier mag het maar of het ook verstandig is, is een 2de. Een 1,5 paards is nog steeds een flink gevaarte en je hebt op de weg ook temaken met weersomstandigheden en rijwind van bijvoorbeeld vrachtwagens. En onderschat de effecten van een geluidswal ook niet. Als je het hebt over een auto die 1000 mag trekken wat voor auto is dat? Bij kleine smalle, korte en lichte autotjes gaat je trailer er echt met je vandoor als het erop aankomt.

Ook hier mee eensch. Beetje gezond verstand gebruiken is en blijft een goed idee :)

cissy schreef:
bertine37 schreef:
mits de tmm van auto én trailer samen onder de 3500 kg blijft.

Alleen van toepassing bij een bestuurder zonder E achter B.

bertine37

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:03

De auto die 1000 mag trekken is in dit geval een peugeot 306 station. Ik gebruik hem niet voor de pony, maar rij met een auto die 1200 mag trekken totaal komt niet boven 3500. Meestal maar voor een paar km naar de manege via kleine binnendoorweggetjes.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:58

bertine37 schreef:
Weidebloem schreef:
Heeft hier iemand ervaring met een Toyota corolla 1.6 die 1300 mag trekken? Heb er nog nooit een trailer achter gehangen maar ben nu toch nieuwsgierig of ik er een keertje een trailer (1,5p) achter kan hangen om naar het strand te gaan. Moet dan wel een stukje over de snelweg. Paard weegt 545 en met een trailer van rond de 600 voldoet het aan de regels. (kogeldruk nog niet nagegaan dan). Iemand ervaring?

edit: Reden van twijfel is vooral omdat de auto zelf 1115 weegt.....

Ja, rij hier al een tijdje mee. Is prima te doen.
Ben ook aangehouden met deze combi. En was in orde

Super!! Dank voor het delen van je ervaring. Heb manlief nu zo ver gekregen om weer een "nieuwe" auto aan te schaffen die wat meer mag trekken. Ben zelf helemaal weg can de Rav4 maar een kia cee'd 2.0 zeg ik ook geen nee tegen :P

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:19

Heb wat zien langkomen maar volgensmij niet het antwoord dat ik zocht.. Excuses als dit al gevraagd is!
Onze volvo v60 plug in hybrid mag de trailer trekken die we gaan gebruiken vrijdag, maar weet iemand toevallig hoe het zit met de elektro motor? Aannemende dat je die niet mag gebruiken voor het trekken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:24

JudArthos schreef:
Heb wat zien langkomen maar volgensmij niet het antwoord dat ik zocht.. Excuses als dit al gevraagd is!
Onze volvo v60 plug in hybrid mag de trailer trekken die we gaan gebruiken vrijdag, maar weet iemand toevallig hoe het zit met de elektro motor? Aannemende dat je die niet mag gebruiken voor het trekken?

Om te trekken heb je Koppel nodig. electromotoren hebben maar een Koppel: maximaal.

Als het echt een punt zou zijn, zou het in het instructieboekje moeten staan maar ik zou zeer verbaast zijn als het zo is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:40

ikke schreef:
electromotoren hebben maar een Koppel: maximaal.

Is het niet zo dat het koppel van een elektromotor afneemt als de toeren oplopen? Maar in elk geval maximaal koppel vanaf nul, wat ideaal is bij het wegrijden.

Ik heb me niet ingelezen, laat staan praktijk ervaring ermee, maar zou denken dat een hybride perfect is om mee te trekken.

Muv een Prius want die mag geen trekhaak :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:54

Ja, in de basis klopt dat, echter wordt de e-motor met een frequentieregeling aangestuurd en dan heb je ook het koppelgedrag zelf in de hand (binnen grenzen).

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:00

De v60 in awd zetten (middenconsole onderste rij knopjes). Heel fijne auto om mee te trekken.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:13

Ik kom hier even binnen vallen als dat mag.
Heeft er iemand goede tips voor een compacte auto die met een B rijbewijs een 1,5paards trailer mag trekken?

Vriendlief heeft nu een Toyota Aygo en vindt het heerlijk dat het ding zo klein is en overal tussen geparkeerd kan worden :D Dus hij vindt een stationwagen oid niks. Tips?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:20

DePaardenman schreef:
De v60 in awd zetten (middenconsole onderste rij knopjes). Heel fijne auto om mee te trekken.

Ah dat dacht ik al :) dan gaat hij automatisch ook op de diesel toch?

Thanks voor de antwoorden, een beetje zekerheid is altijd fijn :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:31

Bliksem schreef:
Heeft er iemand goede tips voor een compacte auto die met een B rijbewijs een 1,5paards trailer mag trekken?

Graag wat meer informatie over de trailer en met name de beoogde lading (maakt nogal verschil of je een Shet of een Shire wilt vervoeren ;) )

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:49

JudArthos schreef:
DePaardenman schreef:

Ah dat dacht ik al :) dan gaat hij automatisch ook op de diesel toch?

Thanks voor de antwoorden, een beetje zekerheid is altijd fijn :D

Ja, de dieselmotor blijft dan lopen. En de elektrische motor word ook constant opgeladen tot ongeveer 10 km range. In awd mode heb je dus constant aandrijving van de dieselmotor op voorwielen en elektrisch op de achterwielen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:00

DePaardenman schreef:
Ja, de dieselmotor blijft dan lopen. En de elektrische motor word ook constant opgeladen tot ongeveer 10 km range. In awd mode heb je dus constant aandrijving van de dieselmotor op voorwielen en elektrisch op de achterwielen.

Leg die eens uit want hier heb ik dus echt geen beeld bij........

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:12

Rex_Rolfo schreef:
Bliksem schreef:

Graag wat meer informatie over de trailer en met name de beoogde lading (maakt nogal verschil of je een Shet of een Shire wilt vervoeren ;) )

Sorry ik ben echt een noob wat auto's en trailers betreft :')
We hebben nog geen eigen trailer, dus zullen die in het begin huren. Ik kan wat dat betreft dus geen gewicht aangeven, maar daar kunnen we natuurlijk wel de trailer op uitzoeken als we er één huren.
De lading wordt een appaloosa van 1.53, hij zal zo'n 600 kilo wegen.

Bedankt alvast! :)

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:20

ikke schreef:
Leg die eens uit want hier heb ik dus echt geen beeld bij........

Als je deze auto oplaad aan de stekker heb je tussen de 40 en 50 km puur elektrische range. In normale modus op=op. Daar kan je met verschillende modussen wat mee spelen. Bijladen van de accu's met dieselmotor bv. In awd zorgt de dieselmotor ervoor dat accu nooit onder de 10 km range komt zodat je altijd de elektrische aandrijving hebt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:50

Wellicht zit ik in dit topic goed, ben aan het kijken naar een andere auto.
Liefst een beetje betaalbaar en wat trek gewicht.

Nu stuit ik op een auto die me qua model bevalt.
Echter heeft deze maar 1200 Max trek gewicht.
Ervan uitgaande dat ik met een 1 of 1.5 paards zou gaan rijden, er 2 Shetlanders of 1 paard in zullen staan ....
Mijn paard is 1.65 normaal postuur.
Wat weegt ie dan? 600? :')
Hellllp :')