Marchador schreef:Even een vraagje met betrekking tot de auto die de trailer trekt.
Mijn vader heeft een combinatie; auto + trailer; waarmee hij op papier mijn verzorgpaard zou mogen vervoeren.
Echter zegt mijn vader; zodra ik wegrijd ben ik bang dat de onderkant van de auto er onderuit wordt getrokken door het gewicht van het paard.
(Paard hier wordt geschat op +- 700 kilo)
Kan dat wat hij zegt, tuurlijk zal het langer duren voor je op gang bent, je hebt toch een behoorlijk gewicht dan in de trailer.
In eerste instantie vraag ik mij af of dit kan.
Ten tweede vraag ik mij een beetje af wat andere mensen voor auto hebben om hun 'zwaardere' paard mee te vervoeren.
Even informatie opgezocht over die Hyundai Elentra.
Even uitgegaan van de 2.0 liter versie mag deze 1400 kg trekken, dit is net zo'n beetje voldoende voor een 1,5 paards.
Als we het lijstje van Ikke erbij pakken met de minimale eisen zien we dat 1400-1500 kg minimaal is voor een 1,5 paards, dat kan dus.
Het motorvermogen echter houdt niet echt over, 186 Nm terwijl 200 Nm toch wel minimaal is, maar dat is meer een kwestie van hoog in de toeren houden zullen we maar zeggen.
Het eigengewicht is ook wat laag, net over de 1200 kg terwijl 1300-1400 kg als advies gegeven wordt. Met een lichtere auto loop je de kans dat de trailer de baas wordt over de auto als deze gaat slingeren.
Kogeldruk is overigens wel te weinig, dit is 65 kg terwijl je minimaal 75 kg nodig hebt, eigenlijk overbelading dus.
Maar dat zijn dingen die je allemaal niet vroeg.
Hij mag 1400 kg trekken (uitgaande van de 2.0 liter versie, de 1.6 mag maar 1200 kg trekken), de trailer zal zo'n 600-700 kg wegen, een paard van 700 kg is wel redelijk zwaar volgens mij, dan zou je op 1300-1400 kg uitkomen.
De auto zou dat dus mogen hebben, op dat punt hoef je dus echt geen problemen te verwachten. Komen we alleen wel bij een tweede probleem, de meeste anderhalf paards trailers zijn 1300 of 1350 kg, daarna ga je gelijk door naar 1600 kg totaalgewicht wat ook weer een net wat zwaarder ledig gewicht van de trailer in houdt. Je zult dus moeten bepalen hoe zwaar je paard daadwerkelijk is, en dan pas kun je bepalen hoe of wat.
In ieder geval hoef je niet bang te zijn dat de onderkant wordt losgetrokken, ik heb hier nog nooit van gehoord en de autofabrikanten willen dit ook voorkomen en bouwen dan ook voldoende marge in. Ik durf zelfs te wedden dat wanneer je 2 ton erachter hangt dat de trekhaak nog steeds blijft zitten.
In de praktijk rijden veel mensen nogal eens met een aanhanger die eigenlijk te zwaar is voor de auto, het zou nogal wat zijn als bij bijv. 100 kg meer de trekhaak er al onder vandaan kwam zetten
Je kunt je vader dus gerust met die trailer op pad sturen, maar je moet dan eigenlijk wel eerst even een keer over de weegbrug om te kijken hoe zwaar hij nu precies is. En houdt die kogeldruk ook in de gaten, want dat mag dus eigenlijk niet.