Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:31

Ik heb er een audi 100 quattro voor staan, mag 1900 trekken :)

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:29

Ssang Yong Musso -> mag 3500 trekken. :j

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:38

Allemaal types van de Ssang Yong waar ik nog nooit van gehoord heb ;)

Ssang Yong is gewoo heerlijk! Merk je aan die Musso ook niet dat je er iets achter hebt hangen?

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:39

een Seat Toledo. Hij trekt een anderhalf paardstrailer met gemak

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:41

Nee. :D

We hebben een paard dat nogal druk is in de trailer met van links naar rechts lopen. Hier merken we bijna niets van. 8-)
Hiervoor hadden we een BMW 523I, maar daar merkten we het wel. Ook als je ingehaald werd door een vrachtwagen.

Gelukkig mag je nu 90 en worden we niet meer ingehaald door vrachtwagens := :=

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:41

Hoeveel motorinhoud moet een auto gemiddeld hebben om een 2-paards te mogen trekken? Kun je daar een selectie op maken voor een 2 paards trailer of moet je dat echt per auto bekijken.

Zit nu nl. vanaf 2000 cc te kijken, maar ik zie auto's voorbij komen die dat volgens mij nooit mogen.

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:45

Wij hebben een Land Rover Freelander voor een 2-paardtrailer. Deze auto mag 2000 kg trekken..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:09

@ Caesar. Motorinhoud word je niet heel wijs van.

Van wat een auto op papier mag trekken en toegestane kogeldruk wel!

Een twee paards moet je al gauw denken aan 2000kg (zie techn. specificatie van trailer) en een kogeldruk van 100kg.

Lees het topic even door, dan zie je gauw genoeg wat voor auto's een tweepaards wel of juist niet mogen trekken!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:25

@Mo; klopt, ik had al het een en ander voorbij zien komen. Maar via autotrader/track kun je vanaf cilinderinhoud een selectie maken. Zo hoef ik niet perse op soort auto te zoeken, maar krijg ik wel een overzicht, maar dat gaat dus niet werken :D

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:35

Even een vraagje met betrekking tot de auto die de trailer trekt.
Mijn vader heeft een combinatie; auto + trailer; waarmee hij op papier mijn verzorgpaard zou mogen vervoeren.
Echter zegt mijn vader; zodra ik wegrijd ben ik bang dat de onderkant van de auto er onderuit wordt getrokken door het gewicht van het paard.

(Paard hier wordt geschat op +- 700 kilo)

Kan dat wat hij zegt, tuurlijk zal het langer duren voor je op gang bent, je hebt toch een behoorlijk gewicht dan in de trailer.

In eerste instantie vraag ik mij af of dit kan.
Ten tweede vraag ik mij een beetje af wat andere mensen voor auto hebben om hun 'zwaardere' paard mee te vervoeren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:37

Ik had hetzelfde; als je even hierboven leest geeft Mo_van_dijk al een hoop antwoorden op je vragen!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:39

Sorry daar word ik niet wijzer van, dat gaat om een tweepaards trailer :)
Wij hebben een 1,5 paards.
Het gaat mij er voornamelijk om of de onderkant er echt onderuit getrokken kan worden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:42

@ ceasar.
Als je een auto op het oog hebt kan je ook op http://www.rdw.nl het kenteken invoeren. Dan zie je hoeveel hij weegt en mag trekken. Vaak kan je ook nog het verbruik zien.

@Marchador:
Is je vader alleen bang of voelt hij dat de auto het niet aan kan?
Als je het volgens je kentekenbewijs mag trekken zou het wel moeten lukken..
Je moet wel even uitrekenen of je je paard dan wel in de trailer mag vervoeren.

Ik heb zelf een opel Frontera 3.2 automaat.
Echt een fantastisch geweldige trekauto. Is er echt voor gemaakt. Ik kan tegen de steilste hellingen op weg rijden en niet eens veel extra gas hoeven geven.
Helaas is m'n auto wel duur in de wegenbelasting en benzine verbuik...
Ben een beetje aan het kijken voor een kleinere auto die 1650 mag trekken.
Dus mocht er nog iemand een Frontera zwart metalic willen voor maar 5900... haha :-)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:46

Zodiacje, hij durft het niet eens te proberen. Hij is dus echt bang dat de onderkant er onderuit getrokken wordt.
Het is geen grote auto verder, een Hyundai Elantra 2 liter.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:51

ja, als je vader niet wil dan kom je idd niet ver... :-)
Maar wat ik al schreef, als je gewichten kloppen en het op papier allemaal klopt dan kan het heus wel.
Misschien ben je niet snel of makkelijk weg maar ik heb nog nooit gehoord van een onderkant die losgetrokken wordt...

en anders moet ie maar een paardenvrachtwagen voor je kopen, dan zit je veilih, hahaha :-)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:54

Nou het is niet dat hij niet wilt, hij is er gewoon echt bang voor dus heeft hij gezegd. We zoeken het eerst wel uit en dan kunnen we een klein stukje proberen om te kijken hoe dat gaat.

Dus mocht de onderkant losgetrokken worden, dan is er eigenlijk iets goed mis met de auto :D
Nou dat is duidelijk.

Haha ja, misschien met de tijd als ik vaker met haar weg moet. :D

una_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:58

Een Kia Sorento! Trekt de trailer super! Mag 2800 trekken.

LadyRosaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:08

voor mijn anderhalfs paardtrailer staat een lada niva 4x4
doet het wonderbaarlijk goed :o

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:28

LadyRosaR schreef:
voor mijn anderhalfs paardtrailer staat een lada niva 4x4
doet het wonderbaarlijk goed :o

Een uitstervend ras ;-)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:19

Marchador schreef:
Zodiacje, hij durft het niet eens te proberen. Hij is dus echt bang dat de onderkant er onderuit getrokken wordt.

Qua motorvermogen moet het kunnen. Kijk even op de papieren wat hij geremd mag trekken.... en dan maar rekenen, paard 5 tot 600 kg

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:24

Helaas is mijn Ford Clipper kapot,

Heb nu een Daihatsu Feroza voor 1,5 paards.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:55

Marchador schreef:
Even een vraagje met betrekking tot de auto die de trailer trekt.
Mijn vader heeft een combinatie; auto + trailer; waarmee hij op papier mijn verzorgpaard zou mogen vervoeren.
Echter zegt mijn vader; zodra ik wegrijd ben ik bang dat de onderkant van de auto er onderuit wordt getrokken door het gewicht van het paard.

(Paard hier wordt geschat op +- 700 kilo)

Kan dat wat hij zegt, tuurlijk zal het langer duren voor je op gang bent, je hebt toch een behoorlijk gewicht dan in de trailer.

In eerste instantie vraag ik mij af of dit kan.
Ten tweede vraag ik mij een beetje af wat andere mensen voor auto hebben om hun 'zwaardere' paard mee te vervoeren.

Even informatie opgezocht over die Hyundai Elentra.
Even uitgegaan van de 2.0 liter versie mag deze 1400 kg trekken, dit is net zo'n beetje voldoende voor een 1,5 paards.
Als we het lijstje van Ikke erbij pakken met de minimale eisen zien we dat 1400-1500 kg minimaal is voor een 1,5 paards, dat kan dus.
Het motorvermogen echter houdt niet echt over, 186 Nm terwijl 200 Nm toch wel minimaal is, maar dat is meer een kwestie van hoog in de toeren houden zullen we maar zeggen.
Het eigengewicht is ook wat laag, net over de 1200 kg terwijl 1300-1400 kg als advies gegeven wordt. Met een lichtere auto loop je de kans dat de trailer de baas wordt over de auto als deze gaat slingeren.
Kogeldruk is overigens wel te weinig, dit is 65 kg terwijl je minimaal 75 kg nodig hebt, eigenlijk overbelading dus.

Maar dat zijn dingen die je allemaal niet vroeg.
Hij mag 1400 kg trekken (uitgaande van de 2.0 liter versie, de 1.6 mag maar 1200 kg trekken), de trailer zal zo'n 600-700 kg wegen, een paard van 700 kg is wel redelijk zwaar volgens mij, dan zou je op 1300-1400 kg uitkomen.
De auto zou dat dus mogen hebben, op dat punt hoef je dus echt geen problemen te verwachten. Komen we alleen wel bij een tweede probleem, de meeste anderhalf paards trailers zijn 1300 of 1350 kg, daarna ga je gelijk door naar 1600 kg totaalgewicht wat ook weer een net wat zwaarder ledig gewicht van de trailer in houdt. Je zult dus moeten bepalen hoe zwaar je paard daadwerkelijk is, en dan pas kun je bepalen hoe of wat.

In ieder geval hoef je niet bang te zijn dat de onderkant wordt losgetrokken, ik heb hier nog nooit van gehoord en de autofabrikanten willen dit ook voorkomen en bouwen dan ook voldoende marge in. Ik durf zelfs te wedden dat wanneer je 2 ton erachter hangt dat de trekhaak nog steeds blijft zitten.
In de praktijk rijden veel mensen nogal eens met een aanhanger die eigenlijk te zwaar is voor de auto, het zou nogal wat zijn als bij bijv. 100 kg meer de trekhaak er al onder vandaan kwam zetten ;)

Je kunt je vader dus gerust met die trailer op pad sturen, maar je moet dan eigenlijk wel eerst even een keer over de weegbrug om te kijken hoe zwaar hij nu precies is. En houdt die kogeldruk ook in de gaten, want dat mag dus eigenlijk niet.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 01:50

Marchador schreef:

Als het goed is mag de auto geremd 1400 kilo trekken, want wij hebben ook zo'n auto als jullie, en de onderkant van de auto zit er nog steeds aan :D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:00

Er staat ook dat vader niet durft.....

Dat kan niemand veranderen, man zal wel gewoon geen zin hebben?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:16

Vaders moet zich niet aanstellen, die auto trek je echt niet uitelkaar(ja tenzei hij erg roestig is :D )