Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_88

Re: Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:05

Ik heb dit topic echt met stijgende verbazing doorgelezen. Het feit dat ergens anders in Nederland de bijrijder betaald krijgt en zelf geen bijdrage hoeft te betalen. Ook de eigenlijk ronduit slechte gedachtes over bijrijder: "ze willen allemaal voor een duppie op de eerste rang zitten" vond ik wel het toppunt.
Ik rijd zelf 3 keer per week een paard wat door de eigenaresse op M-niveau wordt uitgebracht. Ze heeft een bijrijder omdat ze het zelfs niet redt (werkt in ploegendienst) en het wel nodig vindt dat hij er elke dag uitkomt en aandacht krijgt. Van die 3x per week les ik in ieder geval 1x, als we in een dipje zitten met z'n tweeën (het paard en ik...) les ik 2x per week. Dit betaal ik zelf. Ik start met hem nu op B-niveau, voornamelijk voor de ervaring. Na m'n studie wil ik zelf namelijk een eigen paard en 3x per week valt net goed te combineren met m'n studie. Startkaart, coupons en startgeld betaal ik ook zelf. Dit lijkt me trouwens meer dan normaal, omdat ik er in dit geval beter van wordt en niet het paard.
Het paard is gestald op een luxe pensionstalling. 2 binnenbakken, 2 buitenbakken, paddock, solarium, meerdere poets/wasplaatsen en er worden maandelijks wedstrijden georganiseerd. Het stallingsgeld ligt rond de €320,-. Ik koop vaak dingen voor het paard (peesbeschermers, shabrakken, hoofdstel etc.) waarvan ik weet dat ze die ook leuk vindt. Als we bijv. samen naar een ruitersportwinkel zijn geweest en we daar later over napraten ("hmm dat ene kleurtje bandages zou hem ook gaaf staan") onthoud ik dat vaak en als ik dan in die winkel zonder haar kom, koop ik die dingetjes en leg ze dan onaangekondigd in het zadelkastje als ik weet dat zij hem de volgende dag doet als verrassing. Meer als bedankje dat ik haar paard mag rijden en zoveel van hem leer.
Hij heeft een tijdje een peesblessure gehad, waardoor hij alleen maar aan de hand gestapt mocht worden. Als vanzelfsprekend vond ik dat dat er ook bijhoorde.
Ik betaal €130,- per maand voor 3 keer per week rijden/longeren etc. Ik heb dit er absoluut voorover, ik leer zo ontzettend veel van hem en met de tijd dat ik hem rijd en verzorg is de verhouding bijrijder - eigenaresse veranderd in vriendin - vriendin. We helpen elkaar met wedstrijden en ze helpt mij vaak met tips en trucs tijdens het rijden.
Wat al eerder gezegd werd, dat bijrijden een wisselwerking is, is bij mij absoluut het geval en mijns inziens mag daar absoluut een bijdrage tegenover staan....

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 21:13

Ja, er is af en toe heftig gereageerd, haha!
Terwijl het absoluut mijn bedoeling niet was.
Ik werk ook wisseldiensten en heb ME/CVS en daarom zoek ik een bijrijder.
Mijn paard krijgt overigens wel iedere dag aandacht en ook gaat hij iedere dag naar buiten, ook als ik niet kan. Dat scheelt wel.
Mij leek een bijdrage in de kosten ook wel handig, maar aan de andere kant is het ws handiger voor mij als de bijrijder zo'n 1 a 2 keer per week de stallen uit wil mesten ivm de ME.

Shopaholic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 03:20

Ik vind een bijdrage voor het bijrijden raar.
Je mag blij zijn dat je hulp krijgt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 06:49

130 euro vind ik nogal wat, het is toch geen eigen paard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:30

130 euro is ook beduidend minder dan een eigen paard kost, vooral in het westen op een dure pensionstalling.
Of je geld vraagt, of zelfs toebetaalt, moet je natuurlijk zelf weten. Dat heeft alles te maken met de constructie die je afspreekt.

Als je geld vraagt, kan je geen eisen stellen. Je kan een bijrijder niet verplichten tot uitmesten of zelfs maar om te komen. Hij gaat toch niet betalen voor een verplichting, maar voor een recht? Hij huurt gewoon je paard en of hij er nu op rondjakkert of hij laat hem staan, is zijn keuze (je kunt natuurlijk wel voorwaarden aan die huur verbinden: zoals: niet met slofteugel rijden, geen anderen op het paard laten, enz.)

Als je niks vraagt, kan je dat wel. Dan kom je een soort ruiling overeen waarbij de bijrijder van jouw paard gebruikt maakt, in ruil voor diensten van hem. bijv. verplicht op bepaalde dagen komen en het paard beweging geven.
Als je de bijrijder betaalt, kan je helemaal eisen stellen; hoe de bijrijder jouw paard rijdt, wanneer, welke overige werkzaamheden die hij doet, enz.

Het lijkt me wel goed even de aansprakelijkheid uit te zoeken, voor het geval er iets met het paard of met de bijrijder gebeurt. Als er geld in het spel komt, gelden er vaak andere regels maar ik weet niet precies hoe dat zit.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:43

Shopaholic schreef:
Ik vind een bijdrage voor het bijrijden raar.
Je mag blij zijn dat je hulp krijgt.

en mensen die een paard leasen dan?? Die betalen een staleigenaar om een paard 1 of 2 dagen per week te morgen gebruiken. Is een beetje hetzelfde idee

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:52

Ik vind het interessant om dit door te lezen. Ik ben gewend aan het principe om te betalen als bijrijdster (ben ik zelf ook) en ik vind dit ook normaal.
Wel heb ik het uit moeten leggen aan mijn vader. Hij vond het onzin en vond dat ik de eigenaresse uit de brand hielp en daar (theoretisch gezien) zelfs voor betaald zou moeten worden.
Ik heb het hem toen op de volgende manier uitgelegd:
Ik heb op dit moment voor twee dagen in de week een eigen paard. Ik mag dan zelf weten wat ik met hem doe, en hoe ik dat doe, zolang ik tenminste verantwoord met hem om ga. Ik betaal daar 75 euro per maand voor, maar daar heb ik dus een "eigen" deeltijd-paard voor!
Ik vind een eigen bijdrage dus alleen maar logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:52

Leasen voor 1 of 2 dagen zou ik nooit doen
Als ik zou leasen zou het voor 7 dagen zijn en als enigste ruiter

MandyAngie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:56

Een goede bijrijdster is moeilijk te vinden meestal zijn het jonge meiden van een jaar of 11 die je niet op je paard kan weg sturen die reageren! of mensen die niets willen betalen of met 0,0 rijervaring dus ik denk dat sommige blij moeten zijn met hun bijrijdster! Lachen net zoals ik met die van mij.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:58

runningkawa schreef:

dat kan ook op hoop maneges. Maar ik ken er ook waar je voor paar dagen een paard lest en dus niet de enige bent die op dat paard rijd. Ik wil gewoon lekker mijn eigen paardje maar gelukkig is iedereen neit hetzelfde en is er zo voor elk wat wils Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:59

ik vroeg geen geld aan degene die mijn ponny reed
wel moest/mocht ze zelf de lessen ed betalen (ze mocht alles met dat beest Haha! )
ook heb ik haar zelf enorm veel geleerd zij heeft daar in tegen de ponny weer veel geleerd
was leandrotje op bokt

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:59

mariettek schreef:
Ik vind het interessant om dit door te lezen. Ik ben gewend aan het principe om te betalen als bijrijdster (ben ik zelf ook) en ik vind dit ook normaal.
Wel heb ik het uit moeten leggen aan mijn vader. Hij vond het onzin en vond dat ik de eigenaresse uit de brand hielp en daar (theoretisch gezien) zelfs voor betaald zou moeten worden.
Ik heb het hem toen op de volgende manier uitgelegd:
Ik heb op dit moment voor twee dagen in de week een eigen paard. Ik mag dan zelf weten wat ik met hem doe, en hoe ik dat doe, zolang ik tenminste verantwoord met hem om ga. Ik betaal daar 75 euro per maand voor, maar daar heb ik dus een "eigen" deeltijd-paard voor!
Ik vind een eigen bijdrage dus alleen maar logisch.

Ja hier is iets voor te zeggen maar dat is denk ik voor elke visie wel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:03

@naomie_88: waar haal je als student in godsnaam zoveel geld vandaan? 130 per maand, plus startkaart, plus lessen, plus spulletjes...

Daan_ielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:05

De bijrijder vind het leuk om je paard te rijden...
Jij wilt dat jou paarden beweging krijgen en dat de stallen gedaan worden als het je uitkomt

Je hebt er toch allebei plezier van.. Dus waarom een financiele tegemoetkoming vragen??
Ik rij ook een paardje voor een ander... daar zijn duidelijke afspraken, als ik wil lessen of op wedstrijd wil is dat mijn eigen keus en betaal ik ook de onkosten(incl kilometers van de trailer), maar als ik gewoon aan huis rijd bij hun thuis dan betaal ik niks...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:07

Wendy schreef:
@naomie_88: waar haal je als student in godsnaam zoveel geld vandaan? 130 per maand, plus startkaart, plus lessen, plus spulletjes...

mischien van der ouders Knipoog
Of een heel goed bij jobje kan ook!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:18

runningkawa schreef:

Dat geldt voor mij ook.
En als ik een paard lease voor de bedragen die daar voor gevraagd worden - want leasen is niet bepaald goedkoop vind ik - wil ik ook een Z-paard of een niet geklasseerd maar zeer getalenteerd paard onder mijn kont en in de regel komen die niet in de lease voor iedere sul die ermee wil rijden. Clown

horses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:37

Zo al 25 pagina's hou het niet meer bij ben er al zon poos nie geweest. ff bijlezen.Tong uitsteken

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:54

Ach, ik denk dat er voor beide kanten wel wat te zeggen valt.
Als iemand een bijrijder heeft puur voor tijdsgebrek en dus iemand neemt die misschien nog niet zo goed kan rijden, vind ik het wel ok om daar geld voor te vragen.
Als de bijrijder daarintegen echt wat toe te voegen heeft aan de training, en dus zelf een goede ervaren ruiter is, vind ik niet dat je daar geld aan kunt vragen, want het is in jouw voordeel dat hij/zij het paard voor je rijdt.

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:55

Tempie schreef:
Jij wilt dat jou paarden beweging krijgen en dat de stallen gedaan worden als het je uitkomt

Je hebt er toch allebei plezier van.. Dus waarom een financiele tegemoetkoming vragen??
Ik rij ook een paardje voor een ander... daar zijn duidelijke afspraken, als ik wil lessen of op wedstrijd wil is dat mijn eigen keus en betaal ik ook de onkosten(incl kilometers van de trailer), maar als ik gewoon aan huis rijd bij hun thuis dan betaal ik niks...

je hebt er inderdaad beide plezier van
dus zou je 'vind ik' ook beide de lasten kunnen dragen
als ik mijn pony's voor een deel afsta aan iemand die daar dan plezier aan heeft
of ik er nu wel of niet tijd voor heb
dan zou daar best iets tegenover kunnen staan
het ligt er natuurlijk aan wat je ervoor terug krijgt
maar er word wel rekening met je gehouden
zelfs op een slechte manege betaal je al snel 40 euro per maand aan lessen
als je in plaats van 1x per week, 3x per week mag rijden voor dat geld
heb je lijkt mij niets te klagen
er zijn natuurlijk tussen wegen qua het bedrag wat je ervoor betaaldmaar als je de helft van de week een eigen paardje ervoor terug krijgt vind ik het niet raar om de helft van de stalling te betalen,
en dan nog bespaar je op andere onkosten.
als ik 1 zou laten rijden en daar geld voor zou krijgen,
zou diegene kunnen rekenen op vaste dagen,
een gezond beestje (eigenaar zorgt in de regel voor da+hoefsmid ed)
en alle benodigdheden
wanneer je niet een eigen paard kan betalen,
lijkt me dit de perfecte oplossing om toch vaak te kunnen rijden
helaas werkt het voor mij in de praktijk niet zo,
zelf kan ik tot nu toe 2 pony's onderhouden,
m'n eigen huisje en auto hebben en nog steeds leven,
en het lijkt er op dat alle verzorgers (en ouders) hier in de omgeving
een kwart van de (totale) stalling die ik betaal nog niet kunnen opbrengen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:56

niks !!

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:06

creool schreef:
Ik vind het onzin om geld te vragen voor iets waar je mee geholpen wordt.

Precies, Als je er zelf geen tijd voor hebt moet je blij zijn dat een ander het voor je wil doen! Cool
Sommige mensen zien te veel business in dingen...
Maar dat is mijn mening....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:12

LadyVal schreef:
Tempie schreef:

je hebt er inderdaad beide plezier van
dus zou je 'vind ik' ook beide de lasten kunnen dragen
als ik mijn pony's voor een deel afsta aan iemand die daar dan plezier aan heeft
of ik er nu wel of niet tijd voor heb
dan zou daar best iets tegenover kunnen staan
het ligt er natuurlijk aan wat je ervoor terug krijgt
maar er word wel rekening met je gehouden
zelfs op een slechte manege betaal je al snel 40 euro per maand aan lessen
als je in plaats van 1x per week, 3x per week mag rijden voor dat geld
heb je lijkt mij niets te klagen
er zijn natuurlijk tussen wegen qua het bedrag wat je ervoor betaaldmaar als je de helft van de week een eigen paardje ervoor terug krijgt vind ik het niet raar om de helft van de stalling te betalen,
en dan nog bespaar je op andere onkosten.
als ik 1 zou laten rijden en daar geld voor zou krijgen,
zou diegene kunnen rekenen op vaste dagen,
een gezond beestje (eigenaar zorgt in de regel voor da+hoefsmid ed)
en alle benodigdheden
wanneer je niet een eigen paard kan betalen,
lijkt me dit de perfecte oplossing om toch vaak te kunnen rijden
helaas werkt het voor mij in de praktijk niet zo,
zelf kan ik tot nu toe 2 pony's onderhouden,
m'n eigen huisje en auto hebben en nog steeds leven,
en het lijkt er op dat alle verzorgers (en ouders) hier in de omgeving
een kwart van de (totale) stalling die ik betaal nog niet kunnen opbrengen.

amen

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:54

ik heb liever dat er geen enkele ruiter finacieel 'vasthangt' aan mijn paarden... Daarom rijden mijn bijrijders gratis, mits ze echt lessen volgen bij de lesgever hier op stal!

Ik heb al verhalen gehoord van bijrijders die vergoedingen eisen wanneer de eigenaar de samenwerking opzegt (bji lange tijd zelfs paard claimen) en eerlijk gezegd zou ik ook niet kunnen lachen moest iets waar ik maandenlang voor betaald heb, ineens weg zijn!

Als je begint te rekenen, de bedragen die hier genoemd worden, dat dat voor een jaar, dan heb je een behoorlijk bedrag bijeen!!!

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:52

Ik vind dat je wel een bijdrage kan vragen, maar het lijkt mij gewoon het beste om te overleggen met diegene die het paard komt verzorgen, kijken hoe zei erover denkt!
Wij hebben een verzorgster gehad, super tof mens, helemaal gek van het paard, kocht leuke dinge voor dr maar die stond erop dat ze meebetaald, dat is haar keus vind ik!
We hebben ook een verzorgster gehad die alleen kwam als het lekker weer was, alleen kwam om te rijden en verder niks wilde en die betaalde niks.. Tsja, ik vind dat je er toch samen met (de geschikte) persoon uit moet komen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 07:07

Ik vraag nooit een vergoeding. Ik "huur" een bijrijder in omdat ik zelf geen tijd heb, dus zie niet in waarom diegene mij dan zou moeten betalen. Zou eerder andersom moeten zijn. Knipoog