Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:36

Helaas heb ik hier ook een aantal mensen die hun paspoort niet in willen leveren.
Zelf zie ik het probleem niet,geen wedstrijdruiters,ik ben bij alle medische behandelingen aanwezig,paspoorten zijn geen eigendomsbewijs,ze liggen hier in een kluis,er lopen twee enorme honden en er is alarm.
Maar als ik dan vraag om een verklaring te ondertekenen dat zij de boete betalen,geven ze niet thuis.
Andersom heb ik heel veel voor mijn pensiongasten en hun paarden over,dan komt dat gebrek aan vertrouwen hard aan,want dat is waar het op neerkomt.Het woord stelen is hier ook al gevallen.

Lang leve de nieuwe wetgeving!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:27

Tinkerplein: kan begrijpen dat het voor houder ook niet fijn is...
Ik ken je natuurlijk niet maar als ik jou zo hoor overtuig je mij als bijv pensionklant ook niet :o
Waarom?
Kluis is hartstikke leuk maar wat als deze gestolen wordt? Want uit ervaring weet ik dát honden / alarm geen enkel probleem hoeven te zijn. Verder als iedere klant daarin kan; wat als er echt iets mis zou gaan onderling en een ander neemt jouw paspoort mee? Ok, vergezocht maar tegenwoordig weet je maar nooit..
Dus ik kan de bedenkingen wel snappen alleen bij mij is het niet persoonlijk; ik ken je niet. Overigens merk je dat je niet de enige bent die tegenwerking krijgt :D

Tis alleen; het gaat om je waardevolle bezit waar ( bij velen) buiten paspoort niets over eigendom verder zw-wit staat . Dus in ergste geval: stap 1:paspoort foetsie, stap 2: paard foetsie???
En dan???
En nee, ik zeg niet dat houders dit doen :n
Daar hebben we helaas wel slechterikken voor op deze wereld _-:(
Tis toch wat met de fijne regels ...

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:39

@ tinkerplein ik snap je teleurstelling helemaal, wel goed genoeg zijn om bij spoed beslissingen te nemen en 's nachts je nest uit voor een ziek paard maar vertrouwen dat je je uiterste best doet om een boekje veilig te bewaren is er niet. Jammer hé.
Ik zou een dossier maken bij de klanten die weigeren te tekenen. Document waarin genoteerd staat wanneer je de klant per e-mail of sms (schriftelijk is belangrijk) op de hoogte heb gesteld van de regelgeving en dat deze niet wil meewerken. Het zal wel niet afdoende zijn maar dan heb je in elk geval iets.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:54

Tinkerplein, ik zou ze de keuze geven, of de verwachte boete als borg laten betalen óf het paard netjes bij het paspoort thuis bewaren en ze per direct het erf af zetten of niet eens als klant accepteren.
Want mocht je een boete krijgen als pensionhouder geloof ik nooit dat ze gaan betalen :n

Overigens snap ik werkelijk niet dat mensen zelf niet de verantwoordelijkheid nemen om een koopcontract te gebruiken als ze een paard kopen. Een paspoort is geen eigendomsbewijs en nu boos worden op de overheid is natuurlijk omgekeerde wereld als je zelf laks bent met een koopcontract.

Shirrlfl

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 01:06

Hier moeten wij ook sinds kort de paspoorten afgeven aan staleigenaar. Deze worden netjes bewaard en als we ze nodig hebben geven we dat aan en hebben we ze zo. Hier zijn ze in die omgeving ontiegelijk veel aant controleren vertelde de dierenarts vandaag.. Moesten ook aangeven of je je paard wou uitsluiten voor slacht enz...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 02:49

MarijeR schreef:
Overigens snap ik werkelijk niet dat mensen zelf niet de verantwoordelijkheid nemen om een koopcontract te gebruiken als ze een paard kopen. Een paspoort is geen eigendomsbewijs en nu boos worden op de overheid is natuurlijk omgekeerde wereld als je zelf laks bent met een koopcontract.

Nou ikke wel :o
Simpelweg omdat dit vrugah vaak niet ter sprake kwam....mondeling kocht je paard, je maakte mondeling afspraken en betaalde?! 10 jr geleden (en eerder) was nu eenmaal niet iedereen al goed bekend met pc. Naief? Voor toen heel gewoon, voor nu niet meer van toepassing :n
Dus zijn er wrsclk toch nog mensen met paarden, die stambook / paspoort als eigendom zien ( en na gisteravond bij A.stegeman blijkt dat dus nog niet zo'n hele rare gedachten te zijn).

Overigens praat ik niets goed, wil alleen maar wat meerdere gedachten van de mens delen! ( want tenslotte staat het ook in de paspoorten zelf vermeld dat deze bij paard mot zijn; alleen jammer dat dit al tig jaar gedoogd is en nu in ene als een bok op haverkist gebruikt wordt! Verandering kost tijd!

Vond het persoonlijk wel goede tip om de weigeraars iig iets te laten ondertekenen...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 07:50

[*]Het is wat met die passen.
En wat heeft het voor zin gehad?
Als het gaat Zoals t hoort te gaan,staan medicatie ed in de pas.
Maar er wordt tegen 110 mee gefraudeerd
Neem alleen het feit al dat veel.dierenartsen niet noteren dat een paard Bute gehad heeft. Paard kan dan zo door voor menselijke consumptie.
Het is helaas tevens geen eigendomsbewijs.
En mensen maken een drama van pas bij paard laten.
Onze stalhoudster wil/hoeft de passen niet
Wel liggen de meeste op stal ergens. En weet de stalhoudster waar ze ze kan vinden indien nodig.
De pas van onze mini is verder volledig leeg. Dier heeft 2 jaar in handel gezeten zonder pas. Eerste eigenaar na de fokker had pas nooit meegegeven terwijl hij de pony verkocht voor de dood. Dat is enige wat goed is aan die pas, zonder pas mag een dier niet geslacht worden.
Hoewel ik denk dat er shetten zat geslacht worden zonder pas..
Die 30 kg meer maakt het ook niet.

En ook ik heb geen koopcontract bij mijn dieren.De oudste merrie kocht ik jaren geleden van de fokker die eigenlijk geeneens handgeld wilde. De jonge grote merrie zelf gefokt.
De mini met gesloten beurs overgenomen. Onze C is via bemiddeling bij ons gekomen.
Paulien van het boek paard praat met mij, bemiddelde hierin ;-)
Dus...
Zou ik.mensen alsnog moeten vragen om een eigendoms overdracht?? Wil ik zeker zijn dat ze van mij zijn?!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:06

Kom op zeg, ik kocht ruim 20 jaar geleden al paarden en daar werd netjes wat van op papier gezet hoor. Had je geen pc bij nodig.
In die tijd waren er niet eens paspoorten.
En toen de paspoorten werden in gevoerd (in de jaren 90), werd er direct bij gezegd dat het geen eigendomsbewijs was.
Dus ja als mensen een papiertje van bewijs van eigendom zo belangrijk vinden, zorg voor een koopcontract en doe niet alsof de overheid gek is door zelf te besluiten dat iets als een paspoort wat juist géén eigendomsbewijs, als zoiets te zien. Paspoort is ter identificatie en registratie van entingen/geneesmiddelen. Meer niet.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:11

MarijeR: sorry hoor :oo !
Dat mijn ervaringen anders zijn dan de jouwe :o
Wellicht dat er een verschil zit in " onze" ervaringen in soort paarden en andere provincies?
Weet wel dat ik iig niet de enige ben .... :D

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:52

Ik ken er ook genoeg die hun paspoort niet willen afgeven bij de pensionstal waar ze staan. Bij mij is het niet aan de orde, mijn paarden staan privé :o

Ik heb contact gehad met iemand van de nvwa (voormalig AID), die vertelde mij dat het geen probleem is als het paspoort niet op stal ligt, als het maar binnen een bepaalde tijd getoond kan worden. Dit heb ik nagevraagd omdat wij niet bij stal wonen en ik de paspoorten dus veilig bij mij thuis heb liggen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:00

Evelienepien, vroeger was dat niet zo nodig. Je kocht een paard, zette een krabbeltje op papier met de gegevens van het paard en dat het (vaak contant) betaald was en dat was het. En zelfs dat werd niet altijd gedaan. Al heb ik nooit meegemaakt dat een verkoper daar moeilijk over deed als ik wel dat papiertje met handtekening wilde.
Er was geen paspoort, vaak wel een stamboekpapier maar ook niet altijd en met mazzel een entingsboekje als het dier al in de sport had gelopen.

Toen kwam de overheid met de I&R regeling, het paspoort en later de chip. Had niets met eigendom te maken, werd toen duidelijk verteld, staat in het paspoort en toen.... kwamen er mensen die vonden dat het wel een bewijs van eigendom is.
Waar gaat het dan fout? Bij de overheid? IMO toch echt bij de mensen die zelf besluiten een paspoort maar als eigendomsbewijs te zien.
Dat is het niet, is het nooit geweest en voor de tijd van de paspoorten moest je ook zelf iets regelen als aankoopbewijs.

Nu het probleem bij pensionhouders leggen is helemaal van de zotte natuurlijk. Zij moeten zich aan de regels van de overheid houden, niet aan de verzinsels van klanten...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:03

Er staat ook nergens dat de paspoorten op stal moeten liggen, maar dat de houder het moet kunnen tonen.
Als je paard op een pensionstal staat, is de pensionhouder op dat moment de houder.
De dierenarts van de dierenkliniek is de houder wanneer het paard voor onderzoek of behandeling op de kliniek verblijft en de bestuurder van de vrachtwagen of auto met trailer waarin het paard staat, is de houder tijdens transport.

Overigens is dit geen nieuwe wetgeving maar al 4,5 jaar van kracht. Alleen is er eerder nog geen prioriteit gesteld aan controles en sinds de paardenvleesschandalen wel.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:05

Geen paspoort in willen regelen is een contract opstellen dat eigenaar eventuele boete zelf moet betalen, en/of binnen bepaalde tijd zelf op stal kan zijn emt een paspoort. Willen ze dat niet, zou ik daar toch wat maatregelen voor proberen te nemen. Als ze hun paspoort niet willne afgeven, snap ik dat helemaal. Ik vond dat ook niet echt een fijn idee. Maar teken dan iets waardoor de stalhouder iig niet de boete gaan moeten betalen maar de eigenaar die hun paspoort in eigen bezig willen houden. Lijkt mij niet zo moeilijk en vrij logisch. Maar ja, zo te lezen is dat ook weer een stap te ver ofzo :? Snap ik niet zo goed....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:30

Hier op stal is een brief rond gegaan waarin de eigenaar de keuze wordt gesteld. Wil je het paspoort niet inleveren? Prima, maar dan wordt een eventuele boete wel aan de eigenaar door betekend. Dit wordt ook door zowel houder als eigenaar ondertekend.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:01

Heb maar een deel van het topic doorgelezen, dus bij deze excuses als het al besproken is, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier iemand is die weet of er alleen nog op pension stallen is gecontroleerd of dat ze ook al aan huis zijn gaan controleren?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:06

Aan huis is toch geen probleem, neem aan dat je de paspoorten dan zo kan pakken.

Wat wordt er eigenlijk gecontroleerd? De chip neem ik aan en de medische geschiedenis zeker?
En als er bij medische geschiedenis ingevuld staat, wat dan?

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:36

Heel kort gezegd gaat het erom of je je paard wilt laten slachten of niet.
Zo ja,mogen ze bepaalde medicatie niet hebben,ivm slacht en dit moet uiteraard genoteerd worden.

Er kan uiteraard niemand bij deze kluis.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je paspoort thuis ook gestolen kan worden.

Inmiddels hebben ze hun paspoorten wel ingeleverd,wij hebben ervoor getekend dat wij ze in ons bezit hebben,dat vind ik prima.
Laatst bijgewerkt door tinkerplein op 14-01-14 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:39

Tinkerplein; fijn dat het opgelost is :D !

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:41

Hi,hi,laptop heeft kuren.....

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:43

Snap best dat mensen er moeite mee hebben om het paspoort in te leveren,maar als ik(en dat geldt natuurlijk voor vrijwel alle stalhouders)er rare dingen mee ga doen dan kijk ik toch in mijn eigen portemonee?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:01

Dat klopt; daar heb je helemaal gelijk in! :D
Moeilijkheidheid is idd dat het eigenlijk een gevoelskwestie is :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:13

Is er eigenlijk al ergens gecontroleerd? Of zijn het tot nu toe nog geruchten?

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:16

Volgens mij zijn er controles uitgevoerd in het midden van het land.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:33

In dit topic hebben verschillende mensen gereageerd waar op stal gecontroleerd is, ik weet van nog een ander topic waar ook gecontroleerd was op de stal waar dat topic over ging, dus ja, er wordt al gecontroleerd. In Drente, Zuid-Holland en Noord-Holland ( zuid) voor zover ik weet zeker, Utrecht volgens mij ook. Verder zou ik het nog niet weten.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:24

tinkerplein schreef:
Heel kort gezegd gaat het erom of je je paard wilt laten slachten of niet.
Zo ja,mogen ze bepaalde medicatie niet hebben,ivm slacht en dit moet uiteraard genoteerd worden.

en als er niets genoteerd staat....hoe willen ze dan controleren of het paard wel of geen verboden medicijnen heeft gehad?

Wij hebben er nog 3 staan waarvan ik weet dat ze ooit bute hebben gehad, maar dat staat niet in hun paspoort.