[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:50

Amanda schreef:
De Megane uit de link is toch een 1.2? Ik zou me er niet aan wagen :n

116pk uit een 1.2 kan maar op een manier: lekkere turbo erop.
Dat geeft op zich niks, maar turbo's doen hun werk pas goed bij iets meer toeren (grofweg boven 2000 toeren). Dat strookt niet helemaal met het gepropageerde rijbeleid van de milieuterroristen die vinden dat je moet schakelen zodra de toerenteller begint te bewegen.

Je moet dus wel een beetje het gas in durven trappen en de eventuele boardcomputer-adviezen naar de prullenbak verwijzen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:12

ikke schreef:
116pk uit een 1.2 kan maar op een manier: lekkere turbo erop.

Het kan ook met toeren. Kijk maar naar motorfietsmotoren. Die halen 123 pk uit 600 cc, gewoon af fabriek met kenteken en garantie. Moet je wel even doorhalen tot 14.500 toeren :D

Koppel en koppelkromme willen we het even niet over hebben, zo'n R6 blokje is minder geschikt voor een auto, laat staan trekauto O:)

Xritt

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:41

oohh dat had ik denk ik over het hoofd gezien. Deze twee linkjes waren als voorbeeld bedoelt. We zijn wel op zoek naar een 1.6 dus geen 1.2.
Zouden deze twee autos' met 1.6 wel een 2 paard trailer met 1 paard kunnen trekken?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:20

Ok ik denk dat dit hier wel past:
Ik ga een nieuwe (gebruikte) trailer kopen omdat onze huidige trailer nog net niet totalos is verklaart (iets met een varkensrug in de berm :o ).
Nu zat ik te denken om te investeren in een aluminium trailer omdat die over het algemeen onderhoudsvrij zijn en tegen weer en wind bestendig zijn. Hebben mensen ervaring met dit materiaal? Waarom zou je het wel/niet aanraden?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:18

Xritt schreef:
oohh dat had ik denk ik over het hoofd gezien. Deze twee linkjes waren als voorbeeld bedoelt. We zijn wel op zoek naar een 1.6 dus geen 1.2.
Zouden deze twee autos' met 1.6 wel een 2 paard trailer met 1 paard kunnen trekken?

Hoe zwaar is je paard? Ik heb een 2paardstrailer met 700 kilo gewicht op papier maar in werkelijkheid 960 kilo. Dus zal zeker goed kijken wat voor trailer je wilt en hoe zwaar ie werkelijk is. Want met groot paard zit je al gauw op of over die 1500 kilo trekgewicht en ik zou persoonlijk liever voor iets over hebben gaan

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:02

Mijn paard weegt 530. Toevallig een paar weken terug bij de DA gewogen.
Hoe komt het dat jou trailer 200 kilo meer weegt dan op papier Tinkersjakie.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:01

Trailers worden leeg gewogen voor het papier. Dus zonder rubber op de vloer, zonder trapbescherming, zonder schot en stangen en zonder reservewiel.
Dus je kunt wel raden dat ze werkelijk zwaarder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:27

Eigenlijk zonder alle extra's. Zadelkast en voorlader vallen ook buiten een standaard weging. Dus dat tikt allemaal lekker aan.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:09

Jep zoals de rest al zegt. De matten, stangen zadelmaker enz worden niet mee gewogen voor op papier.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:10

Kan iemand me uitleggen hoe het zit met kogeldruk?
Kennis heeft auto met kogeldruk van 65 kg nu schijn je daar eigenlijk geen trailer mee te kunnen trekken Ofzo? Ze rijdt wel altijd met de trailer (1,5 paards) en ondervindt geen problemen. Auto mag 1600 trekken en red het makkelijk bergop bergaf en door de bocht.

Nu heb ik zo'n zelfde auto op het oog maar zit er even wat verder in te verdiepen maar snap dat van die kogeldruk niet helemaal.

Betreft een Peugeot 308 van 2009, 1.6 benzine

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:25

nontie schreef:
Kennis heeft auto met kogeldruk van 65 kg nu schijn je daar eigenlijk geen trailer mee te kunnen trekken Ofzo? Ze rijdt wel altijd met de trailer (1,5 paards) en ondervindt geen problemen. Auto mag 1600 trekken en red het makkelijk bergop bergaf en door de bocht.

Nu heb ik zo'n zelfde auto op het oog maar zit er even wat verder in te verdiepen maar snap dat van die kogeldruk niet helemaal.

Het gaat om de DAADWERKELIJKE kogeldruk. De waardes op trekhaak en koppeling zijn maximale waardes!

Kwestie van een weegschaal onder de koppeling en aflezen.
Bedenk wel dat een lege trailer niet per se dezelfde waarde geeft als een beladen trailer.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:31

Onderaan de pagina is een optie "doorzoek dit ontwerp". Vul een paar strategische zoekwoorden in (b.v. kogeldruk laagste) en je hoeft niet het hele topic door te lezen ;)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:46

ikke schreef:
nontie schreef:

Het gaat om de DAADWERKELIJKE kogeldruk. De waardes op trekhaak en koppeling zijn maximale waardes!

Kwestie van een weegschaal onder de koppeling en aflezen.
Bedenk wel dat een lege trailer niet per se dezelfde waarde geeft als een beladen trailer.

Ah op die manier, thanks!

@Rex_Rolfo is dat aan mij gericht? Ik zit op mijn telefoon dan spacet de hele zoekfunctie altijd. Vragen is nooit verkeerd toch.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:08

Hoi, mag ik hier binnenvallen?
Ik ga met mijn paard (tinker, 600kg; eerder minder dan meer!) Op wedstrijden had vervoer geregeld. Nu heeft de beste man zijn bestelbusje kapot en kan hij enkel met de gewone auto ons rijden. Vraag is mag dit en is dit veilig?

Trailer: 2 paards atec technoline uit 2004. Online vond ik een zelfde trailer (merk type bouwjaar) die 740 kg weegt.
Auto: renault megane 1.9dci. Deze auto mag volgens de eigenaar 1350kg trekken.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:24

Niet doen. Je zit nu op 1340.
Je trailer weegt meer dan op papier. Lees maar even stukje terug. Tel er zeker 150 bij op.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:57

Heeft hier iemand ervaring met een Toyota corolla 1.6 die 1300 mag trekken? Heb er nog nooit een trailer achter gehangen maar ben nu toch nieuwsgierig of ik er een keertje een trailer (1,5p) achter kan hangen om naar het strand te gaan. Moet dan wel een stukje over de snelweg. Paard weegt 545 en met een trailer van rond de 600 voldoet het aan de regels. (kogeldruk nog niet nagegaan dan). Iemand ervaring?

edit: Reden van twijfel is vooral omdat de auto zelf 1115 weegt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:23

Weegt je trailer echt 600 of alleen op papier. Als hij dat in werkelijkheid weegt dan kan je het voor een keertje gewoon doen maar alleen als je zelf de nodige trailer ervaring hebt. Je rijdt met een 'kan net' combi en dat vergt wel wat handigheid van de bestuurder om veilig mee te komen in het verkeer.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:25

Eensch met Gloa

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:06

Ja, wel trailerervaring alleen niet met deze auto. Ga denk ik proefritje maken. Kijken hoe het gaat. Dank voor jullie mening. Zelfde twijfel dus.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:44

cissy schreef:
Trailers worden leeg gewogen voor het papier. Dus zonder rubber op de vloer, zonder trapbescherming, zonder schot en stangen en zonder reservewiel.
Dus je kunt wel raden dat ze werkelijk zwaarder zijn.

Worden die niet gewogen in de apk dan? Hier in belgie worden ze op de keuring gewogen zoals je ze brengt, dus incl rubbermat, tussenschot, etc...
En dat schommelt altijd rond het getal dat op het papier van de trailerbouwer staat. Wrm zouden diezelfde merken in nederland dat anders doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:20

In NL heb je geen apk voor trailers.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 07:06

Ik vermoed dat Inochiyo de keuring bedoelt, als ie een kenteken moet krijgen? Dus alleen voor ie de weg op gaat?
Want ik kan me niet voorstellen dat ze alle trailers, ieder jaar wegen, bij de keuring.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:37

Iemand ervaring met een volvo V70 voor een 2 paards ?
Met een paard en pony.
Stel dat de 2 paards tot 2000 beladen mag worden en de Auto mag tot 1800 trekken. Is het verstandig de trailer dan terug te keuren ? Of telt het werkelijk beladen gewicht van de trailer.
Ik denk +/- 700 voor de trailer, 600 voor het paard en 300 voor de pony = 1600 kg

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:48

bertine37 schreef:
Iemand ervaring met een volvo V70 voor een 2 paards ?
Met een paard en pony.
Stel dat de 2 paards tot 2000 beladen mag worden en de Auto mag tot 1800 trekken. Is het verstandig de trailer dan terug te keuren ? Of telt het werkelijk beladen gewicht van de trailer.
Ik denk +/- 700 voor de trailer, 600 voor het paard en 300 voor de pony = 1600 kg

Nee, sorry, gaat niet werken. Een aantal V70 mogen 1800kg trekken. Dat betekend dat de aanhanger daadwerkelijk maar 1800kg mag wegen achter die auto. Wat er op papier staat is volstrekt niet relevant.

Daarnaast ben je erg optimistisch, ik zou de geladen trailer eens op de weegbrug zetten. Ik vrees zomaar dat er dan hele andere getallen uit komen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:35

Hoe bedoel je gaat niet werken ?
Als hij 1800 mag trekken mag hij 1800 trekken toch ?
Bij de verzekering lijkt het me nou juist wel relevant wat er op papier staat.
De 2 paards moet nog gekocht worden trouwens
Laatst bijgewerkt door bertine37 op 26-06-16 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt