Gloa schreef:Mijn 1,5 paards heeft wel een tmm van 2ton.
Ifor Williams is ook geen "normale" trailer.....
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ikke schreef:RiannaB schreef:Bedankt voor de antwoorden! Nu maar eens goed nadenken of ik voor m'n BE wil gaan
Altijd doen. Je leert er altijd wat van en je bent flexibeler als je in de toekomst een andere kombi zou kopen.
Het is alleen wel weer veel geld in 1x, zo'n BE rijbewijs zien te halen, maar als je 'm eenmaal hebt is het natuurlijk wel voor de rest van je leven. De vraag is alleen, ga ik er dan ook wel veel gebruik van maken..
RiannaB schreef:Toch nog even een vraag. Als mijn auto 1300kg mag trekken en ik gebruik een trailer die meer gewicht mág hebben (maar ik zou met het leeggewicht+lading) daar wel onder blijven, dan kan dat ook gewoon toch?
Ben nu even aan het rondkijken naar trailerhuur, maar dat is ook nog knap lastig.

Rex_Rolfo schreef:Had je 20-25 jaar geleden gezegd dat je een trailer met een Fries wilt trekken met een auto van 1200 kg leeggewicht had iedereen gezegd "prima combi, gaan met die banaan". Het was de tijd dat de meest verkochte Vectra (1.6 GL) net 1000 kg woog en 100 pk aan boord had.
Volkswagen zegt dat het kan met de Golf en die zullen er hopelijk toch wel een klein beetje over nagedacht hebben. Of zouden ze ook al sjoemelgewichten hebben?![]()
Behalve eigen gewicht kijk ik ook graag naar wielbasis. Een langere auto is imho stabieler dan een korte. Modellen hebben de neiging te groeien, of de wielbasis van een 2016 Golf vergelijkbaar is met zeg een 2001 Passat kan je waarschijnlijk zelf vinden, ik vermoed dat die 2e letter van je forumnaam niet voor niets een hoofdletter is
Toen wij een jaar of wat geleden over een andere trailer na gingen denken viel ons op dat de waardedaling heel langzaam gaat als de kop er eenmaal af is. Voor een relatief weinig extra konden we een flink jongere trailer kopen. We hebben zelfs nagedacht over een nieuwe, maar toen er een letterlijk zgan exemplaar te koop kwam met interessante kop eraf hebben we die gekocht. Geen moment spijt van gehad.
Rex_Rolfo schreef:Wat wogen de Kadett en de Escort?
Hoeveel paarden woonden er onder de motorkap?
Rex_Rolfo schreef:Zou je de trailer met gerust hart achter een twee liter Passat geknoopt hebben?Spoiler:
1169 kg, 116 pk
http://www.autoweek.nl/auto/6761/volksw ... ssat-20-gl

VWestra schreef:bedankt voor alle inzichten. Is er verder nog iemand die met een dergelijke combinatie rijdt/heeft gereden en iets van het rijgemak kan toelichten?
Ik ben ondertussen toch nog aan het kijken of onze amerikaanse audi a4 toch niet voorzien kan worden van een trekhaak en trekgewicht (geïmporteerd zonder vermelding gewicht op kenteken, dus dat wordt zeker ingewikkeld). die auto weegt 1700 kilo met 2.0T motor en 200 pk, dus dat rijdt vast prettiger dan de Golf:)
Citaat:Volgens site van Rijksoverheid én de RDW:
Citaat:
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
.
, maar het idee dat zei dat wel mag en ik met al mijn rijervaring niet, is toch raar.
heb, zal het waarschijnlijk niet veel om handen hebben. De kosten van het examen zijn dan het enige wat ik hoef te betalen.