[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:51

Amanda schreef:
Ik heb absoluut 2 linkerhanden wat auto's betreft. Lampje wisselen en vloeistoffen bijvullen gaat prima, maar verder houdt het op wat reparaties betreft. Helaas ook geen knutselaar in de kennissenkring. Auto moet dus naar een garage bij reparaties. Daarom werden Landrover, Ssangyong, Rangrover, Mercedes en Jeep al afgeraden. Als ik het mis heb, hoor ik het graag.

Maar wat dan wel?
Op mijn lijstje staan nu: Toyota Rav4, Landcruiser, Mitsubishi Pajero, Outlander, Kia Sportage, Sorento, Hyundai Tucson, Terracan, Nissan Xtrail, Terrano, Suzuki Grand Vitara, Subaru Forrester (al vind ik die niet zo mooi :o ). Mis ik dan nog wat? Aanraders/afraders?

Ik snap effe niet waarom bij Ssangyong niet kan omdat ie naar de garage moet en je wel een heel rijtje auto's noemt die ook echt wel naar de garage moeten...
Ik rij een Korando, kostte geen drol in aanschaf vergeleken bij jouw rijtje. Beest van een auto, mag 2800 kg trekken, kost 35,- pmnd wegenbel en kan 'gewoon' naar een normale garage hier in de buurt.
Is spuuglelijk vind ik maar doet tot nu toe gewoon zn werk zonder gekke problemen. Een beetje landcruiser pajero etc is veel duurder en als hij in je budget past is het een oude bak met hoop km. Althans dat is mijn ervaring toen ik op zoek ging.

palousa_boy

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:04

Dan kom je vaak bij de oude werk auto's uit die bij loonwerkers enzo vandaan komen. Dat zijn vaak niet meer de beste auto's want die doen ze niet voor niets weg meestal.
Kwa aantal km kun je met de grote Japanners met het juiste onderhoud (zoals elke auto goed onderhouden moet worden) wel een behoorlijk stuk rijden. De 500.000 moeten ze wel aan kunnen raken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:06

Cissy: Omdat de dichtstbijzijnde Ssangyong garage op ruim een uur rijden zit. En ik het toch liever wat dichterbij zoek. Dat is met bijvoorbeeld Toyota en Hyundai een stuk makkelijker.
Ik ga liever naar een dealer/garage van dat merk. Mijn ervaringen met zomaar een garage in de buurt zijn met diverse garages niet zo best.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:14

mag ik gebruik maken van jullie kennis?

Is de subaru forester op grijskenteken te zetten of is de laadruimte te klein?

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Greentea01 op 20-05-16 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:23

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:31

Super Rex_Rolfo! veel dank voor je snelle input!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:03

Zo extreem is de wegenbelasting van de forester toch niet? Of zijn er andere redenen om hem op grijs te willen rijden?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:06

Gloa schreef:
Zo extreem is de wegenbelasting van de forester toch niet? Of zijn er andere redenen om hem op grijs te willen rijden?

zakelijk rijden en alles wat scheelt dat scheelt :) Maar je hebt inderdaad wel een goed punt.

Ik heb een forester (op benzine)gehad (gewoon privé) kosten waren toen € 56,00 per maand .

Feit is in ieder geval dat wij weer aan een auto moeten die mag trekken en die auto willen wij het liefst op het bedrijf.

Gezien de kosten gaat de voorkeur uit naar een Youngtimer ivm de bijtelling over de dagwaarde ipv de nieuwwaarde. Als wij die ook nog grijskenteken kunnen zetten helemaal super. Zeker als het een dieseltje word dan (subaru heeft die niet dat weet ik die heeft alleen nieuwe diesels)

Als iemand suggesties heeft dan sta ik daar voor open!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:47

Greentea01 schreef:

Als je volgend jaar een goed bod doet, heb ik wel een 15 jaar oude, goed onderhouden V70 voor je in de aanbieding. Geen diesel, geen grijs kenteken maar wel oud genoeg en mag ook wat trekken.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:17

Niello schreef:
Iemand ervaring met een VW tiguan twee liter benzine versie in combinatie met een tweepaards trailer?

Niemand ervaring met deze combi?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:31

ikke schreef:
Greentea01 schreef:

Als je volgend jaar een goed bod doet, heb ik wel een 15 jaar oude, goed onderhouden V70 voor je in de aanbieding. Geen diesel, geen grijs kenteken maar wel oud genoeg en mag ook wat trekken.

Thanks! maar ik moet op iets kortere termijn voorzieningen hebben :) Als het even lukt voor juli dit jaar.

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:45

:wave: Ik kom hier ook even binnen vallen.
Ik ben eens aan het kijken wat het verschil in maandelijkse kosten is tussen de auto die ik nu heb en een trekauto.
Nu heb ik alleen niet zo veel verstand van alle getallen. Misschien kunnen jullie mij helpen. Wat zijn de minimale 'waarden' die nodig zijn voor het trekken van een 1,5 paards trailer met een forse KWPN'er? Of valt dat eigenlijk niet te zeggen?
Wat is bijvoorbeeld minimale pk? Inhoud motor? Is er een verschil in trekken tussen een benzine en diesel auto?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:22

Lisetjj schreef:
:wave: Ik kom hier ook even binnen vallen.
Ik ben eens aan het kijken wat het verschil in maandelijkse kosten is tussen de auto die ik nu heb en een trekauto.
Nu heb ik alleen niet zo veel verstand van alle getallen. Misschien kunnen jullie mij helpen. Wat zijn de minimale 'waarden' die nodig zijn voor het trekken van een 1,5 paards trailer met een forse KWPN'er? Of valt dat eigenlijk niet te zeggen?
Wat is bijvoorbeeld minimale pk? Inhoud motor? Is er een verschil in trekken tussen een benzine en diesel auto?

Tja, als ik daar wat van zeg, dan begint iedereen weer te jammeren, maar toch....

Als je nu eens de volgende vuistregels in acht neemt voor een 1.5 paards:
120 - 180pk (eronder wordt wat mager, erboven is soort van niks toevoegend) bij zo'n 3000 - 4500 toeren beschikbaar
200 - 400 Nm koppel, liefst vanaf 2000 toeren, rest als boven.
1400 - 1600kg eigen (leeg)gewicht, rest als boven.
Trekgewicht min 1500kg.

Natuurlijk kan het met minder, natuurlijk kan het goedkoper maar we hebben het hier over een goede auto die gewoon echt toegerust is voor de klus.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:51

Ga wel zo'n beetje mee met ikke. Belangrijk verschil in kosten zit in aanschaf en dus afschrijving. Beetje leuke auto nieuw kopen schrijft per maand zoveel af dat je in een paar maanden tijd een oudere bak van voor- tot achterbumper afbetaald is.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:26

Gloa schreef:
Wat is de toegestane maximum massa van de auto? Die opgeteld bij de tmm van de trailer moet beneden de 3500 blijven om met B te mogen rijden.

Sorry voor mijn late reactie!
De MTM is 1890 kg.
Eventueel ook nog een andere auto met een MTM van 1815 kg.
De totale massa moet dus onder de 3500 kg blijven, maar neem je dan het teruggekeurde gewicht (1300 kg) van de trailer of het originele maximumgewicht (2000 kg)?
Teruggekeurd zou dus wel kunnen, maar het originele maximumgewicht niet.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:47

Beide auto's mag je een trailer met TMM 1600 kg (1610 - 1685 om precies te zijn) hangen en nog met B rijden. Dus teruggekeurd naar 1300 kg toegestane maximale massa is geen probleem. Dit is namelijk de enige reden om terug te keuren, zodat je nog kunt rijden zonder E achter B.

stiekem beetje benieuwd welke auto, 1600 kg mogen trekken met relatief laag eigen gewicht zijn er niet veel (caravantrekker.nl vond er 78 uit de database van 5000 ;)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:19

Oké dan, fijn om te horen. Bedankt!
Ik stuur de auto's wel even via PB. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:16

Wat is het nut om een 2 paards terug te keuren naar 1300 kg? Vaak wegen ze zelf al 800 kg (of meer, gewogen op weegbrug). Dan mag je er nog maar 500kg max in stoppen?

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:03

Ik kom ook even binnenvallen met een vraag. Toen wij vorig jaar onze auto kochten had ik het heel tof gevonden als hij een trailer kon trekken. Hij heeft een trekhaak en ik dacht toen dat hij wel een lichte 1,5 paards trailer kon trekken. Nu is het zo dat ik én geen BE rijbewijs heb én geen trailer, maar het speelt toch regelmatig door m'n hoofd om misschien toch eens te overwegen om voor een BE rijbewijs te gaan (en dan af en toe ergens een trailer te huren). Maar, nu begin ik ook weer te twijfelen of ik zomaar wel een trailer achter onze auto zou kunnen hangen. Ik ben echt een leek op dat gebied. N.a.v. wat ik al in dit topic las heb ik ook even naar de trekhaak gekeken, maar daar staat niks op over max. gewicht/trekkracht o.i.d.
Hieronder de gegevens van onze auto:

Afbeelding

Afbeelding

Begrijp ik goed dat de auto max. 1300kg mag/kan trekken? Dus bijv. een trailer van 600kg en dan een paard (en rubber mat etc) van maximaal 700 toch?
Zal de auto ook genoeg vermogen hebben? En hoe kom ik erachter dat de trekhaak voldoet?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:40

Je hebt het goed begrepen +:)+

Trailer mag een tmm tot 1700 kg hebben om nog zonder E te rijden. (Bijna?) Elke anderhalf paards blijft daaronder. Mag idd tot max 1300 geladen worden.

Motor is een 1.8, er staat geen vermogen bij maar in ons vlakke NL zal dat geen enkel probleem opleveren.

Zelfs als je niets kunt vinden over de trekhaak, 1300 kg is niet extreem, zou ik me geen zorgen over maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:50

Rex_Rolfo schreef:
Je hebt het goed begrepen +:)+

Trailer mag een tmm tot 1700 kg hebben om nog zonder E te rijden. (Bijna?) Elke anderhalf paards blijft daaronder. Mag idd tot max 1300 geladen worden.

Motor is een 1.8, er staat geen vermogen bij maar in ons vlakke NL zal dat geen enkel probleem opleveren.

Zelfs als je niets kunt vinden over de trekhaak, 1300 kg is niet extreem, zou ik me geen zorgen over maken.

Ik kan niet zeggen dat ik ooit een 1,5-paards ben tegengekomen van 1700kg. Er zal best hier of daar iets aparts rondrijden, maar 99% wordt gebouwd met 1600kg of 1300kg TMM. Geen enkel probleem dus.

Op de trekhaak zit een typeplaatje met alle gegevens. Als dat typeplaatje er niet op zit, mag er geeneens iets aan hangen! Maar in de praktijk kun je er meestal wel vanuit gaan dat het zal kloppen.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:30

Bedankt voor de antwoorden! Nu maar eens goed nadenken of ik voor m'n BE wil gaan :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:40

RiannaB schreef:
Bedankt voor de antwoorden! Nu maar eens goed nadenken of ik voor m'n BE wil gaan :D

Altijd doen. Je leert er altijd wat van en je bent flexibeler als je in de toekomst een andere kombi zou kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:22

Mijn 1,5 paards heeft wel een tmm van 2ton.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:32

Gloa schreef:
Mijn 1,5 paards heeft wel een tmm van 2ton.

Ik zat er op te wachten, op het moment dat je "altijd" of "nooit" zegt komt binnen een paar minuten die witte raaf op tafel _O- _O- _O-