[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38767
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:45

Wie zocht er ook alweer een leuke trekauto voor niet te veel en niet te zwaar?

http://ww3.autoscout24.nl/classified/28 ... erm=detail

Zuipt wel een beetje, reken op 1:8, als je geluk hebt 1:9

Adverteerder begrijpt in ieder geval iets niet met die gewichten, volgens de RDW mag ie gewoon 2210kg wegen en 3300kg trekken. Is een import-wagen (2003 import) en een mijlenteller, dus waarschijnlijk eentje uit Amerika.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:22

Xjosee schreef:
Ik wil rustig aan gaan kijken wat voor auto passend zou zijn. Ik rijd nu een ford fiësta die 1:15 rijdt. Wil dit jaar mijn BE rijbewijs gaan halen en daarna kijken of ik een vervanger voor mijn huidige auto kan vinden. Bij voorkeur een wat kleiner autootje die zonder trailer ongeveer 1:15 rijdt, die een anderhalf paards trailer moet kunnen trekken. Gezien ik geen eigen trailer heb zal ik ze her en der moeten huren/lenen. In dit topic lijk ik dan uit te komen op een auto die ongeveer 1500 kg kan trekken? Hebben jullie adviezen naar welke auto's ik kan kijken? Op sites waar auto's te koop aan worden geboden zie ik vrijwel nergens een optie om te selecteren op trekkracht, kennen jullie websites waar ik hierop wel kan zoeken?

Het mag best een wat oudere auto zijn, als hij maar rijdt. bij voorkeur benzine, gezien de wegenbelasting/kosten.

1 op 14 een optie?
hoewel "kleine" auto's m niet gaan worden

ik heb een Citroen Xantia Pallas, benzine, rijd 1 op 14 weegt TMM 1770, leeg 1398, mag 1500 trekken, kogeldruk 85kg, rijd echt als een zonnetje met hydraulische vering
zijn overigens absoluut niet duur meer in aanschaf alleen laat m wel keuren!!
Mijne aangeschaft voor 750,- en met vlag en wimpel door de aankoop keuring :D

Alizeetje

Berichten: 1837
Geregistreerd: 03-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:31

Even een vraag. Vandaag een andere versie van de Honda CRV voorgesteld gekregen. Maar volgens mij niet goed.
Is een 1.6 dtec 2wd, 120 pk. Kan 1700kg trekken. Ik dacht dat 150pk minimum gewenst was + een 2l. Wat denken jullie?
De andere die verkocht is was een 2.2 dtec 4wd, 150 of 155 pk.

Rex_Rolfo

Berichten: 5535
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:59

ikke schreef:
Adverteerder begrijpt in ieder geval iets niet met die gewichten, volgens de RDW mag ie gewoon 2210kg wegen en 3300kg trekken. Is een import-wagen (2003 import) en een mijlenteller, dus waarschijnlijk eentje uit Amerika.

Er zit precies 100 kg tussen leeggewicht en "GVW", dus die 1609 kg is zeker en vast het rijklaar gewicht.

158 k Mijl is 255 dkm. Voordeel van die oudere Amerikanen is natuurlijk wel dat je ze kunt repareren met een hamer en een ijzerdraadje :D

Wat ook geen drol kost in aanschaf en dus afschrijving is een Opel Omega. Rijdt natuurlijk wat duurder dan een Twingootje, maar zeker bij de stationwagon een zee aan ruimte en mag leuk trekken. Oudere Benz idem. Voor al die oudere wagens geldt natuurlijk dat het begint met het kieskeurig zijn bij de aanschaf en dat het scheelt als je een handige Henkie in de buurt hebt zodat je niet voor elk wissewasje naar een merkdealer hoeft.

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:25

Ojajoh schreef:
Xjosee schreef:
Ik wil rustig aan gaan kijken wat voor auto passend zou zijn. Ik rijd nu een ford fiësta die 1:15 rijdt. Wil dit jaar mijn BE rijbewijs gaan halen en daarna kijken of ik een vervanger voor mijn huidige auto kan vinden. Bij voorkeur een wat kleiner autootje die zonder trailer ongeveer 1:15 rijdt, die een anderhalf paards trailer moet kunnen trekken. Gezien ik geen eigen trailer heb zal ik ze her en der moeten huren/lenen. In dit topic lijk ik dan uit te komen op een auto die ongeveer 1500 kg kan trekken? Hebben jullie adviezen naar welke auto's ik kan kijken? Op sites waar auto's te koop aan worden geboden zie ik vrijwel nergens een optie om te selecteren op trekkracht, kennen jullie websites waar ik hierop wel kan zoeken?

Het mag best een wat oudere auto zijn, als hij maar rijdt. bij voorkeur benzine, gezien de wegenbelasting/kosten.

1 op 14 een optie?
hoewel "kleine" auto's m niet gaan worden

ik heb een Citroen Xantia Pallas, benzine, rijd 1 op 14 weegt TMM 1770, leeg 1398, mag 1500 trekken, kogeldruk 85kg, rijd echt als een zonnetje met hydraulische vering
zijn overigens absoluut niet duur meer in aanschaf alleen laat m wel keuren!!
Mijne aangeschaft voor 750,- en met vlag en wimpel door de aankoop keuring :D

Klinkt goed! Ik ga eens rondspeuren!

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:12

Ojajoh schreef:
Xjosee schreef:
Ik wil rustig aan gaan kijken wat voor auto passend zou zijn. Ik rijd nu een ford fiësta die 1:15 rijdt. Wil dit jaar mijn BE rijbewijs gaan halen en daarna kijken of ik een vervanger voor mijn huidige auto kan vinden. Bij voorkeur een wat kleiner autootje die zonder trailer ongeveer 1:15 rijdt, die een anderhalf paards trailer moet kunnen trekken. Gezien ik geen eigen trailer heb zal ik ze her en der moeten huren/lenen. In dit topic lijk ik dan uit te komen op een auto die ongeveer 1500 kg kan trekken? Hebben jullie adviezen naar welke auto's ik kan kijken? Op sites waar auto's te koop aan worden geboden zie ik vrijwel nergens een optie om te selecteren op trekkracht, kennen jullie websites waar ik hierop wel kan zoeken?

Het mag best een wat oudere auto zijn, als hij maar rijdt. bij voorkeur benzine, gezien de wegenbelasting/kosten.

1 op 14 een optie?
hoewel "kleine" auto's m niet gaan worden

ik heb een Citroen Xantia Pallas, benzine, rijd 1 op 14 weegt TMM 1770, leeg 1398, mag 1500 trekken, kogeldruk 85kg, rijd echt als een zonnetje met hydraulische vering
zijn overigens absoluut niet duur meer in aanschaf alleen laat m wel keuren!!
Mijne aangeschaft voor 750,- en met vlag en wimpel door de aankoop keuring :D


Hydro pneumatische vering rijd als een zonnetje...... tot er iets defect gaat : gedaan met rijden en serieuze kosten. Wij hebben vroeger een BX gehad met deze vering.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:32

Mijn Volvo s40 benzine met 2 liter motor en automaat van 2001 haalt ook makkelijk 1 op 14 rij wel voornamelijk ritten van 20km.
Denk dat 1,8 schakel wel 1 op 15 moet halen.

Nu trouwens veel korte ritjes 8 a 12 km en dan zit ik op 1 op 12,5.

Maar hangt ook wel van je rijstijl af en omgeving. Hier veel 80 wegen en geen stoplichten.

ikke

Berichten: 38767
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:54

Tobbes schreef:
Mijn Volvo s40 benzine met 2 liter motor en automaat van 2001 haalt ook makkelijk 1 op 14 rij wel voornamelijk ritten van 20km.
Denk dat 1,8 schakel wel 1 op 15 moet halen.

Nu trouwens veel korte ritjes 8 a 12 km en dan zit ik op 1 op 12,5.

Maar hangt ook wel van je rijstijl af en omgeving. Hier veel 80 wegen en geen stoplichten.

Maar die 1.8 is nou niet echt wat je noemt een prestatiewonder. Zou ik niet voor een trailer zetten.


Alizeetje schreef:
Even een vraag. Vandaag een andere versie van de Honda CRV voorgesteld gekregen. Maar volgens mij niet goed.
Is een 1.6 dtec 2wd, 120 pk. Kan 1700kg trekken. Ik dacht dat 150pk minimum gewenst was + een 2l. Wat denken jullie?
De andere die verkocht is was een 2.2 dtec 4wd, 150 of 155 pk.

Niet goed is wel erg zwart-wit. Die andere zal het beter doen, meer marge hebben en relatief iets zuiniger. Ik denk dat deze het ook wel doet, maar die 2.2. zou wel de voorkeur hebben.
Punt is dat een 4x4 2.2 een stuk lastiger vinden zal zijn dan de simpele 1.6.

Alizeetje

Berichten: 1837
Geregistreerd: 03-05-07

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:58

Klopt ikke. 1.6'en bij de vleet...
We hebben bericht gekregen dat er binnen 14 dagen een 2.2 binnenkomt. Dus die gaan we sowieso bekijken. Mijn voorkeur gaat ook naar de 2.2 uit.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:38

MarcR schreef:
Hydro pneumatische vering rijd als een zonnetje...... tot er iets defect gaat : gedaan met rijden en serieuze kosten. Wij hebben vroeger een BX gehad met deze vering.

Klopt, gelukkig is sloop onderdelen en een kennis monteur een handige combi, en anders enkeltje sloop en weer op zoek voor iets van 750,-
Zo doen wij dat al een poosje en de auto's houden het nog lang vol moet ik zeggen :')
Mijn astra heb ik 3 jaar lang onderhoudsvrij in gereden en verkocht m nog alleen voor t blok aan Marokko voor 175,- :D
De Mercedes ging 2 jaar mee en ging alsnog voor 500,- stuk en wel naar Oostblokland :+
Wij rijden al jaren zo :P

Rex_Rolfo

Berichten: 5535
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:06

Rex_Rolfo schreef:
Voordeel van die oudere Amerikanen is natuurlijk wel dat je ze kunt repareren met een hamer en een ijzerdraadje :D

Bijvoorbeeld om de benzinetank weer vast te zetten _O-

RR zag een stukje Dr. Pol voorbij komen :+

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:51

Mijn zoektocht gaat ook nog even verder.
We wilde eerst naast een flinke trailerauto (min. 2.000 op de haak) nog een middelgrote gezinsauto kopen voor de lange afstanden. Vrijwel iedereen in mijn omgeving zegt dat ik beter kan investeren in een flinke trailerauto die tevens hoofd gezinsauto is, en een klein autotje er naast moet zetten voor de boodschappenritjes... #besluiteloos

Ik liep eerder deze week een mooie nissan Terrano tegen het lijf met NAP, 1e eigenaar en slechts 140k op de teller. Iemand ervaring met terrano's? Betrouwbaar?

sakvis
Berichten: 949
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:31

Hebben jullie ervaring met een trailer + bus combinatie waarbij de trailer iets naar voren helt?
Wij hebben een Renault Master bus en een tweepaards trailer (Sluis). Zoals ik al zei, de trailer helt iets voorover. We vragen ons af of dit eventueel nadelige gevolgen kan hebben.
De combi an sich is een eitje voor de bus. Deze mag 2400 kilo trekken en de beladen trailer weegt nog geen 1400 kilo. Ook qua kogeldruk klopt het plaatje op papier.

Trekhaak hoger monteren lijkt geen optie, dan kan de achterdeur niet meer open. Afneembare trekhaak was voor dit model bus ook geen optie aldus de garage die de trekhaak heeft gemonteerd. Deze week sturen we nog een foto van de combi naar de trailergarage. Benieuwd naar hun reactie, maar ook naar die van mensen hier.

palousa_boy

Berichten: 10564
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:44


ikke

Berichten: 38767
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:58

palousa_boy schreef:
Was even zoeken naar het topic, maar is dit geen optie?
[TAO] Boeckmann trailer helt naar voren, koppeling omlaag?

Ik weet niet hoe de dissel van jouw trailer is.

En als dat niet kan, heb je nog de optie om de auto te verhogen middels grotere banden (als dat past) en/of een verhogingsset in het veerpakket.
Zal waarschijnlijk even goed zoeken worden maar meestal zijn die opties wel voor handen.

Eb01
Berichten: 298
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:57

Wij hebben dit ook gehad met een trailer. Toen bleek de bandenmaat van de trailer niet correct.

_BlingBling_

Berichten: 982
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:50

Ik volg ff

sakvis
Berichten: 949
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:16

P_b; bedankt voor dat topic! Wij hebben inderdaad de koppeling hoog zitten. Zeker een optie om die te laten verlagen. Toevallig vandaag een trailer tegen gekomen die dat ook had. Zag er goed uit.

Ikke d'r oplossingen klinken net wat ingewikkelder. Maar ook zeker te overwegen (al is het niet mijn bus).
Ik laat wel weten wat de trailerzaak als opties geeft.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:10

Wij hadden dat ook met de bus. Alleen als deze vol geladen was. We hebben toen de auto deels uitgeladen en toen was het bij ons eigenlijk al snel opgelost. Ik weet niet of dit bij jullie aan de orde is?!

Lynn_Nikita

Berichten: 26194
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:55

wie heeft ervaring met een santa fe?
ik heb E, rijdt nu met een focus 2 ltr maar ivm modder ed is een suv nu de opvolger.
Rijd met 1.5 paard strailer hij mag 2000 kg trekken, veel verschil met 2 of 4 wd?

ikke

Berichten: 38767
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:27

Lynn_Nikita schreef:
wie heeft ervaring met een santa fe?
ik heb E, rijdt nu met een focus 2 ltr maar ivm modder ed is een suv nu de opvolger.
Rijd met 1.5 paard strailer hij mag 2000 kg trekken, veel verschil met 2 of 4 wd?

Een Santa Fe met 2 wd is zinloos, kun je net zo goed je Focus blijven rijden. 4x4 heeft zin als je weet hoe je ermee om moet gaan en als je dan voor 4x4 gaat, neem dan een echte 4x4 en niet zo'n wanna-bee die alleen 4x4 op zachte ondergrond aan mag vanwege geen tussendiff. De oudere Santa Fe's hebben dat maar ik weet niet of, en zo ja, wanneer, ze daar vanaf gestapt zijn.

Alizeetje

Berichten: 1837
Geregistreerd: 03-05-07

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 23:43

Wij gaan morgen en overmorgen 2 Honda CRV 2.2's kijken. Hopelijk voldoet 1 van beide. Op papier beiden. Erg benieuwd!

Lynn_Nikita

Berichten: 26194
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:02

ikke schreef:
Lynn_Nikita schreef:
wie heeft ervaring met een santa fe?
ik heb E, rijdt nu met een focus 2 ltr maar ivm modder ed is een suv nu de opvolger.
Rijd met 1.5 paard strailer hij mag 2000 kg trekken, veel verschil met 2 of 4 wd?

Een Santa Fe met 2 wd is zinloos, kun je net zo goed je Focus blijven rijden. 4x4 heeft zin als je weet hoe je ermee om moet gaan en als je dan voor 4x4 gaat, neem dan een echte 4x4 en niet zo'n wanna-bee die alleen 4x4 op zachte ondergrond aan mag vanwege geen tussendiff. De oudere Santa Fe's hebben dat maar ik weet niet of, en zo ja, wanneer, ze daar vanaf gestapt zijn.


Bedankt voor je reactie. Mijn budget en ook maandelijks terugkerende auto belasting laat niet alles toe. Wat cour auro adviseer je gaat voor mij erom dat ik min. 1300 kg kan trekken ook door modderige paadjes in de winter

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:53

Lynn_Nikita schreef:
ikke schreef:

Een Santa Fe met 2 wd is zinloos, kun je net zo goed je Focus blijven rijden. 4x4 heeft zin als je weet hoe je ermee om moet gaan en als je dan voor 4x4 gaat, neem dan een echte 4x4 en niet zo'n wanna-bee die alleen 4x4 op zachte ondergrond aan mag vanwege geen tussendiff. De oudere Santa Fe's hebben dat maar ik weet niet of, en zo ja, wanneer, ze daar vanaf gestapt zijn.


Bedankt voor je reactie. Mijn budget en ook maandelijks terugkerende auto belasting laat niet alles toe. Wat cour auro adviseer je gaat voor mij erom dat ik min. 1300 kg kan trekken ook door modderige paadjes in de winter


Ga eens kijken bij Subaru naar een Forester of Outback, beiden permanente 4x4 en het huidige model mag 2000 kg trekken, oudere modellen soms minder.
Acht jaar geleden heb ik een zoektocht naar een nieuwe auto begonnen vanuit een gelijkaardig standpunt en na heel wat testen en zoeken op internet ben ik bij een Subaru Forester 2 liter benzine uitgekomen.
Acht jaar en 175.000 km later kan ik bevestigen dat het de juiste keuze was.

kking

Berichten: 1006
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:39

Iemand ervaring met de mitsubishi outlander?
Ik heb nu een volvo V40 voor een 1.5 paards Ifor Williams.
Ik heb geen zware paarden 500 kilo ongeveer en ik mag 1400 trekken.
Aangezien de mtm 1600 is wil ik mijn volgende auto ook minimaal dat als trekgewicht laten hebben.
Ik heb BE dus dat zit op dit moment wel goed qua gewichten.
Ik ben in de oriëntatiefase en mijn huidige auto trekt het prima, maar rijdt niet echt heel goedkoop.
Zo lang deze geen grote kosten krijgt, blijf ik deze rijden.
Wat meespeelt in de keuze is 1 op..... en de maandelijkse wegenbelasting.
Onderhoud laat ik bij mijn niet merkgebonden garage doen.