Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Princesj schreef:Ik heb al wat lopen spitten in dit topic, maar ik denk dat vragen in deze makkelijker is.
Ik ben op zoek naar een tweedehands diesel waarmee ik met een tweepaards trailer mag rijden (BE aanwezig uiteraad). De auto zal daarnaast voor woon werk verkeer 600km per week rijden. Mijn paarden zullen samen tussen de 1000 en 1100kg wegen, dus 1800 kg mogen trekken is ook een optie. Kwa budget denk ik aan 3500 euro. Vande Land Rover begreep ik dat hij wat tegen viel, ook in t onderhoud. Bmw 5 serie valt af ivm achterwielaandrijving.
Wellicht iemand nog interessante suggesties die ik over t hoofd zie?
Betrouwbaarheid is dus echt wel een puntje en wat dat betreft ben ik erg verwend geweest met de XC90 want die heeft in 12jr tijd echt nooit iets gehad. Princesj schreef:En de Nissan Xtrail dan ikke, zou dat wat kunnen zijn? Achterwiel aandrijving wil mijn man niet vanwege slipgevaar, hij rijd vaak voor de strooiwagens. Maar wat ik al aangaf, 1800kg zouden wij t ook mee redden.
Audi a6 quatro had ik al gezien, staat op t lijstje!
ikke schreef:Stroller schreef:Ja maar die zit er dus nu niet onder
Is dat omdat de auto niet meer dan 65kg mag hebben of omdat die trekhaak niet up-to-the-job is voor de auto?
Overigens is die 75kg het opgegeven maximum voor de meeste 1,5-paards trailers. Dat wil niet zeggen dat die trailer ook daadwerkelijk 75kg kogeldruk geeft! In die context zou 65kg in de praktijk best weleens voldoende kunnen zijn. JIJ (als chauffeur) bent verantwoordelijk voor een kloppende combi en kogeldruk is daar een onderdeel van. Meten is weten.
SjonnieZ schreef:ikke schreef:Is dat omdat de auto niet meer dan 65kg mag hebben of omdat die trekhaak niet up-to-the-job is voor de auto?
Overigens is die 75kg het opgegeven maximum voor de meeste 1,5-paards trailers. Dat wil niet zeggen dat die trailer ook daadwerkelijk 75kg kogeldruk geeft! In die context zou 65kg in de praktijk best weleens voldoende kunnen zijn. JIJ (als chauffeur) bent verantwoordelijk voor een kloppende combi en kogeldruk is daar een onderdeel van. Meten is weten.
en hoe kan ik dit weten?
in een brochure over mijn auto vond ik max kogeldruk van 60.
op de trekhaak zelf vind ik niks.
maar hoe kom er achter waar het met trailer erachter op uitkomt?

Xjosee schreef:Ik wil rustig aan gaan kijken wat voor auto passend zou zijn. Ik rijd nu een ford fiësta die 1:15 rijdt. Wil dit jaar mijn BE rijbewijs gaan halen en daarna kijken of ik een vervanger voor mijn huidige auto kan vinden. Bij voorkeur een wat kleiner autootje die zonder trailer ongeveer 1:15 rijdt, die een anderhalf paards trailer moet kunnen trekken. Gezien ik geen eigen trailer heb zal ik ze her en der moeten huren/lenen. In dit topic lijk ik dan uit te komen op een auto die ongeveer 1500 kg kan trekken? Hebben jullie adviezen naar welke auto's ik kan kijken? Op sites waar auto's te koop aan worden geboden zie ik vrijwel nergens een optie om te selecteren op trekkracht, kennen jullie websites waar ik hierop wel kan zoeken?
Het mag best een wat oudere auto zijn, als hij maar rijdt. bij voorkeur benzine, gezien de wegenbelasting/kosten.
).
.Citaat:Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
. Isabonny schreef:Ik heb een schitterende 45 jaar oude Landrover (geen wegenbelasting).
Mag in Nederland max 2000 kg trekken, in Engeland met vangmuil zelfs veel meer, maar dat mag in Nederland weer niet.
Auto weegt zelf net geen 1500 kg. Dus ideaal om met alleen b-rijbewijs 2 paard trailer te trekken.
Ik heb het nagekeken ...en dat mag dus echt.
Volgens site van Rijksoverheid én de RDW:Citaat:Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
Ik heb dus meer dan 750 kg met een 2-paards trailer van 2000 kg. Mijn totale max gewicht van auto en trailer blijft echter net onder de 3500 kg, dus dat mag.
Auto mag 2000 kg trekken, dus ook hier geen probleem.
Vroeger had je nog de voorwaarde dat het te trekken gewicht niet meer mocht zijn dan het max. gewicht van het voertuig, maar die regel is vervallen, dus daar krijgen we ook geen problemen mee.
. Isabonny schreef:Deze "lieverd" heeft alle papieren in handen en weet precies wat de TMM is van haar Landrover Cabrio. Mijn landrover heeft zeer zeker geen TMM van 1800 kg of zelfs meer. Hij is geheel gerestaureerd door een gerenomeerd bedrijf en ik heb het vermoeden dat ze hier en daar ergens rekening mee hebben gehouden.