[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:26

Mijn Audi a 4 mag 1600(diesel) trekken en de Audi a 6 v m'n vriendin 1800(benzine) beide automaat.

Een station is in de wegenbelasting ook een stuk goedkoper dan een grote 4x4. Ik heb gekeken nr een SsangYong rexton (vond vriendlief mooi) mag ook 3 ton trekken. Maar in de wegenbelasting en in de portomonee met tanken dan wel te voelen. Omdat ik hem ook voor m'n werk moet gebruiken zijn we toen zuiniger gaan kijken.
Ik kwam ook nog uit op de Renault koleos?!? Die mag 2ton trekken en was niet heel duur in de wegenbelasting maar voor een trekauto verder geen ervaring.

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:37

Princesj schreef:
Ik heb al wat lopen spitten in dit topic, maar ik denk dat vragen in deze makkelijker is.

Ik ben op zoek naar een tweedehands diesel waarmee ik met een tweepaards trailer mag rijden (BE aanwezig uiteraad). De auto zal daarnaast voor woon werk verkeer 600km per week rijden. Mijn paarden zullen samen tussen de 1000 en 1100kg wegen, dus 1800 kg mogen trekken is ook een optie. Kwa budget denk ik aan 3500 euro. Vande Land Rover begreep ik dat hij wat tegen viel, ook in t onderhoud. Bmw 5 serie valt af ivm achterwielaandrijving.

Wellicht iemand nog interessante suggesties die ik over t hoofd zie?

Wat is er mis met achterwielaandrijving??

Land Rovers voor 3500 euro zijn projecten en dat moet je zelf doen anders loop je erop leeg.

Om heel eerlijk te zijn: als die 2ton een must is, zul je moeten gaan knutselen of je budget verhogen.

Princesj

Berichten: 4673
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:44

En de Nissan Xtrail dan ikke, zou dat wat kunnen zijn? Achterwiel aandrijving wil mijn man niet vanwege slipgevaar, hij rijd vaak voor de strooiwagens. Maar wat ik al aangaf, 1800kg zouden wij t ook mee redden.

Audi a6 quatro had ik al gezien, staat op t lijstje!

palousa_boy

Berichten: 10639
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:50

Achter aandrijving en slippen valt wel mee, dat heb je eerder bij sportwagens als je iets te enthousiast gas geeft in de bocht of op een rotonde. Dan haalt de achterkant gewoon de voorkant in ;)

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:55

Wij hebben onze XC90 verkocht en zoeken nu een nieuwe aanwinst. Benzine/diesel maakt ons weinig uit, leeftijd evenmin zolang hij maar niet midden op de A50 zijn motorblok verliest. :P Betrouwbaarheid is dus echt wel een puntje en wat dat betreft ben ik erg verwend geweest met de XC90 want die heeft in 12jr tijd echt nooit iets gehad.

Heeft iemand ervaring met de Sorento icm een flinke tweepaardstrailer?

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 06:32

Princesj en Pinda Dipje : ga eens kijken bij Subaru naar een Forester of een Outback.
Ik weet niet of je een tweedehands Subaru vindt voor jouw budget, door hun betrouwbaarheid zijn ze redelijk duur.
Voor een ouder model X trail zou ik passen, toen wij 8 jaar geleden onze Forester kochten heb ik een proefrit gemaakt met een X trail en vond hem niet comfortabel op de gewone weg.

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 06:33

Princesj schreef:
En de Nissan Xtrail dan ikke, zou dat wat kunnen zijn? Achterwiel aandrijving wil mijn man niet vanwege slipgevaar, hij rijd vaak voor de strooiwagens. Maar wat ik al aangaf, 1800kg zouden wij t ook mee redden.

Audi a6 quatro had ik al gezien, staat op t lijstje!

Zoals palousa al aangeeft: dan kun je niet rijden.
Als je erin kunt zitten, is er niet veel mis met een Xtrail. Ik vind ze te krap achter het stuur, maar ik ben dan ook wat groter dan de gemiddelde Japanner.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:08

pinda dipje,hier iemand met kia sorento,2 zitter,diesel en mocht bijna 3 ton trekken.
echt heerlijke sterke auto,wegenbelasting is niet om te lachen,helaas is de kia overleden na jaren trouwe dienst en we hebben nu eens stapje terug gedaan.
huyndai tucson hebben we nu op benzine,scheelt alleen in wegenbelasting 100 per maand.
Auto nu is luxer,maar niet zo sterk en mag maar 1400 trekken wat overigens genoeg is voor wat er bij ons achterhangt.
paard rond 450 en trailer weegt rond 750.

Niello
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:25

Heeft iemand ervaring met een VW tiguan twee liter motor op benzine in combinatie met een tweepaards trailer? Qua trekken en brandstof gebruik.

SjonnieZ

Berichten: 3449
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:05

ikke schreef:
Stroller schreef:
Ja maar die zit er dus nu niet onder

Is dat omdat de auto niet meer dan 65kg mag hebben of omdat die trekhaak niet up-to-the-job is voor de auto?

Overigens is die 75kg het opgegeven maximum voor de meeste 1,5-paards trailers. Dat wil niet zeggen dat die trailer ook daadwerkelijk 75kg kogeldruk geeft! In die context zou 65kg in de praktijk best weleens voldoende kunnen zijn. JIJ (als chauffeur) bent verantwoordelijk voor een kloppende combi en kogeldruk is daar een onderdeel van. Meten is weten.



en hoe kan ik dit weten?
in een brochure over mijn auto vond ik max kogeldruk van 60.
op de trekhaak zelf vind ik niks.
maar hoe kom er achter waar het met trailer erachter op uitkomt?

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:19

SjonnieZ schreef:
ikke schreef:
Is dat omdat de auto niet meer dan 65kg mag hebben of omdat die trekhaak niet up-to-the-job is voor de auto?

Overigens is die 75kg het opgegeven maximum voor de meeste 1,5-paards trailers. Dat wil niet zeggen dat die trailer ook daadwerkelijk 75kg kogeldruk geeft! In die context zou 65kg in de praktijk best weleens voldoende kunnen zijn. JIJ (als chauffeur) bent verantwoordelijk voor een kloppende combi en kogeldruk is daar een onderdeel van. Meten is weten.



en hoe kan ik dit weten?
in een brochure over mijn auto vond ik max kogeldruk van 60.
op de trekhaak zelf vind ik niks.
maar hoe kom er achter waar het met trailer erachter op uitkomt?

Door de koppeling van je geladen trailer op de weegschaal te zetten.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:22

Niet op een glazen, zoals een vriend van ons laatst deed toen hij dat wilde weten van hun trailer met menwagen :')

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:24

Alice13 schreef:
Niet op een glazen, zoals een vriend van ons laatst deed toen hij dat wilde weten van hun trailer met menwagen :')

Drukverdeling is alles......... }>

SjonnieZ

Berichten: 3449
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:35

kogeldruk:
in een brochure over mijn auto vond ik max kogeldruk van 60.
op de trekhaak zelf vind ik niks.
maar hoe kom er achter waar het met trailer erachter op uitkomt?[/quote]

Door de koppeling van je geladen trailer op de weegschaal te zetten.[/quote]

dank voor jouw reactie. heb wel een vervolgvraag. hoe krijgt ik dat dan praktisch voor elkaar? weegschaal staat op de grond en koppeling zit hoger?

Rex_Rolfo

Berichten: 5588
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:38

Balkje

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:41

Rex_Rolfo schreef:
Balkje

Onder neuswieltje.

De puristen laten er vervolgens een stukje rekenwerk op los.

SjonnieZ

Berichten: 3449
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:47

balkje had ik beeld bij. Heb ik opgevat als iets tussen tussen weegschaal en koppeling leggen.
maar bij neuswieltje en rekenen? ik geloof niet dat ik een purist word

Alizeetje

Berichten: 1837
Geregistreerd: 03-05-07

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:45

Wij zijn gisteren een auto gaan testen, vriend wou er nog een paar uur over denken.
Willen we bellen om te zeggen dat we de wagen willen kopen, issie verkocht! Typisch :)
Was een Honda CRV 2.2. Nu proberen een gelijkaardige te vinden, maar staan momenteel geen wagens te koop die in de buurt van die CRV komen. Geduld hopelijk :)

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:03

Ik wil rustig aan gaan kijken wat voor auto passend zou zijn. Ik rijd nu een ford fiësta die 1:15 rijdt. Wil dit jaar mijn BE rijbewijs gaan halen en daarna kijken of ik een vervanger voor mijn huidige auto kan vinden. Bij voorkeur een wat kleiner autootje die zonder trailer ongeveer 1:15 rijdt, die een anderhalf paards trailer moet kunnen trekken. Gezien ik geen eigen trailer heb zal ik ze her en der moeten huren/lenen. In dit topic lijk ik dan uit te komen op een auto die ongeveer 1500 kg kan trekken? Hebben jullie adviezen naar welke auto's ik kan kijken? Op sites waar auto's te koop aan worden geboden zie ik vrijwel nergens een optie om te selecteren op trekkracht, kennen jullie websites waar ik hierop wel kan zoeken?

Het mag best een wat oudere auto zijn, als hij maar rijdt. bij voorkeur benzine, gezien de wegenbelasting/kosten.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:23

Een kleinere zuinige auto die 1500 verantwoord kan trekken bestaat helaas niet. Met dat trekgewicht zit je minimaal in de middenklasse. Dan zijn er wel auto's die de 1:15 halen maar dat is meestal diesel of hele jonge wagens.

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:27

Xjosee schreef:
Ik wil rustig aan gaan kijken wat voor auto passend zou zijn. Ik rijd nu een ford fiësta die 1:15 rijdt. Wil dit jaar mijn BE rijbewijs gaan halen en daarna kijken of ik een vervanger voor mijn huidige auto kan vinden. Bij voorkeur een wat kleiner autootje die zonder trailer ongeveer 1:15 rijdt, die een anderhalf paards trailer moet kunnen trekken. Gezien ik geen eigen trailer heb zal ik ze her en der moeten huren/lenen. In dit topic lijk ik dan uit te komen op een auto die ongeveer 1500 kg kan trekken? Hebben jullie adviezen naar welke auto's ik kan kijken? Op sites waar auto's te koop aan worden geboden zie ik vrijwel nergens een optie om te selecteren op trekkracht, kennen jullie websites waar ik hierop wel kan zoeken?

Het mag best een wat oudere auto zijn, als hij maar rijdt. bij voorkeur benzine, gezien de wegenbelasting/kosten.

Keep on dreaming. Een diesel ga je wel vinden met dergelijke prestaties, maar benzine-gebakjes die wat mogen trekken, verbruiken ook wat meer. Ga uit van 1:12 voor een kleinere middenklasser tot 1:10 voor een grotere middenklasser en net daarboven.
Praktijkervaring met mijn V70: 1:11 gemiddeld, zonder trailer.

Isabonny

Berichten: 4363
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:43

Ik heb een schitterende 45 jaar oude Landrover (geen wegenbelasting :D ).
Mag in Nederland max 2000 kg trekken, in Engeland met vangmuil zelfs veel meer, maar dat mag in Nederland weer niet.

Auto zelf net geen 1500 kg. Dus ideaal om met alleen b-rijbewijs 2 paard trailer te trekken :P .
Ik heb het nagekeken ...en dat mag dus echt.

Volgens site van Rijksoverheid én de RDW:
Citaat:
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.


Ik heb dus meer dan 750 kg met een 2-paards trailer van 2000 kg. Mijn totale max gewicht van auto en trailer blijft echter net onder de 3500 kg, dus dat mag.
Auto mag 2000 kg trekken, dus ook hier geen probleem.

Vroeger had je nog de voorwaarde dat het te trekken gewicht niet meer mocht zijn dan het max. gewicht van het voertuig, maar die regel is vervallen, dus daar krijgen we ook geen problemen mee :+ .
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 02-05-16 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:46

Isabonny schreef:
Ik heb een schitterende 45 jaar oude Landrover (geen wegenbelasting :D ).
Mag in Nederland max 2000 kg trekken, in Engeland met vangmuil zelfs veel meer, maar dat mag in Nederland weer niet.

Auto weegt zelf net geen 1500 kg. Dus ideaal om met alleen b-rijbewijs 2 paard trailer te trekken :P .
Ik heb het nagekeken ...en dat mag dus echt.

Volgens site van Rijksoverheid én de RDW:
Citaat:
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.


Ik heb dus meer dan 750 kg met een 2-paards trailer van 2000 kg. Mijn totale max gewicht van auto en trailer blijft echter net onder de 3500 kg, dus dat mag.
Auto mag 2000 kg trekken, dus ook hier geen probleem.

Vroeger had je nog de voorwaarde dat het te trekken gewicht niet meer mocht zijn dan het max. gewicht van het voertuig, maar die regel is vervallen, dus daar krijgen we ook geen problemen mee :+ .

Nee lieverd, dat mag niet!! Er bestaat geen enkele Land Rover (ook geen van 45 jaar oud, zelfs niet van 60 jaar oud) die een TMM van minder dn 1500kg heeft.

Jouw Land Rover heeft een TMM van minimaal 1800kg maar waarschijnlijk meer, dus helaas, pindakaas, ook jij bent in overtreding, rijdt zonder geldig rijbewijs en dus onverzekerd rond en probeert bovendien anderen te overtuigen om verboden dingen te doen (en dat op zich is al strafbaar!!)

En dan nog, ook in NL mag je met een vangmuil 4000kg trekken (Land Rover spec voor de series) maar zet er dan volledigheidshalve ook even bij dat Land Rover daar een snelheidsbeperking tot 50km/h op zet!
Laatst bijgewerkt door ikke op 02-05-16 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabonny

Berichten: 4363
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:52

Deze "lieverd" heeft alle papieren in handen en weet precies wat de TMM is van haar Landrover Cabrio. Mijn landrover heeft zeer zeker geen TMM van 1800 kg of zelfs meer. Hij is geheel gerestaureerd door een gerenomeerd bedrijf en ik heb het vermoeden dat ze hier en daar ergens rekening mee hebben gehouden ;).

ikke

Berichten: 39055
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:58

Isabonny schreef:
Deze "lieverd" heeft alle papieren in handen en weet precies wat de TMM is van haar Landrover Cabrio. Mijn landrover heeft zeer zeker geen TMM van 1800 kg of zelfs meer. Hij is geheel gerestaureerd door een gerenomeerd bedrijf en ik heb het vermoeden dat ze hier en daar ergens rekening mee hebben gehouden ;).

Doe mij dan even het kenteken, kijk ik het voor je na.
Een simpele 88" softtop weegt 1300kg leeg. Veel minder kan niet, zonder de typegoedkeuring ongeoorloofd geweld aan te doen.