[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:22

ikke schreef:
lovelance schreef:
Hoi Patricia,

Wij hebben een Volkswagen transporter T5 met 5 cilinder en 130 pk welke 2500 kilo mag trekken.
Hebben er een ifor 506 achter hangen. Ik ben erg tevreden over de bus in combi met de trailer.
Waar ik wel aan moet wennen is dat een bus geen 4x4 is, zoals onze vorige auto.
Heb dus al een keer vastgestaan omdat ik m braaf op het gras had geparkeerd terwijl het wat geregend had. Dan trekt ie zichzelf met trailer er niet meer uit.. Oops...

Had dan ook de 4x4-versie gekocht.........

Moet je deze wel kunnen vinden en betalen. Wij hebben er geen gevonden binnen ons budget. Maar mocht je deze wel kunnen vinden en betalen dan is dat een nog betere optie natuurlijk.

Gelukkig hebben mijn schoonouders tractors en waren we er zo weer uit :D

mamamier

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:32

Nog steeds erg blij met mijn "zeerovertje" zoals mijn jongste zegt. Vorige week kom ik aanrijden op een cross, parkeren op gras. Aan de achterkant van het terrein staat een man druk zwaaiend de weg te wijzen in een vrij scherpe modderige bocht. Dus ik stop, raampje open want ik kon niet verstaan want hij zei. Zegt ie: gas erop houden hier, niet stil gaan staan want dan kom je vast te zitten! En je raadt het al, ik stond al stil.... Reed m er zo weer uit. Heb er een stuk of tien na mij gezien die inderdaad vast kwamen te staan hihi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:19

Ik heb heb zelfde gehad, alleen dan met voorwiel aangedreven auto met automaat en trailer er achter met paard er in.
Dat gaat perfect zolang je koppel omvormer goed zijn werk laat doen. Helemaal geen 4x4 nodig. Juiste voortuig beheersing scheelt ook een hoop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:59

Tobbes schreef:
Ik heb heb zelfde gehad, alleen dan met voorwiel aangedreven auto met automaat en trailer er achter met paard er in.
Dat gaat perfect zolang je koppel omvormer goed zijn werk laat doen. Helemaal geen 4x4 nodig. Juiste voortuig beheersing scheelt ook een hoop.

Als je geen tractie hebt, kun je koppelomvormen tot je een ons weegt, kom je geen meter vooruit (of achteruit).
Het klopt op zich wel dat je met een klassieke automaat veel kunt doen, maar dat is eindig en het is ook eerder een probleem dan met een 4x4.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:02

Het zegt me niet zoveel maar ik weet wel dat ik met dit autootje veel meer kan dan met mijn vorige. (Voyager 2.4 automaat, voorwiel aangedreven) Wat reed dat ding beroerd met trailer! Zonder trailer was het een heerlijke auto maar je moest niks extra's vragen van hem. Bepakt en bezakt door de bergen in Frankrijk waren ook een ware beproeving. Hij bleef schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:28

Probleem is dat veel mensen in modder te hard willen weg rijden waarbij boel in slip trekt en vast kom te zitten. Met zo automaat kan je heel makkelijk de boel heel rustig in beweging laten komen ;)

mamamier,
Dat is simpel op te lossen door zelf handmatig een versnelling lager te zetten. Maar automaat met achterstallig onderhoud wilt ook wel slecht schakel gedrag veroorzaken onder belasting. Er kunnen meerdere oorzaken zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:41

Tobbes schreef:
Probleem is dat veel mensen in modder te hard willen weg rijden waarbij boel in slip trekt en vast kom te zitten. Met zo automaat kan je heel makkelijk de boel heel rustig in beweging laten komen ;)

mamamier,
Dat is simpel op te lossen door zelf handmatig een versnelling lager te zetten. Maar automaat met achterstallig onderhoud wilt ook wel slecht schakel gedrag veroorzaken onder belasting. Er kunnen meerdere oorzaken zijn.

Als een automaat dat doet, is ie gewoon verrot, of daar toch heel hard naar op weg.

Het probleem wat mamamier beschrijft is eerder dat de programmering van die automaat niet deugd. Veel automaten moet je handmatig schakelen als je serieuze belastingen gaat vragen. Mijn Range Rover is geen haar beter op dat vlak en daar ligt een goede bak onder.
Moderne, communicerende, automaten willen dat nog weleens ondervangen, maar ook niet altijd.

Ik durf de vergelijking gerust aan, jouw automaat tegen mijn AWD handbak met tractiecontrole. Als chauffeur leg je het altijd af tegen elektronica.....

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:34

Die auto was gewoon k#t. Sowieso is automaat niks voor mij. Erg blij dat ik nu weer zelf kan schakelen en 4 x 4.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:50

Foei toch mamamier, let op je woorden. Wat moeten je kinderen wel niet denken ;)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:22

Rex_Rolfo schreef:
Foei toch mamamier, let op je woorden. Wat moeten je kinderen wel niet denken ;)

Die bokken niet whahaha :D

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:12

Hallo! Ik zit met een probleempje. Ik rijd een paard waar ik tot nu toe met de fiets naartoe ga en ik rijd altijd op de wei of op een piste op 15min stappen. Nu ga ik deze zomer wedstrijden meedoen en ik wil niet afhankelijk zijn van andere mensen om me te vervoeren.
Ik heb een trailer (tweepaards) ter beschikking van de eigenaars van het paard. Mijn BE rijbewijs wil ik wel graag halen!

Mijn ouders hebben een bedrijfswagen, maar zeggen dat ze hier geen trekhaak aan kunnen laten zetten omdat ze dat eigenlijk niet nodig hebben. Onze andere auto is een kleine Peugeot 206, die dus geen trailer kan trekken.

Ik heb wel zelf een budget ter beschikking om een auto te kopen van ongeveer 5000à6000 euro (verzekering en andere kosten jaarlijks zouden wel lukken door mijn vakantiewerk).

Ik vraag me nu af of het mogelijk is om een auto binnen dit budget te vinden die 1500 kg kan trekken en nog geen kilometerstand heeft van meer dan 150000 km? Anders moet ik toch nog een jaartje afhankelijk zijn van mensen die me kunnen brengen naar de wedstrijden en nog wat doorsparen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:40

Ik zou niet weten waarom er geen trekhaak op een bedrijfswagen kan, maar als je ouders dat niet willen houdt het sowieso op.

Een auto kopen alleen/vooral voor een paar wedstrijden is een dure grap. Heb je al eens nagevraagd wat het per dag kost om een auto te huren? Het makkelijkste is om te kijken of de eigenaren van het paard met hun auto en trailer mee willen gaan. Geef je ze een leuke vergoeding of presentje, altijd goedkoper dan zelf huren of kopen.

Mocht je toch zelf willen kopen: beperkt je niet tot 150 dkm, zeker de grotere auto's met flinkere motoren halen makkelijk 200-250 dkm. Het is misschien anders als je die moderne hele kleine turbo blokjes hebt in auto's die vaak voor korte afstanden gebruikt worden, maar bij de trailertrekkers hoef je niet zo bang te zijn voor een wat hogere stand.

Auto's als een Opel Omega mogen best wat trekken, kosten (althans in NL) geen drol in aanschaf en als er wat aan is dan is dat meestal relatief goedkoop te verhelpen. Je zult mede vanwege de leeftijd van Omega's best wel een keertje tegen een reparatie aan lopen. Daar staat tegenover dat de afschrijving verwaarloosbaar is. Bij een auto van 5-6 K€ heb je wel afschrijving en die kan helaas net zo goed kapot.

Maar zoals gezegd, als het eigenlijk alleen voor wedstrijd is zou ik rondvragen wat de mogelijkheden zijn een goede auto met trekhaak te huren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:00

Soms adviseren ze zelfs om te kijken voor een auto met minimaal ongeveer 1,5 dkm op de teller te zoeken. Dit ivm de eerste problemen die je zou kunnen krijgen rond de eerste 100.000. Ook heb je dan het eerste onderhoud gehad etc.

En wat rex al zegt, een echte trekauto kan mits goed en regelmatig onderhouden, makkelijk 300.000 rijden. Maar dan is onderhoud wel het sleutelwoord.
Bij die moderne afgeknepen motortjes is dat nog weleens onmogelijk omdat ze er gewoon niet voor zijn gemaakt. Er staat nog net geen houdbaarheidsdatum op ;)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:58

Aangezien mijn vriend zijn auto naar de vaantjes is (ongeluk) zijn wij ook op zoek naar een nieuwe (2dehands)wagen.
Ik kom hier wat inspiratie opdoen aangezien we er samen nog niet aan uit zijn geraakt.
- Max 100.000km
- Moet 1700-1800kg mogen trekken (in elk geval genoeg voor 1 paard van 1.70m + 2 paardstrailer Bockmann Duo).
- Volgens garagist best automaat om te trekken
- Vriend wil liever een break ipv een jeep, ik omgekeerd, maar aangezien hij koopt, kan ik enkel adviseren :)
- Vriend wil dus liever een sportievere wagen, jeeps zijn niet zo zijn ding (hij heeft dan ook niets met paarden). Ik mag al blij zijn dat hij iets wil kopen dat KAN trekken.
- De locaties waar ik heen ga zijn altijd verhard/goed begaanbaar
- Vriend rijdt altijd met de wagen, behalve als ik met paard op stap ga, max 1x per week (meestal minder)
- Ik heb BE rijbewijs

Vriend zelf dacht aan (2dehands!) BMW 520.
Mijn vader zijn wagen is namelijk een BMW 525d, en die trekt de trailer super.
Ik dacht eerder aan (2dehands) Toyota Rav4, Opel Antara, VW Tiguan,... Deze zijn meestal toch ook iets budgetvriendelijker dan de BMW!

Jullie nog tips/suggesties die we kunnen meenemen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:09

Benzine of diesel? Budget ongeveer?
Vergeet ook de kogeldruk niet. Al vluchtig de laatste maand of zo van dit topic doorgelezen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:11

Alizeetje schreef:
Aangezien mijn vriend zijn auto naar de vaantjes is (ongeluk) zijn wij ook op zoek naar een nieuwe (2dehands)wagen.
Ik kom hier wat inspiratie opdoen aangezien we er samen nog niet aan uit zijn geraakt.
- Max 100.000km
- Moet 1700-1800kg mogen trekken (in elk geval genoeg voor 1 paard van 1.70m + 2 paardstrailer Bockmann Duo).
- Vriend wil liever een break ipv een jeep, ik omgekeerd, maar aangezien hij koopt, kan ik enkel adviseren :)
- Vriend wil dus liever een sportievere wagen, jeeps zijn niet zo zijn ding (hij heeft dan ook niets met paarden). Ik mag al blij zijn dat hij iets wil kopen dat KAN trekken.
- Vriend rijdt altijd met de wagen, behalve als ik met paard op stap ga, max 1x per week (meestal minder)
- Ik heb BE rijbewijs

Ik dacht eerder aan (2dehands) Toyota Rav4, Opel Antara, VW Tiguan,... Deze zijn meestal toch ook iets budgetvriendelijker dan de BMW!

Zou een Volvo V70 AWD een leuk compromis kunnen zijn? de 2521cc T5 heeft best wat pit (210pk) en als dat niet genoeg is, is er ook nog een R-versie met 300pk (maar daar hangt ook een prijskaartje aan).

BMW 520 is geen vergelijk met een 525. De laatste kan ik me voorstellen, een 520 zou ik niet eens bekijken....... Let erop dat benzine en Diesel niet helemaal vergelijkbaar is. De verschillen zijn niet meer zo wereldschokkend, maar het gedrag van de motoren is nu eenmaal verschillend.

Trekken met een automaat kan prima, zolang je weet waar je mee bezig bent. als je dat niet snapt, leg dan eerst even 4k apart om de bak binnen afzienbare tijd te laten reviseren........
Handbak werkt ook prima om te trekken. Anders gezegd: als je niet weet hoe je een aanhanger moet trekken, rijdt je alles aan gort, alleen kan een handbak meer hebben.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:14

Ik denk voorkeur diesel (moet ik met vriend checken).
Budget +/- 20k.

Topic en in het algemeen al ingelezen over trekkende voertuigen/trailers/...
In het verleden al getrokken met verschillende wagens: Jeep Grand Cherokee, Volvo XC60, en nu dus de BMW 525d.
Kogeldruk is voor mij wél nog een eerder abstract begrip, al heb ik er al over gelezen. Weet niet goed hoe ik te weten kan komen wat de kogeldruk is bij bepaalde voertuigen.

Om trekgewicht en dergelijke te weten te komen check ik vaak deze site: http://www.caravantrekker.nl/adviestrekgewicht/

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:16

ikke schreef:
Alizeetje schreef:
- Max 100.000km
- Ik heb BE rijbewijs

Zou een Volvo V70 AWD een leuk compromis kunnen zijn? de 2521cc T5 heeft best wat pit (210pk) en als dat niet genoeg is, is er ook nog een R-versie met 300pk (maar daar hangt ook een prijskaartje aan).

BMW 520 is geen vergelijk met een 525. De laatste kan ik me voorstellen, een 520 zou ik niet eens bekijken....... Let erop dat benzine en Diesel niet helemaal vergelijkbaar is. De verschillen zijn niet meer zo wereldschokkend, maar het gedrag van de motoren is nu eenmaal verschillend.

Trekken met een automaat kan prima, zolang je weet waar je mee bezig bent. als je dat niet snapt, leg dan eerst even 4k apart om de bak binnen afzienbare tijd te laten reviseren........
Handbak werkt ook prima om te trekken. Anders gezegd: als je niet weet hoe je een aanhanger moet trekken, rijdt je alles aan gort, alleen kan een handbak meer hebben.

Haha, ok, prima. Laatste punt ga ik meenemen.

Bedankt voor het advies rond de bmw 520.

Goed idee die V70, ga ik even voorleggen.
Zijn bepaalde versies van de V60 ook een optie, of niet? (ken iemand die daar mee ree)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:49

Bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:52

Subaru heeft hele goede 4x4 auto's die er niet direct uitzien als een jeep maar wel vergelijkbare trekprestaties leveren, inclusief hi- en lowgear. Fijne betrouwbare wagens die denk ik een goede middenweg zijn tussen jou en je vriend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:12

Alizeetje schreef:

Ik heb een bmw 530 ( E39) automaat, hele fijne auto voor het 'trekwerk' :D als je een beetje goed zoekt, kan je die voor een leuke prijs wel vinden, en niet afgeragt. Dat doe je namelijk niet met zo'n type bmw :o

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:17

Nielojram schreef:
Alizeetje schreef:

Ik heb een bmw 530 ( E39) automaat, hele fijne auto voor het 'trekwerk' :D als je een beetje goed zoekt, kan je die voor een leuke prijs wel vinden, en niet afgeragt. Dat doe je namelijk niet met zo'n type bmw :o

Hoi, tnx voor het delen van jouw ervaring.
We zijn nog steeds aan het oriënteren.
Gaan mogelijk een Honda SUV proberen en mss een Chevrolet Captiva.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:33

Als ik vragen mag, wat is de reden achter je voorkeur voor een SUV boven een stationwagon?
- looks? Ziet er stoer uit, als je dat leuk vindt, waarom niet :)
- betere trekauto? Verschil kon wel eens flink tegenvallen, je kunt het in elk geval niet generaliseren. Er zijn hele goede SUV / "terreinauto-achtigen" trekauto's, er zijn hele goede "gewone" personen-auto trekauto's. Er zijn SUV's waar liever geen trailer achter gaat (kort, hoog, smal), er zijn personenauto's waar beter geen trailer achter gaat.

Als het om echt zware aanhangers (over 2 ton) gaat kom je bij de grote terreinwagens als Landcruiser uit. Maar voor de zeg maar middengroep waaronder de tweepaardstrailer met één paard is er ruime keuze in de minder grote bakken, zowel SUV als personenauto.

Gloa schreef:
Subaru heeft hele goede 4x4 auto's die er niet direct uitzien als een jeep maar wel vergelijkbare trekprestaties leveren, inclusief hi- en lowgear. Fijne betrouwbare wagens die denk ik een goede middenweg zijn tussen jou en je vriend.

MarcR is happy met z'n Forrester. Legacy (outback) is wat minder terreinwagen achtig.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:47

Qua stationwagen vind ik het moeilijk in te schatten wat kan en wat niet kan. Mijn vriend wil dus liefst die Bmw 520/530. Maar vind ik nog aardig duur (en we hebben onlangs een huis gekocht, timing kon niet slechter).

Bij die Honda waren we voornamelijk uitgekomen na allerlei testen te lezen + verkozen tot trekwagen van het jaar (wel caravans, maar vergelijkbaar volgens mij).

Is sowieso maar voor 1 paard.

Gloa: oh ik ga dit eens bekijken. Had je post nog niet gezien!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:30

Ik heb al wat lopen spitten in dit topic, maar ik denk dat vragen in deze makkelijker is.

Ik ben op zoek naar een tweedehands diesel waarmee ik met een tweepaards trailer mag rijden (BE aanwezig uiteraad). De auto zal daarnaast voor woon werk verkeer 600km per week rijden. Mijn paarden zullen samen tussen de 1000 en 1100kg wegen, dus 1800 kg mogen trekken is ook een optie. Kwa budget denk ik aan 3500 euro. Vande Land Rover begreep ik dat hij wat tegen viel, ook in t onderhoud. Bmw 5 serie valt af ivm achterwielaandrijving.

Wellicht iemand nog interessante suggesties die ik over t hoofd zie?