Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:03

kiki1976 schreef:
Is het dan geen idee om die pony's die niet veel nodig hebben op bv een vitamine/mineralen brokje te zetten.
Ik betaal voor een zak van 8 kilo € 28,45
Paard (ca. 600 kg): 100 gram per dag
Pony (ca. 300 kg): 50 gram per dag
In mijn geval doe ik 80 dagen met een zak, kost me dus € 0,355 per dag ( voor de prijsstijging was dat € 0,299).
Nu voer ik dit vanuit het oogpunt kosten maar omdat ik van mening ben dat ze nu niet meer nodig heeft, en is laag in suiker+zetmeel (samen onder de 5%).

Ik had een keer een brok voor sobere rassen gehaald met meer vitamines en mineralen die was juist mega duur.

Ik krijg mijn vader niet zo gek om 'maar' 100 gram van die brokjes te voeren. Dat is zielig :Y) :Y) :+ :+ Dus als ze dan een schep krijgen is niet zo handig denk ik. Toen ze boxrust hadden en van mij GEEN brok mochten zei hij: nee ze moeten vitamines en miralen alleen goed hooi/voordroog konden ze volgens hem niet op leven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:04

Zonnetje81 schreef:
kiki1976 schreef:
Is het dan geen idee om die pony's die niet veel nodig hebben op bv een vitamine/mineralen brokje te zetten.
In mijn geval doe ik 80 dagen met een zak, kost me dus € 0,355 per dag ( voor de prijsstijging was dat € 0,299).
Nu voer ik dit vanuit het oogpunt kosten maar omdat ik van mening ben dat ze nu niet meer nodig heeft, en is laag in suiker+zetmeel (samen onder de 5%).

Ik had een keer een brok voor sobere rassen gehaald met meer vitamines en mineralen die was juist mega duur.

Ik krijg mijn vader niet zo gek om 'maar' 100 gram van die brokjes te voeren. Dat is zielig :Y) :Y) :+ :+ Dus als ze dan een schep krijgen is niet zo handig denk ik. Toen ze boxrust hadden en van mij GEEN brok mochten zei hij: nee ze moeten vitamines en miralen alleen goed hooi/voordroog konden ze volgens hem niet op leven.

Kijk dan kom je weer bij willen vs kunnen. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:05

Zonnetje81 schreef:
kiki1976 schreef:

Ja de hoeveelheid is echt wel weinig, daarom vul ik het aan met een flinke hand luzerne, dan lijkt het nog wat _O-

Ik voer de Pavo Vital
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 11-01-23 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:05

Ayasha schreef:

Nee jij begrijpt mijn bericht verkeerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:08

Zonnetje81 schreef:
Ayasha schreef:

Nee jij begrijpt mijn bericht verkeerd.

Je kan goedkoper uit zijn door een vitamine brokje correct te voeren. Maar dat wil je niet. Het kán want het bestaat en het is uitgerekend. Wat dan overblijft is wil.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:09

kiki1976 schreef:
Ja de hoeveelheid is echt wel weinig, daarom vul ik het aan met een flinke hand luzerne, dan lijkt het nog wat _O-

En teveel is naast duur niet gezond.

@ayasha:
Ik bespaar inprincipe op niks.
Ik voerde ze basisbrok in de ochtend en cavalor muesli/piassimo voor de luxe in de avond.
Beiden compleet voer. Of ze nu 2x basisbrok krijgen maakt dan niet uit en ik dacht alles is duur zat dus prima zo. Heeft niks te maken met een totale switch om maar goedkoper uit te zijn.

En die vitamine brok doelde ik meer op: huh hoezo kan dat goedkoper zijn want die brokjes waren juist duur.

Maar jij wil graag je gelijk, dus bij deze mag je best hebben hoor.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:09

Ayasha schreef:
Je kan goedkoper uit zijn door een vitamine brokje correct te voeren. Maar dat wil je niet. Het kán want het bestaat en het is uitgerekend. Wat dan overblijft is wil.

Jij hebt denk ik nooit met een eigenwijze vader gezeten. Dus nee ik voer dat niet uit het welzijn van mijn dieren voordat ze een kilo vitamine brok voor hun neus krijgen wat mij niet gezond lijkt voor ze.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:16

Zonnetje81 schreef:
Ayasha schreef:

Jij hebt denk ik nooit met een eigenwijze vader gezeten
. Dus nee ik voer dat niet uit het welzijn van mijn dieren voordat ze een kilo vitamine brok voor hun neus krijgen wat mij niet gezond lijkt voor ze.

Ik denk dat je dergelijke conclusies beter voor je houdt als je iemand niet kent. ;)
Ik voerde zelf. Dan wist ik dus ook wat ze kregen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:17

Zonnetje81 schreef:
superpony schreef:
Ik heb echt nog nooit voer gezien van 8-9 euro.

Basis brok zal vaak vast prima zijn, maar mensen zijn ook al even bewuster en dat heeft niks met tierelantijnen te maken. Van een basis brok moet je vaak (te) veel voeren om voldoende aan te vullen. En het is en blijft basis. Veel mensen voeren bijv veel te weinig eiwitten.

Ik wil best van merk veranderen bijv, maar ga niet opeens compleet anders voeren omdat het goedkoper is. Het moet per paard aansluiten op het paard en de behoefte.

@padoertje; volgens mij zijn mensen ook behoorlijk naar een max hypotheek gegaan toen ze op de huizenmarkt gekte veel teveel moesten overbieden op een huis. Iedereen riep maar dat de rente zo laag stond, maar het gaat er uiteindelijk om wat je per maand betaald.

Hier bij de voerboer is een zak basisbrok 8-9 euro geweest zelfs bij de boerenbond.
Een pony hoeft niet meer te hebben dan wat basisbrok en stiekem heel veel paarden niet.
En volgens mij ging het over wat ik voerde en wat het houden van een pony minimaal kost en het prijsverschil met eerst en nu. Dus als een ander voer heeft van 30euro per kilo prima maar ook dat is duurder geworden. Dus dan kom je helemaal niet uit met 250 euro voor een stalling, dat was mijn verhaaltje.

Daar ben ik het niet mee eens.

Lukraak een basisbrok erin gooien, want het is goedkoop en zal wel voldoende zijn, is niet goed op maat voeren.

Wij hebben voer verkocht en gaf jaren voeradvies, maar op maat voeren hoeft echt niet duurder te zijn dan zomaar wat kilo's goedkoopste brok erin gooien.

En ja, veel paarden krijgen teveel, maar vooral verkeerd voer. Dat is niet altijd teveel, maar vaak het uit balans voeren.

Hoe goedkoper de brok, hoe minder nuttig doorgaans en dan zou je al meer in kilo's moeten geven om voldoende aan te vullen. Een geconcentreerde brok is dan nuttiger, gezonder en goedkoper.

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat de subli basisbrok voorheen niet veel meer kostte dan dat.
Die kost nu 13,50 zie ik op de site.
2 nu in de aanbieding voor 11,75 per stuk.

Of dat voldoende was, ik denk voor genoeg pony's of paarden die niet hard werken wel. Staan de op de wei krijgen ze ook hun eiwitten wel.
En hier in de regio staan er veel ook in de winter op de wei.

Oke, dat kan hoor. Ben van Subli brok/muesli nooit fan geweest. Heb ooit een zak sp gehaald na het verwijderen van de tanden vanwege EOTRH. Dat kostte toen 10 euro, maar werd niet gegeten. Heb paar maanden geleden weer gehaald en was het 18 euro.

De meeste weides geven ook niet voldoende voeding of worden veel paarden te vet van. In de winter is het al helemaal niet altijd en overal voedzaam.
Echt heel veel paarden krijgen te weinig goede eiwitten binnen, ook paarden die sober gehouden worden of snel te dik zijn. Juist als mensen paarden veel op dieet zetten en arm voeren, gaat er veel mis.

Wij hebben nog wel gras staan, maar ze staan er al even niet op. Voer wel de hele winter wiesencobs bij. Ik vind dat een mooie "vervanger" en aanvuller op het hooi en de voeding.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:17

maar dan is jouw vader de beperkende factor in niet goedkoper kunnen voeren, niet de brok?
Ayasha heeft wel gelijk dat je goedkoper en beter kunt voeren, alleen blijkbaar is dat niks voor jouw vader......
ook dat kan natuurlijk. maar hoe doe je dat dan als er ooit iets met je paarden is en ze mogen geen brok? Of zijn het zijn paarden en betaalt hij alle kosten?
(ik hoef hier niet perse antwoord op hoor :-) , maar het draagt wel bij aan hoe je ergens op reageert natuurlijk :))

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:25

Zonnetje81 schreef:
kiki1976 schreef:

En teveel is naast duur niet gezond.

En die vitamine brok doelde ik meer op: huh hoezo kan dat goedkoper zijn want die brokjes waren juist duur.

Ik zie idd ook wel eens vitamine brokjes voorbij komen die het zogenaamd helemaal zijn en idd onwijs duur. En ga je het vergelijken met andere merken is het niks bijzonders

Teveel aan vitamine brok is idd niet goed

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:27

superpony schreef:
Oke, dat kan hoor. Ben van Subli brok/muesli nooit fan geweest. Heb ooit een zak sp gehaald na het verwijderen van de tanden vanwege EOTRH. Dat kostte toen 10 euro, maar werd niet gegeten. Heb paar maanden geleden weer gehaald en was het 18 euro.

De meeste weides geven ook niet voldoende voeding of worden veel paarden te vet van. In de winter is het al helemaal niet altijd en overal voedzaam.
Echt heel veel paarden krijgen te weinig goede eiwitten binnen, ook paarden die sober gehouden worden of snel te dik zijn. Juist als mensen paarden veel op dieet zetten en arm voeren, gaat er veel mis.

Wij hebben nog wel gras staan, maar ze staan er al even niet op. Voer wel de hele winter wiesencobs bij. Ik vind dat een mooie "vervanger" en aanvuller op het hooi en de voeding.

Ik voer zelf ook niets aan subli.
Maar zeggen dat voer bestaat niet voor dat geld is niet correct.

Ik voer een balanceer en dan hebben ze voldoende vitamime.
In wintergras zit idd niet veel, maar als het goed is juist nog wel de eiwitten. En daar had jij het over.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:30

Toch snap ik de pa ook wel. Ik vind een paar brokjes voeren ook altijd sneu :))

Padoertje

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:54

Nou dat. De stalbordjes met ‘een handje brok’ vind ik altijd zo sneu. Vaak op stallen waar sportbrok wordt gevoerd en men vindt dat hun paard te heet wordt. Zet dan je eigen brok klaar, maar ja dat kost natuurlijk weer extra.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:00

Padoertje schreef:
Nou dat. De stalbordjes met ‘een handje brok’ vind ik altijd zo sneu. Vaak op stallen waar sportbrok wordt gevoerd en men vindt dat hun paard te heet wordt. Zet dan je eigen brok klaar, maar ja dat kost natuurlijk weer extra.

Ben al een tijdje passief aan het meelezen omdat het zo reuze interessant is, maar hier moet ik toch even op reageren hoor. :+

Gezien niet alle paarden het goed doen op sportbrok of het überhaupt nodig hebben zijn er talloze pensionpaarden die dat inderdaad niet perse gevoerd hoeven krijgen, maar als de hele gang krijgt en jouw paard niet kan dat nog wel eens gedoe opleveren. Op plekken waar ze standaard voeren zeg ik dus ook altijd 'doe maar een klein handje voor het idee'. De rest krijgt hij wel als ik er ben. Zeker met natte geweekte zooi is klaarzetten voor een staleigenaar niet heel handig kan ik je vertellen. :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:05

Ik doe dat wel hoor.

Maar alle paarden krijgen hier brok. Of basisbrok, of sportbrok. En heel veel mensen denken dat een paard heet wordt van sportbrok, dat is niet altijd zo.
Ikzelf geef een sportbrok die hoog is in eiwitten, maar laag in suiker en gemiddeld in zetmeel, en daar wordt paard niet heet van. Zit veel olie in ook, dus ze krijgen wel meer energie, maar geen explosieve energie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:11

Nee maar heb je er 1 die vet van lucht word moet dat toch echt niet gegeven worden. Dan is dat handje prima.
En dan kan de eigenaar daarna een balancer geven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:13

Wat is er zielig aan enkel een handje voer?
Gaat om het idee bij een paard dat het ook krijgt.
Of dit nu veel is of weinig. Het weet toch niet hoeveel zn buur krijgt!?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:20

Dan krijgen ze dat handje balancer idd. We willen ook niet dat ze obesitas hebben

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:27

Hier op stal in de periode dat ze met de winter met de nacht op stal gaan zijn er ook 2 voerrondes met
krachtvoer (zomer periode 24/7 buiten moet je zelf voeren).
Omdat die van mij het nu niet nodig heeft staat er voor haar een bakje klaar met een handje luzerne. Zo krijgt ze voor haar idee ook gewoon wat.
Als wij dr zijn krijgt ze van ons haar gewone hapje

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 18:22

Popstra schreef:
Wat is er zielig aan enkel een handje voer?
Gaat om het idee bij een paard dat het ook krijgt.
Of dit nu veel is of weinig. Het weet toch niet hoeveel zn buur krijgt!?

Veel van deze dieren kregen eerst uitgebalanceerd voer en nu met hogere kosten enkel het handje brok, omdat dit in de stalprijs zit. Dat bedoelde ik meer. Voorheen een slobbertje of iets na het werk en zelfs dat kan er bij sommige eigenaren niet meer af.

Omdat veel grotere stallen op sportbrok plus staan en er verkondigt wordt dat je minder hoeft te voeren om toch voldoende vit & min binnen te krijgen, vind ik enkel dat handje dus inderdaad sneu.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:58

Ah zo, dan snap ik je.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:02

Ayasha schreef:
Zonnetje81 schreef:

Jij hebt denk ik nooit met een eigenwijze vader gezeten
. Dus nee ik voer dat niet uit het welzijn van mijn dieren voordat ze een kilo vitamine brok voor hun neus krijgen wat mij niet gezond lijkt voor ze.

Ik denk dat je dergelijke conclusies beter voor je houdt als je iemand niet kent. ;)
Ik voerde zelf. Dan wist ik dus ook wat ze kregen.

Zegt degene die mij beschuldigd van niet willen en slecht voermananagment. Zelf dan je conclusies voor je houden. Ik heb die optie niet van zelf voeren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:54

De pavo vital is in 1 jaar tijd ook 25% gestegen in prijs. Ik voer dat naast een gehakselde lucerne/gras/ruwvoermix en een beetje (150/200 gram granenmengeling voor mijn sportmerrie die te dik is maar wel energie nodig heeft en aan mijn oudje icm 2x per dag (een droog gemeten 1/3 schep) geweekte grasbrok/senioren priores, halve schep subli dieetmix en 100 gram soja schroot voor extra eiwitten en om aan te komen.

De meeste krachtvoer fabrikanten doen maar zo'n laag gehalte aan vitaminen en mineralen in brok en muesli dat je er 2 tot 3 kg per dag van moet voeren om 100% van de ADH vitaminen en mineralen te komen. Dat iszoveel vulling die veel paarden niet nodig hebben... hoog geconcentreerde balancer/brok waar je maar weinig van hoeft te voeren is voor veel paarden echt beter. En het zou ook goedkoper kunnen zijn omdat er veel minder vulmateriaal nodig is. Maar voerfabrikanten willen geld verdienen, dus het liefst veel volume verkopen en tegen hoge prijzen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 01:32

Ik vind een handje ook niet zo fijn. Jaren terug toen ik mijn inmiddels overleden oude ruin op dieet had en werd gevoerd door stal kreeg hij de Force. Ik kocht compact gras en trok dat in een ton uit elkaar en dat deed ik erbij. Niet veel, maar zo was hij wel even bezig. Zette het wel zelf klaar.