Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:12

De houder moet het paspoort bij controle kunnen tonen.
Hoe je dat vorm geeft, moet ieder voor zich weten, maar als het in je zadelkast ligt en de pensionhouder kan er ten tijde van de controle niet bij, dan kan de houder het niet tonen en wordt dus niet aan de regels voldaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:23

Het maakt niet uit of je het paardenpaspoort in je zadelkast/kluis/onder de drempel/op een dakspant, of ergens in een envelop op de hooizolder bewaart.... zo lang de stal of weiland houder niet weet waar het ligt en hoe die er bij kan bij controle (ook te lezen als: zo lang die het niet tevoorschijn kan halen en aan de instantie kan TONEN), is er sprake van wettelijk verzuim.

Dus als het in je zadelkast ligt, moet de stalhouder toegang tot (de sleutel van) je zadelkast hebben.
Wil je dat absoluut niet hebben, dan zul je een andere wijze moeten verzinnen om de stalhouder toegang te verschaffen tot de aldaar van jouw paard verplicht aanwezige paspoorten.

Belachelijke en zeer ergerniswekkende regel? Ja, ik heb mij er ook tot het uiterste toe tegen verzet, maar helaas: het staat toch echt heel duidelijk in de Wet. Kan de houder de paspoorten van de al daar aanwezige paarden/ponies bij een controle NIET tonen, is er een probleem. En kan er een boete volgen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:42

stunning schreef:
Starbreeze schreef:
Waarom laten ze het paspoort niet uit 2 delen bestaan, net als bij auto's. Deel 1 is het eigendomsbewijs: thuis in de kluis bewaren, deel 2 kun je bij je paard bewaren = identificatie. Paard is alleen verkoopbaar met deel 1 en deel 2. Probleem opgelost!!

Is wel een goed idee! :j
Kunnen we dat er niet bij de regering doordouwen? :P

Deel twee, indentificatie, zit toch alleen 'in' het paard dmv van die chip. En idd een eigendomsbewijs vind ik totaal geen slecht idee. Het paspoort van het paard dan veranderen in zo'n ID-kaart pasje zoals we zelf hebbe en auto's straks ook.

Hele gedoe is 1 grote onzin, waarom moeten wij nog met zijn alle papieren mee gaan zitten slepen terwijl ze zo kunnen zien welk paard het is en alle informatie daar ook aan kunnen koppelen.

Gaat met auto's ook allang zo hoor, ik heb nooit papieren bij me (eigen ID natuurlijk wel, ik ben niet gechipt, gebrandmerkt of dna vast gelegd dus ja, ik kan mezelf alleen indentificeren aan de hand van mijn ID/paspoort).
Maar auto papieren heb ik nooit bij me. Ligt in kluis. Zelfs bij APK niet meer nodig.

Ik word regelmatig aangehouden in zo'n algemene controle fuik. En dan vragen ze de papieren, geef ik ze simpel zwart/wit kopietje. Als ze vragen waarom ik echte papieren bij me heb leg ik ze uit dat ik dat niet wil en onzin vind, want er staat een vrij groot geel kenteken op mn auto, ze kunnen alles direct opvragen, ding staat op mijn naam, ik identificeer mijzelf. Waar hebben we anders die hele digitale database voor???
Nog nooit boete of waarschuwing voor gehad....

Waarom moet ik t paard chippen als ze dan ook nog papieren erbij willen. Verbind die data lekker aan die chip. Rot op met die papieren, we leven in 2014 hoor XD

Maar goed mijn paspoorten liggen gewoon op stal hoor, stalhouder kan er bij, ik vind het allemaal niet zo boeiend ;-)

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:48

Toydoll schreef:
stunning schreef:
Is wel een goed idee! :j
Kunnen we dat er niet bij de regering doordouwen? :P

Deel twee, indentificatie, zit toch alleen 'in' het paard dmv van die chip. En idd een eigendomsbewijs vind ik totaal geen slecht idee. Het paspoort van het paard dan veranderen in zo'n ID-kaart pasje zoals we zelf hebbe en auto's straks ook.

Hele gedoe is 1 grote onzin, waarom moeten wij nog met zijn alle papieren mee gaan zitten slepen terwijl ze zo kunnen zien welk paard het is en alle informatie daar ook aan kunnen koppelen.

Gaat met auto's ook allang zo hoor, ik heb nooit papieren bij me (eigen ID natuurlijk wel, ik ben niet gechipt, gebrandmerkt of dna vast gelegd dus ja, ik kan mezelf alleen indentificeren aan de hand van mijn ID/paspoort).
Maar auto papieren heb ik nooit bij me. Ligt in kluis. Zelfs bij APK niet meer nodig.

Ik word regelmatig aangehouden in zo'n algemene controle fuik. En dan vragen ze de papieren, geef ik ze simpel zwart/wit kopietje. Als ze vragen waarom ik echte papieren bij me heb leg ik ze uit dat ik dat niet wil en onzin vind, want er staat een vrij groot geel kenteken op mn auto, ze kunnen alles direct opvragen, ding staat op mijn naam, ik identificeer mijzelf. Waar hebben we anders die hele digitale database voor???
Nog nooit boete of waarschuwing voor gehad....

Waarom moet ik t paard chippen als ze dan ook nog papieren erbij willen. Verbind die data lekker aan die chip. Rot op met die papieren, we leven in 2014 hoor XD

Maar goed mijn paspoorten liggen gewoon op stal hoor, stalhouder kan er bij, ik vind het allemaal niet zo boeiend ;-)

AMEN _/-\o_

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:46

Maar niet elk paard is gechipt (die van mij dus niet).

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:47

DubbelDun schreef:
Maar niet elk paard is gechipt (die van mij dus niet).

Wat dus wel bij de wet verplicht is. Zonder chip kun je een grote boete krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:49

Ik heb ze geDNA't toen dat nog mocht ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:05

Het is inderdaad nog niet voor alle paarden verplicht om gechipt te zijn.
In Nederland was DNA registratie een optie, in ongeveer alle andere Europese lidstaten was chippen tot 1 juli 2009 helemaal niet verplicht.
En paarden geboren voor 1 juli 2009 hoeven niet alsnog gechipt te worden, mits er een complete signalementsbeschrijving en ingetekende schets in het paspoort zijn opgenomen.
Alle paarden geboren na 1 juli 2009 moeten wel binnen 6 mnd na de geboorte en nog aan de voet van de moeder worden gechipt en voorzien van een paspoort.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:09

Marije_jiplover schreef:
En paarden geboren voor 1 juli 2009 hoeven niet alsnog gechipt te worden, mits er een complete signalementsbeschrijving en ingetekende schets in het paspoort zijn opgenomen..

En die regel was er eerst ook niet, die is helaas later pas ingevoerd ;(
Dat had mij een hoop geld bespaard nl.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:13

Hoe zit het dan officieel met een paard dat geboren is voor 2009 en geen DNA, geen chip en geen paspoort heeft? Krijgt die eigenaar of houder daarvoor wel een boete? Ons is door een DA verteld dat als ze een stamboekpapier hebben, chippen en/of paspoort nu niet nodig is, de paarden kunnen dan niet vervoerd/geslacht, maar wel ter plekke ingeslapen en door Rendac opgehaald worden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:07

Geen idee hoe dat in Nederland is maar ik had een oudje zonder chip en paspoort, wel met stamboekpapier. Ze is ingeslapen en door de Rendac opgehaald. Vragen zijn nooit gesteld.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:19

Ik bedoel het meer met het oog op de controles die nu aan de gang zijn. Het paard zal gerust door Rendac meegenomen worden, maar hoe zullen de controleurs handelen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:28

Elk paard moet een paspoort hebben.
Als dat bij de controle niet kan worden getoond, is dat een probleem. Die voldoet dan niet aan de I&R wetgeving.
Nu een paspoort aanvragen is verplicht chippen.
Alleen een ouder paard dat al een paspoort had op 1 juli 2009 dat voldeed aan de toen geldende regels, hoeft niet alsnog gechipt.
Maar bij elke nieuwe paspoort aanvraag zal die moeten voldoen aan de huidige wetgeving.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:38

Marije, dat dacht ik al hoor, maar wel gek dat de DA dit dan heeft gezegd.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:20

Ik ben van de week van de snelweg afgehaald door de NVWA. Plots reed er een personen auto voor me met een bordje 'NVWA Volgen'.
Ik had alleen een kopie van het gehele paardenpaspoort mee (echte lag op stal bij staleigenaar, ik neem ik altijd de kopie mee) maar was geen probleem. Ook een kopie stamboekpapier mee, dat vonden ze ook fijn.
Moest met een chipreader de trailer in, chip zoeken. Gegevens genoteerd van paard en mij, en toen kon ik weer door. Was een aparte ervaring maar waren vriendelijke kerels dus het was ook zo gebeurd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:30

Belachelijk dat ze je onderweg aanhouden. Je zult maar een onrustig paard bij je hebben. Moet je stoppen en lang blijven staan voor je weer verder mag.

takfordet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:51

Wij zijn opgezadeld met 2 paarden waarvan de eigenaar weigert de paspoorten af te geven en de kosten van het onderhoud te betalen, wij krijgen van de politie advies om de rechter in te schakelen heeft iemand ervaring wat te doen als het onmogelijk is om de paspoorten van de eigenaar te krijgen?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:16

Buitensmijten die klanten...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:49

Tja als je al een paar maanden op geld zit te wachten zet je ook niet zo gauw de paarden buiten.
Volgens mij is er wettelijk wel wat vast gelegd dat als je als bedrijf alle kosten draagt je na een bepaalde tijd via de rechter een kopie paspoort kan aanvragen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:03

Wie heeft gisteren 'onopgeloste zaken' van Alberto Stegeman gezien?
Die mevrouw had de papieren (paspoorten??) in vertrouwen aan een handelaar meegegeven en zei later dat ze de boekjes (dat wat op tafel lag zag er uit als een paspoort) meegegeven had omdat ze anders niet vervoerd mogen worden en daarom ook geen eigendomsbewijzen meer had.

Politie kon niks doen want de 'boekjes' had ze niet meer.

Mis ik hier nu iets als er steeds geroepen wordt dat paspoorten geen eigendomsbewijzen zijn???

Of is dat bij het Shetlandstamboek, of minipaardenstamboek (hoe heet het..) wel een eigendomsbewijs??

Zo zie je maar weer wat er kan gebeuren wanneer de verkeerde paspoort én paard in handen krijgt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:30

De aflevering heb ik niet gezien. Maar dat lijkt me eenvoudig te voorkomen als je op papier zet dat je de paspoorten mee geeft en dat beiden ondertekend.
Je schrijft "ook geen eigendomsbewijzen meer had". Had deze mevrouw dan geen koopovereenkomst/contract? Want dat geldt wel als eigendomsbewijs.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:38

Naar mijn idee gingen ze ervan uit (zoals de halve paardenwereld volgens mij) dat het paspoort het eigendomsbewijs was. Alberto ook. En omdat ze dat niet meer had kon ze niet aantonen dat de ponies van haar waren.

Het gaat mij er niet om wat ze had kunnen doen om dit te voorkomen, tuurlijk is dit onverstandig! Waar het mij om gaat is dat als zelfs de politie niet weet dat een paspoort geen eigendomsbewijs is en niet ingegrepen heeft. Dat het dan nogal krom is dat wij moeten ons paspoort bij ons paard moeten hebben, leuk wanneer je paspoort én paard gestolen wordt. Wanneer gaan die ogen eens open bij het PvvE.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:41

Die aflevering had ik gezien. Maar ze had ze aan een handelaar gegeven om een goed baasje te vinden. Ze wilde wel weten waar ze zouden komen. Maar ze waren niet meer van hun dus de politie kon volgens al niks. Lastig, lastig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:00

Ze waren nog niet verkocht, het gaat mij om het misverstand wat hier weer voor waarheid aangenomen wordt over het paspoort en wat er kan gebeuren als een verkeerde dit in handen krijgt. Niet over de andere afspraken die gemaakt zijn. Dan hadden ze beter zelf een plekje voor de ponies kunnen zoeken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:19

Starbreeze: wat jou gister bij As opviel, viel mij dus ook op :j
Dus nog zoveel onduidelijkheid omtrent paspoorten cq eigendomsbewijs...
Ook bij de hoogerhand ( politie ed) dus :(:)

Geeft de paardeneigenaar niet echt de moed om paspoorten op een ander te leggen :n
Maar ja, do we have a choice ???