[WIP] opknappen paardentrailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:25

Ik dacht inderdaad achteruit in de eerste instantie, maar ik dacht daarna ook vooruit. Ik zal morgen nog eens proberen.

Is dat erg?

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:20

Ik hen nog even goed opgelet en hij doet het inderdaad bij het achteruit rijden. En dan nog heel even als ik weer vooruit ga.

Dit is mijn combi. Trots op.

Afbeelding

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:24

Tijdens het rijden wordt bij het afremmen van de auto het remsysteem van de trailer geactiveerd doordat deze tgv. traagheid in eerste instantie de auto iets "opduwt". Daarbij wordt de (veergedempte) oplooprem ingedrukt en dat zorgt er weer voor dat de remkabels aangetrokken worden die naar de wielremmen van de trailer gaan, waardoor de trailer ook afremt en weer dezelfde snelheid aanneemt als de auto. Het hele systeem van koppeling met oploop - remkabels - wielremmen wil je echt van dat het perfect functioneert als er met lading mee anderhalve ton aan je kont hangt.

Vroegâh zat er een palletje op de koppeling, waarmee je het veermechanisme van de oplooprem handmatig kon blokkeren als je achteruit wilde rijden. In moderne koppelingen zit een mechanisme dat zulks automatisch behoort te regelen. Als dat niet gebeurt kan dat duiden op een probleem in de koppeling. Dat hoeft niet persé een ernstig probleem te zijn, misschien is het al opgelost door hier of daar een vetnippel even goed vol te pompen, maar het is dus wel verstandig er even goed naar te (laten) kijken.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:33

kvulden schreef:
Ik hen nog even goed opgelet en hij doet het inderdaad bij het achteruit rijden. En dan nog heel even als ik weer vooruit ga.

Dan lijkt het erop dat je inderdaad bij het achteruitrijden de trailer op de rem drukt. Maar ook dat in ieder geval 1 van de wielremmen van de trailer niet soepel deblokkeert als je daarna weer vooruit rijdt. Dan moet er, naast dat je dus even naar die koppeling moet kijken, "iets" in het remsysteem gesmeerd. Dat kan de remkabel zijn die naar het betreffende wiel gaat, hetzij iets in de bewuste remtrommel zelf, of misschien beiden. Ik gok overigens dat het het wiel zal blijken te zijn waarvan je eerder al schreef dat ie vast had gezeten.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:35

Deze trailer is van bouwjaar '86. Ik was al opzoek geweest waar ik vetnippeltjes kon vinden, maar nog niet gevonden.

Palletje op de koppeling hmmm geen idee.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:38

Eirikur schreef:
kvulden schreef:
Ik hen nog even goed opgelet en hij doet het inderdaad bij het achteruit rijden. En dan nog heel even als ik weer vooruit ga.

Dan lijkt het erop dat je inderdaad bij het achteruitrijden de trailer op de rem drukt. Maar ook dat in ieder geval 1 van de wielremmen van de trailer niet soepel deblokkeert als je daarna weer vooruit rijdt. Dan moet er, naast dat je dus even naar die koppeling moet kijken, "iets" in het remsysteem gesmeerd. Dat kan de remkabel zijn die naar het betreffende wiel gaat, hetzij iets in de bewuste remtrommel zelf, of misschien beiden. Ik gok overigens dat het het wiel zal blijken te zijn waarvan je eerder al schreef dat ie vast had gezeten.


Zijn dat dingen die ik eventueel zelf kan doen? Ik heb geen idee.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:47

kvulden schreef:
Zijn dat dingen die ik eventueel zelf kan doen? Ik heb geen idee.
Je bent in de loop van het afgelopen half jaar handig genoeg gebleken om zelf de trailer goeddeels opnieuw op te bouwen. Dus theoretisch zou je het moeten kunnen, want het is geen techniek die zo ingewikkeld is dat je raketgeleerde moet zijn om die te kunnen doorgronden. Aan de andere kant, zoals gezegd, dit is wel een systeem waarvan je wilt dat het perfect functioneert. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan laat je het hele remsysteem inclusief de koppeling even goed nalopen bij een trailerboer.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:49

Eirikur schreef:
kvulden schreef:
Zijn dat dingen die ik eventueel zelf kan doen? Ik heb geen idee.
Je bent in de loop van het afgelopen half jaar handig genoeg gebleken om zelf de trailer goeddeels opnieuw op te bouwen. Dus theoretisch zou je het moeten kunnen, want het is geen techniek die zo ingewikkeld is dat je raketgeleerde moet zijn om die te kunnen doorgronden. Aan de andere kant, zoals gezegd, dit is wel een systeem waarvan je wilt dat het perfect functioneert. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan laat je het hele remsysteem inclusief de koppeling even goed nalopen bij een trailerboer.[/quotel]

Ik ben een beetje bang dat als ik naar een trailer boer ga ze me een oor aan naaien omdat het om zo'n oude trailer gaat. Vandaar een beetje mijn twijfel.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:57

kvulden schreef:
Ik ben een beetje bang dat als ik naar een trailer boer ga ze me een oor aan naaien omdat het om zo'n oude trailer gaat. Vandaar een beetje mijn twijfel.

Geen onterechte vrees, maar de praktijk leert dat er zijn die dat ook proberen als je een nieuwe trailer hebt:
[LZP] Opletten bij onderhoudsbeurt trailer!
Informeer dus vooraf naar hoe een bedrijf bekend staat. Vraag kennissen, zoek op internet naar ervaringen en/of recensies, kijk of ze bij een overkoepelende organisatie/orgaan zijn aangesloten, etc.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:55

Ik heb nog borden op het oude hout zitten. Wat moet er op de trailer of is het allemaal al afgeschaft.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:14

Afgeschaft. Enige dat er op moet zitten is de normale gele kentekenplaat aan de achterzijde.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:53

Eirikur schreef:
Afgeschaft. Enige dat er op moet zitten is de normale gele kentekenplaat aan de achterzijde.

Correctie: voor particulieren is het niet meer verplicht, maar er staat nergens in de wet dat het verboden is......

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:03

ikke schreef:
Eirikur schreef:
Afgeschaft. Enige dat er op moet zitten is de normale gele kentekenplaat aan de achterzijde.

Correctie: voor particulieren is het niet meer verplicht, maar er staat nergens in de wet dat het verboden is......

Je ziet me toch ook niet schrijven dat ze er niet op mógen?

Jelle_Steur

Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:25

Voor particulieren is een dergelijke bordje niet vereist. Als er sprake is van bedrijfsmatig vervoer en dus een ‘economische activiteit’ dan is een bordje wel vereist.

In de Transportverordening 1/2005 is het volgende opgenomen:
Hoofdstuk 1, artikel 1, lid 5:
Deze verordening is niet van toepassing op het vervoer van dieren dat geen verband houdt met een economische bedrijvigheid, en ook niet op het rechtstreekse vervoer van dieren van of naar diergeneeskundige praktijken en klinieken dat door de dierenarts is voorgeschreven.

Verder wordt er in de wet niet omschreven wat voor type bordje gebruikt moet worden. Zowel veevervoer, paardenvervoer of andere omschrijving (zie foto) zijn dus toegestaan.

In de Transportverordening 1/2005 is het volgende opgenomen:
Bijlage I, Hoofdstuk 2, artikel 2.1:
Voertuigen waarin dieren worden vervoerd, moeten op duidelijk zichtbare wijze voorzien zijn van een merkteken waaruit de aanwezigheid van levende dieren blijkt, tenzij de dieren worden vervoerd in containers die overeenkomstig punt 5.1 zijn gemerkt.

Bron: http://steur-aanhangwagens.nl/wanneer-b ... envervoer/

Jelle_Steur

Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:33

Het bouwjaar van de trailer zou geen reden moeten zijn om niet op een correcte en eerlijke manier naar je trailer te kijken. Als ik zo je problemen lees zou ik adviseren om de remtrommels te demonteren en alle onderdelen goed te reinigen en te smeren. Ondanks de "simpele" techniek komt de afstelling van de remmen echt aan op "fingerspitzengefühl" oftewel jarenlange ervaring! Ik zou je niet adviseren om er zelf aan te beginnen.

Jelle_Steur

Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:37

In de remtrommels (niet in de koppeling) zit een terugrijautomaat. Dit zorgt ervoor dat als je achteruit rijdt, de remschoenen naar binnen kantelen zodat de trailer niet gaat remmen. Bij oude trailers zit er (zoals al eerder vermeld) een hendeltje die je moest verzetten zodat de trailer niet ging remmen als je achteruit rijdt. Als je een foto van de koppeling plaatst kan ik zien of dit erop zit/hoort.

Waarschijnlijk blijft er gewoon iets hangen, terugrijautomaat of remkabel en is het vrij eenvoudig en zonder al te veel kosten op te lossen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:49

Ik kan wel een foto maken, maar wil je dan een foto van de dissel?

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:22

In verband met de onduidelijkheid over welke verlichting wanneer waar verplicht is heb ik even de moeite genomen:

Voorverlichting – aanhanger

Voormarkeringslicht


Afbeelding

Aanwezigheid:
Voorgeschreven voor aanhangers > 2,1 m breedte. Toegestaan voor aanhangers > 1,8 m tot ≤ 2,1 m breedte. Categorie A of AM.

Aantal:
2 stuks, 2 extra zijn toegestaan
Kleur :
Wit
Montagebreedte :
Max. 400 mm vanaf het uiterste punt van de voertuigbreedte.
Montagehoogte :
Zo hoog mogelijk.
Geom. zichtbaarheidshoek:
Horizontaal 80° naar buiten, verticaal 5° boven en 20° onder het horizontale vlak.
Inschakelcontrole:
Toegestaan. Wanneer er een verklikker aanwezig is, moet de functie ervan worden vervuld door de voor de breedte- en achterlichten voorgeschreven verklikker.
Andere voorschriften:
Het witte voormarkeringslicht en het rode achtermarkeringslicht mogen binnen één lamp zijn samengevoegd, indien de montagevoorschriften en de velden van de zichtbaarheidshoek worden aangehouden. Afstand van het markeringslicht tot het breedtelicht > 200 mm.


Voormarkeringslicht

Afbeelding

Aanwezigheid :
Voorgeschreven voor aanhangers > 1,6 m breedte.
Toegestaan voor aanhangers ≤ 1,6 m breedte.
Aantal:
2 stuks
Kleur: Wit
Montagebreedte: Max. 150 mm vanaf het uiterste punt van de voertuigbreedte.
Min. 600 mm tussen beide breedtelichten, maar min. 400 mm bij voertuigbreedten < 1.300 mm.

Montagehoogte:
Min. 250 mm, max. 1.500 mm (uitz.: 2.100 mm alleen bij aanhangers
van de klasse O1 en O2 of wanneer bij andere aanhangers max. 1.500 mm niet mogelijk is).
Geom. zichtbaarheidshoek: Horizontaal 5° naar binnen en 80° naar buiten. Verticaal ± 15°, bij montagehoogte < 750 mm ook 5° naar beneden.

Elektrische aansluitingen:
Moet zodanig zijn uitgevoerd, dat de breedte-, achter- en zijmarkeringslichten en de kentekenverlichting alleen tegelijkertijd kunnen worden
in- en uitgeschakeld. Kan tijdens het knipperen uitgeschakeld zijn.

Inschakelcontrole: Voorgeschreven. De verklikker mag niet knipperen. Niet vereist wanneer de verlichting van het dashboard uitsluitend gelijktijdig met de breedtelichten kan worden ingeschakeld.

Voorreflector

Afbeelding

Aanwezigheid:
Voorgeschreven voor alle aanhangers.
Aantal:
Min. 2 stuks, optioneel 2 extra
Kleur:
Wit/kleurloos
Vorm:
Niet driehoekig
Montagebreedte:
Max. 150 mm, min. 600 mm tussen beide reflectoren, maar min.400 mm bij voertuigbreedten < 1.300 mm.
Montagehoogte:
Min. 250 mm, max. 900 mm (uitz.: 1.500 mm).
Geom. zichtbaarheidshoek:
Horizontaal 10° naar binnen en 30° naar buiten. Extra reflectors kunnen helpen bij de horizontale waarden. Verticaal ± 10°, maar bij montagehoogte< 750 mm 5° naar beneden.
Andere voorschriften:
Het oplichtende vlak van de reflector mag in elk ander voorlicht geïntegreerd zijn.

Zijverlichting – aanhanger


Zijreflector

Afbeelding

Aanwezigheid:
Voorgeschreven voor alle aanhangers.
Aantal:
Afhankelijk van aanhanger lengte
Kleur:
Geel
Vorm:
Niet driehoekig
Montagehoogte:
Min. 250 mm, max. 900 mm, max. 1.200 mm indien in een andere lamp geïntegreerd (uitz.:1.500 mm).
Montage in de lengte:
De reflector meest vooraan mag max. 3 m van het voorste voertuigpunt vandaan zitten. Max. 3 m tussen de afzonderlijke reflectoren (uitz.: 4 m). Max. afstand van achteren 1 m. Min. 1 reflector in het middelste derde deel.
Geom. zichtbaarheidshoek:
Horizontaal ± 45°. Verticaal ± 10°, bij montagehoogte < 750 mm 5° naar beneden.
Andere voorschriften:
Het oplichtende vlak van de reflector mag in elk ander zijlicht geïntegreerd zijn.

Zijmarkeringslicht (SM1)

Afbeelding

Aanwezigheid:
Voorgeschreven voor aanhangers > 6 m lengte. Toegestaan voor aanhangers < 6 m lengte.
Aantal:
Zie montage in de lengte
Kleur:
Geel voor, geel achter (in combinatie met het achterlicht ook rood mogelijk).
Montagehoogte:
Min. 250 mm, max. 1.500 mm (uitz.: 2.100 mm)*.
Montage in de lengte:
Voorste zijmarkeringslicht max. 3 m vanaf de voorkant, achterste zijmarkeringslicht max. 1 m vanaf de achterkant, max. 3 m tussen de afzonderlijke zijmarkeringslichten (uitz.: 4 m).
Min. 1 in het voorste en/of in het achterste derde deel. Bij voertuiglengten ≤ 6 m als alternatief min. 1
in het middelste derde deel.
Geom. zichtbaarheidshoek:
Horizontaal ± 45°, bij optionele zijmarkeringslichten ± 30°. Verticaal ± 10°, bij montagehoogte < 750 mm 5° naar beneden.
Elektrische aansluitingen:
Geen voorschrift
Inschakelcontrole:
Toegestaan. Indien aanwezig, moet de functie ervan worden vervuld door de voor de breedte- en achterlichten voorgeschreven verklikker.
Andere voorschriften:
Het lichtende vlak van de reflector mag in het zijmarkeringslicht geïntegreerd zijn. Hierbij moet de max. montagehoogte van de reflector in acht worden genomen. Het achterste zijmarkeringslicht moet geel zijn, wanneer dit samen met de achterste richtingaanwijzer knippert.

Achterverlichting – aanhanger

Achterreflector

Afbeelding

Aanwezigheid:
Voorgeschreven voor alle aanhangers.
Aantal:
Min. 2 stuks
Kleur:
Rood
Vorm:
Driehoekig
Montageschema:
De punt van de driehoek moet naar boven gericht zijn.
Montagebreedte:
Max. 400 mm vanaf het uiterste punt van de voertuigbreedte,
min. 600 mm tussen beide reflectors, maar min. 400 mm
bij voertuigbreedten < 1.300 mm.
Montagehoogte:
Min. 250 mm, max. 900 mm, max. 1.200 mm indien in een andere lamp
geïntegreerd (uitz.: 1.500 mm)*.
Geom. zichtbaarheidshoek:
Horizontaal ± 30°. Verticaal ± 15°, bij montagehoogte < 750 mm 5° naar
beneden.
Andere voorschriften:
Het oplichtende vlak van de reflector mag in elk achterlicht geïntegreerd zijn.
* Een uitzondering is alleen mogelijk wanneer de geometrie van het voertuig een reguliere montage niet toelaat

Achterrichtingaanwijzers (knipperlicht)

Afbeelding

Aanwezigheid:
Voorgeschreven voor alle aanhangers.
Aantal:
2 stuks, 2 extra optionele op O2-, O3- en O4-voertuigen.
Kleur:
Geel
Montagebreedte
Max. 400 mm vanaf het uiterste punt van de voertuigbreedte. Dit geldt
niet voor de extra knipperlichten. Min. 600 mm tussen beide knipperlichten,
min. 400 mm bij voertuigbreedten < 1.300 mm.
Montagehoogte
Min. 350 mm, max. 1.500 mm (uitz.: 2.100 mm alleen wanneer de
geometrie van het voertuig een montage onder 1.500 mm niet toelaat
en wanneer er geen 2 extra knipperlichten zijn gemonteerd). Montagehoogte
van de extra knipperlichten: min. 600 mm boven de voorgeschreven
knipperlichten.
Geom. zichtbaarheidshoek:
Horizontaal 45° naar binnen tot 80° naar buiten. Verticaal ±15°, bij montagehoogte
< 750 mm ook 5° naar beneden. Optioneel met een montagehoogte
van 2.100 mm ook 5° naar boven.
Elektrische aansluitingen:
De lichten moeten onafhankelijk van andere lampen branden. Deze
moeten aan dezelfde voertuigzijde door dezelfde bedieningsinrichtingen
tot branden en uitschakelen worden gebracht. Ze moeten synchroon
knipperen.
Inschakelcontrole
Voorgeschreven. De functiecontrole is voor de voorste en achterste
richtingaanwijzers voorgeschreven. Motorvoertuigen die zijn toegerust
voor het trekken van een aanhanger, moeten zijn voorzien van een
speciale functiecontrole voor de richtingaanwijzers van de aanhanger.
Tenzij elk defect van één van de richtingaanwijzers van de zo ontstane
voertuigcombinatie kan worden afgelezen aan de verklikker van het
trekkende voertuig. Voor de beide extra richtingaanwijzers aan aanhangers
is een functiecontrole niet vereist.

Achterlicht

Afbeelding

Aanwezigheid:
Voorgeschreven voor alle aanhangers.

Aantal:
2 stuks, 2 extra zijn mogelijk op O2-, O3- en O4-voertuigen, wanneer er
geen markeringslichten zijn gemonteerd.
Kleur:
Rood
Montagebreedte:
Max. 400 mm vanaf het uiterste punt van de voertuigbreedte. Dit geldt
niet voor de extra achterlichten. Min. 600 mm tussen beide achterlichten,
maar min. 400 mm bij voertuigbreedten < 1.300 mm.
Montagehoogte:
Min. 350 mm, max. 1.500 mm (uitz.: 2.100 mm alleen wanneer de geometrie
van het voertuig een montage onder 1.500 mm niet toelaat en
wanneer er geen 2 extra achterlichten zijn gemonteerd). Montagehoogte
van de extra achterlichten: min. 600 mm boven de voorgeschreven
achterlichten.
Geom. zichtbaarheidshoek:
Horizontaal 45° naar binnen tot 80° naar buiten. Verticaal ±15°, bij montagehoogte
< 750 mm ook 5° naar beneden. Optioneel met een montagehoogte
van 2.100 mm ook 5° naar boven.
Elektrische aansluitingen:
Moet zo zijn ontworpen dat de breedte-, achter- en zijmarkeringslichten
en de kentekenverlichting alleen tegelijkertijd kunnen worden in- en
uitgeschakeld.
Inschakelcontrole:
Voorgeschreven. Deze moet met de verklikker voor de breedtelichten
zijn gecombineerd.
Andere voorschriften:
Behalve wanneer er contourlampen zijn aangebracht, kunnen 2 extra
breedte- en achterlichten bij alle aanhangers van de klassen O2, O3 en O4
zijn aangebracht.


Remlicht


Afbeelding

Aanwezigheid:
Voorgeschreven voor alle aanhangers.

Aantal:
2 stuks
Behalve wanneer er remlichten van de categorie S3 of S4 zijn aangebracht,
kunnen twee extra remlichten van de categorie S1 of S2 aan de
motorvoertuigklassen O2, O3 en O4 zijn aangebracht.
Kleur:
Rood
Montagebreedte:
Bij alle aanhangers min. 600 mm tussen beide remlichten, maar min.
400 mm bij voertuigbreedten < 1.300 mm.
Montagehoogte
Min. 350 mm, max. 1.500 mm (uitz.: 2.100 mm alleen wanneer de geometrie
van het voertuig een montage onder 1.500 mm niet toelaat en
wanneer er geen 2 extra remlichten zijn gemonteerd).
Montagehoogte van de extra remlichten: min. 600 mm boven
de voorgeschreven remlichten.
Geom. zichtbaarheidshoek:
Horizontaal ± 45°. Verticaal ±15°, bij montagehoogte < 750 mm ook 5°
naar beneden. Optioneel met een montagehoogte van 2.100 mm ook 5°
naar boven.
Elektrische aansluitingen:
Moet branden wanneer de rem wordt bediend.
Inschakelcontrole:
Toegestaan. Indien aanwezig, alleen als verklikker voor de werking in
de vorm van een niet-knipperende waarschuwingslamp die bij storingen
gaat branden.
Andere voorschriften:
De afstand van het remlicht tot het mistachterlicht moet ≥ 100 mm zijn.
Categorie S1 (gelijkblijvend) = lichtsterkte min. 60 cd, enkele lamp max. 260 cd, type “D”-lamp max. 130 cd
Categorie S2 (variabel) = lichtsterkte min. 60 cd, enkele lamp max. 730 cd, type “D”-lamp max. 365 cd

Hoog gemonteerd remlicht

Afbeelding

Aanwezigheid:
Toegestaan voor alle aanhangers, categorie S3 of S4, behalve wanneer
er extra remlichten van de categorie S1 of S2 zijn aangebracht.
Aantal:
1 stuk
Wanneer het middenlangsvlak van het voertuig zich niet op een vaste
carrosseriepaneel bevindt, maar bijv. door deuren is gescheiden en
er geen plaats is voor een S3- of -S4-remlicht, mogen twee S3- of
S4-remlichten van het type “D”-remlichten of één S3- of -S4-remlicht
links of rechts van het middenlangsvlak zijn aangebracht.
Kleur:
Rood
Montagebreedte:
Het referentiepunt moet in het middenlangsvlak van de aanhanger
liggen. Indien er twee S3- of S4-remlichten zijn gemonteerd, moet elk
daarvan zo dicht mogelijk bij het middenlangsvlak worden gemonteerd.
Wanneer er slechts één S3- of S4-remlicht naast het middenlangsvlak
is gemonteerd, mag de afstand niet groter dan 150 mm zijn.
Montagehoogte:
150 mm onder de achterruit of min. 850 mm boven de grond. Boven de
S1- en S2-remlichten.
Geom. zichtbaarheidshoek:
Horizontaal ±10°. Verticaal 10° boven en 5° onder het horizontale vlak.
Elektrische aansluitingen:
Moet branden, wanneer het remsysteem een overeenkomstig signaal
geeft.
Inschakelcontrole:
Toegestaan. Indien aanwezig, alleen als verklikker voor de werking in
de vorm van een niet-knipperende waarschuwingslamp die bij storingen
gaat branden.
Andere voorschriften:
Het of S3- of S4-remlicht kan aan de buiten- of binnenkant van het
voertuig zijn aangebracht. Indien het aan de binnenkant is aangebracht,
mag het de bestuurder niet verblinden. Een S3- of S4-remlicht mag niet
met een andere lamp zijn samengebouwd.
Categorie S3 (gelijkblijvend) = lichtsterkte min. 25 cd, enkele lamp max. 110 cd, type “D”-lamp max. 55 cd
Categorie S4 (variabel) = lichtsterkte min. 25 cd, enkele lamp max. 160 cd, type “D”-lamp max. 80 cd

Achteruitrijlichten

Afbeelding

Aanwezigheid:
Voorgeschreven voor alle aanhangers van de voertuigklassen O2, O3 en O4.
Toegestaan voor aanhangers van de voertuigklasse O1.
Aantal:
1 stuk voorgeschreven, een tweede toegestaan bij aanhangers < 6 m.
2 stuks bij aanhangers > 6 m voorgeschreven en twee extra toegestaan*.
Kleur:
Wit
Montagebreedte:
Geen voorschrift
Montagehoogte:
Min. 250 mm, max. 1.200 mm.
Geom. zichtbaarheidshoek:
1 lamp: horizontaal ± 45°. 2 lampen: horizontaal 30° binnen tot 45° buiten.
Verticaal 15° boven, tot 5° naar beneden.
Elektrische aansluitingen:
Inschakeling alleen bij geactiveerde achteruitversnelling en rijklaar voertuig. Voor de optionele achteruitrijlichten gelden speciale voorwaarden.
Inschakelcontrole:
Toegestaan

* Montage van twee optionele achteruitrijlichten ook aan de zijkant van het voertuig toegestaan.

Mistachterlicht

Afbeelding

Aanwezigheid:
Voorgeschreven voor alle aanhangers. Categorie F, F1 of F2.
Aantal:
1 of 2 stuks
Kleur:
Rood
Montagebreedte:
Geen voorschrift
Montagehoogte:
Min. 250 mm, max. 1.000 mm of indien gemonteerd met een andere
functie max. 1200 mm
Montage algemeen:
Bij 1 mistachterlicht: links van het midden = rechtsrijdend verkeer,
rechts van het midden = linksrijdend verkeer. Montage in het midden toegestaan
Geom. zichtbaarheidshoek:
Horizontaal ± 25°. Verticaal ± 5°.
Elektrische aansluitingen:
Inschakeling alleen wanneer dimlicht, grootlicht of mistvoorlichten zijn ingeschakeld.
Inschakelcontrole:
Voorgeschreven. Een onafhankelijke, niet-knipperende verklikker.
Andere voorschriften:
De afstand tot het remlicht moet > 100 mm zijn. Het mistachterlicht
van het trekkende voertuig kan automatisch worden uitgeschakeld,
wanneer er een aanhanger wordt aangekoppeld en daardoor het mistachterlicht
van de aanhanger wordt ingeschakeld.

Categorie F, F1 (gelijkblijvend) = lichtsterkte min. 150 cd, max. 300 cd
Categorie F2 (variabel) = lichtsterkte min. 150 cd, max. 840 cd

Kentekenverlichting

Aanwezigheid:
Voorgeschreven voor alle aanhangers.
Aantal:
1 of meer
Kleur:
Wit
Montage van de kentekenplaat:
Zodanig dat het kenteken wordt verlicht.
Elektrische aansluitingen:
Moet zo zijn ontworpen dat de breedtelichten, kentekenverlichting, achter-
en zijmarkeringslichten alleen maar tegelijkertijd kunnen worden
in- en uitgeschakeld.
Inschakelcontrole:
Toegestaan. Wanneer er een verklikker aanwezig is, moet de functie ervan worden vervuld door de voor de breedte- en achterlichten voorgeschreven verklikker.

Achtermarkeringslicht

Afbeelding

Aanwezigheid:
Voorgeschreven voor aanhangers > 2,1 m breedte.
Toegestaan voor aanhangers > 1,8 m tot ≤ 2,1 m breedte.
Categorie R, R1, R2, RM1 of RM2.
Aantal:
2 stuks, optioneel 2 extra markeringslichten mogelijk.
Kleur:
Rood
Montagebreedte:
Zo ver mogelijk naar buiten, max. 400 mm vanaf het uiterste punt van de voertuigbreedte.
Montagehoogte:
Zo hoog mogelijk. Optionele en voorgeschreven lichten met zo groot mogelijke afstand.
Geom. zichtbaarheidshoek:
Horizontaal 80° naar buiten. Verticaal 5° boven en 20° onder het horizontale vlak.
Elektrische aansluitingen:
Moet zo zijn ontworpen dat de breedte-, achter- en zijmarkeringslichten
en de kentekenverlichting alleen tegelijkertijd kunnen worden in- en
uitgeschakeld.
Inschakelcontrole:
Toegestaan. Wanneer er een verklikker aanwezig is, moet de functie
ervan worden vervuld door de voor de breedte- en achterlichten voorgeschreven
verklikker.
Andere voorschriften:
ECE-R48 § 6.13.9Het rode achtermarkeringslicht en het witte voormarkeringslicht
mogen binnen één lamp zijn samengevoegd, indien de montagevoorschriften
en de velden van de zichtbaarheidshoek worden aangehouden.
Afstand van het markeringslicht tot het achterlicht min. 200 mm.

Categorie R, R1, RM1 (gelijkblijvend) = lichtsterkte min. 4 cd, enkele lamp max. 17 cd, type “D”-lamp max. 8,5 cd
Categorie R2, RM2 (variabel) = lichtsterkte min. 4 cd, enkele lamp max. 42 cd, type “D”-lamp max. 21 cd

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:21

Hoi even een praktische vraag. Waar halen jullie het materiaal voor het opknappen?
Wij gaan dus enkel de wanden en de laadklep hernieuwen. Het hout kan je dat gewoon in een doe het zelf zaak halen? Of is dat beter dat je dat ergens in een gespecialiseerde zaak koopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:56

Plaatwerk kan je het beste via een houthandel doen. Praxis/gamma/karwei zijn in verhouding erg duur en matige kwaliteit.

Rubber heb ik via Bos rubber gedaan.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:54

Ik heb het hout van Pontmeyer.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:09

Ja dan zullen we op zoek gaan naar een goede houthandel. Mijn schoonvader kent ze wel.
En de bouten, zijn die makkelijk te vinden?
Afkitmateriaal zal wel te doen zijn. Alleen moet die urinebestendig zijn voor aan de binnenkant. Weet niet indien dat erop staat...
De rubberen mat voor de laadklep kan ik halen bij de trailerhandelaar. Die heeft ze liggen.
En dan bootverf voor de kopse kanten en waarschijnlijk ook de binnenkant in het wit. Dat is bij ons ook makkelijk te vinden. Woon aan de kust. :)

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:42

Sorry ik stel mijn vraag opnieuw omdat ik het echt niet terug vind.
Welke soort bouten gebruiken jullie voor de zijwanden en achterklep?

Anoniem

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:42

Slotbouten maar dan moet je er wel aan de buitenkant bij kunnen voor een moer.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [WIP] opknappen paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:43

Ik heb er rvs slotbouten met dopmoer gebruikt M6