[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:44

gekvanfleur schreef:
betreft een Impreza. :P

balen hoor, dat wordt zoeken naar een 2.0 motor onder de kap.

Impreza is wel een "echte" 4x4 met diffs, maar inderdaad om lekker vlot met het verkeer mee te rijden is iets meer power wel wenselijk. Hoeft niet per se een 2.0 te zijn maar gewoon een blok met wat meer power.

De Focus die ik vorig jaar huurde had maar 1000 cc en 3 cilinders maar pleurde wel 125pk op de weg en dat deed ie met verve! Moest je wel die stomme @#@%%*&-computer negeren en iets verder doortrappen (2000 - 2500 toeren) maar dan ging dat kreng als de brandweer!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:04

Technische gegevens

Motorinhoud: 1.798 cc
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 93 kW (126 PK)
Topsnelheid: 205 km/u
Acceleratie (0-100): 11,0s
Wielbasis: 275 cm
Ledig gewicht: 1.296 kg
Laadvermogen: 614 kg
GVW: 1.910 kg
Max. trekgewicht: 1.500 kg
Verbruik: 7,8 l/100 km (1 op 12,8)
Energielabel: B

Dit beter Ikke? :D Is een Mondeo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:25

gekvanfleur schreef:
betreft een Impreza. :P

balen hoor, dat wordt zoeken naar een 2.0 motor onder de kap.

Die kunnen ook wel trekken hoor maar 1500 erachter wordt moeilijker mee komen in het verkeer. Maar als jij effectief (nawegen!) er 1100 aan knoopt en niet te zuinig in je toeren rijdt zie ik niet in waarom niet. De permanente 4x4 en grotere wielbasis geven je echt wel een voordeel ten opzichte van de minijeepjes die ik hierboven afraadde.

Welk bouwjaar heeft de impreza?

En die blokjes kan je trouwens ook best leuk kietelen voor wat meer pk's O:) . Ik zit daar ook aan te denken voor mijn 2L.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:59

gekvanfleur schreef:
Technische gegevens

Motorinhoud: 1.798 cc
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 93 kW (126 PK)
Topsnelheid: 205 km/u
Acceleratie (0-100): 11,0s
Wielbasis: 275 cm
Ledig gewicht: 1.296 kg
Laadvermogen: 614 kg
GVW: 1.910 kg
Max. trekgewicht: 1.500 kg
Verbruik: 7,8 l/100 km (1 op 12,8)
Energielabel: B

Dit beter Ikke? :D Is een Mondeo.

Ja, dat lijkt op zich beter (al weet ik wat voor beest die 6-pitter is die ook leverbaar is).

Overigens heeft Gloa wel een punt, al ben ik iets minder van het kietelen van motoren. Niet omdat kietelen het punt is maar meer de staat van de motor die je kietelt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:07

De 1100 is vrij ruim. Pony weegt 420 schoon aan de haak en trailer 640. :D

Auto is van 2004. Bedoeling is om hem ongeveer vier keer per jaar te gebruiken voor weekend strand. En af en toe een ritje naar het natuurgebied ongeveer 25 minuten rijden verderop.

Verder ook wat woon-werkverkeer. Dus een beetje relax rijden is wel fijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:56

Veel auto's kunnen dat prima trekken dus dan komt er meer een stukje persoonlijke voorkeur.

Ik neem even aan dat die impreza een 1.8 is???? Nou schiet mij maar lek dan, want ik heb een 2004 2.0 forester met 125 pk die precies hetzelfde mag trekken -O- . Is de importeur dan gemakzuchtig geweest met de typegoedkeuring of is de eigen tmm van 1880 zoveel hoger dan die van de impreza? Ik heb er al een aantal keer bijna 2ton achter gehad (dood gewicht, geen paard ;) ) en dat doet ie fluitend dus ik krijg steeds meer het idee dat deze wagens voor ver onder kun kunnen op papier staan helaas.

@Ikke; ik moet me er nog goed in gaan verdiepen maar kietelen door motorisch veranderingen aan te brengen is inderdaad niet zonder risico, zeker bij een blok wat al het nodige gelopen heeft. Mijn interesse gaat dan ook meer uit naar het chiptunen of hoogstens het toevoegen van een turbo. Maar nogmaals.........eerst mn huiswerk doen O:)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:00

@gloa: het is een 1.6 zelfs. Nadeel is dat je het niet even kunt testen natuurlijk. Paard mee naar de dealer. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:19

gekvanfleur schreef:
@gloa: het is een 1.6 zelfs. Nadeel is dat je het niet even kunt testen natuurlijk. Paard mee naar de dealer. :+

Een 1.6 :wow: laat het mn forrester maar niet horen want die voelt zich meteen tekort gedaan ^)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:22

Gloa schreef:
Veel auto's kunnen dat prima trekken dus dan komt er meer een stukje persoonlijke voorkeur.

Ik neem even aan dat die impreza een 1.8 is???? Nou schiet mij maar lek dan, want ik heb een 2004 2.0 forester met 125 pk die precies hetzelfde mag trekken -O- . Is de importeur dan gemakzuchtig geweest met de typegoedkeuring of is de eigen tmm van 1880 zoveel hoger dan die van de impreza? Ik heb er al een aantal keer bijna 2ton achter gehad (dood gewicht, geen paard ;) ) en dat doet ie fluitend dus ik krijg steeds meer het idee dat deze wagens voor ver onder kun kunnen op papier staan helaas.

@Ikke; ik moet me er nog goed in gaan verdiepen maar kietelen door motorisch veranderingen aan te brengen is inderdaad niet zonder risico, zeker bij een blok wat al het nodige gelopen heeft. Mijn interesse gaat dan ook meer uit naar het chiptunen of hoogstens het toevoegen van een turbo. Maar nogmaals.........eerst mn huiswerk doen O:)

Een ander nokkenasje is vaak wat minder risicovol maar geeft toch leuke effecten.
Over turbo's: lees je even in over de 2.5 Diesel Turbo van de vroege 90 en 110 (uit het pre-Defendertijdperk) en de ellende die dat soms gaf. Zomaar een turbo op een blok schroeven gaat zeker niet straffeloos.
Chiptune ligt aan het blok. Er kan het nodige straffeloos, sommige dingen gaan met beleid ook nog goed en enkele dingen staan gelijk aan moord op je motor. Goed huiswerk geeft inderdaad goede resultaten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:19

Ik ben mezelf een beetje aan het oriënteren op een auto voor een trailer. Heb dit al eerder gedaan maar toen stopgezet omdat ik een vriend had die een auto kocht die kon trekken. Inmiddels is de relatie uit, kan overal wel auto's lenen (vader, vrienden) maar voel me toch bezwaard. Dus even sparen nog en dan hoop ik een auto te kunnen kopen.

Ik wil in eigenlijk 1400 kilo kunnen trekken zodat ik mijn trailer en mijn paard mee kan nemen en dan nog wat overhoud. Liefst de auto niet zwaarder dan 1350 kg gewicht, budget ongeveer €4.000, benzine, handgeschakeld of automaat maakt niet uit, graag airco :=

Ik ben zelf wat aan het zoeken geweest maar ben een vreselijk leek met auto's en heb geen idee wat een beetje fijn is. Peugeot heb ik slechte verhalen over gehoord van een vriendin dus daar ben ik een beetje huiverig voor.

Hoe is bijvoorbeeld een Kia Cerato uit 2005 2.0? Mag 1400 trekken, rijklaar gewicht is 1325 kilo.
Of een Volkswagen Golf 2.0? 1400 kilo trekken, rijklaar gewicht 1224 kilo.
Opel Zafira 1.8 uit 2002 (of later) kom je ook veel tegen,

Als ik heel gek doe en een oude Landrover zoek ( :') ) Kom ik bijvoorbeeld op een Land Rover Freelander uit 1999, gewicht zit dan op 1355 (dus wel net een klasse zwaarder, maar dat is dan ook de max klasse waar ik in wil zitten), mag 2000 trekken, maar is wel erg onzuinig (7.7 kilometer op 1 liter benzine, #) )
Maar vaak gaan zulke auto's wel over de 2 of 300.000 kilometer heen en dat vind ik wel erg veel. Maar maakt dat voor zulke auto's uit? En wat doen ze als er een keer iets vervangen moet worden?

Eventueel andere opties?
Ik hoorde pas iemand over een Daihatsu Terios of een Suzuki Grand Vitara, is dat iets?

Lastig lastig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:40

Vitara, jimny en terios moet je niet mee trekken. Die zijn te compact en hebben onvoldoende vermogen om een trailer uit een lastige situatie te halen. De grand vitara kan wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:45

Gloa schreef:
Vitara, jimny en terios moet je niet mee trekken. Die zijn te compact en hebben onvoldoende vermogen om een trailer uit een lastige situatie te halen. De grand vitara kan wel.

Niets aan toe te voegen.

Land Rover Freebee kan wel maar dan van na 2000 en uitsluitend de td4. de 1.8 benzine is een gribusblok; veel te weinig vermogen om serieus wat te trekken en de 6-pitter ga je voor jouw budget niet vinden in goede staat.

Als je dan zo gek bent om aan Land Rover te beginnen, zoek dan gewoon een fatsoenlijke Range Rover of Defender (110) met die oude V8 erin en dan van voor 1988. Zuipt als een tempelier maar gaat altijd door en belastingvriendelijk.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:51

Gloa schreef:

Thanks! Streep ik dat in ieder geval van mijn lijstje af!

De grand vitara is dus wel een optie, zelf ook ervaring mee toevallig? :)

ikke schreef:
Gloa schreef:

Niets aan toe te voegen.

Land Rover Freebee kan wel maar dan van na 2000 en uitsluitend de td4. de 1.8 benzine is een gribusblok; veel te weinig vermogen om serieus wat te trekken en de 6-pitter ga je voor jouw budget niet vinden in goede staat.

Als je dan zo gek bent om aan Land Rover te beginnen, zoek dan gewoon een fatsoenlijke Range Rover of Defender (110) met die oude V8 erin en dan van voor 1988. Zuipt als een tempelier maar gaat altijd door en belastingvriendelijk.

Oké dat is duidelijk, dankjewel! Je kunt me bij vlagen best gek noemen :') maar dan is Land Rover voorlopig in ieder geval geen optie.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:52

a) Tussen leeg gewicht en gewicht rijklaar zit een verschil van 100 kg. Je betaald de wegenbelasting over leeggewicht.

b) Zafira A 1.8 (model tot 2005) mag maar 1300 kg trekken. De Zaf B (05-11) zelfs maar 1200 kg

C) Terios is leuk om naar de kapsalon te rijden, om een trailer achter te hangen is ie imho te kort, te smal, te licht en te hoog.

Met een budget van 4000 euro kijk je naar auto's van ongeveer 10 jaar en ouder. Of wat jonger en redelijk wat gelopen. Dan kan je moeilijk op de ervaringen van één vriend(in) af gaan, zelfs niet op de reputatie van een merk, laat staan auto's uit een bepaald land. Je moet elke auto in het echt gaan bekijken, besnuffelen, zitten alle onderhoudspapieren erbij enz.

Klein voorbeeld: Zo kwam ik laats in een autoweek van een paar jaar tegen dat de meeste Suzuki Swifts die hier rondrijden in Hongarije gemaakt zijn. Maar er zijn ook Swift Shogun uitvoeringen, die komen uit Japan en zouden kwalitatief (nog) beter zijn dan de niet-shogun uitvoeringen. Wat dan toch weer een bevestiging zou zijn voor het vooroordeel dat made in Japan auto's goed zijn :oo

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:28

Kaitlyn schreef:
Ik wil in eigenlijk 1400 kilo kunnen trekken zodat ik mijn trailer en mijn paard mee kan nemen en dan nog wat overhoud.

Tussen haakjes, B rijbewijs of BE? In geval van B, wat is de tmm van de trailer?

Kaitlyn

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:01

Ik heb een BE rijbewijs dus hoef daar gelukkig geen rekening mee te houden. :)

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:56

Een vraagje voor de kenners.
Ik ben erover aan het nadenken om een mercedes GLA 200 CDI te kopen.
De auto heeft 138pk, ik weet niet of dat belangrijk is of niet.
Trekvermogen is 1800kg, en er zou een 2paardstrailer met 1 D-pony achter komen.

Nu zegt mijn vader dat de auto minimum 2000kg moet kunnen trekken, ookal zal dit nooit achter de auto hangen.
Dus eigenlijk zegt hij met andere woorden dat de auto in staat moet zijn om de maximum toegelaten beladen massa (2000kg dus) te KUNNEN trekken, ookal weten wij dat dat gewicht er nooit in zal komen.

Is dat echt zo? Of kan ik gerust mijn pony achter een auto met 1800kg trekvermogen hangen?
We wonen wel in België, ik weet niet of hier dezelfde regels gelden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:22

arsiana_x schreef:
Een vraagje voor de kenners.
Ik ben erover aan het nadenken om een mercedes GLA 200 CDI te kopen.
De auto heeft 138pk, ik weet niet of dat belangrijk is of niet.
Trekvermogen is 1800kg, en er zou een 2paardstrailer met 1 D-pony achter komen.

Nu zegt mijn vader dat de auto minimum 2000kg moet kunnen trekken, ookal zal dit nooit achter de auto hangen.
Dus eigenlijk zegt hij met andere woorden dat de auto in staat moet zijn om de maximum toegelaten beladen massa (2000kg dus) te KUNNEN trekken, ookal weten wij dat dat gewicht er nooit in zal komen.

Is dat echt zo? Of kan ik gerust mijn pony achter een auto met 1800kg trekvermogen hangen?
We wonen wel in België, ik weet niet of hier dezelfde regels gelden.

Vraag gewoon aan je vader waar in de wet dat staat.

In NL is het in ieder geval toegestaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:48

Mits je wel BE hebt arsiana, tweepaards is zo goed als altijd BE.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:58

cissy schreef:

Die heb ik inderdaad :)
Hopelijk is dat hier in België ook zo, de meningen zijn nogal verdeeld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:00

arsiana_x schreef:
cissy schreef:

Die heb ik inderdaad :)
Hopelijk is dat hier in België ook zo, de meningen zijn nogal verdeeld.

Daarom heb ik niks met meningen, ik wil weten wat er in de wet staat! De FAQ is gebaseerd op de NL-wetgeving.

Oh, enne, als dat blijkt af te wijken, wellicht dan even melden in de FAQ, zodat je landgenoten het ook simpel kunnen vinden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:59

Hier nog steeds tevreden met de Dacia Duster ( en hij matcht toevallig erg goed met de nieuwe 2e hands trailer ;-) ) , maar aangezien mijn man zijn auto wil verkopen, kijken we naar een auto die meer mag trekken als 1500. Dan onze 2 inruilen en bijleggen ....Kijken naar n Nissan X trail en de Ford Kuga.

Iemand n Ford Focus kopen :') ? Met trekhaak, mag 1400 trekken.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:35

Varekaj schreef:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Jaguar XF Sportbreak als trekauto?

Voor zover hij heeft kunnen uitzoeken mag die auto 1800kg trekken. Moet prima haalbaar zijn met een 1,5-paards lijkt me, mijn paard weegt hooguit 600kg als ik héél optimistisch schat. Mijn BE-rijbewijs heb ik nog niet, dat staat wel op de planning.
Ik heb echter nog niet kunnen uitvissen hoe het bij die auto's zit qua kogeldruk en koppel (geleerd uit dit topic), maar ook niet hoe dit type auto zich gedraagt voor een aanhanger. Hebben ze er moeite mee, liggen ze stabiel op de weg met een gevulde paardentrailer er achter, dat soort zaken.

Edit: de reden dat ik "akkoord" ga met zijn voorkeur voor auto is omdat het budget dan een fors stuk hoger ligt dan wanneer ik de hele handel alleen moet betalen. De trailer wordt bij voorkeur een iFor, of een goede aluminium. Polyester en houdt heb ik mijn buik van vol.

Foutje? :D

Als je de auto hebt mag je er altijd eens de humbaur achter hangen hoor.
Die is 900 kg leeg ongeveer, dan staat er geen paard op maar weet je op zich hoe de auto zich gedraagt.

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:00

Ik zoek al een tijd een nieuwe trailer. En dat is zo heb ik ervaren nog een lastige puzzel. Dacht ik een mooie kar gevonden te hebben bleek het leeggewicht ondanks een zeer overtuigde verkoper toch 170 kg boven de bekende gegevens uit te komen. Samen met mijn paarden zou het max laadvermogen overschreden worden. Is hier iemand met het idee! De auto mag 2250 kg meenemen en ik heb 1300 kg aan paard.
Welk merk/uitvoering past er in dit plaatje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:21

Zal zeggen neems een contact op met verschillende trailer dealers +:)+