[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10702
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:21

Hoe denken de kenners hier over een Volvo xc90 vs een Mercedes G500? Rijdt zo'n 15.000 in t jaar, moet een 2 paardstrailer trekken. Ik denk aan onderhoud, verbruik en comfort voor het paard.

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:53

Pantykous schreef:
Hoe denken de kenners hier over een Volvo xc90 vs een Mercedes G500? Rijdt zo'n 15.000 in t jaar, moet een 2 paardstrailer trekken. Ik denk aan onderhoud, verbruik en comfort voor het paard.

Ik kan niet op jouw bankrekening kijken maar ik zou voor beide een gezonde portie geld opzij zetten om ze aan de praat te houden, in alle opzichten........

Technisch zou ik de G-serie boven de XC zetten. Voor zover mijn kennis gaat, heeft de G-serie een echte 4x4 (met diff's) en de Volvo met haldex (wat altijd net te laat in komt). Als we met het mes op tafel gaan terreinrijden, zal de Volvo het afleggen tegen de G-serie en niet een klein beetje.

Maar voor beiden geldt: meer bewegende delen = meer aandacht = meer onderhoudskosten.
Zuipen zullen ze allebei wel doen, maak je geen illusies. Qua comfort voor het paard zal het niet veel uitmaken, maar de XC zal waarschijnlijk iets comfortabeler zijn dan de Mercedes-variant van de Defender.......

Elfie

Berichten: 804
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:01

Oei, ik was intussen ook aan het kijken voor een XC 90, maar ik wil wel een betrouwbare auto... Is de V70 dan zoveel beter, ikke? Is toch allebei Volvo?

Alleen mag die V70 slechts 1800 kg trekken, dat is net te weinig met de Ifor...

Ik ben ook aan het kijken naar CNG als brandstof, iemand daar ervaring mee?

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:10

Elfie schreef:
Oei, ik was intussen ook aan het kijken voor een XC 90, maar ik wil wel een betrouwbare auto... Is de V70 dan zoveel beter, ikke? Is toch allebei Volvo?

Alleen mag die V70 slechts 1800 kg trekken, dat is net te weinig met de Ifor...

Ik ben ook aan het kijken naar CNG als brandstof, iemand daar ervaring mee?

Nee, het punt van de XC90 is dat ie fors zwaarder is. Doet 2100kg leeg. Ik heb die XC90 ook overwogen toen duidelijk werd dat de RRC serieus onder handen genomen moest worden maar ben afgehaakt op de kosten. De V70 weegt 1600kg (AWD-versie) en is toch een duidelijk stukje zuiniger.
Voor een Ifor is de V70 inderdaad net te licht in de specs.

Elfie

Berichten: 804
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:29

Hmm, dat heb ik dus vaker als ik hier meelees, ik begrijp die afkortingen die gebruikt worden niet altijd :o?

Poging:
Doet 2100 kg leeg, = weegt 2100kg?
RRC = geen idee?
AWD = All wheel drive???
Specs = specificaties?

Met kosten bedoel je dan onderhoudskosten of verbruik? Ik neem aan verbruik aangezien onderhoudskosten voor een V70 wellicht hetzelfde zijn als voor een XC 90?

Ik vraag me ook al lang af wat er juist bedoeld wordt als hier geschreven wordt bvb. loopt 1 op 6? Dat dat het verbruik is van een auto begrijp ik, maar hoe moet ik dit zien? In België spreken we namelijk bij verbruik over bvb. 6 liter per 100 km...

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:38

Elfie schreef:
Hmm, dat heb ik dus vaker als ik hier meelees, ik begrijp die afkortingen die gebruikt worden niet altijd :o?

Poging:
Doet 2100 kg leeg, = weegt 2100kg?
RRC = geen idee?
AWD = All wheel drive???
Specs = specificaties?

correct (= duur in de belasting)
Range Rover Classic (Ikke is nogal fan van Landrover en Range Rover)
correct
correct
8-)

Je leert snel bij als je hier een tijdje meeleest :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5531
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:44

In NL betaal je wegenbelasting over het leeggewicht van een auto. Hoe zwaarder, hoe duurder. Flinke toeslag voor diesel en lpg. Ook verbruik en verzekeringspremie ligt bij zwaardere auto vaak hoger.

1 op 6 is idd 6 km rijden op 1 liter brandstof. Is 100/6 = 16, 7 l op 100 km.

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:41

Elfie schreef:
Hmm, dat heb ik dus vaker als ik hier meelees, ik begrijp die afkortingen die gebruikt worden niet altijd :o?

Poging:
Doet 2100 kg leeg, = weegt 2100kg?
RRC = geen idee?
AWD = All wheel drive???
Specs = specificaties?

Met kosten bedoel je dan onderhoudskosten of verbruik? Ik neem aan verbruik aangezien onderhoudskosten voor een V70 wellicht hetzelfde zijn als voor een XC 90?

Ik vraag me ook al lang af wat er juist bedoeld wordt als hier geschreven wordt bvb. loopt 1 op 6? Dat dat het verbruik is van een auto begrijp ik, maar hoe moet ik dit zien? In België spreken we namelijk bij verbruik over bvb. 6 liter per 100 km...

Wacht, jij bent van België, dat had ik even gemist. Dan ligt het verhaal van de wegenbelasting anders.

Brandstofverbruik voor de XC90 ligt echter wel hoger dan van de V70, voor een belangrijk deel omdat de auto 500kg meer weegt. De V70 doet bij mij 11ltr op 100km in het dorp en op korte ritten en 8-9ltr op 100km op de buitenwegen en de snelweg. De XC90 begint bij 11ltr per 100km en gaat, volgens de specificaties, richting de 14ltr per 100km in de stad. Dat is nauwelijks beter dan mijn oude Range Rover.

Oh, enne, als er termen gebruikt worden die je niet snapt, vraag het gerust. Als techneuten onder elkaar ben je snel geneigd om in vaktermen te praten, maar dat is niet altijd voor iedereen begrijpelijk. Vragen dus :j

Voor de verklaring van je lijstje, zie de post van waratje; heb ik niks aan toe te voegen.

Elfie

Berichten: 804
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:28

Bedankt voor jullie uitleg, maakt veel duidelijk! +:)+

Ik ben inderdaad van België, dus wegenbelasting etc is hier anders geregeld. Gelukkig maar denk ik, want ik schrik er altijd van hoeveel het kost om in Nederland een auto op de weg te houden.

Het verbruik van zo een XC90 valt me wel tegen, dat is bijna evenveel als mijn Patrol. Ik betaal nu denk ik zo een 1000 euro per jaar om de Patrol op de baan te houden, dat is zonder brandstof dus enkel verzekering, onderhoud, keuring en wegenbelasting. Maar dat is een lichte vracht, dus laag in wegenbelasting maar hoger in verzekering.

Wat zijn betrouwbare merken/modellen die minstens 2000 kg veilig kunnen trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:41

Subaru forrester 2,5L turbo mag sowieso 2 ton trekken, nieuwe varianten volgens mij nog meer. Permanente 4x4 met boxer motor en verbruikt afhankelijk van je rechtervoet rond de 10l/100km. Fijne super degelijke trekauto die ook in dagelijks gebruik heel erg prettig rijdt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5531
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:31

Elfie schreef:
Wat zijn betrouwbare merken/modellen die minstens 2000 kg veilig kunnen trekken?

http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php

ikke schreef:
http://www.autoweek.nl is wel een nuttige site om wat uit te zoeken.
Heb je een specifieke auto op het oog, kijk dan op http://www.rdw.nl wat er op het kenteken staat.

Of daar ook Belgische equivalenten van zijn weet ik niet. Helaas werkt een eerder dit topic gegeven link om bij autoweek op trekgewicht te zoeken niet meer. Daarnaast ook even kijken of de waardes die voor NL gelden ook in B van toepassing zijn. Misschien kan het soms meezitten, soms tegen.

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:35

Rex_Rolfo schreef:
Elfie schreef:
Wat zijn betrouwbare merken/modellen die minstens 2000 kg veilig kunnen trekken?

http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php

ikke schreef:
http://www.autoweek.nl is wel een nuttige site om wat uit te zoeken.
Heb je een specifieke auto op het oog, kijk dan op http://www.rdw.nl wat er op het kenteken staat.

Helaas werkt een eerder dit topic gegeven link om bij autoweek op trekgewicht te zoeken niet meer.

Wat een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende streek.......

Ik denk toch echt dat wij paardenvolk echt niet de enige zijn die ons druk maken over trekgewichten, gezien wat ik van sommige caravanners hoor.......

Wij kochten een klein caravannetje en die verkoper zat duidelijk ergens op te wachten wat maar niet kwam en was bijna verbaast dat ie een deal had.
Totdat we dat caravannetje gingen halen en ik de Range Rover voorreed; daar mag ie achter. Toen begreep die verkoper waarom die vraag over het gewicht maar niet kwam......... :D

Daihyo

Berichten: 89321
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:26

cissy schreef:
Amanda heb je nog navraag gedaan over het evt grijs kenteken rijden?

Ik heb helemaal over je vraag heen gelezen. maar nee, nog niet. Financiele man komt 7 april, dus dan ga ik het vragen. Op zijn vroegst wordt het toch pas rond de zomer voor mij.
Ben wel stiekem aan het rondkijken overigens. Als alles klopt en kan wil ik het wel gaan doen. Dus ben nu een beetje aan het orienteren wat ik wil in een auto (merk, type, km's, bouwjaar, enz).
Enige dingetje is nog wel dat ik weinig verstand heb van auto's, behalve het rijden ermee, af en toe wat vloeistoffen bijvullen, maar dan heb je het ook wel gehad. En in mijn directe omgeving weet ik ook even niet iemand. En zou toch wel fijn zijn als iemand even onder de motorkap kan kijken, enz.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:46

Gloa schreef:
Subaru forrester 2,5L turbo mag sowieso 2 ton trekken, nieuwe varianten volgens mij nog meer. Permanente 4x4 met boxer motor en verbruikt afhankelijk van je rechtervoet rond de 10l/100km. Fijne super degelijke trekauto die ook in dagelijks gebruik heel erg prettig rijdt.



De Forester 2 Liter benzine of diesel mag 2 ton trekken, ik vermoed dat de 2,5 Liter turbo meer mag trekken.
Maar dat zal je bij een Subaru garage of een eigenaar van een 2,5 Liter moeten vragen want deze uitvoering wordt officieel niet verkocht in de Benelux, alleen "onder de toonbank".

Rex_Rolfo

Berichten: 5531
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:58

MarcR schreef:
ik vermoed dat de 2,5 Liter turbo meer mag trekken.

Ik zie er zo snel twee op marktplaats, de ene zonder leesbaar kenteken, de ander met een jonger kenteken dan de leeftijd van de auto (dus idd gebruikt geïmporteerd). Die mag 2000 kg trekken (230 pk, = turbo?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:56

Is denk ik ook afhankelijk van bouwjaar. Ik heb een 2L uit 2004 en die mag 1500kg sleuren. Een vriend heeft de 2,5L turbo uit 2005 en die mag 2000kg hebben. Werkelijk trekvermogen ligt bij deze auto's wel flink hoger dan wat ze op papier mogen. Dus je rijdt niet snel op de grens van goed mee kunnen komen in het verkeer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:42

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Jaguar XF Sportbreak als trekauto?

Mijn eigen auto én vrachtwagentje B-rijbewijs mogen beide bijna op pensioen, en aangezien ik waarschijnlijk geen auto meer nodig heb voor woon-werkverkeer binnenkort leek de combi auto + trailer wel interessant. (Mijn vriend krijgt van zijn werk een kleine gezinswagen als bedrijfswagen).

Nu wil mijn vriend graag samen een auto aankopen. Mijn voorkeur ging uit naar een 4x4 en liefst lichte vracht, hij heeft liever een meer luxe auto. Ik heb hemel en aarde moeten bewegen om hem te overtuigen om akkoord te gaan met een trekhaak... Maar hij is akkoord. Op voorwaarde dat het dan bovenstaande Jaguar wordt.

Voor zover hij heeft kunnen uitzoeken mag die auto 1800kg trekken. Moet prima haalbaar zijn met een 1,5-paards lijkt me, mijn paard weegt hooguit 600kg als ik héél optimistisch schat. Mijn BE-rijbewijs heb ik nog niet, dat staat wel op de planning.
Ik heb echter nog niet kunnen uitvissen hoe het bij die auto's zit qua kogeldruk en koppel (geleerd uit dit topic), maar ook niet hoe dit type auto zich gedraagt voor een aanhanger. Hebben ze er moeite mee, liggen ze stabiel op de weg met een gevulde paardentrailer er achter, dat soort zaken.

Verbruik is geen issue. Mijn huidige auto en vrachtwagentje zijn beide diesel. De auto doet gemiddeld 850km met een tank van 57L, het vrachtwagentje doet met eenzelfde tank zo'n 400km. Dat er gezopen wordt ben ik dus al gewend :P

Edit: de reden dat ik "akkoord" ga met zijn voorkeur voor auto is omdat het budget dan een fors stuk hoger ligt dan wanneer ik de hele handel alleen moet betalen. De trailer wordt bij voorkeur een iFor, of een goede aluminium. Polyester en houdt heb ik mijn buik van vol.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:44

Gloa schreef:
Is denk ik ook afhankelijk van bouwjaar. Ik heb een 2L uit 2004 en die mag 1500kg sleuren. Een vriend heeft de 2,5L turbo uit 2005 en die mag 2000kg hebben. Werkelijk trekvermogen ligt bij deze auto's wel flink hoger dan wat ze op papier mogen. Dus je rijdt niet snel op de grens van goed mee kunnen komen in het verkeer ;)



Het bouwjaar speelt inderdaad een rol, was ik vergeten te vermelden.
Wat ik zei geld voor het huidige model, dat verkocht wordt vanaf 2008.
Oudere modellen mogen minder trekken.
Wat ook nog invloed heeft is handgeschakeld of automaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:55

MarcR schreef:
Gloa schreef:
Is denk ik ook afhankelijk van bouwjaar. Ik heb een 2L uit 2004 en die mag 1500kg sleuren. Een vriend heeft de 2,5L turbo uit 2005 en die mag 2000kg hebben. Werkelijk trekvermogen ligt bij deze auto's wel flink hoger dan wat ze op papier mogen. Dus je rijdt niet snel op de grens van goed mee kunnen komen in het verkeer ;)



Het bouwjaar speelt inderdaad een rol, was ik vergeten te vermelden.
Wat ik zei geld voor het huidige model, dat verkocht wordt vanaf 2008.
Oudere modellen mogen minder trekken.
Wat ook nog invloed heeft is handgeschakeld of automaat.

Klopt ja. De mijne is handgeschakeld maar de 2L automaat mag alweer 1800 trekken.

Sunnda

Berichten: 7887
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:19

Ik zoek een auto voor een anderhalf paards trailer. totaal gewicht paard en trailer komt op 1100.

Ik zag een mooi (benzine) voertuig die 1500 kilo mag trekken, betreft een 4x4.
Gewicht rijklaar: 1350
Maximaal vermogen:
70 kW / 95 pk
Koppel:
143 Nm / 3.600 tpm

Ik twijfel over de PK´s onder de motorkap. Is dat te weinig?

Alvast bedankt :)

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:04

gekvanfleur schreef:
Ik zoek een auto voor een anderhalf paards trailer. totaal gewicht paard en trailer komt op 1100.

Ik zag een mooi (benzine) voertuig die 1500 kilo mag trekken, betreft een 4x4.
Gewicht rijklaar: 1350
Maximaal vermogen:
70 kW / 95 pk
Koppel:
143 Nm / 3.600 tpm

Ik twijfel over de PK´s onder de motorkap. Is dat te weinig?

Alvast bedankt :)

Houdt niet over, om heel eerlijk te zijn. 120 - 130pk en 200 - 250Nm zijn betere getallen en beetje 2.0 4-pitter haalt dat soort getallen moeiteloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:57

Ben wel erg benieuwd om wat voor auto het dan gaat. Heb ook een 4x4 die 1500 mag trekken maar die is een 100 kil0 zwaarder en heeft 125pk.

Als je het hebt over een vitara/ terios/ jimny, dan kan ik alleen maar heel hard roepen NIET DOEN!!!!!

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:24

Gloa schreef:
Ben wel erg benieuwd om wat voor auto het dan gaat. Heb ook een 4x4 die 1500 mag trekken maar die is een 100 kil0 zwaarder en heeft 125pk.

Als je het hebt over een vitara/ terios/ jimny, dan kan ik alleen maar heel hard roepen NIET DOEN!!!!!

De dagelijkse 4x4 hier doet 210pk en 320Nm (5-pitter turbo) en mag 1800kg trekken. Bak weegt 1600kg.

Mijn Escort TD had 90pk, mocht 1200kg trekken en kon dat ook prima, maar ik zou dat motorretje niet graag 1500kg laten trekken.

Ben ik wel benieuwd welke versie 4x4 het is.......

Sunnda

Berichten: 7887
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:35

betreft een Impreza. :P

balen hoor, dat wordt zoeken naar een 2.0 motor onder de kap.

Daihyo

Berichten: 89321
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Animals

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:37

Mijn Renault Megane sedan 2.0 komt binnenkort te koop :P

Wat raden jullie minimaal (pk's, koppel, enz) aan voor bovenstaande trailer + paard?