Ik had een topic geopend [TAO] Welke auto voor 2paards trailer
Zoek een leuke auto voor een 2 paards trailer, budget 5.000
TMM moet ik even nakijken, heeft iemand tips of juist dont's voor een auto?
Budget reëel of niet?
BE rijbewijs is aanwezig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rex_Rolfo schreef:http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php
Eventueel "Tot maximaal aanbevolen gewicht " wijzigen naar "Tot maximaal trekgewicht"
sflj schreef:Ik heb ook een Freelander I maar nooit last gehad van een lekkende achterruit hoor.
2 paardstrailer trekt ie prima (mag 2000kg trekken) maar als je wekelijks een behoorlijk stuk, met twee paarden op pad moet, zou ik een zwaardere auto kiezen.
Het gaat wel en mag ook maar het heeft niet heel veel over en dat voel je.
M'n Defender mag 3500 trekken en je voelt dat ie het ook beter doet. Ondanks dat het eigen gewicht maar een beetje hoger ligt. Voordeel hiervan is de overbrenging, mogelijkheid van de lage gearing enz.
Aan de andere kant is de Freelnder wel comfortabeler op de kilometers die je zonder trailer aflegt!
De Freelander loopt 1 op 12 en kost 32,-aan wegenbelasting, per maand.
De Defender kost me 34,- en loopt gemiddeld 1 op 9,5. Ook vooral korte stukjes. Bij meer snelweg gebruik zal ie wel zuiniger kunnen.
cissy schreef:Amanda, je mag grijs rijden als je een btw en kvk nr hebt en aannemelijk kunt maken dat je 10% van je jaarkms zakelijk rijdt.
Je hoeft m niet op de balans te zetten en dan krijg je ook geen bijtelling. Je koopt m nl prive. Echter mag je ook geen kosten of brandstof declareren of BTW aftrekken. Enige vergoeding die je krijgt is je 0.19 voor je zakelijke kms, waarvoor je uiteraard kms moet bijhouden.
Het voordeel boven geel rijden is dus 'enkel' dat je wegenbelasting goedkoper is en dat je een trekauto kunt rijden. 4x4 wordt dan een stuk aantrekkelijker. Ik betaal nu 35,- per maand en anders 130 of zo. Voor die 100,- verschil kan ik heel wat diesel halen.
CalvinenGino schreef:cissy schreef:Amanda, je mag grijs rijden als je een btw en kvk nr hebt en aannemelijk kunt maken dat je 10% van je jaarkms zakelijk rijdt.
Je hoeft m niet op de balans te zetten en dan krijg je ook geen bijtelling. Je koopt m nl prive. Echter mag je ook geen kosten of brandstof declareren of BTW aftrekken. Enige vergoeding die je krijgt is je 0.19 voor je zakelijke kms, waarvoor je uiteraard kms moet bijhouden.
Het voordeel boven geel rijden is dus 'enkel' dat je wegenbelasting goedkoper is en dat je een trekauto kunt rijden. 4x4 wordt dan een stuk aantrekkelijker. Ik betaal nu 35,- per maand en anders 130 of zo. Voor die 100,- verschil kan ik heel wat diesel halen.
Dit snap ik niet cissy?
Je zegt dat je grijs rijdt, dan heb ne hem dus zakelijk gekocht? Want grijskenteken prive bestaat al heel lang niet meer.
Dus hoe kan je dan toch prive rijden zonder bijtelling?
Ik heb nu ook een auto vd zaak (mercedes ML) en betaal bijtelling, gelukkig niet veel want hij is ouder dan 15.
Maar we zijn opzoek naar een jongere op grijskenteken. Dus daarom viel me deze opmerking op.
Mickyl schreef:Ik zou graag jullie advies willen. Wij willen graag een grotere auto aanschaffen die een 1,5 paardstrailer van 1300kg totaalgewicht mag trekken. Het moet een diesel zijn, niet te oud en zuinig ivm woon-werk verkeer. Nu twijfelen we over de volgende 2 auto's:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c4/14583102
http://www.autotrader.nl/auto/volkswage ... dvance-au/
De Citroen spreekt ons erg aan vanwege de prijs, uiterlijk en omdat hij erg zuinig is. Maar ik vroeg me af of de auto zelf niet erg licht is om 1550kg te kunnen trekken (wat hij mag volgens de specificaties)?
Welke auto zou jullie voorkeur naar uitgaan?
Mickyl schreef:De Citroen spreekt ons erg aan vanwege de prijs, uiterlijk en omdat hij erg zuinig is. Maar ik vroeg me af of de auto zelf niet erg licht is om 1550kg te kunnen trekken (wat hij mag volgens de specificaties)?
Houston_Puma schreef:De TMM ophogen? Is de trailer ooit 'terug' gekeurd dan, in gewicht? Want anders lijkt me dat best lastig!
Ik vraag me af of dat lukt.
En of je man wel of geen E-rijbewijs heeft, doet aan de eisen van de auto niks af. Hij moet het nog steeds kunnen/mogen trekken, al heeft ie een vliegbrevet!
Ik zou daar trouwens sowieso geen concessies aan doen hoor; je bent immers met je paard op stap! Dan wil je toch dat t ruim kan en mag?
Een VW-Golf mag ook 1300 trekken, maar daar wil je je paard toch niet aan blootstellen? Een trailer + 600kg paard stuurt zo'n auto(otje)! En dan niet altijd de goede kant op!
herintreder1 schreef:Rex_Rolfo schreef:Ik had dat andere topic ook gezien en gelezen dat je BE hebt. Even inhakend op dat andere topic:
Laadvermogen echt = TMM minus gewicht lege trailer. Hou er rekening mee dat een deel van het laadvermogen op papier al gebruikt wordt door de vloermatten, eventueel tussenschot, reservewiel en/of zadelkamer. Een lege trailer weegt meestal meer dan het leeggewicht op papier. Als je de trailer een keer op een weegbrug zet weet je hoeveel je overhoud voor de paarden.
Vanochtend gebeld met RDW en bovenstaande voorgelegd. Volgens degene die ik sprak word een trailer pas gekeurd wanneer deze klaar is voor gebruik, dus voorzien van matten tussenschot etc.
Dat zou betekenen dat bovenstaande niet op gaat.
De ervaringen zijn anders dan de RWD woordvoerder vertelde??
Rex_Rolfo schreef:Wat in mijn geval voor de Citroën zou spreken: ik mag onze trailer met een tmm van 1600 kg wel achter de C4 hangen, niet achter die Golf (Rex_Rolfo heeft geen stempeltje achter de E)
Mickyl schreef:LPG hebben wij geen ervaring mee... Denk dat er ook niet zoveel auto's te koop zijn op LPG die behoorlijk kunnen trekken?
ikke schreef:Houston_Puma schreef:De TMM ophogen? Is de trailer ooit 'terug' gekeurd dan, in gewicht? Want anders lijkt me dat best lastig!
Ik vraag me af of dat lukt.
En of je man wel of geen E-rijbewijs heeft, doet aan de eisen van de auto niks af. Hij moet het nog steeds kunnen/mogen trekken, al heeft ie een vliegbrevet!
Ik zou daar trouwens sowieso geen concessies aan doen hoor; je bent immers met je paard op stap! Dan wil je toch dat t ruim kan en mag?
Een VW-Golf mag ook 1300 trekken, maar daar wil je je paard toch niet aan blootstellen? Een trailer + 600kg paard stuurt zo'n auto(otje)! En dan niet altijd de goede kant op!
Waar doe je dan precies concessies aan? Een auto die 1300kg mag trekken, mag dat trekken en daar is echt wel over nagedacht.
Als jij niet kunt autorijden verongeluk je met een grote 4x4 nog veel harder dan met een Golfje.........
Houston_Puma schreef:ikke schreef:Waar doe je dan precies concessies aan? Een auto die 1300kg mag trekken, mag dat trekken en daar is echt wel over nagedacht.
Als jij niet kunt autorijden verongeluk je met een grote 4x4 nog veel harder dan met een Golfje.........
Ik vraag me af of daarbij over 'levend gewicht' is nagedacht. Ik heb het wel eens gedaan; een Golf III met een tweepaardstrailer en 1 paard erin. Theoretisch mocht het maar echt vertrouwd is dat niet.
Ik heb rij-ervaring zat maar mensen die bijvoorbeeld niet beroepshalve op de weg zitten, of gewend zijn met zware combinaties te rijden, zou ik dat niet aanraden. Die trailer stuurde de auto, als je niet uitkeek en daar heb ik dus snel een (beter) alternatief voor gezocht.
Een Golf met 1300kg 'dood' gewicht erachter is al een heel ander verhaal en veel minder een probleem.