[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cherdenise

Berichten: 1292
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:58

Hallo ,

Ik had een topic geopend [TAO] Welke auto voor 2paards trailer

Zoek een leuke auto voor een 2 paards trailer, budget 5.000
TMM moet ik even nakijken, heeft iemand tips of juist dont's voor een auto?
Budget reëel of niet?
BE rijbewijs is aanwezig :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:12

Ik had dat andere topic ook gezien en gelezen dat je BE hebt. Even inhakend op dat andere topic:

Laadvermogen echt = TMM minus gewicht lege trailer. Hou er rekening mee dat een deel van het laadvermogen op papier al gebruikt wordt door de vloermatten, eventueel tussenschot, reservewiel en/of zadelkamer. Een lege trailer weegt meestal meer dan het leeggewicht op papier. Als je de trailer een keer op een weegbrug zet weet je hoeveel je overhoud voor de paarden.

TMM mag gerust hoger zijn dat het gewicht dat de auto mag trekken, zolang het werkelijke gewicht maar niet hoger is dan het trekgewicht van de auto (maar als jij er ook twee kwpn'ers op wilt zetten zal het werkelijk gewicht niet al te ver van het toegestane gewicht zitten).

Hou ook rekening met kogeldruk. Bij een tweepaards is dat vaak 100 kg, bij veel 'gewone' auto's vaak een kg of 75.

Rex_Rolfo schreef:
http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php

Eventueel "Tot maximaal aanbevolen gewicht " wijzigen naar "Tot maximaal trekgewicht"
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 09-02-16 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Berichten: 20287
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:15

Er zijn tweepaardstrailers van MTM 1800 kg die zelf 800 kg wegen. Daar kunnen qua ruimte wel twee KWPNers in maar dat wil niet zeggen dat het qua gewicht ook mag. Twee paarden wegen al gauw 1200kg of meer.

Cherdenise

Berichten: 1292
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:23

Goede tip van de weegbrug. TMM is duidelijk, zal het wel nog nakijken op de papieren
BE is idd aanwezig, heb hard gespaard en wil nu kijken voor een leuke auto. Niet wetende wat er allemaal bij komt kijken dus ben blij met een topic zo als deze

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:04

De kogeldruk is de maximale kogeldruk die de constructie van de trailer aan kan. Dus niet de werkelijke kogeldruk die altijd aanwezig is. Maar het spreekt voor zich dat als je een 2paards wil trekken dat je dan geen auto pakt die maar 50kg kogeldruk mag hebben.

Het is wel iets om rekening mee te houden als je een zadelkamertje vol propt met spullen en een jerrycan water.............

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 01:10

sflj schreef:
Ik heb ook een Freelander I maar nooit last gehad van een lekkende achterruit hoor. ;)
2 paardstrailer trekt ie prima (mag 2000kg trekken) maar als je wekelijks een behoorlijk stuk, met twee paarden op pad moet, zou ik een zwaardere auto kiezen.
Het gaat wel en mag ook maar het heeft niet heel veel over en dat voel je.
M'n Defender mag 3500 trekken en je voelt dat ie het ook beter doet. Ondanks dat het eigen gewicht maar een beetje hoger ligt. Voordeel hiervan is de overbrenging, mogelijkheid van de lage gearing enz.
Aan de andere kant is de Freelnder wel comfortabeler op de kilometers die je zonder trailer aflegt! ;)
De Freelander loopt 1 op 12 en kost 32,-aan wegenbelasting, per maand.
De Defender kost me 34,- en loopt gemiddeld 1 op 9,5. Ook vooral korte stukjes. Bij meer snelweg gebruik zal ie wel zuiniger kunnen.


Hoe kunnen beide, vooral de defender zo goedkoop zijn in wegenbelasting. Heb je hem op grijskenteken op de zaak neem ik aan?

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 01:16

cissy schreef:
Amanda, je mag grijs rijden als je een btw en kvk nr hebt en aannemelijk kunt maken dat je 10% van je jaarkms zakelijk rijdt.
Je hoeft m niet op de balans te zetten en dan krijg je ook geen bijtelling. Je koopt m nl prive. Echter mag je ook geen kosten of brandstof declareren of BTW aftrekken. Enige vergoeding die je krijgt is je 0.19 voor je zakelijke kms, waarvoor je uiteraard kms moet bijhouden.
Het voordeel boven geel rijden is dus 'enkel' dat je wegenbelasting goedkoper is en dat je een trekauto kunt rijden. 4x4 wordt dan een stuk aantrekkelijker. Ik betaal nu 35,- per maand en anders 130 of zo. Voor die 100,- verschil kan ik heel wat diesel halen.


Dit snap ik niet cissy?
Je zegt dat je grijs rijdt, dan heb ne hem dus zakelijk gekocht? Want grijskenteken prive bestaat al heel lang niet meer.
Dus hoe kan je dan toch prive rijden zonder bijtelling?
:?

Ik heb nu ook een auto vd zaak (mercedes ML) en betaal bijtelling, gelukkig niet veel want hij is ouder dan 15.
Maar we zijn opzoek naar een jongere op grijskenteken. Dus daarom viel me deze opmerking op.

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:24

CalvinenGino schreef:
cissy schreef:
Amanda, je mag grijs rijden als je een btw en kvk nr hebt en aannemelijk kunt maken dat je 10% van je jaarkms zakelijk rijdt.
Je hoeft m niet op de balans te zetten en dan krijg je ook geen bijtelling. Je koopt m nl prive. Echter mag je ook geen kosten of brandstof declareren of BTW aftrekken. Enige vergoeding die je krijgt is je 0.19 voor je zakelijke kms, waarvoor je uiteraard kms moet bijhouden.
Het voordeel boven geel rijden is dus 'enkel' dat je wegenbelasting goedkoper is en dat je een trekauto kunt rijden. 4x4 wordt dan een stuk aantrekkelijker. Ik betaal nu 35,- per maand en anders 130 of zo. Voor die 100,- verschil kan ik heel wat diesel halen.


Dit snap ik niet cissy?
Je zegt dat je grijs rijdt, dan heb ne hem dus zakelijk gekocht? Want grijskenteken prive bestaat al heel lang niet meer.
Dus hoe kan je dan toch prive rijden zonder bijtelling?
:?

Ik heb nu ook een auto vd zaak (mercedes ML) en betaal bijtelling, gelukkig niet veel want hij is ouder dan 15.
Maar we zijn opzoek naar een jongere op grijskenteken. Dus daarom viel me deze opmerking op.

Grijs kenteken voor particulier bestaat nog steeds, alleen is het niet meer zo aantrekkelijk als voorheen. Als particulier betaal je geen provinciale opcenten. Check www.belastingdienst.nl

WenK

Berichten: 10579
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:33

En als ondernemer betaal je grijs tarief als je de auto privé hebt gekocht. Mits je dus aan de voorwaarden die cissy noemt voldoet.

cissy

Berichten: 20287
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:48

Ik heb m prive gekocht maar omdat ik een kvk en btw nr heb mag ik m volledig grijs rijden. Je hoeft m niet perse op de zaak te zetten zolang je maar aannemelijk kunt maken dat je 10% zakelijk er mee rijdt.
De zaak betaalt ook geen brandstof/onderhoud/wegenbelasting etc. Dat betaal ik allemaal prive. Mag wel 0,19 per km zakelijke km's aftrekken. Daar zitten al die kosten in verrekend.

Mickyl
Berichten: 601
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:35

Ik zou graag jullie advies willen. Wij willen graag een grotere auto aanschaffen die een 1,5 paardstrailer van 1300kg totaalgewicht mag trekken. Het moet een diesel zijn, niet te oud en zuinig ivm woon-werk verkeer. Nu twijfelen we over de volgende 2 auto's:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c4/14583102

http://www.autotrader.nl/auto/volkswage ... dvance-au/

De Citroen spreekt ons erg aan vanwege de prijs, uiterlijk en omdat hij erg zuinig is. Maar ik vroeg me af of de auto zelf niet erg licht is om 1550kg te kunnen trekken (wat hij mag volgens de specificaties)?

Welke auto zou jullie voorkeur naar uitgaan?

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:37

Mickyl schreef:
Ik zou graag jullie advies willen. Wij willen graag een grotere auto aanschaffen die een 1,5 paardstrailer van 1300kg totaalgewicht mag trekken. Het moet een diesel zijn, niet te oud en zuinig ivm woon-werk verkeer. Nu twijfelen we over de volgende 2 auto's:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c4/14583102

http://www.autotrader.nl/auto/volkswage ... dvance-au/

De Citroen spreekt ons erg aan vanwege de prijs, uiterlijk en omdat hij erg zuinig is. Maar ik vroeg me af of de auto zelf niet erg licht is om 1550kg te kunnen trekken (wat hij mag volgens de specificaties)?

Welke auto zou jullie voorkeur naar uitgaan?

Google even op DSG automaat..........

Mickyl
Berichten: 601
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:51

Zijn daar veel negatieve ervaringen mee dan? Heb even gegoogled maar kan niet zoveel negatieve reacties vinden eerlijk gezegd...

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:41

Mickyl schreef:
De Citroen spreekt ons erg aan vanwege de prijs, uiterlijk en omdat hij erg zuinig is. Maar ik vroeg me af of de auto zelf niet erg licht is om 1550kg te kunnen trekken (wat hij mag volgens de specificaties)?

Klein geheim, je hoéft er geen 1550 kg achter te hangen, minder mag ook ;)
Wel makkelijk als je een keer wat zwaarder beladen bent, zit je minder snel in de gevarenzone dan bij een auto die minder aan de haak mag.

Dat de auto zelf lichter is merk je natuurlijk ook meteen in de wegenbelasting, vooral bij een diesel. Scheelt even 2 stappen (74 euro per kwartaal). Zou LPG G3 nog een optie zijn?

Wat in mijn geval voor de Citroën zou spreken: ik mag onze trailer met een tmm van 1600 kg wel achter de C4 hangen, niet achter die Golf (Rex_Rolfo heeft geen stempeltje achter de E)

Mickyl
Berichten: 601
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:45

Er zal in principe niet meer dan 1300kg achter komen, maar vind het idd wel fijn om wat speling te hebben. Maar ik had begrepen dat met een lichtere auto de trailer sneller zou kunnen gaan slingeren e.d., dus vandaar mijn twijfels. :)
Mijn man heeft wel een E-rijbewijs, dus wat dat betreft is een auto met wat minder trekgewicht geen probleem. De tmm van de trailer is nu 1300kg, maar misschien willen we dit op laten hogen naar 1600kg.

De mindere wegenbelasting is inderdaad ook een groot voordeel, wat we ook zeker meenemen in de keuze.

LPG hebben wij geen ervaring mee... Denk dat er ook niet zoveel auto's te koop zijn op LPG die behoorlijk kunnen trekken?

Maar qua specificaties/ ervaringen springt dus niet 1 van de auto's er echt bovenuit? Dan zullen we wrs voor de Citroen gaan ivm de prijs/kwaliteitverhouding (lagere aanschafprijs en lagere wegenbelasting)

Houston_Puma
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-02-16

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:25

De TMM ophogen? Is de trailer ooit 'terug' gekeurd dan, in gewicht? Want anders lijkt me dat best lastig!
Ik vraag me af of dat lukt.
En of je man wel of geen E-rijbewijs heeft, doet aan de eisen van de auto niks af. Hij moet het nog steeds kunnen/mogen trekken, al heeft ie een vliegbrevet! :D
Ik zou daar trouwens sowieso geen concessies aan doen hoor; je bent immers met je paard op stap! Dan wil je toch dat t ruim kan en mag?
Een VW-Golf mag ook 1300 trekken, maar daar wil je je paard toch niet aan blootstellen? Een trailer + 600kg paard stuurt zo'n auto(otje)! En dan niet altijd de goede kant op! ;)

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:48

Houston_Puma schreef:
De TMM ophogen? Is de trailer ooit 'terug' gekeurd dan, in gewicht? Want anders lijkt me dat best lastig!
Ik vraag me af of dat lukt.
En of je man wel of geen E-rijbewijs heeft, doet aan de eisen van de auto niks af. Hij moet het nog steeds kunnen/mogen trekken, al heeft ie een vliegbrevet! :D
Ik zou daar trouwens sowieso geen concessies aan doen hoor; je bent immers met je paard op stap! Dan wil je toch dat t ruim kan en mag?
Een VW-Golf mag ook 1300 trekken, maar daar wil je je paard toch niet aan blootstellen? Een trailer + 600kg paard stuurt zo'n auto(otje)! En dan niet altijd de goede kant op! ;)

Waar doe je dan precies concessies aan? Een auto die 1300kg mag trekken, mag dat trekken en daar is echt wel over nagedacht.

Als jij niet kunt autorijden verongeluk je met een grote 4x4 nog veel harder dan met een Golfje.........

herintreder1
Berichten: 85
Geregistreerd: 16-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:10

[quote="Rex_Rolfo"]Ik had dat andere topic ook gezien en gelezen dat je BE hebt. Even inhakend op dat andere topic:

Laadvermogen echt = TMM minus gewicht lege trailer. Hou er rekening mee dat een deel van het laadvermogen op papier al gebruikt wordt door de vloermatten, eventueel tussenschot, reservewiel en/of zadelkamer. Een lege trailer weegt meestal meer dan het leeggewicht op papier. Als je de trailer een keer op een weegbrug zet weet je hoeveel je overhoud voor de paarden.

Vanochtend gebeld met RDW en bovenstaande voorgelegd. Volgens degene die ik sprak word een trailer pas gekeurd wanneer deze klaar is voor gebruik, dus voorzien van matten tussenschot etc.
Dat zou betekenen dat bovenstaande niet op gaat.
De ervaringen zijn anders dan de RWD woordvoerder vertelde??

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:27

herintreder1 schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Ik had dat andere topic ook gezien en gelezen dat je BE hebt. Even inhakend op dat andere topic:

Laadvermogen echt = TMM minus gewicht lege trailer. Hou er rekening mee dat een deel van het laadvermogen op papier al gebruikt wordt door de vloermatten, eventueel tussenschot, reservewiel en/of zadelkamer. Een lege trailer weegt meestal meer dan het leeggewicht op papier. Als je de trailer een keer op een weegbrug zet weet je hoeveel je overhoud voor de paarden.


Vanochtend gebeld met RDW en bovenstaande voorgelegd. Volgens degene die ik sprak word een trailer pas gekeurd wanneer deze klaar is voor gebruik, dus voorzien van matten tussenschot etc.
Dat zou betekenen dat bovenstaande niet op gaat.
De ervaringen zijn anders dan de RWD woordvoerder vertelde??

In theorie heeft die RDW-meneer wel gelijk maar in de praktijk worden kale trailers aangeboden voor typegoedkeuring en wordt het gros van de trailers voorzien van allerlei accessoires, minimaal een reservewiel......

Volgens een lokale handelaar doet Humbauer dat niet meer, maar worden alle gemonteerde accessoires bij het leeggewicht opgeteld. Hoe nauwkeurig die optelsom dan is, is de volgende vraag.....

In de praktijk gaat het verhaal van Rex echt op. Ik weet van nogal wat trailers die niet kloppen met hun papieren en nogal wat mensen hier weten van nog meer trailers dat dat zo is.

Eilatan
Berichten: 7207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:35

Rex_Rolfo schreef:
Wat in mijn geval voor de Citroën zou spreken: ik mag onze trailer met een tmm van 1600 kg wel achter de C4 hangen, niet achter die Golf (Rex_Rolfo heeft geen stempeltje achter de E)

dat gaat om 60 kg, de auto of trailer 60 kg terug keuren is het probleem niet zo ;-) Dus daar zou ik de keuze niet om maken.

Ik zelf zou trouwens wel de Citroen kiezen.

Citroen heeft heerlijke diesels. Betrouwbaar, niet kapot te krijgen en super fijn, zuinig. Lekkere lichte auto's (scheelt hoop geld) en net even wat meer 'durf' in uiterlijk.

Volkswagen is saai, geen bijzondere motoren, de automaat is heeeeel storingsgevoelig (onderhoudsgevoelig) en ik vind het stug rijden. Ze zijn vaak onzuinig en zwaar en relatief duur.


Ik had voor mijn pony trailer een DS3 1.6 EHDI uit 2011.
Ding reed 1 op 30 {:}

Mocht 1150 trekken, hij woog zelf 1200 ofzo. Maar deed ie nog super ook, terwijl mijn trailer + pony + koets wel op 1100 uit kwam.

Het is dat ik geen 50.000 km meer per jaar reed omdat ik overgeplaatst ben qua werk, en daarom dus toch wel ingeruild voor een benzine auto.

herintreder1
Berichten: 85
Geregistreerd: 16-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:18

Vanochtend gebeld met RDW en bovenstaande voorgelegd. Volgens degene die ik sprak word een trailer pas gekeurd wanneer deze klaar is voor gebruik, dus voorzien van matten tussenschot etc.
Dat zou betekenen dat bovenstaande niet op gaat.
De ervaringen zijn anders dan de RWD woordvoerder vertelde??
[/quote]


In theorie heeft die RDW-meneer wel gelijk maar in de praktijk worden kale trailers aangeboden voor typegoedkeuring en wordt het gros van de trailers voorzien van allerlei accessoires, minimaal een reservewiel......

Volgens een lokale handelaar doet Humbauer dat niet meer, maar worden alle gemonteerde accessoires bij het leeggewicht opgeteld. Hoe nauwkeurig die optelsom dan is, is de volgende vraag.....

In de praktijk gaat het verhaal van Rex echt op. Ik weet van nogal wat trailers die niet kloppen met hun papieren en nogal wat mensen hier weten van nog meer trailers dat dat zo is.[/quote]



Dank voor je reactie. Ik ga voor de zekerheid wegen alvorens aan te schaffen.

Daihyo

Berichten: 89318
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:43

Mickyl schreef:
LPG hebben wij geen ervaring mee... Denk dat er ook niet zoveel auto's te koop zijn op LPG die behoorlijk kunnen trekken?

Veel Renault Meganes rijden op LPG en kunnen prima trekauto's zijn. Zo mag mijn Megane sedan 1300kg trekken en dat doet hiet met gemak (wel 2.0, niet de 1.6 versie).
En zo zullen er best nog meer zijn :j

cissy

Berichten: 20287
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:53

Amanda heb je nog navraag gedaan over het evt grijs kenteken rijden?

Houston_Puma
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:01

ikke schreef:
Houston_Puma schreef:
De TMM ophogen? Is de trailer ooit 'terug' gekeurd dan, in gewicht? Want anders lijkt me dat best lastig!
Ik vraag me af of dat lukt.
En of je man wel of geen E-rijbewijs heeft, doet aan de eisen van de auto niks af. Hij moet het nog steeds kunnen/mogen trekken, al heeft ie een vliegbrevet! :D
Ik zou daar trouwens sowieso geen concessies aan doen hoor; je bent immers met je paard op stap! Dan wil je toch dat t ruim kan en mag?
Een VW-Golf mag ook 1300 trekken, maar daar wil je je paard toch niet aan blootstellen? Een trailer + 600kg paard stuurt zo'n auto(otje)! En dan niet altijd de goede kant op! ;)

Waar doe je dan precies concessies aan? Een auto die 1300kg mag trekken, mag dat trekken en daar is echt wel over nagedacht.

Als jij niet kunt autorijden verongeluk je met een grote 4x4 nog veel harder dan met een Golfje.........

Ik vraag me af of daarbij over 'levend gewicht' is nagedacht. Ik heb het wel eens gedaan; een Golf III met een tweepaardstrailer en 1 paard erin. Theoretisch mocht het maar echt vertrouwd is dat niet.
Ik heb rij-ervaring zat maar mensen die bijvoorbeeld niet beroepshalve op de weg zitten, of gewend zijn met zware combinaties te rijden, zou ik dat niet aanraden. Die trailer stuurde de auto, als je niet uitkeek en daar heb ik dus snel een (beter) alternatief voor gezocht.
Een Golf met 1300kg 'dood' gewicht erachter is al een heel ander verhaal en veel minder een probleem.

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:10

Houston_Puma schreef:
ikke schreef:
Waar doe je dan precies concessies aan? Een auto die 1300kg mag trekken, mag dat trekken en daar is echt wel over nagedacht.

Als jij niet kunt autorijden verongeluk je met een grote 4x4 nog veel harder dan met een Golfje.........

Ik vraag me af of daarbij over 'levend gewicht' is nagedacht. Ik heb het wel eens gedaan; een Golf III met een tweepaardstrailer en 1 paard erin. Theoretisch mocht het maar echt vertrouwd is dat niet.
Ik heb rij-ervaring zat maar mensen die bijvoorbeeld niet beroepshalve op de weg zitten, of gewend zijn met zware combinaties te rijden, zou ik dat niet aanraden. Die trailer stuurde de auto, als je niet uitkeek en daar heb ik dus snel een (beter) alternatief voor gezocht.
Een Golf met 1300kg 'dood' gewicht erachter is al een heel ander verhaal en veel minder een probleem.

Ik heb daar niet alleen over nagedacht, ik heb het met grote regelmaat gedaan.
Ik heb met alles een paard getrokken wat Bokt verboden heeft en kan dus uit ruime, eigen, ervaring melden dat je prima een paard kunt vervoeren achter een 60pk Diesel Escort en dat de 90pk turbo-Diesel het een stuk beter doet (om niet te zeggen, fluitend!)

Als ik moet kiezen tussen ruim voldoende trekgewicht op kenteken maar met een (te) simpel motortje of op de grens en flink power onder de rechtervoet, dan ga ik absoluut en zonder verder nadenken voor de laatste!!

Vooruit, zal ik je matsen, ik heb ruim 1500k vlieguren ervaring en het heeft een reden waarom ik per abuis aan die V70 bleef plakken.... juist ja, power, plenty of power........