[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:29

Getup schreef:
Hoe zit het ook alweer met het rijbewijs BE? Als ik een 1.5 paards trailer achter een dacia Duster wil hangen? Kom niet boven 3.500 uit,dan mag t toch ook zonder? Kom er telkens niet uit :o
Er vanuitgaand, dat het in orde is met de kogeldruk, dan.

Toch wel handig zo'n functie die alle berichten van een bepaalde gebruiker in een topic laat zien. Dat brilletje van Rianne11_42 is dus zo slecht nog niet 8-)

@Getup, toen (23-07-2013) geen E, nu wel?
Ik heb op autoweek even snel bij een paar Dusters (wat een woord) gekeken, zag dat de 4x2 die ik in het vizier had maar 1200 mocht trekken, de 4x4 1500 kg. De laatste heeft een TMM van 1800 kg, TMM trailer moet dus 1700 kg of lager zijn om zonder E te mogen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:01

Ook ik was toen niet op de hoogte van dat gedoe met de max massa van de auto ;-) . Volgens mijn berekening toen kwam ik niet boven de 3500 uit :o . Maar toen ik ging navragen, bleek, dat ik hier ( =in Luxemburg) voor alle aanhangers zwaarder als 750 kg (inclusief lading) sowieso een BE rijbewijs moet hebben. Dus inmiddels mijn BE rijbewijs gehaald en een 2 paards trailer gekocht.

Ik wist zelf niet eens meer, dat ik hier ooit ge post had. Zag dit topic voorbijkomen en dacht: hé , interessant.

Was als reactie op de post van Amanda, die een auto zoekt.

cissy

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:42

Amanda, je mag grijs rijden als je een btw en kvk nr hebt en aannemelijk kunt maken dat je 10% van je jaarkms zakelijk rijdt.
Je hoeft m niet op de balans te zetten en dan krijg je ook geen bijtelling. Je koopt m nl prive. Echter mag je ook geen kosten of brandstof declareren of BTW aftrekken. Enige vergoeding die je krijgt is je 0.19 voor je zakelijke kms, waarvoor je uiteraard kms moet bijhouden.
Het voordeel boven geel rijden is dus 'enkel' dat je wegenbelasting goedkoper is en dat je een trekauto kunt rijden. 4x4 wordt dan een stuk aantrekkelijker. Ik betaal nu 35,- per maand en anders 130 of zo. Voor die 100,- verschil kan ik heel wat diesel halen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:46

Bedankt cissy!
Ik declareer nu inderdaad de km's op die manier en verder niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:51

Zoals ik het uitlegde is niet echt de insteek vd belastingdienst achter het grijze kenteken, maar het mag wel als eenmanszaak. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:58

Dat idee had ik al _O-
Maar dat maakt het juist voor iemand als ik aantrekkelijk :))

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:51

Niet alleen voor jou ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:56

Getup: ik heb nog geen Dacia Duster op grijs kenteken binnen mijn budget gezien. Wel een interessante auto overigens als trekauto.

Ondanks dat ik wil wachten tot van de zomer, kan snuffelen geen kwaad toch?
Ik ben helemaal weg van deze: http://link.marktplaats.nl/m1015352893
Beetje overdreven met mijn 1,5 paards en haflinger :+
Maar wel erg mooie auto. Klinkt op papier goed :j
En interessant om eens met een stalgenootje weg te kunnen met 2 paarden.

BE heb ik overigens, dus het rekenwerk is wat eenvoudiger :))

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:11

_O- Veeg je wel even het kwijl van je beeldscherm

Ik mag ook graag kijken naar auto's, motoren of paarden die voor de praktijk helemaal niet relevant zijn (vanwege b.v. budget en/of rijkunsten) ;) Heel specifiek voor dit geval: is het een ideale auto om veel (snelweg)kilometers af te leggen of zijn er beter geschikte alternatieven?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:15

Dat is een vraag die zeker interessant is.
Nu rijd ik op zich niet zo heel veel snelweg. Woon/werkverkeer voor de baas is 20km enkele reis met klein deel snelweg. Woon/werkverkeer voor mijn eigen onderneming is 150-200km per week, voornamelijk N-wegen met max snelheid 100km/u.
En af en toe eens wat verder weg met lange stukken snelweg, wat 2/3x per maand is. Verder 1x per maand met paardlief min 1uur rijden en veel snelweg.

Maar daarom is een station qua comfort denk ik interessanter. Maar cosmetisch gezien kwijl ik nog even weg bij de Jeep :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:18

Amanda schreef:
Dat is een vraag die zeker interessant is.
Nu rijd ik op zich niet zo heel veel snelweg. Woon/werkverkeer voor de baas is 20km enkele reis met klein deel snelweg. Woon/werkverkeer voor mijn eigen onderneming is 150-200km per week, voornamelijk N-wegen met max snelheid 100km/u.
En af en toe eens wat verder weg met lange stukken snelweg, wat 2/3x per maand is. Verder 1x per maand met paardlief min 1uur rijden en veel snelweg.

Maar daarom is een station qua comfort denk ik interessanter. Maar cosmetisch gezien kwijl ik nog even weg bij de Jeep :D

Deze Jeepjes zijn niet meer de dweilbakken die de grote, oude Cherokees waren. Ze zijn net die maat kleiner dat het geen slagschepen meer zijn maar groot genoeg om comfortabel rond te rijden.
Op grijs kenteken maakt het niet meer zoveel uit t.o.v. een stationwagon. Je kunt er niet languit in slapen (zoals in de V70) maar dat is eigenlijk ook het enige "minpunt".

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:21

En dat was ik dan net weer niet van plan :D
Maar goed om te weten. Want dit heeft stiekem gevoelsmatig toch wel de voorkeur tov een station :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:25

Amanda schreef:
En dat was ik dan net weer niet van plan :D
Maar goed om te weten. Want dit heeft stiekem gevoelsmatig toch wel de voorkeur tov een station :j

Tja, daarom hier een AWD.
Ik snap je punt maar Range Rovers volledig in de belasting zijn niet grappig meer dus toen ie niet door de APK kwam, was dat een goede reden om even een stapje terug te doen. Bovendien lijkt er voorlopig geen noodzaak om met een volle tweepaards op stap te gaan, dus de 1800kg van de V70 voldoet voorlopig hier wel.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:54

Ikke, even een hele andere vraag. Maar toevallig ook verstand van trailers? Heb zojuist een trailer op het oog, maar er ontbreekt nogal wat scharnieren/bevestigingen van de stang/tussenschotten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:34

Kletskousz schreef:
Ikke, even een hele andere vraag. Maar toevallig ook verstand van trailers? Heb zojuist een trailer op het oog, maar er ontbreekt nogal wat scharnieren/bevestigingen van de stang/tussenschotten.

Dat kun je allemaal los bestellen. Is even zoeken op internet, maar het is er wel.
Gap op Bokt (Zuidzijde trailers, toch?) is ook vast bereid je te helpen met onderdelen. Meerdermalen goed contact mee gehad.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:22

Dankje voor de tip, ik ga gap even contacten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 00:57

Ikke, weet jij toevallig hoe de kwaliteit van de disco3 2.7v6 is?
Zijn aan het kijken naar een auto voor naast de pajero (grijs kenteken is leuk voor spullen maar voor vervoer van meerdere personen niet zo handig :P ).

Kom veel opmerkingen tegen dat neer komt op "buiten de problemen om een fijne auto" maar dat kun je ook over een fiat panda zeggen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:15

palousa_boy schreef:
Ikke, weet jij toevallig hoe de kwaliteit van de disco3 2.7v6 is?
Zijn aan het kijken naar een auto voor naast de pajero (grijs kenteken is leuk voor spullen maar voor vervoer van meerdere personen niet zo handig :P ).

Kom veel opmerkingen tegen dat neer komt op "buiten de problemen om een fijne auto" maar dat kun je ook over een fiat panda zeggen ;)

Nou, neem er eentje waar de distributie van vervangen is. Die zit namelijk tegen het schutbord en is een @@#**&#@@ klus om te vervangen. Wil je dat goed doen, moet de hele bovenbouw eraf. Dat stelt geen ruk voor maar de meesten durven er niet aan. Vorig jaar stond er in de LR Montly een heel artikel, stap voor stap uitgelegd hoe dat moet. Het is een klusje van twee uur.
Oh enne, sealed for life (de automaatbak) is voor sukkels. Als iemand je dat probeert wijs te maken, gewoon verder kijken. Olie moet je regelmatig vervangen, ook van je automaat.

Voor de rest is het een 4x4, net als de Pajero, en daar moet je aandacht aan besteden. Doe je dat zoals het hoort, is een Disco 3 net zo betrouwbaar als elke andere auto.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:38

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:47

DePaardenman schreef:
Gelukkig hoeft dat maar om de 170k. EGR kleppen en dynamo's zijn zorgenkindjes, bak (ZF) is redelijk hufterproof.

Voor onderhoudskosten idee: http://www.checkmijnlandrover.nl/onderh ... 7_TDV6.pdf

Hoewel illegaal zijn er sets te koop om de EGR-klep te verwijderen, inkl omleiding voor de elektronica.

Wat dan wel weer een pluspunt is, alle info (boeken en Dvd's) en uitleestools zijn simpel verkrijgbaar en betaalbaar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:36

Kom best wat dingen tegen over in de soep gedraaide motoren en de luchtvering. En uiteraard de mysterieuze foutmeldingen die je bijna standaard bij een lr krijgt als je de slechte verhalen moet geloven.
Maar ik denk dat het net als met alles is, het zullen vooral de slechte verhalen zijn die naar voren komen. Die heb je immers met alle auto's.

Heb er een zien staan uit 2007 met net wat meer als een ton op de teller (1,1) maar wel zullen als het idd door gaat, wat er in de boekjes staat over onderhoud, en wat er onder de motorkap voor verrassingen te vinden zijn.
Hij gaat sowieso gekeurd worden door iemand met (meer dan ik) 4x4 kennis en het nodige gereedschap heeft.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:45

Misschien dat jullie nog een idee hebben.
Ik een Audi A4 2.0 T automaat enkele jaren geleden geïmporteerd als onderdeel van de inboedel uit Amerika (zonder trekhaak).
Nu ik weer vol in de paarden zit is een auto met trekhaak handig, en aangezien mijn Polo geen trailer mag trekken :+ wil ik een trekhaak laten monteren bij de Audi.
Maar omdat deze auto is ingevoerd als inboedel is er geen trekvermogen geregistreerd. Dus wie weet ongeveer wat zo'n auto zou mogen trekken en hoe ik dit trekvermogen alsnog geregistreerdr kan krijgen.. Misschien mis ik ergens een Maas in de wet om zonder teveel kosten dit geregeld te krijgen.

De RDW had het over een Europese typegoedkeuring (cao) maar verwachte dat dit onmogelijk zou zijn om te krijgen. Iemand misschien meer ervaring daarmee??

edit typefouten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:47

palousa_boy schreef:
Kom best wat dingen tegen over in de soep gedraaide motoren en de luchtvering. En uiteraard de mysterieuze foutmeldingen die je bijna standaard bij een lr krijgt als je de slechte verhalen moet geloven.
Maar ik denk dat het net als met alles is, het zullen vooral de slechte verhalen zijn die naar voren komen. Die heb je immers met alle auto's.

Heb er een zien staan uit 2007 met net wat meer als een ton op de teller (1,1) maar wel zullen als het idd door gaat, wat er in de boekjes staat over onderhoud, en wat er onder de motorkap voor verrassingen te vinden zijn.
Hij gaat sowieso gekeurd worden door iemand met (meer dan ik) 4x4 kennis en het nodige gereedschap heeft.

Die foutmeldingen ontstaan voor een belangrijk deel doordat men geen idee heeft van wat er daadwerkelijk gebeurt. "de drie vriendjes" uit de Disco II zijn meer dan berucht en simpelweg terug te voeren op slechte contacten in de ABS-sensoren........

De TD5 diesels die kapot liepen hadden een stompzinnige (of eigenlijk lamballige) constructiefout zijnde een 'vergeten' likje lock-tite........
Maar ik hoor ook wel verhalen van kapotte motoren waar ze de olie zo ongeveer uit het blok moesten bikken (lees: nooit olie vervangen) en datzelfde geldt voor de diffs. Dat soort grappen is natuurlijk geen enkele motor tegen opgewassen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:06

Dat maakt de meningen idd ook een beetje twijfelachtig. Als je bijvoorbeeld kijkt op de site van volgens mij landroverhell.com dan is uiteraard alles negatief. Maar die punten meepakken met een eventuele bezichtiging is dan wel weer handig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:31

palousa_boy schreef:
Dat maakt de meningen idd ook een beetje twijfelachtig. Als je bijvoorbeeld kijkt op de site van volgens mij landroverhell.com dan is uiteraard alles negatief. Maar die punten meepakken met een eventuele bezichtiging is dan wel weer handig.

En uiteindelijk moet je ook een beetje mazzel hebben.