[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:45

Amanda schreef:
Ik zoek overigens geen busje of iets dergelijks, maar ik neem aan dat er ook wel interessante stationwagens of andere personenauto's te vinden zijn.

Een heel stuk minder dan vroegûh ivm aangepaste inrichtingseisen. Gedaan zodat juist de doorsnee stationwagen niet meer onder de grijs kenteken regeling valt.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... bestelauto

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:48

Amanda schreef:
Een vraag voor de kenners hier, met name over grijs kenteken.

Ik werk voor 32u gewoon in loondienst en een aantal uur per week als ZZP'er (muziekdocent en dirigent). Nu maak ik daar momenteel veel km's voor, omdat een van de orkesten op 75km enkele reis ligt. En naar verwachting zal ik dit nog wel een paar jaar blijven doen.
Ik rijd zo'n 25000km per jaar, waarvan zo'n 7000 als ZZP'er. Dit is dus 28% van de totale km's. Ik begreep dat het dan mogelijk is om op grijs kenteken te gaan rijden (min 10%). Klopt dit?

Momenteel rijd ik overigens in een Renault Megane sedan, 2.0 16V. Qua auto bevalt hij wel. Hij is niet heel zuinig, maar ik rijd op LPG, wat het tanken dan weer een stuk aantrekkelijker maakt.
Voorlopig mag hij nog even blijven, want zowel met woon-werk verkeer als trekauto is het een fijne auto. Maar niet heel goedkoop.
Dus ben ik wel voorzichtig aan het rond kijken en werd ik getipt over het grijze kenteken.

Ik zoek overigens geen busje of iets dergelijks, maar ik neem aan dat er ook wel interessante stationwagens of andere personenauto's te vinden zijn.
2 zitplaatsen is overigens geen probleem (want dat is dan wel de consequentie van grijs kenteken), ruimte om spullen mee te nemen (westernzadel en zadelkar passen nu niet in de kofferbak bijvoorbeeld :+ ), diesel of LPG, moet 1300kg kunnen trekken. Idee is ergens volgend jaar. Budget zal dan rond de 4000/5000 euro zijn.
Ik heb zelf een voorkeur voor Renault, maar andere opties sta ik zeker voor open. Het is voor mij dus puur even om ideeën op te doen of het mogelijk is en wat er dan mogelijk is en eind dit jaar eens rustig te gaan kijken.

In principe is elke middenklasser die aan de eisen voldoet, geschikt om voor dit doel in te zetten.
Stalgenoot heeft een Megane station in zo'n constructie, dus ja, die optie is er.

Rex_Rolfo schreef:
Amanda schreef:

Een heel stuk minder dan vroegûh ivm aangepaste inrichtingseisen. Gedaan zodat juist de doorsnee stationwagen niet meer onder de grijs kenteken regeling valt.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... bestelauto

Er zijn bosjes bedrijven die daar hun brood mee verdienen, dus die aanpassingen zijn geen probleem.
Terberg is een hele bekende, maar zo zijn er veel meer.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:23

ikke schreef:
Er zijn bosjes bedrijven die daar hun brood mee verdienen, dus die aanpassingen zijn geen probleem.

Die opgehoogde daken? Zie ze in de praktijk weinig, maar als ik naar b.v. deze Astra kijk valt inderdaad niet eens zo heel erg op dat het geen standaard stationwagon is.

In het grijs doet ie me een beetje denken aan een lijkwagen denken :oo
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 27-01-16 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:26

Bijvoorbeeld :j
Alleen is dat een trekwaardige auto? Maar goed, zo zijn er wel meer te vinden denk ik.
Deze bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... ousPage=lr

Overigens zijn 4x4-achtige auto's ook een optie. Zijn die niet makkelijker te vinden op grijs kenteken dan een station?

Het is voor mij dus wel mogelijk om grijs kenteken te gaan rijden? Als ik doorklik in je link lijkt het er wel op, maar ik wil wel zeker zijn en geen gedonder krijgen :D

Edit. Als ik nu het geld zou hebben: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... ousPage=lr
Maar die is ook vast niet zuinig in gebruik :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:38

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:

Die opgehoogde daken? Zie ze in de praktijk weinig, maar als ik naar b.v. deze Astra kijk valt inderdaad niet eens zo heel erg op dat het geen standaard stationwagon is.

In het grijs doet ie me een beetje denken aan een lijkwagen denken :oo

Die ja. Stalgenoot heeft dat dus op een Megane.

Amanda schreef:
Bijvoorbeeld :j
Alleen is dat een trekwaardige auto? Maar goed, zo zijn er wel meer te vinden denk ik.
Deze bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... ousPage=lr

Overigens zijn 4x4-achtige auto's ook een optie. Zijn die niet makkelijker te vinden op grijs kenteken dan een station?

Het is voor mij dus wel mogelijk om grijs kenteken te gaan rijden? Als ik doorklik in je link lijkt het er wel op, maar ik wil wel zeker zijn en geen gedonder krijgen :D

Overleg even met je accountant maar in principe val je binnen de geldende regels.

Er is best wat keuze in grijskenteken-auto's maar zoals bij alle auto's moet je goed kijken dat hij past bij je eisen.

Daihyo

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:55

En ik ben een leek op autogebied. Dus goed opletten wat de staat van de auto is.
Is met een 2dehands toch altijd weer een risico.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:11

Neem iemand mee met verstand van zaken. Die kijkt niet alleen met een technische blik, maar omdat het niet zijn/haar auto wordt ook minder door een roze bril.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:13

Probleem is een beetje dat ik geen automonteurs in mijn vrienden en kennissenkring heb. Maar dat kan ik via via wel eens informeren tegen die tijd. Wil geen kat in de zak komen.
De Freelander die ik hierboven postte. Is dat een beetje een interessante auto voor mij? Hoe comfortabel zijn deze qua rijden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:26

Amanda schreef:
Probleem is een beetje dat ik geen automonteurs in mijn vrienden en kennissenkring heb. Maar dat kan ik via via wel eens informeren tegen die tijd. Wil geen kat in de zak komen.
De Freelander die ik hierboven postte. Is dat een beetje een interessante auto voor mij? Hoe comfortabel zijn deze qua rijden?

Die Freebee moet je nooit aan beginnen. Als je daar eenmaal in gereden hebt, wil je namelijk nooit meer iets anders...... }:) }:) }:) }:)

Ik zou een iets jongere versie zoeken, maar voor de rest een prima auto, zeker de diesel.
als je even op www.lrch.nl kijkt, kun je daar in de webshop een boekje vinden met allerlei tips en trics om een Land Rover goed te beoordelen voor aankoop.

:D :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:38

Al moet je niet aan de free 1 beginnen :+ die van mij had standaard een voorraadje water in de achterbak staan als het had geregend.

Wij hebben hier een pajero op grijs kenteken. Is ook een echte werkauto want hij ligt standaard vol met troep (zagen, snoeischaren, sjorbanden, bijlen, aanhanger net etc etc). Bij ons zit er een tussenwand in achter de voorstoelen om het voorste stuk nog een klein beetje schoon te kunnen houden :+
"Helaas" is het maar een 2.8 diesel, dus soms komt hij net wat te kort aan power. Ook mag hij net geen 3 ton trekken. Kleine minpuntjes heeft hij dus wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:56

palousa_boy schreef:
Al moet je niet aan de free 1 beginnen :+ die van mij had standaard een voorraadje water in de achterbak staan als het had geregend.

Dat jij geen onderhoud pleegt aan deurrubbers zegt meer over de staat van onderhoud dan over de kwaliteit van de auto.........

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:58

:=
Ik vind het echt zulke mooie en praktische auto's. Maar was nooit aan mij besteed zeg maar. Letterlijk :$ .
Overigens, hij hoeft geen 3 ton te kunnen trekken. Een simpele 1,5 paardstrailer met haflinger is meer dan voldoende.
Zag dat hij trouwens qua verbruik weinig verschilde van mijn Megane nu. 1:10/1:11 gemiddeld

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:08

ikke schreef:
palousa_boy schreef:

Dat jij geen onderhoud pleegt aan deurrubbers zegt meer over de staat van onderhoud dan over de kwaliteit van de auto.........

Dit kwam doordat al voor de 3e keer m'n achterraam niet goed sloot, dat heeft niets met deurrubbers te maken maar met de kwaliteit van het mechanisme van dat raam.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:10

palousa_boy schreef:
ikke schreef:

Dit kwam doordat al voor de 3e keer m'n achterraam niet goed sloot, dat heeft niets met deurrubbers te maken maar met de kwaliteit van het mechanisme van dat raam.

Nee, dat is een defect contactje in de deurgreep.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:13

Amanda schreef:
Overigens, hij hoeft geen 3 ton te kunnen trekken. Een simpele 1,5 paardstrailer met haflinger is meer dan voldoende.
Zag dat hij trouwens qua verbruik weinig verschilde van mijn Megane nu. 1:10/1:11 gemiddeld

Maar jouw huidige auto is op gas, dat scheelt nogal wat o.a. omdat de calorische waarde van een liter LPG lager ligt dan van een liter benzine. En die ligt weer lager dan van een liter diesel. Per kg verschilt minder trouwens, zoals ze in de luchtvaart zeggen, de liters vertellen hoeveel je aan boord hebt, de kg vertellen hoever je daarmee komt ;)

Met een Freelander op gas zou je die 1:11 niet halen denk ik zo.

Wij trekken een 1½ met Haflinger met 1200 kg trekvermogen (Opel Zafira). Met 1300 - 1400 kg heb je nog meer reserves. Tussen de Freebie en de Megane van die advertenties zit 400 kg in leeggewicht. Op geel kenteken maakt dat nogal wat uit. Op grijs kenteken scheelt dat 92 euro per jaar :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:17

Maar een Freelander op diesel wel. LPG grijs kenteken lijkt me moeilijker te vinden dan diesel of benzine denk ik niet. Benzine liever niet, maar diesel is ook prima :j
En die laatste moet je even uitleggen :o? :+
Want 92 euro is dan ook de moeite weer niet.
Maar goed, die Freebee was maar een voorbeeld (mooie auto :') ). Maar praktisch en maandelijkse kosten gaan voor mooi. Okee, het moet er cosmetisch wel een beetje okee uitzien. Maar een station vind ik ook prima.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:19

ikke schreef:
palousa_boy schreef:

Afbeelding

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:23

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:32

Maar ik rij nu geel kenteken... (= 85 per maand = 1020 per jaar := ).
Dus goedkoper is het dan toch wel behoorlijk.

Oh wacht, ik vat 'm al. Of ik dan een Megane of Freebee op grijs kenteken koop, maakt eigenlijk niet uit in de wegenbelasting.
Daar hoef ik dus niet heel erg op te letten. Dan worden andere zaken belangrijker.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:47

Ok, niet lachen nu, na al die Freebee's die voorbijkomen...
Maar wij hebben een Dacia Duster ( mag 1500 trekken) en zijn er eigenlijk heel tevreden over.
Wij hebben een 2-paarden trailer van 850 kg met mijn merrie van 585 kg.

Ja, alles op de weegbrug gehad ;-).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:07

Ik heb ook een Freelander I maar nooit last gehad van een lekkende achterruit hoor. ;)
2 paardstrailer trekt ie prima (mag 2000kg trekken) maar als je wekelijks een behoorlijk stuk, met twee paarden op pad moet, zou ik een zwaardere auto kiezen.
Het gaat wel en mag ook maar het heeft niet heel veel over en dat voel je.
M'n Defender mag 3500 trekken en je voelt dat ie het ook beter doet. Ondanks dat het eigen gewicht maar een beetje hoger ligt. Voordeel hiervan is de overbrenging, mogelijkheid van de lage gearing enz.
Aan de andere kant is de Freelnder wel comfortabeler op de kilometers die je zonder trailer aflegt! ;)
De Freelander loopt 1 op 12 en kost 32,-aan wegenbelasting, per maand.
De Defender kost me 34,- en loopt gemiddeld 1 op 9,5. Ook vooral korte stukjes. Bij meer snelweg gebruik zal ie wel zuiniger kunnen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:51

ikke schreef:
palousa_boy schreef:

Nee want je hoorde hem wel, maar er gebeurde niets.

Bij de 2e keer lag het raam uit het mechanisme.. Die moest ik met de hand naar boven of beneden duwen.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:02

Getup schreef:
Maar wij hebben een Dacia Duster ( mag 1500 trekken) en zijn er eigenlijk heel tevreden over.

Maar dit mag je niet rijden met een B rijbewijs geloof ik? Het gaat -voor zover ik weet- niet om het daadwerkelijke gewicht, maar de maximum toegestane massa die max 3500 mag zijn (auto en trailer max beladen bij elkaar). Of heeft je trailer een max massa van 1500?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:06

Rianne11_42 schreef:
Getup schreef:

Maar dit mag je niet rijden met een B rijbewijs geloof ik? Het gaat -voor zover ik weet- niet om het daadwerkelijke gewicht, maar de maximum toegestane massa die max 3500 mag zijn (auto en trailer max beladen bij elkaar). Of heeft je trailer een max massa van 1500?

Nee, tenzij die tweepaards is terug gekeurd naar een waarde die wel binnen die grenzen valt.

Maar ik lees ook nergens dat Getup de combi met een B-rijbewijs rijdt.......

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:15

true ;) maar dat dacht ik tussen de regels door te lezen.